اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۳۶۵۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۷ - ۰۷ تير ۱۳۹۶ - 28 June 2017
دومین اجلاس سازمان ها و نهادهای غیردولتی و مطالعاتی کشورهای عضو کنفرانس تعامل و اعتمادسازی آسیا موسوم به سیکا روز چهارشنبه با حضور نمایندگان بیش از 30 کشور جهان در چین گشایش یافت.
دومین اجلاس سازمانهای سیکا گشایش یافتبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس، در این گردهمایی بزرگ که به مدت دو روز در شهر پکن بر پا خواهد بود، کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی و حدود 200 نفر از اعضای دولت های عضو، سیاستمداران، سفرای خارجی مقیم چین و همچنین کارشناسان بین المللی شرکت دارند.

دستور کار این نشست 25 سالگی سیکا، امنیت و توسعه برای آسیا است و شرکت کنندگان در نشست در باره توسعه آسیا، وضعیت امنیتی این قاره، توسعه پایدار قاره آسیا، اعتمادسازی متقابل و چگونگی دستیابی به امنیت پایدار و همه جانبه و جامع در این قاره با یکدیگر بحث و تبادل نظر خواهند کرد.

برنامه توسعه هزاره سازمان ملل، طرح راه ابریشم نوین چین، مبارزه با تروریسم، مقابله با حملات سایبری، نقش رسانه ها در سیکا و در جهان و تحولات اقلیمی از مهمترین محورهای مورد گفت وگو در این نشست خواهد بود و نقش سیکا در عرصه جهانی نیز مورد رایزنی قرار می گیرد.

انجمن مردمی وزارت خارجه و شهرداری پکن با همکاری وزارت امور خارجه و انجمن دیپلماسی عمومی چین این اجلاس را برگزار می کنند.

ایجاد مجمع عمومی غیردولتی سیکا پیشنهادی بود که شی جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین ارائه کرد و اجلاس سران آن هم در سال 2014 میلادی در شانگهای برگزار شد.

چن یوان دبیرکل این اجلاس در آیین گشایش دومین گردهمایی، پیشبرد همکاری میان کشورها و تحقق صلح در سراسر دنیا را مورد تاکید قرار داد و اعلام کرد که این مهم دیگر تنها وظیفه دولت ها و سازمانهای دولتی نیست، بلکه در این راه، سازمانهای غیردولتی نیز مسوول بوده و باید مشارکت فعال و جدی تری داشته باشند.

وی با بیان اینکه شرایط ویژه ای در عرصه بین المللی در حال شکل گرفتن است، ضرورت برگزاری نشست های مشترک میان کشورهای عضو جهت پیدا کردن راهکارهای موثر جهت مقابله با چالش های پیش رو را مورد تاکید قرار داد.

او همچنین ابراز امیدواری کرد که شرکت کنندگان در دومین اجلاس سازمانهای غیردولتی سیکا در پکن بتوانند برای چالش های قاره کهن روش های مناسب و تدابیر لازم را یافته و برای رشد و توسعه آسیا گام های اساسی بردارند.

چن  گفت که اعضای سیکا باید به طور مداوم تلاش های خود را انجام دهند تا شرایطی همراه با صلح، ثبات و امنیت در منطقه خاورمیانه برقرار شود.

دبیرکل این اجلاس تصریح کرد که از طریق گفتمان می توان تضادها و مناقشات را به صورت مسالمت آمیز در همه نقاط دنیا حل و در صلح و آرامش زندکی کرد.
محمد خدادی، مدیرعامل ایرنا و کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در حاشیه این نشست بین المللی دیدارهای دو جانبه ای را با تنی چند از مقامات شرکت کننده خواهند داشت و با آنان در خصوص مسائل مورد علاقه فی مابین به گفت و گو می پردازند.
اولین اجلاس سالانه سازمان ها و نهادهای غیردولتی و مطالعاتی کشورهای عضو  سیکا با عنوان تعامل و تدابیر اعتمادسازی در آسیا خرداد ماه سال 1394 به میزبانی شهر پکن پایتخت چین برگزار شده بود.
این شهر همچنین اردیبهشت ماه سال گذشته میزبان پنجمین اجلاس وزیران امور خارجه سیکا با شرکت 26 کشور از جمله ایران به مدت 2 بود.

سیکا یک ساختار رایزنی و اعتمادسازی و همایش امنیتی محسوب می شود که از سال 1992 میلادی برگزار می شود.

این سازمان 24 عضو دارد و 9 کشور و چهار سازمان ناظر آن هستند و نزدیک به 90 درصد از خاک قاره آسیا و 72 درصد از منطقه ای که اوراسیا نامیده می شود، تحت پوشش سیکا است.

جمهوری اسلامی ایران از اعضای دائمی سیکا است و کشورهای عضو سیکا نزدیک به 67 درصد از جمعیت جهان و یک سوم اقتصاد جهان را در اختیار دارند.

با توجه به اینکه چین و هند از قطب های مهم در اجلاس هستند برخی بر این باورند که این کشورها در حال قدرت نمایی اقتصادی و تجاری خود در چارچوب سازمان هایی نظیر سیکا در برابر آمریکا هستند.

ایده شکل گیری سیکا در سال 1992 میلادی در چهل و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد توسط 'نور سلطان نظربایف' رئیس جمهور وقت قزاقستان مطرح و در سال 1996 میلادی موجودیت یافت. 

ایران، قزاقستان، افغانستان، پاکستان، کره جنوبی، چین، روسیه، هند، فلسطین، مغولستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و تایلند از جمله اعضای سازمان سیکا هستند.

نام:
ایمیل:
* نظر: