اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۳۶۹۶۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - 05 February 2024
رئيس سازمان انتقال خون:
رئيس سازمان انتقال خون گفت:طبق بيانيه ى WHO ، جزء كشورهاى پيشرفته در زمينه انتقال خون هستيم و به عنوان مرجع منطقه انتخاب شده‌ايم.
ایران جزء كشورهاى پيشرفته در زمينه انتقال خون استخبرنگار: معصومه مرادی 

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، مدیرعامل سازمان انتقال خون در نشست خبری که به مناسبت دهه فجر در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، ضمن اعلام این مطلب افزود: دستاورهای فنی و کیفی مهمی در سازمان انتقال خون طی سالهای اخیر محقق شده است که آزمایش غربالگری ملکولی یکی از مهمترین آنها است. 

دکتر مصطفی جمالی در جمع خبرنگاران گفت: آزمایش NAT یا همان غربالگری ملکولی، زمانی که پول بود و تحریم کمتر بود محقق نشد و امروز که تحت تحریم شدید هستیم و پول کمتر هست موفق به انجامش شده ایم.  

وی توضیح داد: پیش از این خون با آزمایش های لومینسانس (CL) و الکترو کمی لومینسانس (ECL) برای غربالگری سرولوژی بیماری های ویروسی در انتقال خون استفاده می شد و عملیاتی شدن آزمایش  NAT، یکی از کارهای بسیار خوب سازمان انتقال خون است که بعد از چند ماه کار علمی و تخصصی موفق شدیم آن را عملی کنیم.
 
مدیر عامل سازمان انتقال خون تاکید کرد:  برقراری این آزمایشها، شاخص امنیت خون های اهدایی در کشورمان را بالاتر می برد و باعث می شود دوره پنجره انتقال بیماری های ویروسی به صورت قابل توجهی کاهش پیدا کند.

جمالی افزود:  دوره پنجره فاصله بین زمانی است که ویروس وارد بدن می شود تا زمانی که آزمایش ها بتواند آن را تشخیص دهد. آزمایش ملکولی این زمان را بسیار کم می کند و سبب می شود امنیت و سلامت خون بسیار بالا برود. گرچه این ریسک یک در چند صد هزار باشد. 

وی افزود: دوره پنجره برای هر یک از ویروسها متفاوت است. مثلا برای اچ آی وی حدود 20 روز است که با تست نت به زیر 5 روز کاهش می یابد، دوره پنجره هپاتیت سی 60 روز است که به کمتر از 3 روز و دوره پنجره هپاتیت بی 30 روز است که به 10 روز کاهش می یابد و احتمال انتقال آلودگی های ویروسی از راه خون را به صفر نزدیک می کند. 

ما در سال حدود 3 میلیون و 660 هزار واحد خون و فراورده به مصرف می رسانیم و از هر سه نفر یک نفر تا آخر عمر نیاز به خون و فراورده پیدا می کند و اهمیت این روش برای سلامت و امنیت خون از همین آمار به خوبی پیداست.  

تامین کیسه های فیلتر دار از 25 درصد به 70 درصد رسیده است

جمالی درادامه این نشست گفت: استفاده از کیسه های فیلتر دار برای بیمارانی که مصرف مداوم از خون دارند بسیار مهم است و هم اکنون برای این بیماران تامین می شود. 

وی افزود: حذف گلبولهای سفید که توسط این کیسه های خون صورت می گیرد، کاهش عوارض انتقال خون را در پی دارد. 

دکتر جمالی تاکید کرد: با استفاده از خون کم لکوسیت که گلبول سفید آن تا حد ممکن حذف شده است، عوارضی چون تب و لرز و حساسیت، کاهش می یابد و حذف لکوسیت ها یا همان گلبولهای سفید می تواند ریسک سیتومگالو ویروس که می تواند برای بیماران مبتلا به ضعف سیستم ایمنی عوارض خطرناکی داشته باشد را کاهش دهد. 

وی افزود: با استفاده از کیسه های فیلتر دار، پس از تزریق خون، بیمار با مقاومت پلاکتی نیز مواجه نمی شود.

دکتر جمالی تاکید کرد: با به کار بردن این نوع کیسه های خون، میزان بستری در آی سی یو، میزان بستری نوزادان در ان آی سی یو و مصرف آنتی بیوتیک کاهش می یابد که تمام این موارد می تواند ضمن سلامتی بیشتر و عوارض کمتر برای بیماران، هزینه های درمان را تا حد زیادی کاهش دهد 

وی از تامین کامل این کیسه های خون برای سراسر کشور تا دو سال دیگر خبر داد و گفت:  با حمایت های دولت تا سال 1404 میزان استفاده از این کیسه ها را به  100 درصد می رسانیم.

جمالی در بخش دیگری از سخنانش به استقرار سیستم اتوماسیون گروه بندی خون در تمامی استانها اشاره کرد که می تواند سرعت و دقت بالا را به ارمغان آورد. 

وی همچنین از تجهیز کلیه استانها به دستگاه های اتوماسیون غربالگری ویروس هپاتیت و HIV، خبر داد که قبلاً تنها در 11 استان وجود داشت و افزود: 

این عدالت در خدمات انتقال خون است که در حال اجرا است و همه استانها به طور یکسان این خدمات را دریافت کرده اند.




نام:
ایمیل:
* نظر: