اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۳۶۳۵۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۵ - ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - 05 December 2023
معاون بهداشت وزارت بهداشت در مراسم روز جهانی داوطلب:
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از فعالیت 400 هزار داوطلب سلامت در کشور خبر داد.
فعالیت 400 هزار داوطلب سلامت در کشور
خبرنگار: پروین مرادی

به گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس، حسین فرشیدی، در مراسم روز جهانی داوطلب و تقدیر از داوطلبان سلامت کشور، گفت: داوطلبان سلامت حلقه ارتباطی بین نظام سلامت و سطوح محیطی جامعه هستند. 

وی افزود: یکی از آرمان های مهم انقلاب اسلامی تاثیرگذاری مردم در تعیین سرنوشت جامعه است و نقش تماشاگرانه مردم و جایگاه تعیین کننده انحصاری برای دولت، مطلوب انقلاب اسلامی نیست. 

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: امروز 400 هزار داوطلب سلامت در محلات، سازمان ها و عشایر و همچنین اتباع بعداز کسب آموزش و توانمندسازی نقش محوری در مردمی سازی سلامت ایفا می کنند.

 فرشیدی به تلاش های داوطلبان در دوران همه گیری کرونا و کمک آنان به مردم و نظام سلامت اشاره کرد و افزود: آنچه در روستاها از ارتباط جامعه با مراکز درمانی و بهداشتی به دست آمد، در شهرها اتفاق نیفتاد بلکه به دلیل حضور داوطلبین سلامت در روستاها بود. 

تاکید بر ضرورت افزایش سواد سلامت در کشور

وی با تاکید بر ضرورت افزایش سواد سلامت در کشور، با اشاره به برنامه ملی کنترل فشارخون و دیابت، تصریح کرد: متاسفانه مصرف غذای ناسالم و کم تحرکی باعث روند روبه رشد بیماری های غیرواگیر شده است.

مشارکت ۹ میلیون نفر در پویش ملی سلامت و غربالگری دیابت و فشارخون

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۹ میلیون نفر در پویش ملی سلامت و غربالگری دیابت و فشارخون مشارکت کرده اند، گفت: بر اساس برآوردهای اولیه، یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از این افراد به پرفشارخون مبتلا بوده و یک درصد از آنها نیز دیابت دارند.

فرشیدی با تاکید بر ضرورت تحرک بدنی کافی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های غیرزمینه ‌ای، افزود: نباید در سفره غذا نمکدان باشد، چراکه دو تا سه برابر میزان جهانی نمک مصرف می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: تا پایان سال ۲۰ میلیون شهروند تحت پوشش پویش کنترل فشار خون و دیابت قرار می گیرند.

فرشیدی خاطرنشان کرد: شبکه بهداشت و درمان در نظام سلامت جایگاه ویژه ای دارد، اگر به تاریخ ارائه خدمات سلامت در کشورمان بنگریم، دو اقدام مهم بسیار می درخشد، که یکی راه اندازی شبکه بهداشت و درمان و دیگری ادغام آموزش پزشکی در نطام ارائه خدمات سلامت است.

وی افزود: شبکه بهداشت و درمان هنوز هم جای کار دارد و باید ارتقا یابد تا به هدف غایی خود که بهره مندی آحاد جامعه از خدمات عادلانه سلامت است، برسیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به "نظام جامع مشارکت اجتماعی" که در تابستان سال جاری ابلاغ شد، گفت: مردمی سازی سلامت بیشتر بر حقوق شهروندان و عدالت اجتماعی تاکید دارد و تلاش می کند تا از طریق طرح های مشارکتی مردم محور، از تسلط یک گروه خاص دارای نفوذ محلی یا محروم ماندن برخی اقشار از خدمات و امکانات، جلوگیری کند.

فرشیدی در مورد برنامه های ارتقای سلامت با محوریت مردمی سازی با هدف ترویج سبک زندگی سالم، پیشگیری و پاسخ به هنگام، گفت: این برنامه سه بعد دارد؛ بعد اول فردی و خانوادگی است که به خودمراقبتی فردی و خانوادگی اشاره دارد، در این زمینه بیش از سه میلیون سفیر خانواده فعال هستند. بعد دوم، "محله" ارتقا دهنده سلامت و فعالیت 400 هزار داوطلب سلامت بوده و بعد سوم، بعد محل کار و سازمانی با رویکرد خودمراقبتی در محل کار است.

گفتنی است، آیین قدردانی از داوطلبان سلامت کشور همزمان با فرارسیدن روز جهانی داوطلب، با شعار «داوطلبان سلامت تار و پود مردمی سازی سلامت»، به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و با حضور جمعی از داوطلبین سلامت کشور، برگزار شد.



نام:
ایمیل:
* نظر: