اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۵
کد خبر: ۳۳۶۹۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۸ - ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - 04 April 2023
معاون ميراث فرهنگى كشور از ارسال پرونده ميراث فرهنگى ناملموس «توليد سنتي گلاب و سنت‌های اجتماعى و فرهنگى وابسته به آن» از سوی ايران برای ثبت در فهرست ميراث جهانى ناملموس به يونسكو خبر داد.
پرونده ثبت جهانى ميراث ناملموس گلاب‌گيری سنتی ايران به يونسكو ارسال شدبه گزارش عصرپرس از وزارت میراث فرهنگی، «علی دارابى» گفت: سنت گلاب‌گيری در ايران با نام پيامبر گرامى اسلام، حضرت محمد(ص) مزين شده است و گل‌های محمدى همه ساله در ارديبهشت ماه چيده و بر اساس و شيوه سنتى گلاب‌گيرى می‌شوند.

وی ادامه داد: گلاب‌گيری سنتی در بسياری از استان‌هاى كشور به عنوان يك ميراث ناملموس فرهنگى، زنده و جاری است و سنت‌های اجتماعى و فرهنگى ارزشمندى وابسته به اين عنصر است.

دارابی در ادامه اظهار کرد: علاوه بر پرونده گلاب‌گيری سنتی، ايران ۲ پرونده جشن مهرگان و هنر ساختن و نواختن ساز رباب را نيز به صورت چند مليتی در سال جاری برای يونسكو ارسال کرده است.

وی تاکید کرد: پرونده جشن مهرگان به صورت مشترک با كشور تاجيكستان و پرونده هنر ساختن و نواختن رباب به صورت مشترک با كشورهاى تاجيكستان، ازبكستان و افغانستان پس از انجام اصلاحات و تكميل مداركی كه مورد نظر برای ثبت بوده،‌ دوباره برای يونسكو ارسال شده است.

دارابی در پایان گفت: اين ۳ پرونده برای آذرماه ۱۴۰۳در دستور كار كميته ميراث فرهنگی ناملموس يونسكو قرار خواهد گرفت و ايران برای آذرماه امسال (۱۴۰۲)، چهار پرونده ميراث ناملموس زيارت رضوی، سنت افطاری، هنر تذهيب و جشن سده را در دستور كار كميته ميراث فرهنگى ناملموس يونسكو دارد.
نام:
ایمیل:
* نظر: