اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۳۴۷۴۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۷ - ۰۶ تير ۱۴۰۲ - 27 June 2023
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور از استقبال اندونزیایی‌ها برای اجرای سریع‌تر توافق‌نامه‌های سفر اخیر آیت الله رئیسی به این کشور، شامل تاسیس دو شرکت مشترک برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی، ایجاد دفتر مشترک بخش خصوصی در اندونزی و اعزام یکصد نفر از فناوران ایرانی به این کشور برای شناخت فرصت‌های همکاری‌ دوجانبه خبر داد.
دهقانی: ایران در تامین فناوری در کشور اندونزی جایگزین هند و چین می‌شودبه گزارش عصرپرس به نقل از ایرنا، تاسیس دو شرکت مشترک برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیمارستان ها و مراکز درمانی اندونزی، ایجاد دفتر مشترک بخش خصوصی دو کشور در اندونزی برای ارتباط هرچه بیشتر فناوران با متقاضیان فناوری در این کشور و البته اعزام یکصد نفر از فناوران به اندونزی برای کشف فرصت های همکاری دو جانبه خبرهای خوش معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور به دانش بنیان ها است که از ثمرات سفر پربار اخیر آیت الله رئیسی رییس جمهور به اندونزی محسوب می شود.

اول خردادماه امسال بود که آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور در صدر یک هیأت عالی‌رتبه به دعوت رسمی «جوکو ویدودو» رئیس‌جمهور اندونزی در سفری دو روزه با هدف تعمیق و گسترش روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در رأس هیأتی بلندپایه عازم اندونزی شد.

اندونزی کشوری مسلمان و از جمله کشورهای مهم در منطقه جنوب شرق آسیاست که جایگاه مهمی در ترتیبات منطقه‌ای و بین‌المللی داشته و در «آ. سه. آن»، سازمان همکاری‌های اسلامی، کشورهای جنبش عدم تعهد و دی هشت (D-۸) نیز عضویت دارد.

هرچند سفر رییس جمهور به اندونزی در داخل کشور برخی حواشی و هجمه‌ها و دروغ پردازی‌ها را علیه دولت مردمی مبنی بر اهدای مجانی این دستگاه به بیمارستانی در اندونزی و همچنین قول ساخت ۱۲ بیمارستان در این کشور را بدنبال داشت، اما معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور این سفر را یکی از سفرهای پربار و جذاب برای حوزه علم و فناوری می داند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور به عنوان یکی از همراهان آیت الله رئیسی که یک روز بیشتر از رییس جمهور در سفر به اندونزی حضور داشته است، با بیان اینکه، سفر ما سه روزه بود می گوید: ای کاش فرصت داشتیم دو سه روز دیگر در این کشور می ماندیم؛ چرا که هم از دولت هم از بخش خصوصی استقبال از هیات ایرانی بسیار گرم بود و حتی تا آخرین لحظات در حال برگزاری جلسات با اتحادیه های بخش خصوصی بودم.

 روح الله دهقانی فیروزآبادی، اظهار داشت: سفر به اندونزی برای بنده هم به عنوان معاون علمی رییس جمهور هم سفر جالبی بود، به دلیل اینکه خودم هم تصور نمی کردم از حوزه علم و فناوری در این حد استقبال شود و دانش بنیان ها این میزان برای آنها جذابیت داشته باشد.

اواخر ماه میلادی یک هیات عالی اندونزی به ایران سفر می‌کند

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با اشاره به توافق نامه های صورت گرفته با اندونزیایی ها در طول این سفر سه روزه گفت: در حوزه های مختلفی با یکدیگر تفاهم کردیم و حتی فراتر از تفاهم بود؛ جالب اینجاست که تازه که از سفر برگشتیم حدود سه نامه پیگیری از اندونزیایی ها برای تعجیل در اجرای توافق نامه ها دریافت کردیم.

بازار اندونزی با تاسیس دو شرکت مشترک برای ورود محصولات فناورانه ایران مهیا می‌شود

دهقانی فیروزآبادی تصریح کرد: آخر تیرماه یک هیات ۱۳ نفره سطح عالی از قائم مقام وزیر بهداشت اندونزی که مسوول پیگیری این توافق نامه شده، به همراه اعضای نهاد عالی این کشور در حوزه فناوری و مشابه معاونت علمی خودمان برای پیگیری توافق نامه ها به ایران سفر خواهند کرد.

ایران در تامین تکنولوژی اندونزی، جایگزین هند و چین می‌شود

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه، در سفر به اندونزی سه چهار توافق نامه مناسب با مسوولان این کشور داشتیم، افزود: به طور قطع و به زودی این توافق نامه ها اجرایی خواهد شد؛ چراکه پیگیری ها از سمت اندونزی بسیار جدی و فراتر از تعارفات است.

دهقانی فیروزآبادی می گوید: اندونزیایی ها به عنوان یک کشور مسلمان که صداقت یکی از خصوصیات بارز آنهاست، بسیار شفاف اعلام کردند که در حوزه تکنولوژی ایران را قبول داریم و اگر ایران تکنولوژی مورد نیاز اندونزی را تامین کند، حتی اگر به نسبت هندی ها و چینی ها مقداری گران تر هم باشد، ترجیح می دهیم با ایران کار کنیم و این یک فرصت ویژه برای ایران محسوب می شود.

وی با اشاره به اشتراکات فرهنگی دو کشور مسلمان ایران و اندونزی گفت: یکی از غفلت های کشور در سال های گذشته توسعه نیافتن روابط با کشوری همچون اندونزی بوده است.

تاسیس دو شرکت مشترک برای تامین دارو وتجهیزات پزشکی اندونزی

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور یکی از توافقات سه گانه با مسوولان اندونزی در سفر اخیر رئیس جمهور کشورمان به این کشور را توافق برای تاسیس دو شرکت مشترک با سهم ۵۰ درصد ایران و ۵۰ درصد اندونزی بیان کرد.

بازار اندونزی با تاسیس دو شرکت مشترک برای ورود محصولات فناورانه ایران مهیا می‌شود

دهقانی فیروزآبادی افزود: به طوری که یک شرکت در حوزه دارو به خصوص داروهای جدید بیوتکنولوژیک و یک شرکت نیز در حوزه تجهیزات پزشکی راه اندازی می شود؛ چرا که اندونزی کشوری بسیار گسترده با جزایر متعدد است و بحث سلامت برای آنها بسیار مهم و جدی است.

بازار تجهیزات پزشکی اندونزی در اختیار دانش‌بنیان‌های ایرانی قرار می‌گیرد

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با بیان اینکه، خوشبختانه حوزه سلامت حوزه ای است که کمتر در دنیا تحت تاثیر تحریم ها و مسائل از این دست قرار دارد، گفت: در صورت پیشبرد کار و تاسیس دو شرکت تامین دارو و تجهیزات پزشکی به مرور دو شرکت مشترک در اندونزی خواهیم داشت که محصول ایرانی که تکنولوژی آن برای ایران است، با زیرساخت های ایجاد شده توسط اندونزیایی ها تولید می شود.

بازار اندونزی با تاسیس دو شرکت مشترک برای ورود محصولات فناورانه ایران مهیا می‌شود

دهقانی افزود: از طرفی به دلیل اینکه ۵۰ درصد سهم این دو شرکت ها متعلق به اندونزیایی ها خواهد بود، طبق قانون این کشور مصرف بیمارستان ها و مراکز درمانی این کشور اجبارا باید از طریق این شرکت ها تامین شود؛ چراکه آنجا هم قانون حمایت از تولید داخل خودشان را هم دارند.

وی ادامه داد: به طورحتم این اتفاق بازار بسیار خوبی را برای دانش بنیان های ایران خواهد گشود تا بتواند اتفاقات بزرگی را رقم بزند.

دانش‌بنیان‌ها برای سهامداری دو شرکت ایران و اندونزی به کنسرسیوم تبدیل می‌شوند

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور اظهار داشت: بلافاصله پس از برگشت از اندونزی در همان روز نخست جلسه پیگیری را برای انتخاب شرکت های تولیدکننده دارو و تجهیزات پزشکی تشکیل دادیم که آنها تبدیل به یک کنسرسیوم شده و به سهامداران شرکت مشترک بین دو کشور تبدیل شوند.

بازار اندونزی با تاسیس دو شرکت مشترک برای ورود محصولات فناورانه ایران مهیا می‌شود

دهقانی فیروزآبادی می گوید: به دلیل اینکه کشور اندونزی در بازار اتحادیه جنوب شرق آسیا موسوم به «آ سه آن» هم می تواند بسیار موثر باشد، اگر این شرکت های مشترک بتوانند  بازار خوبی از آس آن به دست آورند، این خود یک تضمین بازار بسیار مناسب برای شرکت های دانش بنیان کشورمان خواهد بود و این محور بسیار جدی است که خیلی به آن امیدوارم.

ایجاد دفتر مشترک بخش خصوصی مشترک دو کشور در اندونزی

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در ادامه با اشاره به علاقه وافر بخش خصوصی برای ارتباط با دانش بنیان های ایران، محور دوم توافق با اندونزیایی ها را ایجاد دفتر مشترک در اندونزی به منظور همکاری های بخش خصوصی دو کشور عنوان کرد.

دهقانی گفت: البته پیش از این آنها از طریق برخی دستگاه ها از جمله وزارت صمت ایجاد چنین دفتری را پیگیری کرده بودند، اما موفق نشده بودند. قرار گذاشتیم یک دفتر به ما بدهند و ما چندین نیروی خبره فنی را تحت عنوان دفتر ارتباط مشترک همکاری ایران و اندونزی در مجموعه فناورانه اندونزی مستقر کنیم که مرجعی برای مراجعه تجار و شرکت های اندونزیایی از یک سو و ازطرفی اتصال دانش بنیان های توانمند کشورمان به آنها باشد.

وی تاکید کرد: اگر این دفتر مشترک ایجاد شود، این مهم در توسعه بازار دانش بنیان های ایران در اندونزی بسیار موثر خواهد بود.

حضوور ۱۰۰ اندونزیایی در ایران برای آموزش و ۱۰۰ ایرانی در اندونزی برای کشف فرصت‌ها

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در ادامه توافق سوم با مسوولان اندونزی را در سفر اخیر رئیس جمهور به این کشور که به اعتقاد وی از همه کلیدی تر و متضمن آینده است،ِ اعزام یکصد پژوهشگر و محقق اندونزیایی برای شرکت در دوره آموزشی مدرسه تابستانه در ایران و از سویی اعزام یکصد فناور ایران به اندونزی برای شناسایی فرصت ها در این کشور عنوان کرد.

دهقانی فیروزآبادی در توضیح بیشتری افزود: در توافق سوم بین ایران و اندونزی قرار شد یکصد پژوهشگر و محقق اندونزیایی از بخش های مختلف صنعتی، تحقیقاتی و آموزشی این کشور در یک مدرسه تابستانه سه ماهه مهمان ایران باشند. به طوری که برنامه ریزی شده اینها در سفر به کشورمان با مراکز علمی و تحقیقاتی ایران در دو حوزه بیوتکنولوژی و نانو آشنا شوند و آموزش ببینند.

بازار اندونزی با تاسیس دو شرکت مشترک برای ورود محصولات فناورانه ایران مهیا می‌شود

وی ادامه داد: البته یکصد نفر هم از فناوران ایران از حوزه ها و شرکت های مختلف فناور به منظور شناسایی فرصت های جذاب موجود در بازار این کشور، به اندونزی سفر می کنند.

معاون علمی رییس جمهور با تاکید براینکه، توافق نامه سوم در حقیقت بذر همکاری های بلندمدت آینده بین ایران و اندونزی است، افزود: به طورحتم هیات یکصد نفری از اندونزی در طول دوره آموزشی با توانمندی های فناورانه ایران آشنا شده و در بازگشت به کشورشان سفیر توسعه علم و فناوری ایران در اندونزی خواهند شد.

وی ادامه داد: از سویی با اعزام یکصد فناور ایرانی به اندونزی آنها می توانند فرصت های همکاری های دوجانبه دو کشور را کشف کنند؛ چراکه اندونزی دارای زیرساخت های بسیار خوبی است و بنا این است یکسری همکاری های مشترک هم شکل گیرد، چراکه متاسفانه در کشور اندونزی و برعکس مالزی، ایرانیان مقیم یا تحصیلکرده های دانشگاه های اندونزی نداریم.

دهقانی فیروزآبادی معتقد است: پس از اعزام هیات اندونزی به ایران و اعزام فناوران ایران به اندونزی، خودبخود کلی اتفاقات و همکاری های مشترک بین دو کشور شکل خواهد گرفت.

اگر ۱۰ سال به صورت متمرکز با اندونزی هایی ها کار کنیم باز جا برای کار خواهیم داشت

دهقانی فیروزآبادی در ادامه با اشاره به اینکه، اندونزیایی ها از معادن بسیار خوب نیکل و کبالت برخوردارند و در حال حاضر تولیدات معدنی خام خود را به کشورهای اروپا صادر می کنند، تاکید کرد: خوشبختانه در سفر اخیر رییس جمهور به اندونزی اعلام کردند که بسیار مشتاق همکاری با ایران در زمینه انتقال فناوری از ایران به منظور ایجاد ارزش افزوده هرچه بیشتر هستند.

وی همچنین تصریح کرد: مسوولان اندونزی در سایر حوزه ها از جمله انرژی و بحث کاتالیست ها، پتروشیمی و ماشین آلات و تجهیزات بالادستی نفت بسیار مشتاق همکاری با ایران هستند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور همچنین گفت: اندونزیایی ها همچنین درسفر اخیر رییس جمهور به این کشور، برای حضور در کنسرسیوم به منظور همکاری در ساخت هواپیمای مسافربری مشترک بین دو کشور مربوط به حوزه هوافضا اشتیاق فراوانی داشتند.

بازار اندونزی با تاسیس دو شرکت مشترک برای ورود محصولات فناورانه ایران مهیا می‌شود

وی همچنین با اشاره به اینکه،  اندونزی با وجود پرآبی از نظر برخورداری از آب آشامیدنی سالم با محدودیت مواجه است، دلیل این مهم را برخوردار نبودن این کشور از تکنولوژی های جدید حوزه آب شیرین کن ها دانست و گفت: یکی دیگر از درخواست های مسوولان اندونزی توسعه همکاری مشترک در حوزه آب و کشاورزری به منظور انتقال فناوری ایرانی به این کشور بود.

دهقانی فیروزآبادی در ادامه تاکید کرد: حتی اگر ۱۰ سال به صورت متمرکز با اندونزی هایی ها همکاری مشترک داشته باشیم باز جا برای کار خواهیم داشت و انصافا این چند روزی که مهمان اندونزی بودیم بسیار با محبت و گرم رفتار کردند و پس از ۱۷ سال سفر رسمی ریییس جمهور ایران به این کشور بسیار شیرین بود. اگر خدا توفیق دهد تمام تلاش خود را خواهم کرد تا توسعه رابطه با اندونزی یکی از افتخارات جمهوری اسلامی باشد که در دوره مدیریت بنده ثبت می شود.

دستاوردهای سفر به اندونزی به حاشیه رفت

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور همچنین با اشاره به بحث های مطرح شده در مورد ربات جراح ایرانی شرکت دانش بنیان کشورمان و اهدای این ربات به اندونزی یا ساخت چندین بیمارستان توسط ایران در این کشور که اخبار آن در سفر رئیس جمهور به اندونزی در برخی رسانه ها منتشر شد، یادآور شد: در واقع موضوع صادرات ربات جراح ایرانی به اندونزی مربوط به سال ۱۳۹۸ و در ارتباط با یک مرکز مشترک پزشکی از راه دور در حوزه خدمات پزشکی است که دو ربات هم صادر شده و شرکت فناور ایرانی پول آن را نیز دریافت کرده است.

بازار اندونزی با تاسیس دو شرکت مشترک برای ورود محصولات فناورانه ایران مهیا می‌شود

دهقانی فیروزآبادی افزود: البته مدیران قبلی در معاونت علمی و فناوری زحمت ارتباط با اندونزیایی ها و صادرات ربات را کشیده بودند و این موضوع به عنوان یک اتفاق خوب بیشتر، ناظر بر نگاه به آینده همکاری دو کشور محسوب می شود. منتهی اتفاقات بسیار دیگری از این دست در سفر اخیر رییس جمهور رقم خورد که مقداری با غفلت خبری همراه شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته شده قرار است ۱۲ بیمارستان در اندونزی توسط ایران ساخته شود نیز گفت: مسوولان بهداشت اندونزی برای خرید ۱۲ ربات جراح ساخت ایران برای تجهیز ۱۲ بیمارستان این کشور اعلام آمادگی کردند و همین موضوع را آیت‌الله رئیسی پس از بازگشت از سفر اعلام کرد، اما برخی برداشت‌های نادرستی از این موضوع داشتند.
نام:
ایمیل:
* نظر: