اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۳۵۲۸۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۲ - ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - 12 August 2023
وزیر بهداشت ،درمان وآموزش پزشکی گفت: اکنون در تهدید جمعیتی هستیم اگر تا ۶ سال آینده مسله جمعیت حل نشود با بحران مواجه خواهیم بود و رسانه ها باید مردم را به فرزندآوری تشویق کنند، در خانواده های مرفه فرزند کمتری دارند و این موضوع ناشی از عدم فرهنگ سازی است.
رایگان شدن ۹۵ درصد هزینه‌های بستری از طریق برنامه پزشکی خانوادهبه گزارش عصرپرس، بهرام عین اللهی روز شنبه در آیین راویان سلامت که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: برنامه پزشکی خانواده در ۵۹ شهرستان انجام می شود و کسانی که وارد این طرح شوند مشوق هایی را برای بیمار و پزشک قرار می دهیم.

وی با بیان اینکه بهترین روش سلامتی بحث خودمراقبتی است و خبرنگاران در این زمینه می توانند به ما کمک کنند، اظهارداشت: خبرنگاران ما نهضت نرم افزاری هستند یک نوع رسالت و هدایت بوده که با هویت ملی رسالت خود را انجام می دهند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: خبرنگار حوزه سلامت راویان امید و سرزندگی هستند دوران همه گیری کرونا اهمیت سلامت را ثابت کرد، در این دوران مشکلات ناشی از عدم سلامت را همه احساس کردند.

عین اللهی ادامه داد: از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی ، سلامت است، قبل از انقلاب وابستگی ۱۰۰ درصد داشتیم، در حوزه سلامت عقب افتاده بودیم بیماران برای درمان به خارج اعزام می شدند و مشکلات دیگر، در حالیکه امروزه ایران در حوزه سلامت در منطقه حرف اول را می زند و پذیرای درمان بیماران خارجی نیز است که در بحث توریسم سلامت مطرح می شود و حتی برخی از کشورها متقاضی انتقال دانش پزشکی ایران هستند بطور مثال کشور عراق دارو و نیروی انسانی ما را مطالبه می کند.

وزیر بهداشت، با اشاره به افزایش شاخص های امید به زندگی و کاهش مرگ و میر کودکان و مادران باردار و غیره گفت: کرونا ویروسی بود که قدرت کشورها را مورد سنجش قرار داد، در هیچ جای دنیا تحریم حوزه سلامت نداریم ولی این اتفاق برای کشور ما افتاد اما با حمایت مردم و دولت با خودکفایی باعث انجام سیل واکسیناسیون شد و میزان تزریق واکسن روزانه به بیش از یک میلیون دز نیز افزایش یافت و میزان فوتی های ناشی از این بیماری کاهش داشت.

وی افزود: توانستیم با پلتفرم های مختلف ۶ واکسن تولید کنیم و تعداد زیادی واکسن ذخیره داریم واین قدرت ایران را نشان می دهد.

وزیر بهداشت گفت: ارتقای سلامت جامعه باید مورد توجه قرار گیرد، و این به خاطر تلاش خبرنگاران حوزه سلامت است. بحث سبک زندگی باید مورد توجه قرار گیرد و رسانه ها در این زمینه باز هم می توانند نقش آفرین باشند.

وی اظهار داشت: مصرف غذاهای آماده میزان بار بیماری‌های غیر واگیر را افزایش داده و باید سبک زندگی تغییر یابد. اکنون رسانه های بیگانه امید آفرینی مردم ایران را مورد هدف قرار داده اند و دنبال نشان دادن ناکارآمدی ما هستند، در حالیکه سرمایه های اجتماعی ما با تلاش خبرنگاران افزایش می یابد.

وی تاکید کرد: خبرنگاران احتیاج به بیمه تکمیلی دارند و معاونت درمان وزارت بهداشت در این زمینه کمک کننده باشد.

این مقام عالی وزارت بهداشت با اشاره به توسعه رشته های مورد نیاز سلامت در مقطع کاردانی فلوشیب، تخصصی و غیره گفت: آمادگی داریم رشته ارتباطات سلامت و خبرنگاری به شکل علمی در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس ایجاد شود.

وزیر بهداشت تاکید کرد: اکنون در تهدید جمعیتی هستیم اگر تا ۶ سال آینده مسله جمعیت حل نشود با بحران مواجه خواهیم بود و رسانه ها باید مردم را به فرزندآوری تشویق کنند، در خانواده های مرفه فرزند کمتری دارند و این موضوع ناشی از عدم فرهنگ سازی است.

از شرایط سخت عبور کردیم 

سپهر خلجی رییس شورای اطلاع رسانی دولت نیز در این آیین گفت: وقتی دولت را در شهریور ماه سال ۱۴۰۰ تحویل گرفتیم درگیر مرگ و میر کرونایی روزانه بالاتر از ۷۰۰ تا بودیم و  آن زمان تورم در مرز ۶۰ درصد بود و توقف رشد تولید را شاهد بودیم و برخی شاخص‌ها منفی بودند. ما در دو سال گذشته از این مراحل گذشتیم.

وی افزود: مسئله نفوذ در جریان اصلی کشور یک مسئله اصلی بود، حتی نفوذ تا نزدیک‌ترین حلقه‌های مدیریتی کشور تسری یافته بود و ما از این موانع گذشتیم.

خلجی با اشاره به تلاش کادر بهداشت و درمان در دوران همه گیری کرونا، تصریح کرد: در شرایطی بودیم که حتی واکسن به ما نمی‌فروختند، ولی وقتی که به خودکفایی رسیدیم زمینه فروش واکسن آغاز شد و ما کشور را از آن مرحله عبور دادیم و با تلاش شبانه روزی کادر بهداشت و درمان و غیره پایان استفاده از ماسک اعلام شد.

وی اظهار داشت: کشور از شرایط سختی عبور کرد و یکی از توفیقات این روزهای ما هم آزاد کردن منابع بلوکه شده کشور در سایر کشورها بود که دولت قبل هم برای آن تلاش کرد ولی نتوانست اما امروز می‌بینید که تمام منابعی که در سراسر دنیا داشتیم با زحمات حوزه دیپلماسی گشایش شد و اتفاقات خوبی در حال رقم خوردن است و اینها نقاط امید است.

خلجی ادامه داد: این آزاد سازی منابع بلوکه شده افتخار مهم  نظام بود که برخی می‌خواهند آن را کم نشان دهند و ما در یک جدال سنگین روایت سازی قرار داریم و زحمت آن عموما به دوش شما خبرنگاران است تا در این مصاف هم‌آوردی کنیم. جنگ امروز ما واقعا یک جنگ ترکیبی با محوریت رسانه با تمرکز بر حوزه اقتصادی است و میدان آن افکار عمومی است. همه تلاش می‌کنند تا در مسیر افکار عمومی ورود کنند و کشور در معرض بمباران اخبار و عموما اخبار منفی قرار دارد.
 
رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت ، حوزه سلامت را یکی از نقاط امیدآفرین برای انتشار اخبار معرفی کرد و گفت: اما سیاه نمایی و ناکارآمدنمایی به‌رغم این همه افتخارات انجام می‌شود.

خلجی تصریح کرد: تا چند روز دیگر افتتاح فاز ۱۱ پارس جنوبی را داریم و این یکی از افتخارات بزرگ صنعت نفت است که برای اولین بار در دنیا یک سکوی نفتی تقریبا بلااستفاده از یک جایی به جایی دیگر جابه‌جا شد و در مراحل تست است و کار مهمی در صنعت نفت انجام شد که به دست جوانانی با معدل سنی عموما ۳۸ تا ۴۰ سال انجام شد.

وی تاکید کرد: اساس کار ما بر مبنای ارتباطات و اطلاعات است. البته مشکلات هم داریم ولی تلاش برای امید دادن به این معنی نیست که مشکلات دیده نمی‌شود، بلکه باید برای رفع آنها تلاش کنیم اما در عین حال باید بتوانیم جامعه را امیدوار نگه داریم.

به گزارش عصرپرس، در این نشست که جمعی از معاونان و مدیران وزارت بهداشت نیز در آن حاضر بودند، از خبرنگاران حوزه سلامت تجلیل به عمل آمد.

در این مراسم، تعدادی از خبرنگاران خبرگزاری ها، روزنامه ها و پایگاه های خبری، مهمترین مسائل، مشکلات و دغدغه های خود را مطرح کرده و پیشنهاداتی ارائه دادند.

نام:
ایمیل:
* نظر: