اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۳۶۹۸۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۲ - ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - 06 February 2024
رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری:
رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری از رشد ۱.۵ برابری صادرات دانش‌بنیان‌ها در هفت‌ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: میزان صادرات این شرکت‌ها به بیش از ۱.۳ میلیارد دلار رسیده است.
میزان صادرات دانش بنیان‌ها از ۱.۳ میلیارد دلار گذشتبه گزارش عصرپرس، امیرحسین میرآبادی به مناسبت ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی در گفت و گویی افزود: توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان، علاوه بر ارتقای اعتبار علمی ایران، ‌ تقویت اقتدار کشور در مذاکرات بین‌المللی را به‌ دنبال دارد.

وی ادامه داد: ایجاد و تقویت مستمر زمینه‌های شکوفایی شرکت‌های دانش بنیان و فعال کردن بیش از پیش بخش خصوصی در حوزه اقتصاد از برکات مبارک انقلاب اسلامی است که به ارتقای توانمندی کشور در حوزه علم و فناوری به عنوان یکی از عوامل اقتدارآفرین در عرصه تعاملات بین‌المللی کشور منجر شده است.

رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری به بسترسازی‌هایی که انقلاب‌ اسلامی‌ ایران در راستای رشد و شکوفایی بخش‌ خصوصی فراهم کرده است، اشاره و تصریح کرد: ایران در دهه‌های گذشته از لحاظ اقتصادی وابسته به نفت بود و پس از تاکیداتی که رهبر معظم انقلاب در خصوص تقویت صادرات غیرنفتی داشتند و متذکر شدند که باید اقتصاد را از نفت جدا و یک اقتصاد غیرنفتی را ایجاد کنیم؛ به تدریج، زمینه لازم برای نقش‌آفرینی بخش خصوصی در اقتصاد، توجه به توانمندسازی بخش خصوصی، خصوصی سازی و ... شکل گرفت که تمام این موارد را می‌توان از جمله گفتمان‌هایی دانست که انقلاب اسلامی ایران ایجاد کرده است.

ایجاد بسترهای جدید در حوزه بین‌الملل پس از انقلاب‌ اسلامی‌

میرآبادی خاطرنشان کرد: گفتمانی که پس از انقلاب‌اسلامی حول تعریف همکاری های مشترک علمی و فناوری با سایر کشورها، شکل گرفت و امروز با نظر موکد رهبر معظم انقلاب و سیاست های دولت جمهوری‌اسلامی‌ایران، دنبال می‌شود، سبب شکل‌گیری یک جریان پیوسته و حضور متخصصان، فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصه‌های بین‌المللی شده است.

وی با بیان اینکه خانه‌های نوآوری و فناوری (آی هیت)، بستری برای نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش بنیان در حوزه بین‌الملل است، تصریح کرد: ما در خانه نوآوری و فناوری ایران(iHiT) در تهران هر هفته میزبان یک هیات عالی‌رتبه از جمله نایب رییس مجلس الجزایر، وزیر خارجه نیکاراگوئه، رییس جمهور کوبا، نخست وزیر سوریه، رییس مجلس ویتنام و... هستیم.

رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری ادامه داد: با وجود اینکه هر یک از این کشورها در حوزه‌هایی دارای ظرفیت های مخصوصی هستند اما با یک ارزیابی کلی از توانمندی شرکت های دانش‌بنیان به دلیل بازدید کوتاهی که داشتند، پیشنهاد همکاری‌های جذابی را به ما می‌دهند که تمام این موارد، فرصت‌های جدید رشد اقتصاد دانش‌بنیان تلقی خواهند شد.

میرآبادی به ظرفیت‌هایی که پس‌از انقلاب‌اسلامی، هرساله تقویت شدند؛ اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال حدود ۲۰ سال پیش، شرکت‌های دانش‌بنیان بیشتر به‌صورت استارتاپ هایی بودند که در قالب تیم های کوچک فعالیت می‌کردند و به مرور زمان این تیم‌ها رشد کردند و تبدیل به شرکت های کوچک و متوسط شدند، به‌تدریج توانستند به بازارهای بین المللی راه پیدا کنند و در دو سال اخیر رشدهای قابل‌توجهی را تجربه کنند.

وی همچنین اظهار داشت: با نیم نگاهی به آمارهای رسمی صادرات شرکت‌های‌ دانش‌بنیان در چهار سال اخیر، متوجه می شویم که دنیا ایران را در حوزه فناوری و محصولات دانش‌بنیان پذیرفته است.

رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری یادآور شد: میزان صادرات شرکت‌های‌ دانش‌بنیان در سال ۱۳۹۸، ۶۰۰ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۹ (دوران شیوع ویروس کرونا) ۳۰۰ میلیون دلار، در سال ۱۴۰۰ باردیگر ۶۰۰ میلیون دلار و در سال ۱۴۰۱ با رشد ۳۰ درصدی ۸۶۰ میلیون دلار بود.

میرآبادی تاکید کرد: این آمار برای هفت‌ماهه اول امسال بنابرگزارش رسمی سازمان گمرک به بیش از ۱.۳ میلیارد دلار رسید.

وی به برند ایران قوی فناور اشاره کرد و گفت: این برند یعنی باید اقتدار ایران را به واسطه‌ فناوری، در دنیا معرفی کنیم و رییس‌جمهور نیز از این رویکرد بسیار حمایت می کند؛ فناوری تمام حوزه‌ها از جمله نظامی، کشاورزی، سلامت، انرژی و ... را شامل می شود؛ به بیان دیگر افق ایران باید در دنیا، قوی و فناور باشد و به عبارت دیگر فناوری، پایه‌ اقتدار جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد.

اضافه شدن دو مجموعه خانه نوآوری و فناوری در سال ۱۴۰۲

براساس گزارش معاونت علمی ریاست جمهوری، رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری در ادامه این گفت و گو به راه اندازی ۲ خانه نوآوری در خارج از کشور در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و اظهار داشت: امسال خانه نوآوری و فناوری ایران در تاشکند (ازبکستان) افتتاح شد که بخش عملیاتی کار آغاز شده است، فاز عملیاتی مرکز فناور نوآوری مشترک ایران ونزوئلا نیز شروع شده است اما هنوز افتتاح نشده است و در مرحله آماده سازی است؛ امیدواریم تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

میرآبادی به ظرفیت های جدید صادراتی در قالب شرکت های مدیریت صادرات اشاره کرد و ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ در تعدادی از کشورها، شرکت‌های مدیریت صادرات را دنبال می‌کنیم و تا پایان سال حداقل پنج شرکت مدیریت صادرات یا EMC را در نقاط مختلف جغرافیایی از جمله آسیا، قاره آفریقا، آمریکای لاتین، آسیای شرقی و ... راه اندازی می شوند.
نام:
ایمیل:
* نظر: