اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۳۴۰۲۹
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 03 May 2023
وزیر بهداشت :
وزیر بهداشت، با تاکید براینکه باید نظام سلامت را ارتقا دهیم گفت: امروزه جمهوری اسلامی ایران در منطقه جز برترین های پزشکی است.
امروزه  جمهوری اسلامی ایران در منطقه جزء برترین های پزشکی استبه گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس،  بهرام عین اللهی وزیر بهداشت در افتتاحیه همایش آموزش پزشکی و اختتامیه ی جشنواره شهید مطهری که در محل دانشگاه علوم پزشکی ایران (مرکز همایش های بین المللی رازی) برگزار شد، گفت: آموزش پزشکی کشور در منطقه حرف اول را می زند و در جهان هم توانسته ایم حرفی برای گفتن داشته باشیم و این منجر به آموزش پزشکی و پاسخگویی به مردم شده است .

وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به اینکه دانشگاه نسل اول آموزش محور ، نسل دوم آموزش محور و نسل سوم علاوه بر آموزش به محصول محور حرکت می کند. گفت:امروزه آموزش براساس آموزش فعال است روش‌های تدریسی مبتنی بر تئوری های یادگیری  و مسأله محور باعث فعالیت دانشجو می شود و دانشگاه ها باید به آن توجه کنند 

عین اللهی ادامه داد: آموزش فقط در رابطه با درمان بیماری نباشد بلکه علتی و سلامت محور باشد و باید به علت یابی و ریشه یابی بیماری در آموزش توجه شود و نیازهای جامعه را دیده و در بستر جامعه انجام شود .

وی با تاکید براینکه جمهوری اسلامی ایران یکی از رکن‌های آموزش پزشکی است ، گفت: دانشگاه ها باید مسؤلیت اجتماعی  و هماهنگی بین آموزش پزشکی و خدمات مراقبتی بهداشتی داشته باشد و همچنین برنامه های آموزشی بر مبنای نیاز سلامت هر کشور باشد . 

عین اللهی در ادامه بابیان اینکه باید نظام سلامت را ارتقا دهیم گفت: امروزه جمهوری اسلامی ایران در منطقه جز برترین های پزشکی است.

وی با اشاره به ۳۷ دانشگاه ۱۸ دانشکده علوم پزشکی در کشور گفت:  از نظر نتیجه در شاخص امید به زندگی ایران در شاخص با امریکا در یک تراز قرار گرفته ایم و از ابتدای انقلاب که ۵۰ سال بوده به ۷۰ سال رسیده است که این نشان از رشد در کشور است.

وی گفت:  رشد مقالات در پایگاه scopes  از نظر تعداد مقالات رتبه اول از سال ۲۰۱۷ تا۲۰۲۲  به ایران اختصاص دارد اما باید این ظرفیت تقویت شود .

عین اللهی در ادامه گفت: در اعتبار بخشی در سطح برنامه موسسه و ارایه خدمت در نظر داریم علاو بر ان نیز ارزیابی درونی و بیرونی صورت می گیرد که روسای دانشگاه ها گروه های خود راباید  ارزیابی کرده و مشوق هایی را برای آنها در نظر بگیرند.

وزیر بهداشت در ادامه گفت:  روند نوین و عوامل موثر بر تعالی آموزش پزشکی دنیا و تجلی آن در آموزش و پزشکی در جمهوری اسلامی ، تنها با استفاده از تکنولوژی های روز دنیا ، هوش مصنوعی، آموزش از راه دور و توانمند سازی اساتید و اعضای  هئیت علمی  امکان پذیر است.

وی در ادامه مهم ترین هدف وزارت بهداشت را جلوگیری از فرار مغزها دانست و گفت: با برنامه ریزی علمی بر اساس واقعیت ها و نیاز ها تبادل علمی با دیگر کشورها داشته باشیم و در راستای دیپلماسی علمی هر پزشک به عنوان یک دیپلمات و نماینده ایران اقدام به تبادل علم کنند.  

وی افزود: اولین دانشگاه علوم پزشکی بین المللی در خارج کشور با نام سبطین در کشور عراق و کربلا در راستای افزایش تعاملات و دیپلماسی علمی راه اندازی شده و با استفاده از اساتیدعلمی تبادل تجربه و اطلاعات صورت می گیرد. 

عین اللهی با تامید براینکه هدف ما کسب مرجعیت علمی است و قطعا این مهم قابل دستیابی است، اطهار داشت:  ارتقا کمی و‌کیفی پژوهش های کاربردی و بنیادی در راستای پاسخگویی به نیاز های جامعه در عرصه سلامت است و باید اطلاعات به روز را به دست آورده و بر اساس آن علم روز را ارتقا دهیم.

وی در ادامه با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری برای مهار تورم و رشد تولید ، گفت: امسال در عرصه پزشکی و دارو باید تولیدات داخلی را افرایش داد چرا که ظرفیت و پتانسیل های لازم در این خصوص وجود دارد و باید محصولات فناورانه را افزایش دهیم .

وزیر بهداشت گفت: برای سهولت نخبگان و پارک های فناور مجوزها به راحتی  صادر می شود اما به شرطی که محصول تولید شود.



نام:
ایمیل:
* نظر: