اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
کد خبر: ۳۶۷۷۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۹ - ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - 21 January 2024
وزیر ارتباطات:
وزیر ارتباطات از دریافت سیگنال‌های ماهواره ثریا خبر داد و موفقیت آن را کامل اعلام کرد.
سیگنال‌های «ثریا» به زمین رسیدبه گزارش سرویس علمی عصرپرس، عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایرانی گفت: الحمدلله موفقیت ماهواره ثریا کامل شد.

وی افزود: شب گذشته ایستگاه‌های زمینی ما سیگنال‌های ماهواره ثریا و داده‌های تله‌متری مربوط به سلامت زیر سامانه‌های تامین انرژی، تعیین موقعیت خودکار، ارتباطی و کنترلی و پردازشگرها را دریافت کردند که نشان می‌دهد حال ماهواره خوب است.

زارع‌پور در پایان به همکاران دانشمند و پرتلاشش در پژوهشگاه فضایی تبریک و خدا قوت گفت.

«ماهواره ثریا» یک ماهواره ایرانی از سری ماهواره‌های تحقیقاتی ساخت پژوهشگاه فضایی ایران است که صبح روز گذشته ۳۰ دی‌ماه با «ماهواره‌بر قائم ۱۰۰» که حاصل تلاش نخبگان و دانشمندان نیروی هوافضای سپاه است، سفر خود به مدار ۷۵۰ کیلومتری زمین را با موفقیت پشت‌ سر گذاشت تا یک رکورد تازه در حوزه قرارگرفتن ماهواره در ارتفاع جدید را به ثبت برساند.

با پرتاب این ماهواره تحقیقاتی بسیاری از زیرسیستم‌های توسعه یافته شده توسط پژوهشگاه فضایی ایران نیز در شرایط تست مداری قرار می‌گیرند و راه برای توسعه سریع صنعت فضایی بومی ایران هموارتر می‌شود. ضمن اینکه این پرتاب قدمی مهم در راستای افزایش توانمندی تزریق ماهواره در مدارهای بالاتر محسوب می‌شود.

امروز برای نخستین بار ایران توانست با کمک متخصصان خود،‌ ماهواره را در مدار۷۵۰ کیلومتری زمین تزریق کند. مدتی قبل ماهواره‌های نور ۲ و نور ۳ نیز توسط ماهواره‌بر بومی قاصد ساخت نیروی هوافضای سپاه،‌ با موفقیت به مدار ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین تزریق شدند. امروز «ثریا» توانست با ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰» رکورد قرار گرفتن ماهواره در ارتفاع را در صنعت فضایی ایران تغییر دهد.
نام:
ایمیل:
* نظر: