اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۳۷۳۴۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۵ - ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - 14 March 2024
وزیر بهداشت خبرداد:
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از آمادگی کامل جمهوری اسلامی ایران برای تبادل تجربیات، دانش و فناوری در تمام عرصه‌های سلامت به منظور تقویت دیپلماسی سلامت بین کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای خبر داد.
آمادگی کامل ایران برای تبادل تجربیات، دانش و فناوری در تمام عرصه‌های سلامتبه گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس از وبدا، بهرام عین اللهی در هفتمین اجلاس وزرای بهداشت کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که با موضوع بهداشت محیط و سلامت آب آشامیدنی در «آستانه» قزاقستان برگزار شد، با قدردانی از میزبانی قزاقستان، خواستار توجه سازمان همکاری شانگهای به موضوع سلامت و مراقبت های بهداشتی در توسعه همکاری های بین کشورهای عضو شد و گفت: برخورداری دولت‌ها از سرمایه انسانی سالم به عنوان محور پیشرفت اهمیت دارد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از اولویت بخشی به موضوع سلامت در کشورمان در دوران بعد از انقلاب اسلامی سخن گفت و افزود: جمهوری اسلامی ایران اقدامات و دستاورهای چشمگیری در این حوزه داشته است و خدمات سلامتی را در بستر یک شبکه بهداشتی گسترده در سراسر کشور، ارائه می کند.

عین اللهی با اشاره به ارتقای شاخص‌های سلامت در کشور، یادآور شد: افزایش امید به زندگی در بدو تولد از مهمترین شاخص های سلامت است که این شاخص در جمهوری اسلامی ایران از ۵۳ و ۵۵ سال در مردان و زنان در سالهای قبل از انقلاب به ۷۹.۶ و ۷۶.۱ سال در سال گذشته رسیده است.

وی از کاهش میزان مرگ مادران باردار از ۲۵۴ به ۲۵.۱ در هر صد هزار تولد زنده، کاهش مرگ نوزادان از ۱۵۴ به ۹.۳۴ در هر هزار تولد زنده، کاهش مرگ کودکان زیر یکسال از ۱۹۵ به ۱۲.۵۸ در هر هزار تولد زنده، کاهش مرگ کودکان زیر ۵ سال از ۲۵۵ به ۱۴ در هر هزار تولد زنده و پوشش حدود ۱۰۰ درصدی ایمن سازی کودکان به عنوان بخشی از دستاوردهای بهداشت در جمهوری اسلامی ایران یاد کرد.

وزیر بهداشت از تقویت شبکه بهداشت در مناطق شهری و اجرای برنامه ملی سلامت خانواده و نظام ارجاع به عنوان اولویت وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران یاد کرد و گفت: در برنامه ملی سلامت خانواده به جای تمرکز بر بیماری افراد، بر تامین، حفظ و ارتقای سلامت و به عبارت دیگر، پیشگیری از بیماری‌ها در خانواده توجه ویژه ای داریم.

وزیر بهداشت برنامه ملی سلامت خانواده را جامع، فعال و یکپارچه در ارائه بسته‌های استاندارد خدمات سلامت فردی، خانواده و جامعه محور دانست و گفت: این طرح درقالب تیمی متشکل از مراقبان سلامت، پزشکان خانواده و کارشناسان بهداشتی مبتنی بر مشارکت های فرد، خانواده و جامعه بر اساس هماهنگی درون سازمانی و بین بخشی و مطابق با بلوک بندی های جغرافیایی جمعیت تعریف شده و با رعایت نظام ثبت و ارجاع الکترونیک در سطوح شبکه بهداشت و درمان ارائه می شود.

عین اللهی به ارائه خدمات بهداشتی، درمانی و آموزشی توسط ۶۷ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی در سراسر کشور اشاره و گفت: در زمینه درمان بیماران به خودکفایی کامل رسیده ایم و هیچ نیازی به اعزام بیماران برای درمان به خارج از کشور نداریم بلکه پذیرای بیماران از سایر کشورها هستیم.

به گفته وزیر بهداشت، تولید ۹۹ درصد داروهای مورد نیاز و حدود ۴۰ درصد تجهیزات پزشکی، فعالیت ۲۲ هزار عضو هیات علمی، تحصیل ۲۷۰ هزار دانشجو و ۸ هزار دانشجوی خارجی در حوزه علوم پزشکی، بخشی از دستاوردهای کشورمان در حوزه سلامت است.

وی خواستار توجه کشورهای عضو این سازمان به موضوعاتی از جمله وضعیت سلامت جامعه و سلامت مادر و کودک، مقاومت ضد میکروبی، سبک زندگی سالم، ارتقای سلامت روان، تقویت پوشش همگانی سلامت، توجه به طب سنتی، رونق گردشگری سلامت، تدوین دستورالعمل ها و راهنمای بالینی، گسترش استفاده از فناوری های نوآورانه در عرصه خدمات سلامت، پیشگیری و کنترل بیماریهای قلبی و عروقی و دیگر بیماریهای غیر واگیر، ارتقای فعالیت انجمن های بین المللی پزشکی در کشورهای عضو و توسعه منابع انسانی به ویژه متخصصان جوان به عنوان زمینه های همکاری های مشترک شد.

عین اللهی تاکید کرد: اقدامات پیشگیرانه در کاهش بار بیماریها، در نظر گرفتن مداخلات مربوط به کنترل عوامل محیطی مؤثر بر سلامت از جمله اجرای برنامه ایمنی آب، فاضلاب و توسعه تکنولوژی های نوین در آن، می تواند هم افزایی قابل توجهی در همکاریهای مشترک برای حفظ و ارتقای سلامت در کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه بر دسترسی آحاد جامعه به آب آشامیدنی سالم و خدمات بهداشتی و فاضلاب ایمن به عنوان نیازها و حقوق اولیه انسان‌ها و از الزامات رفاه و امنیت پایدار اجتماعی، تاکید کرد: امروزه محدودیت منابع آب و تغییر اقلیم، چالش‌های جدی برای تامین آب آشامیدنی به صورت پایدار ایجاد کرده است.

وزیر بهداشت، تامین نیازهای اساسی مردم در کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای را از عوامل مهم توفیق این کشورها دانست و گفت: تامین دارو و تجهیزات پزشکی از نیازهای اساسی است و باید به سمتی حرکت کنیم تا از ظرفیت های کشورهای عضو در این زمینه استفاده شود.

عین اللهی با اشاره به وضعیت اسفبار بهداشت و سلامت در غزه و جنایات گسترده رژیم صهیونیستی در فلسطین یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران نسل کشی گسترده در فلسطین توسط رژیم جعلی صهیونیستی را محکوم کرده و نسبت به انجام وظایف قانونی توسط سازمان‌های بین المللی، هشدار می‌دهد.

وی در پایان از آمادگی کامل جمهوری اسلامی ایران برای تبادل تجربیات، دانش و فناوری در تمام عرصه‌های سلامت به منظور تقویت دیپلماسی سلامت بین کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای خبر داد.

 
 

نام:
ایمیل:
* نظر: