اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۳۵۵۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۲ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - 21 June 2017
یکی از مراسم‌های آیینی و ماندگار در خراسان‌جنوبی آیین «کفچلزی» یا همان «ملاقه‌زنی» است که زنان و دختران در شب 27 ماه مبارک رمضان انجامش می‌دهند.
نگاهی به مراسم آیینی «ملاقه‌زنی» در خراسان‌جنوبی
به‌گزارش عصرپرس به‌ نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی، سیداحمد برآبادی، مسئول حوزه پژوهش و مطالعات این اداره‌کل گفت: در این شب بانوان به‌صورت فردی یا دونفری با هم، با در دست داشتن یک سبد که پارچه‌ای درون آن می‌اندازند و در داخل آن قرآن و آیینه و شانه و یک سرمه‌دان می‌گذارند و با یک کفچلز (کفگیر) یا قاشق، درحالی‌که صورت خود را چنان در چادر پنهان می‌کنند که دیده و شناخته نشوند، به درِ خانه‌هایی می‌روند که از پیش درنظر گرفته‌اند.

وی افزود: آن‌ها به درِ هر خانه‌ای که می‌رسند با کفچلز چند بار با فواصل کوتاه به درِ خانه می‌کوبند و به این وسیله حضور خود را اعلام می‌کنند. بانوی خانه سبد آن‌ها را می‌گیرد و از آیینه، شانه و سرمه‌دان درون سبد استفاده می‌کند و سپس مبلغی پول داخل سبد می‌گذارد و به صاحبش می‌دهد.

برآبادی ادامه داد: البته درحال‌حاضر سال‌هاست که علاوه‌بر پول، اقلامی نظیر آرد و خرما نیز در آن سبد می‌گذارند.

مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی افزود: زن کفچلز با مبلغ جمع‌آوری‌شده پارچه‌ای تهیه می‌کند و ظهر روز 27 ماه مبارک رمضان در محل مسجد یا منزل مسکونی خودش در فاصله زمانی بین نماز ظهر و عصر پارچه را برش می‌دهد و همان روز می‌دوزد و می‌پوشد و اعتقاد عمومی بر این است که این زن‌ها با این کار تمام سال را به‌شادی خواهند گذراند و از بلایا و مشکلات مصون خواهند بود.

وی خاطرنشان کرد: «این مراسم به‌شماره 816 در تاریخ 1391/11/4 در فهرست آثار ملی ناملموس (معنوی) به‌ثبت رسیده است.
نام:
ایمیل:
* نظر: