اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۸
کد خبر: ۳۷۴۴۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۷ - ۱۱ فروردين ۱۴۰۳ - 30 March 2024
عصرپرس: شب قدر از شب‌هاي مقدس و متبرک اسلامي است. خداوند در قرآن مجيد از آن به بزرگي ياد کرده و سوره‌اي نيز به نام «سوره قدر» نازل فرموده است. در تمام سال، شبي به خوبي و فضيلت شب قدر نمي‌رسد. اين شب، شب نزول قرآن، شب فرود آمدن ملائکه و روح نيز نام گرفته است. عبادت در شب قدر برتر از عبادت هزار ماه است. در اين شب، مقدرات يک سال انسان‌ها و روزي‌ها، عمرها و امور ديگر مشخص مي‌شود. ملائکه در اين شب بر زمين فرود مي‌آيند، نزد امام زمان(عج) مي‌روند و آنچه را براي بندگان مقدر شده بر ايشان عرضه مي‌دارند. شب‌زنده‌داري و تلاوت قرآن و مناجات و عبادت در اين شب، بسيار توصيه و تأکيد شده است.

عظمت و فضيلت اين شب بر ساير شبها را از اين امور مي‌توان به دست آورد:

?) آمرزش گناهان: پيامبر خدا(ص) در تفسير سوره «قدر» فرمودند:

 
«هر کس شب قدر را احيا بدارد و مؤمن باشد و به روز جزا اعتقاد داشته باشد، تمامي گناهانش آمرزيده ميشود.»

 
 قلب رمضان: امام صادق(ع) فرمودند:

 
«از کتاب خدا استفاده مي‌شود که شماره ماههاي سال نزد خداوند، دوازده ماه است و سرآمد ماهها ماه رمضان است و قلب ماه رمضان ليلة القدر است.»

?) نزول قرآن: طبق روايات، مجموع قرآن در شب قدر دفعي و يکباره بر پيامبر (ص) نازل شده است. اين نزول دفعي و يکباره قرآن است، اما نزول تدريجي قرآن طي 23 سال دوران نبوت پيامبر گرامي(ص) به صورت الفاظ نازل شده است.

?) برتر از هزار ماه: نزول همه‌ي ملائکه و روح در شب قدر بر زمين و سلام دادن بر بندگان خدا نشانه شرافت آن بر هزار ماه است. امام باقر(ع) فرمودند:

 «عمل صالح در شب قدر از قبيل نماز، زکات و کارهاي نيک ديگر بهتر است از عمل در هزار ماهي که در آن شب قدر نباشد.»

 فرصت شب قدر را غنيمت بدانيم

شب قدر فرصتي است زرين و طلايي براي شستشوي آينه دل. اين شب بهترين فرصت است تا خوبي‌ها را جايگزين بديها، صلح و صفا را جايگزين اختلاف و تفرقه، احسان و نيکي را جايگزين ظلم و ستم، احسان به والدين را جايگزين عاق والدين و صله رحم را جايگزين قطع رحم نماييم. نيکو و شايسته است با صدقات قدمي در جهت آباداني خانه آخرت برداريم و با اعمال نيک و خير، ثواب دو چندان ببريم.

در شب قدر که شب‌زنده‌داري مي‌کنيم، خداوند نام ما را در گروه نيک‌بختان ثبت مي‌کند و آتش جهنم را بر ما حرام مي‌سازد. آيا توفيقي بالاتر از اين هست که آتش جهنم بر ما حرام شود و به خدا نزديک‌تر شويم؟

 دعاهاي شبهاي رمضان مجموعه‌اي است روشني‌بخش که با تکرار تلاوت آنها، آموزش‌هاي آن‌ها به صورت هدف‌هايي براي ما در مي‌آيند. پس هنگام خواندن اين ادعيه شايسته و بهتر است مفهوم آنها را نيز همواره مدنظر داشته باشيم و با تلاش و کوشش به سوي اين هدف‌هاي مطرح‌شده در دعاها گام برداري
نام:
ایمیل:
* نظر: