اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۷
کد خبر: ۳۹۱۹۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۴ - ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - 09 September 2024
وحید لشگری؛ پژوهشگر حوزه منابع انسانی: وقتی صحبت از مدیریت نیروی کار در عصر هوش مصنوعی می شود، متخصصان منابع انسانی باید این پدیده و خطرات و فرصت هایی که در زمینه بازارکار، حقوق و مزایا، نگهداشت و سایر بخش های منابع انسانی دارد را در نظر بگیرند و آنرا مدیریت کنند.
مدیریت نیروی کار در عصر هوش مصنوعیعصرپرس، هوش مصنوعی می تواند از چند منظر بر منابع انسانی تأثیر بگذارد، که یکی از مهمترین و بارز ترین آنها تاثیر بر عملکردهای خود متخصصان منابع انسانی است، هوش مصنوعی می تواند در عملکردهای مختلف منابع انسانی نقش ایفاد کند. به عنوان مثال، با استفاده از هوش مصنوعی مولد برای نوشتن شرح وظایف در فضای مدیریت استعداد می توان بهره برد، از این رو متخصصان منابع انسانی از هم اکنون می بایست نیروی کار سازمان خود را برای تحول آتی که هوش مصنوعی ایجاد خواهد کرد، آماده کنند.

پیش بینی می شود تاثیر اولیه و سریع هوش مصنوعی در منابع انسانی بر روی حوزه های تجزیه و تحلیل افراد و شغل، جذب استعدادها، و یادگیری و توسعه باشد، تجزیه و تحلیل شغل و شاغل رشته‌ای است که می‌تواند تقریباً در همه انواع عملکردهای منابع انسانی مانند شناسایی ویژگی‌های و شایستگی های شغل، مدیریت عملکرد، استراتژی استخدام و روند پرداخت و ارتقاء استفاده شود.

آنچه مسلم است، منابع انسانی فرصت قابل‌ توجهی برای استفاده و بهره گیری و پیشروی با استفاده از هوش مصنوعی را دارد. مهم این است که شرکت ها و سازمان های حاضر در بازار کار ایران فرصت استفاده از این فناوری نوین را از دست ندهند. متخصصین منابع انسانی با درک اینکه چگونه هوش مصنوعی بر نیروی کار و ارتقاء کسب و کار تأثیر می‌گذارد، می‌توانند بهتر از سایر حوزه های تخصصی کسب کار ایران را برای تغییرات آینده (هم از جنبه های مثبت و هم از جنبه های منفی) آماده کنند.

هوش مصنوعی روش کار ما در منابع انسانی را تکامل خواهد داد. اما نگرانی هایی را نیز در مورد خطرات بالقوه هوش مصنوعی مبنی بر حذف برخی از مشاغل و کسب و کار ها ایجاد کرده است،

همچنین منابع انسانی مبتنی بر هوش مصنوعی بر حجم وسیعی از داده‌های کارمندان متکی خواهد بود، اگر این داده ها به درستی ایمن نشده باشند و ضوابط حرفه ای استفاده از داده های خصوصی نقض شود، می تواند منجر به چالش های مهمی برای سازمان و کسب و کار گردد، از جمله دیگر مخاطرات هوش مصنوعی شامل سوگیری الگوریتم بالقوه در فرآیند استخدام است که می تواند منجر به شیوه های ناعادلانه و تبعیض ناخواسته در فرایندهای جذب و استخدام و ارتقاء شود. همچنین اتکای بیش از حد به هوش مصنوعی برای انجام وظایف منابع انسانی می‌تواند منجر به جدایی کارکنان در صورت عدم وجود عنصر انسانی در روابط کارکنان شود.

در حالی که این خطرات هوش مصنوعی ممکن است نگران کننده و بسیار دلهره‌ آور به نظر برسند، اما راه‌هایی وجود دارد که متخصصان منابع انسانی می‌توانند در چشم‌انداز در حال تحول هوش مصنوعی حرکت کنند و از اجرای مسئولانه هوش مصنوعی در سازمان خود اطمینان حاصل کنند.

اولین قدم این است که به تیم،کارکنان و مدیران سازمان خود در مورد خطرات هوش مصنوعی و همچنین مزایای بالقوه ای که می تواند محیط کار را به سمت بهتر شدن سوق دهد، آموزش و آگاهی دهیم. مشارکت گرفتن از لایه های مختلف سازمان در زمینه هوش مصنوعی همراهی مناسبی را برای درک انواع مختلف هوش مصنوعی، کاربردهای آنها در منابع انسانی و ملاحظات اخلاقی و قانونی بالقوه ارائه می دهد که به ما کمک خواهد کرد بطور بهینه و مناسب از این فرصت جدید ایجاد شده در فضای کاری نوین بهره بگیریم. 

به یاد داشته باشید مکالمات سازنده با کارمندان همچنان مستلزم قضاوت و زمینه انسانی است و بینش هوش مصنوعی تنها باید به عنوان یک نقطه مرجع مورد استفاده قرار گیرد.
نام:
ایمیل:
* نظر: