اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۳۷۲۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۶ - ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - 03 March 2024
رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی ریاست جمهوری:
رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری علم‌پذیر کردن جامعه و تصمیمات مدیریتی را از وظایف دانشگاه دانست و گفت: ساختن آینده، با مسأله داشتن آغاز می‌شود. آینده دانشگاه حاصل تصمیم قاطع دانشگاهیان در تحقق مسئولانه زندگی آکادمیک‌ آنها است.
علم‌پذیر کردن جامعه و تصمیمات مدیریتی از وظایف دانشگاه استبه گزارش عصرپرس، شقایق حق‌جوی جوانمرد در رویداد کاشتن برای آینده در حوزه علوم و فناوری های کوانتومی افزود: از نظر فیلسوفان ویژگی علم جدید این است که با طرح آینده و برای ساختن آن به وجود آمده است و این جنس از توسعه علمی، حاصل تلاشی است که از قرن هجدهم میلادی آغاز شده است. صرف نظر از مبانی علمی این توسعه، لازمه هر پیشرفتی، اراده ساختن است و امروز هم هر ملتی که بخواهد پیشرفت کند، باید علم را با ساختن همراه کند.

وی ادامه داد: آینده رویکرد اکنون ما به سوی چشم انداز بهتر است. امروز اگر چشم اندازی نداریم، فردا هم شبیه امروز خواهد بود.

رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری تصریح کرد: به هم پیوستن سرمایه های اجتماعی دانشگاهیان جریان می سازد و گام بعد تبیین مشکلات و مسأله است.

حق جوی جوانمرد تاکید کرد: برای بسیاری از مشکلات و تبدیل آنها به مسائل کوچک و قابل حل هیچ اقدامی صورت نگرفته است. ساختن آینده، با مسأله داشتن آغاز می‌شود. آینده دانشگاه حاصل تصمیم قاطع دانشگاهیان در تحقق مسئولانه زندگی آکادمیک‌شان است.

وی با بیان اینکه وظیفه دانشگاه غیر از وظایف مرسوم حرفه‌ای، علم پذیر کردن جامعه و تصمیمات مدیریتی است، خاطرنشان کرد: دانشگاه با همه خوب و بدش هنوز نقطه امید مردم است و مردم به تصویری که دانشگاهیان با علم شان از آینده ترسیم می کنند، اعتماد می کنند. اگر ما کنار هم بایستیم می توانیم بسیاری از مشکلات را حل کنیم.

علی اسفندیار دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اپتیک و کوانتوم معاونت علمی ریاست جمهوری هم هدف از این رویداد را معرفی و توضیح فناوری‌های مبتنی بر کوانتوم بیان کرد و گفت: کوانتوم همزمان با علومی همچون ریاضی، فیزیک و فلسفه درگیر است و از این رو، بحث کردن از ابعاد گسترده آن امری به غایت دشوار است. با این حال، گردهمایی و گفتمان‌های علمی -ترویجی این چنینی فرصتی را فراهم می کند تا به زبان ساده تر مخاطب علاقه مند به این حوزه را جذب و جامعه را با خود همراه کنیم.

وی درمورد اهدافی که در پس رویداد «کاشتن برای آینده» نهفته است، تصریح کرد: در سلسله رویدادهای کاشتن برای آینده بر آن هستیم تا بذر و نهال امید، انگیزه و اعتماد را در نسل جوان دانشگاهی مان را بکاریم.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اپتیک و کوانتوم معاونت علمی ریاست جمهوری تعامل، شبکه‌سازی و طرح افق و مسائل آینده حوزه کوانتوم را از دیگر اهداف این رویداد برشمرد.

محمد واحدی رییس مرکز نوآوری شبکه های ارتباطات کوانتومی با موضوع «کوانتوم به زبان دیگر» سخنران بعدی این رویداد با موضوع مکانیک کوانتوم بود.

وی گفت: تصوری که ما از فیزیک کلاسیک داشتیم، اندازه‌گیری به معنای اطلاع یافتن از سیستم بود اما آنچه مکانیک کوانتوم به ما اضافه‌کرد این است که اندازه گیری حتما سیستم را تغییر می دهد.

وی همچنین حالت های برهم نهی را از دیگر امتیازات مکانیک کوانتوم برشمرد و افزود: در مکانیک کوانتوم حالت هایی که تا قبل از هم متمایز بودند، می‌توانند بر هم نهی داشته باشد.

براساس اعلام معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، رسول رکنی زاده مدیر مرکز علوم و فناوری کوانتومی دانشگاه اصفهان تربیت نیروی انسانی دارای مهارت در حوره فناوری های کوانتومی، پژوهش های پیشرفته معطوف به حل مسائل، دسترسی به دانش فنی مورد نیاز برای سطوح اولیه فناوری را از جمله اهداف فعالیت های مرکز کوانتومی اصفهان برشمرد و افزود: این مرکز از ۴۰۰ متر مربع با استاندارد موردنیاز برای انجام آزمایش‌های کوانتومی، اتاق تمیز کلاس ۱۰۰ هزار و ظرفیت حدود ۱۰۰ نفر نیروی انسانی برخوردار است.

وی ایجاد فب لب کوانتومی، حسگری کوانتومی، ایجاد منطقه نوآوری در حوزه حسگری کوانتومی، خوشه فناوری کوانتومی مسائل از دانشگاه های اصفهان، صنایع و شرکت های دانش‎بنیان در دستور کار را از دیگر اقدامات این مجموعه برشمرد.

وی افزود: فناوری نوظهور نه از دانش، بلکه از مهارت ژرف بر می‌خیزد.

محمدعلی جعفری زاده استاد تمام و بازنشسته دانشکده فیزیک دانشگاه تبریز هم با موضوع «هوش ماشین کوانتومی»، جواد صالحی استاد گروه مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف با موضوع «اینترنت کوانتومی در ایران؛ ظرفیت ها و چالش ها»، سید ایمان میرزایی استادیار گروه فیزیک ماده چگال دانشگاه تربیت مدرس با موضوع «رایانه های کوانتومی مبتنی بر ابررسانایی» از سخنرانان ششمین برنامه از این سلسله رویدادها بودند که هر یک کوشیدند تا از زاویه حوزه تخصصی خود افق های پیش رو را ترسیم کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر: