اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۳۶۶۹۵
تاریخ انتشار: ۲۲:۵۰ - ۲۰ دی ۱۴۰۲ - 10 January 2024
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: طرح نسخه الکترونیک تا کنون ۹۰ درصد اجرایی شده و تا پایان دولت سیزدهم به صورت کامل تکمیل می‌شود.
وزیر بهداشت: طرح نسخه الکترونیک تا پایان دولت سیزدهم تکمیل می‌شودبه گزارش عصرپرس، بهرام عین اللهی که در یک برنامه تلوزیونی صحبت می‌کرد، گفت: میزان اعتباری که برای حوزه بهداشت در ۶ سال قبل از دولت گذاشته شده بود حدود ۲۰ همت بود و در این دولت نزدیک ۴۶ همت برای این بخش اعتبار درنظر گرفته شده است. 

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۲ هزار خانه بهداشت در کشور افتتاح شده است، بیان کرد: تا پایان سال ۲۴۰۰ خانه بهداشت دیگر نیز به بهره برداری می‌رسد. بحث اصلی ما تقویت شبکه‌های بهداشتی کشور است که قوی‌ترین شبکه بهداشتی را در کشور داریم.

وزیر بهداشت به موضوع جوانی جمعیت اشاره و بیان کرد: متاسفانه در بعضی سال‌ها در این باره کوتاهی شده بود و مباحث تنظیم جمعیت پیش کشیده شد. ما زمانی رشد جمعیت بالایی داشتیم ولی اکنون رشد جمعیت بحرانی است و اگر تا چند سال آینده به آن توجهی نشود دچار بحران جمعیت می‌شویم. حدود ۱۵ جلسه قرارگاه جوانی جمعیت داشتیم و باید به اهداف مورد نظر دست یابیم. 

به گفته وی، ۴۳۰۰ بهورز و ۶۵۰۰ نیروی بهداشتی در دولت سیزدهم به کار گرفته شدند. 

وزیر بهداشت ادامه داد: ۱۳۴ پروژه درمانی تا پیش از دولت سیزدهم افتتاح شده بود که در این دولت به بیش از ۴۳۰ پروژه افزایش یافته است. ۵۰۰ ماشین شاسی بلند بروز و ۵۴۰۰ دستگاه موتورسیکلت برای خدمت دهی به مراکز درمانی مناطق صعب‌العبور نیز تهیه کردیم.

وی افزود: حدود ۴۵۰۰ زوج نابارور در کشور داریم که باید هزینه سنگین درمانی می‌دادند اما از شهریور ۱۴۰۰ تا آذر ۱۴۰۲ تعداد ۶۷ مرکز درمان ناباروری در کل کشور ایجاد کردیم. از طرفی زنان باردار تحت پوشش خدمات درمانی و زایمان رایگان قرار گرفتند و تا پنج سال می‌توانند از خدمات رایگان استفاده کنند.

عین‌اللهی با اشاره به اجرای برنامه «پویش ملی سلامت» و اهمیت شناسایی بیماری‌های غیرواگیر، تصریح کرد: بیش از ۳۹ میلیون نفر در زمینه دیابت و پرفشاری خون غربالگری شدند.

وی افزود: طرح نسخه الکترونیک نیز تاکنون ۹۰ درصد اجرایی شده و تا پایان دولت سیزدهم به صورت کامل تکمیل می‌شود.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در ۲ سال و ۵ ماه گذشته ۱۶ هزار تخت بیمارستانی در کل کشور افتتاح شده است، اظهار کرد: بیمارستان حضرت مهدی(عج) با ظرفیت هزار تخت و بیمارستان غدیر با ۸۲۰ تخت افتتاح شد که در واقع در کمتر از چهار ماه تعداد ۱۸۰۰ تخت به ظرفیت بیمارستانی تهران افزوده شد. نکته مهم این است که اکثر تجهیزاتی که در این بیمارستان‌ها استفاده شد، دانش بنیان و تولید داخل بوده است.

وی افزود: ۷۰۰۰ تخت بیمارستانی نیز در کل کشور در دست افتتاح قرار دارد. به طور کلی ۱۵۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور داریم که ۱۲ درصد آن در دولت سیزدهم افتتاح شد.

وی در ادامه تاکید کرد: سرانه تخت بیمارستانی در کشور ۱.۰۶ است. ۱۳۴ پروژه درمانی پروژه قبل از دولت سیزدهم داشتیم و اکنون به ۴۹۴ پروژه افزایش یافته است. همچنین حدود ۱۰۶ بیمارستان تجهیز شده است.

به گفته وی در دولت سیزدهم یک کمربند بیمارستانی در تهران پیش‌بینی شده که شامل بیمارستان شهید سلیمانی فردیس، شهریار، ملارد، فاز دوم بیمارستان فیروزآبادی شهرری، فاز جدید بیمارستان ورامین و پیشوا و بومهن است که یا به تازگی افتتاح شده‌اند و یا در آستانه بهره‌برداری قرار دارند.

وزیر بهداشت تجهیز بیمارستان‌ها را اولویت مهم وزارت بهداشت دانست و بیان کرد: ۲۸۰ دستگاه پیشرفته پزشکی در نقاط مختلف کشور از جمله شتاب دهنده‌ها، سونوگرافی، رادیولوژی و ... در استان‌ها توزیع شد و دنبال آن هستیم مردم خدمات سلامت را در شهرهای خود انجام دهند.

او گردشگری سلامت را موضوعی مهم معرفی و اظهار کرد: اکنون ۲۸۰ بیمارستان خدمات سلامت برای گردشگران ارائه می‌دهند و از عراق و سایر کشورها برای درمان به ایران می‌آیند. همچنین نزدیک به ۷۰۰۰ دانشجوی خارجی نیز در کشور ما تحصیل می‌کنند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: ۶۹ داروی جدید با فناوری بالا در کشور توسط شرکت‌های دانش بنیان تولید شد و هر روز در تولید داروها و تجهیزات جدید پیشرفت می‌کنیم. دو شرکت دانش بنیان تجهیزات سی تی اسکن تولید می‌کنند و به طور کلی امروزه شاهد رشد خوبی در شرکت های دانش بنیان هستیم. ۱۴ پارک علم و فناوری را افتتاح کردیم و تسهیلاتی که دولت به آنها می‌دهد باعث رشد و ارتقای حوزه سلامت خواهد شد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در دولت مردمی ۵ دهک پایین جامعه بیمه رایگان شدند، توضیح داد: ۱۲ میلیون نفر رایگان بیمه شدند و ۲۰ میلیون نفر نیز تحت پوشش بیمه روستایی هستند. از طرفی درمان کودکان نیز در اولویت قرار گرفته است. 

وی درباره جذب نیرودر وزارت بهداشت و درمان، گفت: در آزمون اخیر وزارت بهداشت ۲۵ هزار نیروی جدید جذب شد که ۱۴ هزار نفر مربوط به حوزه پرستاری و اتاق عمل است. در واقع سالی ۱۰ هزار پرستار در دانشگاه‌های کشور تربیت می‌شوند. ۲۲ هزار نیروی پرستاری نیز در سال ۱۴۰۰ استخدام شدند.

عین اللهی تاکید کرد: قرار است پیشنهادی به شورای انقلاب فرهنگی ارائه کنیم که افزایش تربیت پزشکان عمومی از سال آینده متوقف شود زیرا باید بین پزشک و بیمار نیز تعادل وجود داشته باشد.

به گفته وی افزایش ظرفیت‌های دستیاری و تخصصی از دیگر اقدامات دولت است که نتیجه آن را چند سال بعد در نظام سلامت خواهیم دید.

وی افزود: ۲۸۰۰ متخصص را در مناطق محروم توزیع کردیم، همچنین باید ۷۵ هزار نیرو در مراکز بهداشتی و درمانی را جذب کنیم.

وزیر بهداشت در بخش دیگر سخنان خود درباره اقدامات انجام شده در حوزه دارو، تصریح کرد: با توجه به اینکه عوارض واردات دارو ۴ درصد و ارزش افزوده ۹ درصد بود، افراد ترخیص را انجام نمی‌دادند که از تیر امسال قانون اصلاح و ترخیص‌ها انجام شد. البته در حوزه تهیه دارو مشکلات تبادل بانکی به دلیل تحریم وجود دارد و ثبت سفارش دارو به سختی انجام می‌شود اما با تلاش شبانه روزی سازمان غذا و دارو این مشکلات رفع می‌شود.

به گفته وی اکنون ۹۹ درصد داروی مورد نیاز کشور را خودمان تولید می‌کنیم و در سال جاری از نظر تامین دارو وضعیت خوبی داریم.

عین اللهی طرح دارویاری را طرحی معرفی کرد که از قاچاق دارو جلوگیری کرد و ادامه داد: قبل از اجرای این طرح اقلام دارویی ایران به ۱۰ برابر قیمت ارز در خارج از کشور به فروش می‌رسیدند و دارویار از این اقدام جلوگیری کرد.

وی درباره فروش اینترنتی دارو خاطرنشان کرد: زنجیره تامین دارو بسیار مهم است و مسئول توزیع دارو در بحث فروش اینترنتی باید داروخانه باشد که در این زمینه اکنون با وزارت ارتباطات در حال برنامه ریزی هستیم که این کار بدرستی انجام شود. آیین نامه فروش اینترنتی دارو در حال تدوین است زیرا بحث‌های حقوقی و قانونی است و شاید به شکل آزمایشی آن از دهه فجر امسال آغاز شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: با توجه به اینکه شیرخشک قاچاق می‌شد، مقرر شد تا شیرخشک بر اساس کد ملی نوزاد در داروخانه‌ها توزیع شود و به هر نوزاد ۱۰ قوطی شیرخشک تعلق گیرد. در این راستا طی ماه گذشته ۱۲ میلیون قوطی شیرخشک توزیع شد.
نام:
ایمیل:
* نظر: