اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۳۶۹۵۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۸ - ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - 04 February 2024
معاون درمان وزارت بهداشت با تاکید براینکه تمام خدمات درمانی مراکز دولتی و مراکز درمانی دانشگاهی برای کودکان زیر ۷ سال به صورت رایگان ارائه می‌شود، گفت: ۳ دهک نخست جامعه، مددجویان بهزیستی و افراد تحت پوشش کمیته امداد از خدمات رایگان برخوردار می‌شوند.
درمان رایگان ۳ دهک اول جامعه در مراکز دولتیبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس،سعید کریمی در نشست خبری «فجر سلامت» بابیان مطالب فوق افزود:موضوع ارائه خدمات درمانی رایگان در مراکز دولتی و مراکز درمانی دانشگاهی مورد تایید سازمان برنامه و بودجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به تعداد تخت‌های بیمارستانی کشور گفت: دولت سیزدهم توانست ۱۶ هزار تخت به ظرفیت تخت‌های بیمارستانی کشور اضافه کند. با توجه به اینکه تعداد تخت‌های بیمارستانی کشور ۱۶۰ هزار مورد است، باید گفت که ۱۰ درصد از ظرفیت تخت‌های بیمارستانی کشور در دولت سیزدهم ایجاد شده است. این عدد، ۱۵ درصد تخت‌های بیمارستان بخش دولتی را شامل می‌شود.

کریمی ادامه داد: رئیس‌جمهور در سفرهای استانی خود مراکز درمانی را افتتاح می‌کنند و  ۷ هزار تخت دیگر نیز در شرف افتتاح و اضافه شدن به مجموعه تخت‌های بیمارستانی کشور است.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: وزارت بهداشت توانسته است تعداد تخت‌های «پی ای‌سی‌یو» را افزایش دهد. پیش از اینکه دولت سیزدهم اجرای امور را در دست بگیرند، تعداد تخت‌های پی‌ ای‌سی‌یو معادل ۵۰۰ مورد بود که در حال حاضر تعداد این تخت‌ها به ۱۰۵۰ مورد رسیده است. توانسته‌ایم تعداد تخت‌های آی‌سی‌یو را نیز به ۲۵۰۰ تخت برسانیم.

وی درباره وضعیت درمانی بیماری‌های صعب‌العلاج نیز گفت: ۳۰۰ بیماری صعب‌العلاج و نادر شناسایی شده که از این تعداد، ۱۰۰ بیماری تحت پوشش بیمه ای قرار دارند. اگر منابع مورد نیاز تامین شود تعداد بیماری‌های تحت پوشش را افزایش می‌دهیم.

کریمی با بیان اینکه موضوع درمان هپاتیت سی را در کانون توجه قرار داده‌ایم، افزود: ۸۰ هزار بیمار مبتلا به هپاتیت سی در کشور شناسایی شده است که از این تعداد ۲۶ هزار نفر درمان قطعی شده‌اند. به طور قطع، تعداد افراد مبتلا به هپاتیت سی بیشتر از ۸۰ هزار نفر است و تعداد آنها حدود ۱۶۰ هزار نفر برآورد می‌شود. علت این موضوع به دلیل حضور کارتن‌خواب‌ها و معتادهای متجاهر است.
معاون درمان وزارت بهداشت گفت: توجه به اینکه درمان هپاتیت سی تحت پوشش بیمه پایه قرار دارد، بیماران فقط ۱۰ درصد هزینه درمانی را پرداخت می‌کنند.
معاون درمان وزیر بهداشت در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به اینکه قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در سال ۸۶ به تصویب رسید، افزود: این قانون در دهه ۸۰ به تصویب رسیده است اما در سال جاری اجرا شد.  

وی درباره وضعیت کاشت حلزون شنوایی در کودکان نیز گفت: وزارت بهداشت دولت سیزدهم توانسته است ۲۰۰۰ حلزون شنوایی برای کودکان زیر ۴ سال کاشت انجام دهد. اگر کاشت حلزون شنوایی انجام شود نه تنها مشکل شنوایی کودکان برطرف می‌شود بلکه مشکلات مربوط به تکلم آنها نیز از میان برداشته می‌شود.

کریمی درباره وضعیت بیماری‌های تنفسی نیز گفت: همواره با شیوع فصل سرد سال میزان بیماری‌های تنفسی مانند آنفولانزا و کووید افزایش می‌یابد و به همین دلیل میزان بستری‌های مرتبط با این بیماری زیاد می‌شود. افزایش بیماری‌های تنفسی در فصل سرد سال یک سیر طبیعی دارد و بیانگر این نیست که ما در این حوزه با چالش روبرو هستیم.

وی ادامه داد: من از کسانی که دچار بیماری تنفسی می‌شوند می‌خواهم که نکات بهداشتی را رعایت کنند. اگر کودکان به بیماری‌های تنفسی مبتلا می‌شوند به مدرسه نروند. همچنین بزرگسالان اگر دارای علائم بیماری‌های تنفسی هستند و در مکان‌های عمومی حضور می‌یابند به طور حتم باید ماسک داشته باشند.

معاون درمان وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه خدمات «هوم‌کر» (مراقبت در منزل) را در کانون توجه قرار داده‌ایم، افزود: پیش از این خدمات ممکن بود فقط شامل خدمات پرستاری می‌شد اما موارد دیگر به خدمات هوم‌کر اضافه شده است.

مجوز ۲۹۰ مرکز درمانی در کشور برای توریسم سلامت

کریمی درباره وضعیت توریسم سلامت نیز گفت: یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر برای دریافت خدمات درمانی به کشور سفر کرده‌اند. سفر یک میلیون و ۲۰۰ هزار توریست سلامت به کشور موجب ارزآوری یک میلیارد دلاری برای کشور شده بخشی از آن سهم مراکز درمانی و بخشی دیگر نیز سهم هتل‌ها می‌شود. حدود ۲۹۰ مرکز دارای مجوز در کشور وجود دارند که می‌توانند خدمات درمانی را به توریست‌های سلامت ارائه دهند.

وی در ادامه صحبت‌هایش با بیان اینکه توریست سلامت از اهمیت فراوانی برخوردار هستند، افزود: ۲۹۰ مرکز گردشگری سلامت در کشور وجود دارد که ۱۴۷ مورد آن در دولت سیزدهم ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه همکاری بین بخشی نهادها و سازمان‌های مختلف سبب کنترل حادثه بیمارستان گاندی شد، افزود: ۹۳ بیمار بدون اینکه دچار سانحه شوند به بیمارستان‌های دیگر منتقل شدند. خوشبختانه حادثه بیمارستان گاندی هیچ تلفات جانی نداشت و این حادثه مدیریت شد.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: نباید تصور کرد که موضوع فرسودگی ساختمان‌ها فقط مربوط به بیمارستان‌ها می‌شود بلکه مراکز خرید مانند پاساژها نیز فرسوده هستند.

کریمی با بیان اینکه ۳۵۰ بیمارستان در کشور حضور دارند که بیش از ۲۵ سال قدمت دارند، افزود: این بیمارستان‌ها به اورهال نیاز دارند. وزارت بهداشت به این بیمارستان‌ها طی یک بازه زمانی شش ماهه فرصت دادیم که نسبت به رفع خطر اقدام کنند.

وی ادامه داد: ۲۰۰ بیمارستان از ۳۵۰ بیمارستانی که باید نسبت به رفع خطر اقدام می‌کردند، در این زمینه اقدام کردند. پروانه ۱۰۰ بیمارستان به‌دلیل عدم رفع مشکلات، تمدید نشده است که بیمارستان گاندی نیز جزو همین بیمارستان‌هایی بود که مجوزش تمدید نشده بود.

معاون درمان وزارت بهداشت درباره فرصت در نظر گرفته شده برای بیمارستان‌ها گفت: بیمارستان‌هایی که باید نسبت به خطر اقدام می‌کردند ۶ ماه فرصت داشتند در این مسیر گام بردارند. این فرصت شش ماهه به پایان رسیده است و ما فرصت شش ماهه دوم را برای بیمارستان‌ها لحاظ کرده‌ایم.

کریمی ادامه داد: برخی از بیمارستان‌ها نیز با بیمارستان‌های فرسوده جایگزین می‌شوند. موضوع رسیدگی به وضعیت بیمارستان‌ها یک پروسه است و به یکباره انجام نمی‌شود. تفاهمنامه‌ای با سازمان آتش نشانی در خصوص بیمارستان‌ها منعقد کردیم که این تفاهم‌نامه طی سه مرحله اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه معاونت درمان وزارت بهداشت اقدامات متعددی را انجام داده، اظهار کرد: توزیع ۲۸۰۰ پزشک در مناطق محروم، اجرای یکسان‌سازی حرفه‌ای بخش‌های خصوصی و عمومی، حذف سقف کارانه به علت ایجاد انگیزه برای حضور پزشکان در مناطق محروم، کاهش مالیات پزشکانی که فقط در مراکز دولتی خدمات‌رسانی می‌کنند از ۳۰ به ۱۰ درصد جزو اقدامات وزارت بهداشت به حساب می‌آید.

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: اجرای ۹۰ درصدی نسخه الکترونیک نیز جزو اقدامات وزارت بهداشت در حوزه درمان محسوب می‌شود.

کریمی در ادامه با بیان اینکه موضوع درمان ناباروری در کانون توجه وزارت بهداشت قرار دارد، افزود: تعداد مراکز درمان ناباروری سطح ۳ در کشور ۱۲۶ مورد است که از این تعداد، ۱۵ مورد در دولت سیزدهم ایجاد شده است.

وی ادامه داد: فقط مراکز سطح ۳ ناباروری در کشور فعالیت نمی‌کنند بلکه مراکز سطح ۲ نیز در کشور حضور دارند. پیش از آغاز به کار دولت سیزدهم، درمان ناباروری سطح ۲ در کشور وجود نداشت اما در حال حاضر، تعداد مراکز ناباروری سطح ۲، ۸۷ مورد است.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده‌ایم، ۸۷ مرکز درمان ناباروری سطح ۲ در کشور احداث می‌شود که در حال حاضر ۷۱ مجموعه فعال هستند. ۶۷ دانشگاه علوم‌پزشکی تحت نظارت وزارت بهداشت فعالیت می‌کنند و در نظر داریم که هر دانشگاه یک مرکز درمان ناباروری داشته باشد.

وی درباره دیگر اقدامات وزارت بهداشت در حوزه درمان گفت: ۵۳ مرکز دندانپزشکی به مراکز خدماتی کشور اضافه شده و همچنین ۱۳۷۳ دستگاه دیالیز در بیمارستان‌های کشور توزیع شده است. اقدامات ما در حوزه سلامت محدود به توزیع تجهیزات و احداث مراکز جدید نمی‌شود بلکه شامل پویش‌های سلامت هم می‌شود. آخرین پویش ملی سلامت را با محوریت دیابت و فشار خون برگزار کردیم.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه موضوع پزشک ‌نماها از معضلات نظام سلامت کشور به حساب می‌آید، گفت: در وزارت بهداشت به چالش پزشک ‌نماها ورود کرده‌ایم و در جهت رفع این مشکل گام برمی‌داریم. ۴۰۳۸ مرکز درمانی غیرمجاز طی ۹ ماه نخست سال پلمپ شدند.

وی با بیان اینکه قوانین در حوزه پزشک‌نماها بازدارنده نیست، افزود: قوانین در این زمینه بازدارنده نیست؛ به نحوی که یک مرکز با پرداخت ۵ میلیون تومان جریمه می‌تواند فعالیت کند. قوانین باید در این زمینه بازدارنده باشد و متاسفانه شاهد رشد گسترده مراکز زیبایی غیرمجاز هستیم.

کریمی درباره فعالیت‌های قرارگاه نظارت بر سلامت گفت: پس از اینکه قرارگاه نظارت بر سلامت را در وزارت بهداشت ایجاد کردیم در جهت اعتباربخشی مراکز جراحی محدود نیز گام برداشتیم. بر این اساس، اعتبار بخشی مراکز جراحی محدود آغاز شده و سنجه‌هایی مربوط به رضایتمندی مشتریان برای اعتبار بخشی مراکز جراحی محدود تعریف شده است.

معاون درمان وزارت بهداشت همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره تزریق واکسن گارداسیل گفت: HPV می‌تواند منجر به سرطان دهانه رحم شود اما سرطان دهانه رحم جزو ۱۰ سرطان اول کشور نیست. همچنین ما باید در نظر داشته باشیم که تمام افرادی که مبتلا به HPV می‌شوند دچار سرطان دهانه رحم نمی‌شوند. ما با توجه به ۱۰ سرطان اول کشور در خصوص پوشش بیمه‌ای HPV تصمیم می‌گیریم.

کریمی درباره وضعیت دارویی بیماران SMA نیز گفت: دو طرح پژوهشی در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در خصوص بیماران SMA در حال انجام است. با توجه به دستور رئیس‌جمهور در خصوص توجه به موضوع داروی بیماران SMA و با توجه به موضوع اثربخشی در جهت تولید این دارو گام برمی‌داریم.


وی درباره آمار بیماری سرطان نیز گفت: زمانی که میزان امید به زندگی افزایش یابد طبیعتا با توجه به افزایش سن، تعداد موارد بروز سرطان نیز افزایش می‌یابد؛ چرا که عامل سن در بیماری سرطان بسیار نقش دارد. بررسی‌های شیوع سرطان بیانگر این است که شیوع ۵ ساله سرطان ۴۰۰ هزار مورد است. علاوه بر سن موارد دیگری مانند عوامل ژنتیکی، آلودگی محیط، آلودگی هوا و مواد شیمیایی می‌توانند در ابتلا به سرطان موثر باشند. اینطور مطرح می‌شود که ما با سونامی سرطان مواجه هستیم اما این موضوع صحت ندارد و بیشترین ابتلا به سرطان مربوط به اروپا است.

کریمی درباره نرخ امید به زندگی نیز گفت: پیش از انقلاب اسلامی، امید به زندگی ۵۶ سال بود که این رقم به ۸۷ سال رسیده است.

معاون درمان وزارت بهداشت درباره بدهی سازمان تامین اجتماعی به وزارت بهداشت هم گفت: بدهکاری سازمان تامین اجتماعی به وزارت بهداشت حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان و میزان بدهکاری بیمه سلامت نیز ۶ هزار میلیارد تومان است. متاسفانه، سازمان‌های بیمه‌گر اسناد مربوط به ارائه خدمات را از ما دریافت نمی‌کنند و به دلیل اینکه اسناد را از ما دریافت نکرده‌اند جزو بدهی‌های آنها به حساب نمی‌آید.

وی درباره شاخص اهدای عضو در کشور نیز گفت: میزان شاخص اهدای عضو کشور معادل ۱۳.۴ است. سال گذشته، ۳۵۰۰ پیوند عضو در کشور انجام شده، به طور قطع، این آمار در سال جاری شکسته می‌شود.

وی با بیان اینکه میزان مصدومان ترافیکی کشور حدود ۸۷۰ هزار مورد است، گفت: آمار و ارقام مرکز اورژانس کشور بیانگر این است که ۸۷۰ هزار نفر سالانه دچار صدمات ترافیکی می‌شوند اما آمار پلیس بیانگر این است که این افراد ۳۰۰ هزار نفر هستند ،متاسفانه حدود ۲۰ هزار نفر از مجموعه افرادی که دچار صدمات ترافیکی می‌شوند، جان خود را از دست می‌دهند.

کریمی درباره جزئیات مرگ و میر صدمات ترافیکی گفت: حدود ۵۰ درصد از ۲۰ هزار نفری که در صدمات ترافیکی جان خود را از دست می‌دهند، در صحنه و محل وقوع تصادف جان می‌بازند. ۶ درصد در مسیر انتقال به بیمارستان جان می‌دهند. حدود ۴۲ درصد از افراد مصدومان ترافیکی به هنگام ورود به بیمارستان به احیا نیاز دارند. همچنین حدود ۸ هزار نفر در بیمارستان احیا می‌شوند.

معاون درمان وزارت بهداشت درباره کرامت مادران باردار نیز گفت: موضوع کرامت مادران باردار در کانون توجه وزارت بهداشت قرار دارد. موضوع آزارهای کلامی علیه مادران باردار در مراکز درمانی بسیار محدود است. حتی اگر یک مورد آزار کلامی علیه مادران باردار وجود داشته باشد، خوشایند نیست و ما به این موضوع رسیدگی می‌کنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: