اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۳۷۲۲۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۲ - ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - 03 March 2024
دبیر ستاد فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی خبرداد
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی از برگزاری سه مسابقه در حوزه هوش مصنوعی و برنامه نویسی خبر داد و گفت: در مجموع سه مسابقه، 20 تا 30 هزار نفر درآن شرکت خواهند کرد و هدف اصلی ستاد از طراحی این مسابقات با توجه به تاکیدات برنامه هفتم توسعه، آموزش تعداد قابل توجهی متخصص در زمینه هوش مصنوعی و برنامه نویسی است.
تمرکز ستاددیجیتال، کاربردی‌سازی هوش مصنوعی و ورود به حوزه اقتصادی استخبرنگار:معصومه مرادی

به گزارش عصرپرس، حسین ملازاده، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی، امروز یکشنبه( 13 اسفند ماه) در درنشست خبری که در محل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد  دانش بنیان ریاست جمهوری برگزار شد.در ابتدای جلسه بر رسالت و ماموریت این ستاد متمرکز شد و اظهار داشت: ستاد فناوری های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی راه تقریبا درازی را طی کرده است. این ستاد در اواخر دهه 80 بیشتر توسعه فناوری های ارتباطات و فناوری اطلاعات را در دستور کار خود داشت اما در ادامه در سال 1397 در جریان یک پوست اندازی بر فناوری های نوظهور و به طور خاص حوزه هوش مصنوعی متمرکز شد و می توان گفت  که تنها دستگاه دولتی بوده که در حوزه هوش مصنوعی به تعریف پروژه مبادرت کرده و سعی داشته شرکت های مرتبط در این حوزه را به یکدیگر پیوند دهد و به تعبیری به شکل گیری زیست بوم کمک کند.

وی ادامه داد: به دنبال رسالت جدیدی که معاونت علمی در یکی، دو سال گذشته سرلوحه خود قرار داده است، کاربردی سازی این فناوری ها و نگاه اقتصادی داشتن به آنها هم در دستور کار ستاد قرار گرفته است. از این رو، توسعه فناوری از سوی ستادهای دیگری دنبال و وظیفه ستاد دیجیتال و هوشمندسازی بیشتر کمک به مقیاس پذیر شدن این فناوری ها از حیث اقتصادی و کاربردی‌سازی فناوری بوده است.

به گفته وی، ماموریت اول ستاد، کمک به هوشمندسازی دولت است تا دولت و مسئولان را بیش از گذشته با مباحث مربوط به این حوزه آشنا کرده و اثر خود را در بهره وری و اقتصاد بگذارد. دوم اینکه پای دانش بنیان ها را که ابزار اصلی ستاد در پیشبرد برنامه ها هستند به بازار باز کند و سوم ارتباط گیری با شرکت های دیگر است تا برای اولین بار بتواند این فناوری ها را آنجا کاربردی سازی کند.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی با بیان اینکه معاونت علمی، همواره خود را مدافع بخش خصوصی دیده و می بیند، تصریح کرد: مجموعه معاونت علمی و ستاد دیجیتال ملجا و پناهگاه استارتاپ ها  و شرکت های کوچک بوده و می کوشد تا راه این شرکت ها و مجموعه ها را به بازار کشور باز کند.

وی در ادامه به مسابقاتی که با همکاری بخش خصوصی و دانشگاه ها در زمینه هوش مصنوعی در دستور کار ستاد قرار دارد، اشاره کرد و افزود: مسابقه هوش مصنوعی و برنامه نویسی یک ماه پیش آغاز به کار کرده است  و بزرگترین رویداد ستاد با است که با همکاری دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف این مهم را پیگیری می کند.

به گفته او، این مسابقه با نگاهی عدالت گستر در 10 قطب استانی برگزار خواهد شد تا دیگر تمرکز در پایتخت نباشد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: مسابقه بین المللی در حوزه هوش مصنوعی و برنامه نویسی نیز در دستور کار ستاد است طی آن نهایتا 100 نفر در مسابقه حضور خواهند  داشت که حداقل 60 نفر از این صد نفر از سایر کشورهای دنیا خواهند بود.

ملازاده، مسابقه دوم این ستاد را در همکاری با دانشگاه صنعتی امیرکبیر معرفی کرد که این مسابقه هم در دو سطح ملی و بین المللی برگزار خواهد شد که بخش بین المللی آن در کشور چین و نتایج آن در قالب ورک شاپ  ارائه خواهدشد.

نهایتا مسابقه سوم به گفته وی به سکوی موفق در حوزه آموزش برنامه نویسان اختصاص دارد که سکوی Quera  در این مسابقه با معاونت علمی و ستاد دیجیتال همکاری خواهد داشت و قرار است طی یک سری مسابقات آنلاین این بحث پیش برده شود.

دبیر ستاد فناوری های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمند سازی خاطرنشان کرد: در مجموع سه مسابقه، 20 تا 30 هزار نفر درگیر خواهند شد و هدف اصلی ستاد از طراحی این مسابقات با توجه به تاکیدات برنامه هفتم توسعه، آموزش تعداد قابل توجهی متخصص در زمینه هوش مصنوعی و برنامه نویسی است.

وی در ادامه بر تاکیدات مقام معظم رهبری در حوزه هوش مصنوعی و قرار گرفتن ایران در بین 10 کشور برتر دنیا اشاره کرد  و گفت: نباید تنها به دنبال کسب این رتبه در توسعه فناوری باشیم و باید در کاربردی سازی این حوزه علمی و نگاه اقتصادی هم سرآمد باشیم.

ملازاده در پایان خاطرنشان کرد: در کنار توسعه زیر ساخت ها، توسعه نیروی انسانی در این حوزه یک ضرورت است و ما باید کمک کنیم تا افراد قابلیت خود را شناخته و انگیزه کافی پیدا کنند.



نام:
ایمیل:
* نظر: