اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۳۳۹۸۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۹ - ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 30 April 2023
معاون بهداشت وزارت بهداشت خبر داد
معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اجرایی شدن برنامه پزشکی خانواده در شهرهای بالای ۲۰هزار نفر جمعیت (شامل ۳۰میلیون نفر) از ابتدای اردیبهشت ماه، گفت: پزشکی خانواده بخشی از نظام شبکه است که باید سبب ارتقای سلامت همه جامعه شود.
آغاز برنامه پزشکی خانواده شهری از 59 شهر کشوربه گزارش عصرپرس،  دکتر حسین فرشیدی در نشست خبری هفته سلامت در ستاد وزارت بهداشت گفت: برنامه پزشکی خانواده شهری از دی ماه سال گذشته با اجرای برنامه نظام ارجاع در شهرهای زیر 20 هزار نفر شروع شد و همانطور که پیش از این اعلام کردیم از ابتدای اردیبهشت 1402 در کل کشور اجرایی می شود و هم اکنون از 59 شهر در استان های مختلف کشور کلید خورده است.
 
وی افزود: 7 میلیون و 700 هزار نفر از جمعیت شهری در این 59 شهر تحت پوشش برنامه قرار دارند و سرشماری افراد جدید توسط مراقبان سلامت ادامه دارد و هر مراقب سلامت 1500 نفر را تحت پوشش قرار خواهد داد.
 
وی با اعلام این که برنامه پزشکی خانواده روستایی 30 میلیون و 500 هزار نفر را تحت پوشش قرار داده و برنامه شهری پزشکی خانواده شهری قرار است 55 میلیون نفر از جمعیت کشور را تحت پوشش قرار دهد، بیان کرد: اجرای کشوری این برنامه  یکی از مهم ترین برنامه ها و اهداف وزارت بهداشت خواهد بود. پزشکی خانواده به عنوان بخش مهمی از کل نظام شبکه بهداشت کشور طیف وسیعی از اهداف و برنامه های وزارت بهداشت و همچنین مراکز بهداشتی، درمانی کشور را در برمی گیرد و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. 
 
معاون بهداشت وزارت بهداشت اظهار داشت: این برنامه از ابتدای دهه 80 در کشور شروع شد و اکنون در تمام روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت اجرایی شده است. بخش شهری این برنامه نیز از سال 91 در دو استان فارس و مازندران به صورت آزمایشی شروع شد.
 
فرشیدی افزود: برنامه پزشکی خانواده مطابق آموزه های سازمان بهداشت جهانی باید منجر به ارتقای همه جانبه سلامت در جامعه شود. بنابراین باید شبکه بهداشتی را توسعه داده و زیرساخت ها، ساختار فیزیکی و منابع انسانی شبکه را تقویت کنیم.
 
وی ادامه داد: همچنین از طریق اجرای این برنامه باید سواد سلامت را در جامعه ارتقا داده و خودمراقبتی را در جامعه توسعه دهیم. جهان در آینده در زمینه فضای مجازی و هوش مصنوعی و سایر دستاوردهای علمی پیشرفت های زیادی خواهد کرد و ما ناچاریم بین خانواده ها و بهداشت ارتباط نزدیکی ایجاد کنیم.
 
معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان این که آموزش بهورزان و مراقبان سلامت و تیم پزشکی خانواده یکی دیگر از محورهایی خواهد بود که بتوان برنامه را بهتر اجرایی کرد، گفت: هم اکنون با معضلی به نام بیماری های غیرواگیر مواجه هستیم که سهم زیادی از بار بیماری ها را به خود اختصاص داده است به نحوی که 77 درصد مرگ و میرها ناشی از بیماری های قلبی است؛ با برنامه پزشکی خانواده باید بتوان در درازمدت این بیماری ها را کنترل کند.
 
فرشیدی با اعلام این که برای اجرای کشوری برنامه پزشکی خانواده در همه سطوح 46.5 هزار میلیارد تومان توسط مجلس و دولت در نظر گرفته شده است، گفت: 18.5 هزار میلیارد تومان از این اعتبار به سطح یک و بخش بهداشتی برنامه اختصاص خواهد یافت.
 
فرشیدی خاطرنشان کرد: در ادامه هفته سلامت، هفته جوانی جمعیت را خواهیم داشت. اگر به جوان سازی جمعیت بی توجه باشیم، سالمندی در آینده تبعات و هزینه های بسیار سنگینی را به کشور تحمیل خواهد کرد. 
 
معاون بهداشت در بخش دیگری از سخنانش با اعلام این که موج اخیر کرونا را پشت سر گذاشته ایم، گفت: در سه هفته اخیر شاهد فروکش بیماری کرونا و کاهش روند افزایشی بستری ها و مرگ و میرها هستیم و در حال حاضر شرایط کشور از نظر بیماری کووید خوب است.


خبرنگار: پروین مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: