اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۳۴۵۶۲
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۹ - ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - 13 June 2023
رئیس سومین کنگره بین‌المللی سلامت در اربعین از برگزاری گردهمایی با حضور ۴۰ کشور از جمله عراق، لبنان، آمریکا، انگلیس، پاکستان و بحرین از ۱۱ تا ۱۳ مرداد ماه در تهران خبر داد.
حضور ۴۰ کشور در کنگره بین‌المللی سلامت در اربعینبه گزارش عصرپرس، عبدالرضا پازوکی عصر دوشنبه در نشست خبری در مرکز همایش‌های رازی افزود: این رویداد مذهبی‌ و عظیم با حضور بیش از ۲ هزار شرکت‌کننده از رشته‌های مختلف علوم پزشکی و صاحبان موکب، هلال احمر و غیره برگزار و در مورد چالش‌ها و آسیب‌ها و مخاطرات سلامت در اربعین بحث و تبادل نظر می‌شود.

ایران جزء 5 کشور برتر در مراقبت‌های بهداشتی

وی اظهار داشت: ایران جزء پنج کشور برتر دنیا در بحث مراقبت‌های اولیه بهداشتی است و در اربعین همه بیماری‌ها و مخاطرات حوزه سلامت مانند گرد و غبار و بلایای طبیعی شناسایی و اطلاع‌رسانی و آگاهی‌رسانی به زائران انجام خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: اربعین به عنوان حادثه منحصر بفرد و تجمع انبوه بوده به طوری که در اربعین سال گذشته بیش از ۲۳ میلیون نفر از نوزاد تا سالمند حضور یافتند و حتی بیماران خاص شامل کلیوی، دیابتی، پیوندی و غیره شرکت یافته و خدمات متفاوت‌تری به آنها ارائه شد.

به گفته پازوکی، با توجه به فصل گرما در اربعین حسینی، سلامت مواد غذایی زائران باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و برنامه‌ریزی برای ارائه خدمات مواد غذایی مواظب به بیماران خاص باید انجام شود. در بخش ضرورت رعایت بهداشت فردی و عمومی نیز باید راهکارهای مناسب برای زائران در دستور کار باشد و برای درمان بیماری‌های پوستی، عضلانی و اسکلتی، دارو و تجهیزات نیز در کمیته علمی اربعین مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اهمیت حضور و خدمات‌رسانی جمعیت هلال احمر افزود: کمیته امداد و سازمان امداد و نجات در بحث وقوع احتمالی گرد و غبار و بلایای طبیعی در اربعین حسینی فعال بوده و همه جوانب و ارائه خدمات را مورد بررسی قرار می‌دهند.

حضور فعال نیروهای هلال احمر برای حفظ سلامت زائران


رئیس جمعیت هلال احمر همچنین بر ضرورت اتکا به کمک‌های مردمی تاکید کرد و گفت: یکی دیگر از اهداف کنگره سلامت در اربعین این است که راه‌های تقویت مشارکت مردمی را بررسی و راهکارهای جدیدی برای افزایش آن در بخش پیشگیری و هم در بخش خدمت‌رسانی ارائه کند.

در این نشست خبری، کولیوند‌ به عنوان دبیر کنگره بین‌المللی سلامت در تجمعات انبوه بر پیشگیری از مخاطرات بهداشتی و امدادی تاکید کرد و گفت: آموزش مردم در پیشگیری و کاهش تلفات در صورت بروز حوادث بسیار موثر است و جمعیت هلال احمر یکی از اهداف اصلی این کنگره را آموزش مردم برای حضور در تجمعات انبوه می‌داند.

کولیوند گفت: راهپیمایی اربعین، بزرگترین عملیات بین‌المللی بهداشت و امداد در تجمعات انبوه برنامه‌ریزی شده است و به همین دلیل الگوی مهمی‌برای دیگر جمعیت‌های ملی در دنیاست تا از تجربیات این عملیات استفاده کنند.

او افزود: به پیشنهاد ما و استقبال فدراسیون جمعیت‌های ملی صلیب‌سرخ و هلال احمر، در اربعین امسال تیم‌هایی از چند جمعیت‌ ملی برای آشنایی با این عملیات به ایران و عراق سفر خواهند کرد.

کولیوند به پیشینه این عملیات‌ها در هلال احمر ایران اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۹۴ پس از حادثه تلخی که برای حجاج در منا رخ داد، اولین کتاب سلامت در تجمعات انبوه را تألیف کردیم و پس از آن در جمعیت هلال احمر مرکز تحقیقات سلامت در تجمعات انبوه راه‌اندازی شد.

او ادامه داد: پیش از این نیز هلال احمر ایران عملیات‌های بزرگی همچون تشییع جنازه حضرت امام خمینی و یا راهپیمایی‌های بزرگ روز قدس و ۲۲ بهمن را تجربه کرده‌ است.

کولیوند تهیه دفترچه دستورالعمل‌های معاینه و ویزیت پزشکی در پاسخ به بیماری‌های شایع را گام مهمی دانست که تا کنون انجام شده و به نتیجه رسیده است.

محمد رئیس‌زاده رئیس سازمان نظام پزشکی نیز از آمادگی این سازمان در ارائه خدمات سلامت به زائران اربعین خبر داد و گفت: می‌توانیم ارائه همه خدمات سلامت و بهداشت و امدادی را در قالب یک کتاب برای عرضه به سایر کشورها تدوین کنیم.
نام:
ایمیل:
* نظر: