اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۸
کد خبر: ۳۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۲ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - 01 August 2015
سازمان مدیریت بحران کشور عبور شهاب‌سنگ را تأیید اما سقوط آن را تکذیب کرد
تعدادی از ساکنان مناطق مرزی استان های زنجان، قزوین و البرز نیمه شب پنجشنبه از مشاهده اشیای نورانی خبر دادند و برخی از مسئولان محلی اعلام کردند این اجسام نورانی شهاب سنگ است.

روزنامه شرق نوشت: برخورد شهاب سنگ با زمین خبری بود که شامگاه پنجشنبه در میان اهالی سه استان زنجان، قزوین و البرز پیچید؛ خبری که اظهارات ضدونقیضی درباره آن مطرح شد و برخی چنین حادثه ای را تکذیب و بعضی نیز تأیید کردند. درنهایت سازمان مدیریت بحران کشور، عبور شهاب سنگ از آسمان را تأیید ولی سقوط اجرام آسمانی را رد کرد. تعدادی از ساکنان مناطق مرزی استان های زنجان، قزوین و البرز نیمه شب پنجشنبه از مشاهده اشیای نورانی خبر دادند و برخی از مسئولان محلی اعلام کردند این اجسام نورانی شهاب سنگ است. باقری، مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز، گرچه تأیید کرد این شهاب سنگ در منطقه ای بیابانی بین شهرستان های اشتهارد، نظرآباد و بویین زهرا به زمین برخورد کرده، اما اثری از آن تاکنون دیده نشده و گزارشی از سرنوشت آن نرسیده است. برخی افراد این اشیای نورانی را دیده و حتی عده گفته اند صدای برخورد آن با زمین را شنیده اند، اما خبری از محل دقیق اصابت این شهاب سنگ تاکنون گزارش نشده است.

تکذیب در زنجان

برخی خبرها حکایت از آن داشت که شهاب سنگ در محدوده استان زنجان به زمین اصابت کرده است، اما مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان برخورد شهاب سنگ با برخی شهرستان های این استان را در حد شایعه دانست و گفت: <<شایعه ای در فضای مجازی و رسانه ها مبنی بر برخورد شهاب سنگ با مناطقی از شهرستان های ابهر، طارم و خدابنده منتشر شد، اما تاکنون هیچ اثری از برخورد شهاب سنگ در سطح استان زنجان مشاهده نشده است>>. کرامتی، مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان نیز برخورد شهاب سنگ با زمین در این استان را رد کرد و گفت: درصورتی که چنین اتفاقی رخ داده باشد، تاکنون محل اصابت این شهاب سنگ مشخص نشده است. باقری، فرماندار شهرستان طارم نیز در گفت وگو با ایرنا گفت: تاکنون گزارشی مبنی بر سقوط شهاب سنگ به این فرمانداری نرسیده است. ایمانی فرماندار شهرستان ابهر نیز ضمن رد خبر برخورد شهاب سنگ به مناطقی در این شهرستان گفت: گزارشی در این باره و حتی وجود آتش سوزی ارائه نشده است.

در قزوین نبود

احتمال دیگر سقوط شهاب سنگ در استان قزوین بود که مسئولان این استان نیز آن را تأیید نکردند. گزارش های مردمی حکایت از آن داشت که شی ء نورانی در شهرستان های بویین زهرا، آوج یا تاکستان سقوط کرده است، اما این موضوع از سوی مسئولان استان قزوین رد شد. ارسلان قاسمی، فرماندار شهرستان بویین زهرا، اظهار کرد: خبر برخورد شهاب سنگ پنجشنبه شب در این شهرستان قوت گرفت، اما با اعزام چند گروه به مناطق مختلف، هیچ اثر و گزارشی از آن دریافت نشد. قاسمی افزود: هیچ گونه شهاب سنگی در محدوده جغرافیایی بویین زهرا سقوط نکرده، اما برخی منابع سقوط یک شیء، نورانی در مناطق بیابانی بین اشتهارد و نظرآباد که خارج از محدوده استان قزوین است را تأیید می کنند. حمید ره انجام، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قزوین نیز درباره احتمال سقوط شهاب سنگ گفت: با وجود بررسی های میدانی تاکنون هیچ خبری از سقوط شهاب سنگ گزارش نشده است. ره انجام افزود: برخی از اهالی روستاهای مناطق غربی قزوین، هم مرز با استان زنجان و شهرستان قیدار و هیدج، از مشاهده شهاب سنگی در آسمان این مناطق خبر دادند، اما این دلیلی برای سقوط آن در استان قزوین نیست. ایرج حیدری فرماندار شهرستان تاکستان، نیز گفت: تاکنون هیچ گونه گزارشی از سقوط شهاب سنگ دریافت نشده است و با وجود تماس با دهیاری ها می توان به یقین این شایعه را تکذیب کرد. فرماندار شهرستان آوج نیز گفت: اهالی روستاهای دیدار و لجام گیر، شهاب سنگی را درحال سقوط در آسمان مشاهده کرده اند، اما با وجود بررسی های انجام شده هیچ گزارشی در این باره به دست نیامده است. سیدعبدالله موسوی افزود: با وجود اعزام چند گروه به مناطق مختلف شهرستان، نیروهای فرمانداری با اکثر روستاها و دهیاری ها تماس برقرار کرده اند، اما مورد نگران کننده ای گزارش نشده است. درهمین حال محمدعلی آهنی، مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین، به مهر گفت: برخورد شهاب سنگ از پدیده های طبیعی است که پنجشنبه شب درباره آن مسائلی مطرح شد و ما نیز پیگیری کردیم، اما درخصوص برخورد به جز آوج اطلاعاتی دریافت نشده است. برخورد شهاب سنگ در استان ما نیست و اگر مواردی درباره برخورد یا خسارت آن دریافت شود در اختیار رسانه ها قرار خواهد گرفت».

سقوط در بیابان

تعدادی از ساکنان مناطق مرزی استان های زنجان، قزوین و البرز نیمه شب پنجشنبه از مشاهده اشیای نورانی خبر دادند و برخی از مسئولان محلی اعلام کردند این اجسام نورانی شهاب سنگی است.

دراین میان ابوالقاسم باقری، مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز با تأیید سقوط شهاب سنگ در این استان، گفت: شهاب سنگی نیمه شب پنجشنبه در منطقه ای بیابانی بین شهرستان های اشتهارد و نظرآباد در استان البرز سقوط کرده، اما با توجه به اینکه این شهاب سنگ در منطقه ای بیابانی سقوط کرده، احتمال اینکه خساراتی داشته باشد، بسیار کم است و تاکنون نیز گزارشی از سرنوشت این شهاب سنگ به دست نیامده است. باقری افزود: درپی انتشار خبر مشاهده شیء نورانی که به نظر می رسد شهاب سنگ بوده و احتمال سقوط آن در منطقه ای بین اشتهارد و نظرآباد در استان البرز، با فرمانداران ساوجبلاغ، نظرآباد و اشتهارد تماس حاصل شد و تاکنون گزارشی درباره سرنوشت این شهاب سنگ به دست نیامده است. اگرچه باقری سقوط شهاب را تأیید کرده، اما مسئولان محلی می گویند گزارشی در این باره دریافت نکرده اند.

حجت الله صادقی، فرماندار نظرآباد از تشکیل و فعال شدن تیم گشت ویژه سقوط احتمالی شهاب سنگ در مناطق بیابانی این شهرستان خبر داد و گفت: پس از تماس ستاد بحران استانداری البرز مبنی بر انتشار گزارش هایی در زمینه دیده شدن شهاب سنگ در آسمان استان های البرز و قزوین به خصوص در حوزه استحفاظی نظرآباد بلافاصله اقدامات اولیه برای صحت و سقم این گزارش در نظرآباد صورت گرفت. وی اظهار کرد: بر حسب اطلاعات اولیه از مراکز روستایی و بخش ها توسط دهیاران، اعضای شوراهای اسلامی و پاسگاه ها از ساعات اولیه بامداد تا ساعت پنج صبح دیروز هیچ گزارشی مبنی بر دیده شدن نور شدید در آسمان یا سقوط شهاب سنگ در بیابان های این شهرستان ارائه نشده است. فرماندار نظرآباد گفت: بعید به نظر می رسد چنین شهاب سنگی در این منطقه دیده شده و سقوط کرده باشد.

حرف آخر

تعدادی از ساکنان مناطق مرزی استان های زنجان، قزوین و البرز نیمه شب پنجشنبه از مشاهده اشیای نورانی خبر دادند و برخی از مسئولان محلی اعلام کردند این اجسام نورانی شهاب سنگی است.

درحالی که اظهارات ضدونقیض مسئولان ادامه داشت سرانجام ظهر دیروز مرتضی اکبرپور، معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور سقوط شهاب سنگ در مناطق مرکزی کشور را شایعه دانست. اکبرپور به ایسنا گفت: برابر گزارش های رسیده سقوط شهاب سنگ در کشور صحت ندارد. البته موضوع بارش شهاب سنگ وجود داشته و در پیگیری و رصدهایی که ما انجام دادیم، عبور شهاب سنگ از آسمان کشورمان به ثبت رسیده که این موضوع در بخش هایی از آسمان همدان و قزوین قابل رؤیت بوده اما موردی از سقوط گزارش نشده و این شهاب سنگ ها به طور افقی از آسمان عبور کرده اند. اکبرپور با بیان اینکه مواردی مانند سقوط شهاب سنگ و نظایر آن شایعه است و موردتأیید سازمان مدیریت بحران کشور نیست، گفت: تنها چیزی که به رؤیت برخی از شهروندان نیز رسیده عبور شهاب سنگ از آسمان بوده اما همان طورکه گفتم شهاب سنگ ها به طور افقی از آسمان عبور کردند و سقوطی در کار نبوده است. ناصر چرخساز، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز با تکذیب خبر سقوط شهاب سنگ در چند استان کشور گفت: دوستانی که این خبر را داده اند، محل اصابت شهاب سنگ را نشان دهند. وی خاطرنشان کرد: دیدن شهاب سنگ در آسمان طبیعی است و احتمال دیده شدن شیء نورانی در آسمان شب همیشه وجود دارد اما این موضوع به معنای سقوط شهاب سنگ نیست و تا این لحظه نیز هیچ گزارشی در این خصوص دریافت نشده است.

منبع: روزنامه شرق 10 مرداد

نام:
ایمیل:
* نظر: