اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۳۵۴۳۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۹ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - 22 August 2023
رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد؛
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: از سوی بانک مرکزی ۲ هزار میلیارد تومان برای حمایت از سازمان های بیمه گر در قالب طرح دارویار، خبر داد و گفت: با وجود مشکلاتی که داریم، اکنون میزان کمبودهای دارویی در کشور کمتر از چهار درصد است.
کمبودهای دارویی کشور کمتر از ۴ درصد استبه گزارش عصرپرس، سید حیدر محمدی روز سه شنبه در آیین گشایش پنجمین نمایشگاه بین المللی فرآورده های دارویی، افزود: با توجه به اهمیت تولید داخلی مواد دارویی کشور به خصوص پیش‌سازها، از نهادهای مربوطه درخواست می کنیم که ضمن هماهنگی با سازمان غذا و دارو، در زمینه اعتبارات نیز شفافیت کامل داشته باشند تا در تامین دارو اختلال ایجاد نشود.

وی اظهار داشت: وی با بیان اینکه اتاق شیشه ای در سازمان غذا و دارو ایجاد و بیش از ۷۰۰ میلیون دلار ارز برای تامین مواد اولیه دارویی حواله شده است؛ از طرفی سازمان برنامه و بودجه ۱۲ هزار میلیارد دلار در خرداد و ۲ هزار میلیارد دلار در مرداد تخصیص داده که در بیمه ها تزریق شده است.

محمدی تاکید کرد: شرایط خوبی از لحاظ وضعیت دارویی داریم، حواله های ارزی به موقع انجام می شود و ۳۰ هزار میلیارد تومان نیز از بانک مرکزی درخواست کردیم که مجموعه ها باید در این زمینه به ما کمک کنند.

مشکلی در تولید سرم های تزریقی وجود ندارد

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: در حال حاضر کمبودی در بخش آنتی بیوتیک ها، داروهای بایوتک، اعصاب و روان و سرم‌های تزریقی نداریم و کمتر از چهار درصد کمبود دارویی وجود دارد؛ از این رو بانک مرکزی و سایر دستگاههای مرتبط باید مشکلات انتقال ارز را برطرف کنند و نباید در حالت طبیعی کمبودی داشته باشیم زیرا توان بسیار بالایی در صنایع دارویی با بیش از ۵۰ شرکت تولید کننده مواد اولیه داریم.

یک میلیارد دلار ارزی برای مواد اولیه دارویی

وی تصریح کرد: یک میلیارد دلار ارز برای تامین مواد اولیه داروسازان تخصیص یافته است که ۲۰۰ میلیون دلار از این رقم برای مواد پیش‌ساز است ضمن اینکه ایجاد ارزش افزوده هم در راستای ارتقای توان صادرات دارویی کشور اهمیت زیادی دارد.

به گفته محمدی، ایران سالانه بیش از ۱۰ میلیون دلار صادرات دارویی دارد و هر روز شاهد تولید داروهای جدید هستیم.

وی تاکید کرد: ساختار سازمان غذا و دارو حمایت از تولید به خصوص در بخش مواد پیش‌ساز است و از واردات داروهایی که امکان تولید آنها در داخل کشور وجود دارد هم حمایت کمتری به عمل می آید.

تولید ۵۰۰ مولکول ماده موثره دارویی در کشور

رئیس هیأت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی نیز در این مراسم از تولید ۵۰۰ مولکول از مواد موثره دارویی در کشور خبر داد.

فرامرز اختراعی اظهار داشت: در زیرساخت‌های صنعت دارو به درجه‌ای از خودکفایی رسیده ایم که تا چند سال آینده به مرزهای صادرات دست پیدا خواهیم کرد.

وی افزود: با توجه به نیروی انسانی و منابع طبیعی در کشور، دلیلی ندارد که یکی از ارکان صنعت تولید مواد مؤثره دارویی در دنیا نباشیم.

اختراعی گفت: امیدواریم در چند سال آینده شاهد رقابت در عرصه تولید مواد مؤثره دارویی در کشور باشیم و در سه سال آینده، صنعت داروسازی کشور به عنوان یک حوزه های ارزآور شناخته خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر: