اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۳۵۲۲۷
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۲ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - 07 August 2023
عین اللهی در نشست مشترک با وزیر و معاونان وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درنشست مشترک با وزیر و معاونان وزارت آموزش و پرورش ضمن تأکید بر هم افزایی دو وزازتخانه برای توسعه سلامت مدارس و ارتقای سواد سلامت دانش آموزان، اعلام کرد: برنامه وزارت بهداشت این است که هر ایرانی، یک پرونده سلامت داشته باشد.
دسترسی مراقبان سلامت مدارس به سامانه های سلامت الکترونیکبه گزارش عصرپرس از وبدا، دکتر بهرام عین اللهی در نشست مشترک با دکتر صحرایی وزیر و معاونان وزارت آموزش و پرورش در ستاد وزارت بهداشت، گفت: وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش می توانند هم افزایی داشته باشند و امکانات نظام سلامت برای ارتقای سلامت دانش آموزان در خدمت آموزش و پرورش است.

وی با تاکید بر ارتقای دانش و مهارت مراقبان سلامت مدارس با اجرای برنامه های توانمندسازی و بازآموزی، اظهار داشت: علاوه بر مراقبان سلامت، معلمان نیز باید در این خصوص همراه شوند؛ زیرا معلم، الگوی دانش آموز است و علاوه بر آموزش مستقیم، رفتار او به طور غیرمستقیم الگوی دانش آموز قرار می گیرد.

وزیر بهداشت ضمن استقبال از پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش برای تداوم جلسات مسئولان وزارتخانه های بهداشت و آموزش و پرورش بر تشکیل کارگروه های تخصصی مشترک بین دو وزارتخانه تاکید کرد و اظهار  داشت: این کارگروه ها پیشنهادهای لازم برای همکاری ها را بررسی کرده و برای تصویب به جلسات مشترک ارائه خواهند کرد.

عین اللهی در بخش دیگری از سخنانش، آموزش و پرورش را از پایه ها و ارکان جامعه سازی دانست و گفت: آموزش و پرورش، دانش آموز را بر اساس نیازهای جامعه آموزش می دهد که یکی از مهم ترین این  نیازها، ارتقای آگاهی های حوزه سلامت است. اگر نسل آینده کشور در مورد سلامت آگاهی کافی پیدا کند، بسیاری از مسائل بهداشتی و درمانی در آینده حل خواهد شد.

وی اظهار  داشت: بسیاری از بیماری ها ریشه در کودکی و نوجوانی فرد دارد و طیف بیماری ها نیز تنها جسمی نیست؛ بلکه بسیاری از مشکلات رفتاری ریشه در خردسالی دارد که نقش آموزش و پرورش در پیشگیری از آنها  بسیار مهم است.

وزیر بهداشت با بیان این که از مهم ترین دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران پیشرفت در عرصه سلامت است، خاطرنشان کرد: حوزه سلامت ایران از مترقی ترین نظام های سلامت منطقه و جهان است؛ به طوری که کشورمان امروز در تمامی نیازهای آموزش پزشکی، در تمام رشته ها و تمام مقاطع خودکفاست.

وی ادامه داد: هم اکنون نیروی انسانی توانمند از بزرگترین سرمایه های نظام سلامت است که می تواند در خدمت جامعه به ویژه دانش آموزان به عنوان آینده سازان کشور باشد. در حوزه پژوهش۸۵0 مرکز تحقیقاتی داریم که برای توسعه سلامت دانش آموزان، آمادگی همکاری در موضوعات مورد نیاز با وزارت آموزش و پرورش  را دارند.

وزیر بهداشت با اشاره به وجود 67 دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی، 22 هزار عضو هیات علمی و 270 دانشجوی علوم پزشکی، گفت: این ظرفیت بزرگ می تواند نیازهای جامعه در حوزه سلامت از جمله نیازهای آموزش و پرورش را پاسخگویی کند.

عین اللهی با اعلام این که از برنامه های وزارت بهداشت تشکیل پرونده سلامت برای هر ایرانی با کدملی است، اظهار داشت: هر ایرانی باید یک پرونده سلامت داشته باشد که برنامه ها، بودجه ها و نرم افزارهای این برنامه به صورت جامع دیده شده است.

وی با بیان این که ارتقای سلامت جامعه در گرو توجه به سلامت خانواده هاست، گفت: طرح سلامت خانواده را در ۵۹ شهرستان آغاز کردیم که خوشبختانه نتایج خوبی به همراه داشته و استقبال خوبی از آن صورت گرفته است.

وی با بیان این که ریشه اصلی سلامت در خانواده است، گفت: در طرح سلامت خانواده، همه ارکان سلامتی افراد جامعه اعم از سلامت دانش آموزان و مدارس مورد توجه قرار می گیرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: لازمه هم افزایی مطلوب بین دو وزارتخانه، دسترسی  مراقبان سلامت مدارس به سامانه های سلامت است، چرا که نظام طراحی شده ما در حوزه سلامت خانواده، جامع است و شبکه مراقبت بهداشتی ایران از افتخارات کشور و جهان به شمار می آید.

وی ادامه داد: هر خدمتی در حوزه سلامت باید در این شبکه مدیریت شود و آموزش و پرورش می تواند در این زمینه کمک های بسیاری به نظام سلامت داشته باشد؛ همچنان که وزارت بهداشت قادر است نیازهای آموزش و پرورش را با نظام شبکه، خانه های بهداشت و مراکز جامع سلامت برطرف کند.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: واکسیناسیون در مدارس به عنوان یک کار پایه در زمینه های مختلف باید ادامه داشته باشد؛ چرا که واکسن زدن یک موضوع  فردی نیست، بلکه آثار اجتماعی دارد و اگر کسی واکسن نزند، بقیه را درگیر بیماری خواهد کرد.

وی تصریح کرد: در حوزه سبک زندگی و ساماندهی بوفه های تغذیه مدارس نیز ضرورت دارد همکاری های مشترکی بین دو وزارتخانه صورت گیرد.

وی افزود: بسیاری از بیماری های افراد از تغذیه ناسالم با فست فودهاست که سوغات غرب است و همچنین غذاهای پرکالری، پرنمک و چرب نشأت می گیرد و معلمان در ترویج تغذیه و سبک زندگی سالم نقش مهمی به عهده دارند.

وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم برنامه ریزی برای دوران پساکرونا، اظهار داشت: همه در کرونا آسیب دیدند، ولی آموزش و پرورش صدمه بیشتری خورد؛ زیرا دانش آموزان مجبور شدند به جای مدرسه در خانه درس بخوانند.

 وی افزود: خودمراقبتی از شاخص های اصلی سلامت بوده و لازم است به دانش آموزان و خانواده آنان خودمراقبتی را آموزش دهیم.

لزوم هم افزایی وزارت بهداشت و آموزش و پرورش/راه اندازی ۲۷ هنرستان تربیت بهیار با کمک وزارت بهداشت

وزیر آموزش و پرورش نیز در این دیدار ضمن افتخار آمیز خواندن دستاوردهای نظام سلامت، بر هم افزایی دو  وزارتخانه  بهداشت و آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: خوشبختانه سه تفاهم نامه در حوزه های مختلف امروز به امضا رسید و مقرر شد طی جلسات آتی، روند پیشرفت در اجرای آنها  مورد بررسی قرار گرفته و کارگروه های تخصصی تحقق بندهای مختلف این تفاهم نامه ها را رصد کنند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: دانش آموزان مدارس آینده سازان کشور هستند و برای داشتن ایران قوی باید بر مدارس متمرکز شویم.

صحرایی افزود: دانش آموزان به ویژه پیش دبستانی‌ها و دوره ابتدایی گروه هدف تفاهم‌نامه های ما با وزارت بهداشت هستند و بهداشت، مراقبت، آموزش، تغذیه، سلامت جسمی و معنوی آنان باید مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان داشت: دو کارگروه از دو وزارتخانه مامور رصد سه تفاهمنامه می شوند تا در فواصل دوماهه میزان پیشرفت کار را گزارش کنند.

وزیر آموزش و پرورش از راه اندازی ۲۷ هنرستان تربیت بهیار با کمک وزارت بهداشت خبر داد و بر افزایش تعداد این هنرستان‌ها و توسعه همکاری های آموزشی با وزارت بهداشت در آینده تاکید کرد.

گفتنی است در پایان این نشست سه تفاهم نامه همکاری بین دو وزارتخانه بهداشت و آموزش و پرورش به امضا رسید.
نام:
ایمیل:
* نظر: