اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۳۵۵۱۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۳ - ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - 29 August 2023
در نشست سفرای کشورها عنوان کرد:
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ایران از الگوهای موفق بهداشتی در جهان است و سازمان جهانی بهداشت همکاری خوبی با ما دارند و آمادگی داریم آموزش و توانمندسازی مدیران و انتقال دانش و دست آموخته‌های برنامه پزشک خانواده و مراقبت سلامت را به سایر کشورها انتقال دهیم.
آمادگی انتقال دانش به مدیران سایر کشورهابه گزارش عصرپرس، بهرام عین اللهی روز سه شنبه در نشست سفرای کشورها و نمایندگان سازمان‌های بین المللی به مناسبت هفته دولت که با عنوان دیپلماسی سلامت، دستاوردها و همواری های بین المللی در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد ، افزود: در جمهوری اسلامی ایران هفته اول شهریور ماه به دلیل شهادت دولتمردان خدوم هفته دولت نامگذاری شده که فرصت مغتنمی برای بازخوانی نقش دولت و تبیین همکاری ها در حوزه بین المللی محسوب می شود.

دیپلماسی سلامت بعد از کووید ۱۹ قوت گرفت

وی ادامه داد: همکاری بین کشورها منوط به تعاملات و همکاری‌های بین بخشی کشورهاست و دیپلماسی سلامت بعد از دوران همه گیری کووید ۱۹ قوت زیادی پیدا کرده و نقش سلامت در دیپلماسی کشورها نقش مهمی دارد و به عنوان پیشرو دیپلماسی بعدی بین کشورها می دانیم زیرا محور مشترکی میان کشورها بوده و نقطه مشترک همه ما است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه سلامت توسعه پایدار کشورها محسوب می شود، افزود: ارتقای همکاری کشورها در آموزش پزشکی، اشتراک گذاشتن فناوری های نوین سلامت، توسعه نظام های بهداشتی و درمانی، تامین نیازهای دارویی و تجهیزات پزشکی و ایجاد دسترسی عادلانه به خدمات بهداشت درمان باید در اولویت کشورها قرار گیرد.

به گفته عین اللهی، بخش سلامت ایران بعد از انقلاب در چارچوب ادغام بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی همراه بود و پیشنهاد می کنم کشورها در این زمینه مطالعه بیشتری داشته باشند زیرا این ادغام در رشد دانشگاهای علوم پزشکی و بهداشت و درمان بهره وری زیادی دارد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: امروزه سازمان‌های بین المللی آموزش پزشکی ایران را به عنوان نقطه خوب و استانداردهای جهانی می سنجند، شاخص های سلامت رشد و مرگ و میر مادران و کودکان کاهش یافت.

عین اللهی، توسعه منابع انسانی و وجود نیروهای انسانی باکیفیت، مدیریت سوانح و حوادث ترافیکی را از جمله اقدامات ایران برشمرد که در شرایط تحریم های یک جانبه در تمام سالها بر ما حاکم بود، اما دانشمندان و مردم کشورمان ایستادگی کرده و دستاوردهای زیادی بوجود آمد.

وی با اشاره به تولید بیش از ۹۵ درصدی داروهای مورد نیاز در کشور اظهار داشت: محصولات دارویی دانش بنیان و تجهیزات پزشکی پیشرفته تولید کردیم که از افتخارات ایران بوده است.

وی افزود: نظام درمانی ایران دارای کیفیت بالایی است و می توانیم با در اختیار داشتن پزشکان ماهر همکاری‌هایی را با کشورها انجام دهیم، در بحث گردشگری سلامت که حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار بیمار خارجی که مبتلا به بیماری‌های مزمن بودند در ایران درمان شد.

وی ادامه داد: با توجه به قدمت طب ایرانی ، زمینه طب مکمل را داریم که در گردشگری سلامت می تواند مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: تمامی مراکز بهداشتی و درمانی در اختیار آموزش پزشکی قرار گرفته بطوریکه در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، فلوشیب و استاد در ۶۷ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی با ۲۲ هزار عضو هیات علمی و ۸۵۰ مرکز تحقیقاتی در حال خدمت رسانی هستیم.

انتخاب ایران به عنوان اعتباربخشی در حوزه آموزش پزشکی

عین اللهی تصریح کرد: ایران به عنوان اعتبار بخشی در حوزه آموزش پزشکی انتخاب شد و با افتخار آماده انتقال تجربیات به سایر کشورها هستیم.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در حوزه غذا و تجهیزات پزشکی دستاوردهای خوبی کسب کردیم، اظهار داشت: امروزه در تولید واکسن بی نیاز هستیم اکنون ۶ واکسن کرونا تولید کردیم و می توانیم داروهای بایوتکنولوژی و نوترکیب را تولید کنیم.

وی افزود: در جهت توانمندسازی حوزه غذا و دارو می توانیم با کشورهای دیگر فعالیت داشته باشیم ، با مذاکره با ۳۵ وزیر بهداشت سایر کشورها نزدیکی خوبی ایجاد شده، سیاست دولت همکاری بیشتر با کشورهای دوست و مجاور است و حوزه سلامت می تواند نقش مهمی را در این زمینه ایفا کند.

وزیر بهداشت گفت: سازمان جهانی بهداشت سازمان مرجع در دنیا است و انتخابات منطقه ای در امور قرار است برگزار شود، اساتیدی برتر در حوزه بهداشت و درمان معرفی کردیم به عنوان کاندید تا در همکاری‌های سازمان جهانی بهداشت موفقیت بدست آوریم.
نام:
ایمیل:
* نظر: