اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۹
کد خبر: ۳۶۹۸۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۰ - ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - 06 February 2024
رییس سازمان اورژانس کشور، از توزیع ۱۰۰ دستگاه آمبولانس، ۲۰۰ موتورلانس و ۲۵ دستگاه اتوبوس آمبولانس به مجموعه امکانات اورژانس کشور در دهه فجر خبر داد.
توزیع ۱۰۰ دستگاه آمبولانس و ۲۰۰ موتورلانس جدید در دهه فجرخبرنگار: معصومه مرادی

به گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس، دکتر جعفر میعادفر در نشست خبری با موضوع بیان دستاوردهای حوزه سلامت به مناسبت دهه فجر، گفت: انقلاب اسلامی ایران باعث رشد و شکوفایی ملت عزیز ایران شد و به تبع آن، در تمام بخش های کشور به خصوص حوزه سلامت برای آسایش مردم تلاش های زیادی صورت گرفت.

وی با بیان اینکه در حوزه اورژانس و فوریت های پزشکی نیز به عنوان عضوی از حوزه سلامت در راستای آسایش و ارتقای سلامت مردم در طول سالهای پس از انقلاب تلاش های بسیاری انجام شده است، خاطرنشان کرد: سازمان اورژانس کشور در ابتدای انقلاب با جمعیت ۳۶ میلیونی، ۲۰ پایگاه داشت و درحال حاضر که جمعیت دوبرابر شده است، تعداد این پایگاه ها به سه هزار و ۳۰۰ پایگاه رسیده است.

وی با اشاره به دستاوردهای اورژانس هوایی و دریایی، تصریح کرد: اورژانس هوایی کشور از سال ۷۹ به بعد توسعه جدی پیدا کرد، درحال حاضر ۵۳ پایگاه هوایی در کشور فعالیت دارد که دو پایگاه هوایی، بال ثابت است که مسافت های طولانی را طی می کند و مابقی پایگاه ها، به صورت بالگردی بوده که برای انتقال بیماران مورد استفاده قرار می گیرد.  

میعافر درخصوص الکترونیکی شدن اقدامات پیش بیمارستانی بیان کرد: در دولت سیزدهم سیستم دستی و کاغذی اورژانس پیش بیمارستانی، الکترونیکی شد و خوشبختانه در حال حاضر بیش از 97 درصد سیستم الکترونیکی شده است و تنها دو شهر کوچک مانده که تا آخر سال انجام می ‌شود.

رییس سازمان اورژانس کشور درخصوص یکپارچه سازی مراکز ارتباطات نیز گفت: در حال حاضر یکپارچه سازی مراکز ارتباطات نیز در دستورکار قرار دارد و بیش از ۶۰ درصد کار انجام شده و به زودی به اتمام می رسد.

وی به راه اندازی 314 پایگاه جدید اورژانس در دو سال اخیر اشاره و بیان کرد: در ایام دهه فجر امسال نیز ۷۳ پروژه راه اندازی شده و یا خواهد شد که از این تعداد پروژه، ۲۱ پایگاه شهری و ۳۶ پایگاه جاده ‌ای خواهد بود.

میعادفر گفت: در سفر رییس جمهور به استان هرمزگان، دومین هواپیمای بال ثابت در این استان افتتاح شد که خدمت رسانی به بیماران در جزایر را به هنگام شب‌ ها انجام داده و جزایر را پوشش می دهد. همچنین، یک آمبولانس دریایی برای جزیره ابوموسی آماده شده که در دهه فجر به صورت آزمایشی به آب انداخته شده و تا پااین سال عملیاتی خواهد شد تا هم از طریق دریایی و هم از طریق هوایی، به مردم در دورترین مناطق خدمت رسانی کنیم.

توزیع ۱۰۰ دستگاه آمبولانس و ۲۰۰ موتورلانس جدید در دهه فجر

رییس سازمان اورژانس کشور ادامه داد: در ایام دهه فجر، حدود ۱۰۰ دستگاه آمبولانس جدید و ۲۰۰ موتورلانس جدید خریداری شده و در کشور توزیع شده است. زیرا در کلانشهرهایی که ترافیک سنگین است، موتورلانس بسیار کاربرد دارد. از طرفی، در برخی مواقع حضور موتورلانس برای خدمت رسانی به بیمار کافی بوده و نیازی به اعزام آمبولانس و انتقال بیمار به بیمارستان نیست، بنابراین در وقت و هزینه نیز صرفه جویی شده و رضایتمندی را نیز افزایش می دهد.

میعادفر با بیان اینکه ایران جزو ۱۰ کشور حادثه ‌خیز جهان است، خاطرنشان کرد: به منظور تقویت زیرساخت های اورژانس در مواجهه با حوادث در کشور، در ایام دهه فجر، ۲۵ دستگاه اتوبوس آمبولانس به مجموعه امکانات اورژانس در کشور اضافه کردیم. در مراسم اربعین امسال که چهار میلیون زائر رفت و آمد داشتند، ازدحام جمعیت و گرمای هوا نیاز به خدمات اورژانس و فوریت های پزشکی را چند برابر کرد که حضور این اتوبوس آمبولانس ها بسیار کمک کننده بود.

رییس سازمان اورژانس کشور درخصوص آموزش، گفت: در زمینه آموزش نیز اقدامات خوبی انجام شده است؛ در دوره کرونا برنامه‌ های آموزشی حوزه اورژانس به تعویق افتاد، زیرا آموزش آنلاین برای حوزه اورژانس چندان میسر نبوده و آموزش ها به دلیل عملی و مهارتی بودن، باید حضوری برگزار شوند، اما پس از دوران کرونا این آموزش ها از سر گرفته شد. تاکنون، بیش از ۵۰۰ دوره آموزشی برای دانشجویان و مربیان در کشور برگزار شده است.

وی در ادامه درخصوص جذب دانشجوهای فوریت ‌های پزشکی، گفت: جذب دانشجوهای فوریت ‌های پزشکی در 100 دانشگاه در مقاطع کاردانی و کارشناسی انجام‌ می ‌شود. همچنین برای اولین بار دانشگاه ‌های تیپ 1 را مقید به جذب و پذیرش دانشجویان فوریت های پزشکی کردیم.

تحصیل ۴۰۰ دانشجوی خانم در رشته فوریت های پزشکی در کشور/ ۱۴ پایگاه اورژانس فعال بانوان در کشور

میعادفر درخصوص جذب نیروی زن در فوریت های پزشکی نیز تصریح کرد: در حال حاضر ۴۰۰ دانشجوی خانم رشته فوریت های پزشکی در کشور در حال تحصیل هستند؛ همچنین، ۱۴ پایگاه اورژانس فعال بانوان در کشور داریم که امید است در سایر شهرها نیز اجرای این طرح گسترش پیدا کند، چراکه نیمی از جمعیت کشور را بانوان تشکیل می دهند و بسیاری از آنها از اینکه پرسنل خانم به آنها رسیدگی کند، رضایت بیشتری دارند. بنابراین برای آسایش حال مردم عزیز، این امکان را فراهم کردیم.

برگزاری اولین کنگره نوآوری های اورژانس پیش بیمارستانی در اسفندماه

رییس سازمان اورژانس کشور گفت: امسال دو المپیاد علمی و ورزشی برگزار کردیم. در دوم اسفندماه "اولین کنگره نوآوری های اورژانس پیش بیمارستانی" در سالن رازی دانشگاه ایران برگزار می‌ شود و از تلاشگران و نوآوران این حوزه تقدیر خواهد شد.

میعادفر اضافه کرد: در مورد 247 و 724 گام های موثری برداشته شده و در شهرهای بزرگ این امکان فراهم شده و افرادی که دچار سکته های قلبی و مغزی می شوند، به سرعت خدمات درمانی را دریافت می کنند.

جذب ۳۵۰۰ نفر در بخش فوریت های پزشکی و اورژانس

وی درخصوص آمار جذب در بخش اورژانس اظهارکرد: درکل ۲۵ هزار نفر در وزارت بهداشت جذب می ‌شوند که ۳۵۰۰ نفر در زمینه فوریت های پزشکی و اورژانس وارد چرخه عملیات می‌ شوند.

آمادگی اورژانس در مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن

میعادفر همچنین درخصوص خدمات رسانی در مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن، عنوان کرد: سازمان اورژانس در مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن در کنار مردم بوده و در تمام مسیرها آماده خدمت رسانی است؛ دراین زمینه دستورالعمل های لازم ارسال شده تا در صورت نیاز به مردم خدمت رسانی شود.





نام:
ایمیل:
* نظر: