اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۳۶۰۴۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۵ - ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - 24 October 2023
معاون وزیربهداشت خبر داد:
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ایران از نظر تولید علم در جهان در رتبه پانزدهم قرار گرفته و میزان رشد علم ما از تمام کشورها بالاتر است.
ایران در رتبه پانزدهم تولید علم در جهان قرار داردبه گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس، یونس پناهی در نشست نخبگان تحقیقات و مرجعیت علمی که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: مرجعیت علمی مبتنی بر رقابت پذیری نخبگان است، پژوهش ها باید با هدف حل مسائل مختلف کشوری باشد.

وی اظهار داشت: بومی سازی علوم به زبان فارسی یکی از برنامه های وزارت بهداشت است و معتقدم که به سامانه علم سنجی توجه لازم شود.

معاون تحقیقات وزارت بهداشت با بیان اینکه هدف رشد و توسعه علم است و حجم دانش باید در کشور گسترش پیدا کند، تصریح کرد: یکی از اهداف معاونت تحقیقات جذب افراد خلاق و نخبه و حرکت به سمت مرجعیت علمی است.

پناهی افزود: در زمینه ایجاد مرجعیت علمی باید زیرساخت های لازم را در کشور فراهم کنیم و در یکسال گذشته به ۱۵ مرکز توسعه بالینی مجوز فعالیت داده شده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: باید تحقیقات را به سمت پیشگیری سوق دهیم و معتقدم که باید شتاب تولید علم در کشور افزایش پیدا کند.

همچنین رئیس پژوهشکده غدد و متابولیسم در این نشست گفت: تولید علم و توسعه نوآوری، ارتقای جایگاه جهانی ایران از جمله تاکیدات رهبری است.

فریدون عزیزی افزود: تحول راهبردی پژوهش علوم پزشکی یکی از بندهای سیاست های ابلاغی کلی سلامت بوده و محل رجوع و تسلط علمی از جمله خصوصیات داشتن مرجعیت علمی است.

وی تصریح کرد: در دانشگاههای علوم پزشکی توجه به ابعاد سلامت از لحاظ جسمی، روانی ، اجتماعی و معنوی باید مورد توجه قرار گیرد و پیشنهاد می شود تولیت واحد در سیاستگذاری و راهبری علم و فناوری ایجاد شود.

وی بر ضرورت ترویج تفکر، اخلاق پژوهش و فرهنگ نوآوری در جامعه دانش آموزی و دانشجویی کشور و تغییر نظام آموزشی کشور از حافظه محوری به سمت خلاقیت پروری تاکید کرد.

عزیزی اظهار داشت: مشارکت بخش خصوصی در بخش پژوهش علم و فناوری ضروری است و باید از رشد توسعه و صیانت از علم حمایت شود زیرا این موارد از بزرگترین دستاوردهای ارزشمند در کشور است تا در جهت شکوفایی نبوغ استعدادهای جوانان و برنامه ریزی صحیح و مدیریت مناسب در پژوهش گام برداریم.

 
 

نام:
ایمیل:
* نظر: