اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۳۳۳۷۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۶ - ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - 02 March 2023
رییس سازمان سنجش آموزش کشور در حاشیه برگزای آزمون دکتری سال ۱۴۰۲ گفت: دوره آزمون کاغذی به‌سرآمده است. از سال آینده احتمالا آزمون‌های دکتری و کارشناسی ارشد به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود.
آزمون‌های ارشد و دکتری سال آتی احتمالا الکترونیکی استبه گزارش عصرپرس، عبدالرسول پورعباس صبح امروز پنجشنبه یازدهم اسفند ماه در بازدید از روند برگزاری آزمون دکتری سال ۱۴۰۲ در دانشگاه علم و صنعت اظهار داشت: کنکور دکتری امسال مانند سال های گذشته است و تفاوت خاصی ندارد؛ آزمون دومرحله‌ای است، مرحله اول آزمون کتبی ۵۰ درصد نمره دارد، مرحله دوم نیز به صورت مصاحبه و بر اساس فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی داوطلب است که ۵۰ درصد نمره آزمون را شامل می شود.

وی یادآور شد: این دوره از آزمون دکتری، شامل ۲۴۷ رشته است که در واقع می توان گفت ۲۴۷ آزمون متفاوت در حال برگزاری است. این آزمون در مجموع ۱۶۹ هزار داوطلب داشت که بیش از ۱۵۰ هزار نفر از آنها کارت ورود به جلسه آزمون را دریافت کردند.

پورعباس درباره اینکه از این تعداد داوطلب، ۱۳۲ هزار نفر از تهران شرکت کرده اند، توضیح داد: حوزه‌بندی بر مبنای استقرار افراد در محله زندگی آنها صورت گرفته است و این حوزه‌بندی هم طبیعتاً در تهران و شهرهای بزرگ بیشتر است. از طرف دیگر در آزمون دکتری کل کشور را پوشش نمی دهیم. آزمون سراسری در تمام شهرستان ها برگزار می شود اما دکتری بیشتر در شهرهای دانشگاهی برگزار می‌شود.

وی درباره برگزاری آزمون ها به صورت الکترونیکی گفت: الکترونیکی شدن، روندی است که برای برگزاری همه آزمون ها دنبال می کنیم و به مرور به این سمت می رویم؛ در واقع مسیر حرکت ما به سمت الکترونیکی شدن آزمون ها است و چاره‌ای جز این نداریم.

پورعباس ادامه داد: دیگر دوره آزمون های کاغذی به سر آمده و باید از تجهیزات و امکانات جدید استفاده کرد؛ امیدوار هستیم که برای سال‌های آتی هم آزمون های ارشد و دکتری به صورت الکترونیکی برگزار شوند.

وی گفت: سامانه طراحی سوال برای آزمون کارشناسی ارشد، دکتری و همچنین آزمون سراسری طراحی شده است و اقدامات در این زمینه را برای هر سه آزمون با هم شروع می کنیم؛ پیش نیاز آزمون های الکترونیکی، طراحی سوال به شکل الکترونیکی است که امیدواریم زیرساخت های آزمون های الکترونیکی هر چه زودتر فراهم شود.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور اظهار داشت: در آزمون سراسری کارشناسی بیشترین داوطلب را داریم و گستره جغرافیایی خیلی بالا است؛ بنابراین الکترونیکی شدن این آزمون خیلی سخت تر است اگر این آزمون الکترونیکی شود، به تبع آن همه دوره های دیگر هم الکترونیکی خواهند شد. 

پورعباس گفت: روز گذشته نتیجه کارشناسی را اعلام کردیم. تحلیل من این است که بیشتر داوطلبان به صورت آزمایشی شرکت کردند البته عده زیادی هم نمرات خوبی آورده اند. ولی احساس می کنم که رقابت اصلی آزمون سراسری همان تیر ماه است و این آزمونی که انجام شد، آزمون دست‌گرمی بود. البته ممکن است بعضی از داوطلبان هم روی این آزمون حساب ویژه‌ای باز کرده باشند.

وی با بیان اینکه در مسیر حرکت به سمت سیستم های مدرن در آزمون ها هستیم، افزود: پیش بینی می شود که در آینده نقش آزمون ها به شدت کمرنگ شوند؛ بنابراین باید به سمت احیای آموزش و پرورش حرکت کنیم تا رقابت در همان دوره دبیرستان شکل بگیرد؛ یعنی از همان سال سوم دبیرستان در مسیر رقابت ورود پیدا کنیم و از طرف دیگر هدایت تحصیلی هم صورت بگیرد این دو با هم در آینده نه چندان دور می توانند نقش آزمون را خیلی کم‌رنگ‌تر کنند.

تاکنون هیچ گزارشی از تقلب در آزمون‌ سراسری ۱۴۰۲ گزارش نشده است/۶۵ مورد تلاش برای آوردن دستگاه در جلسه آزمون شناسایی شد

رییس سازمان سنجش آموزش کشور درباره تقلب در آزمون سراسری هم گفت: آزمون دی ماه که با کمک همه دستگاه های اجرایی کشور برگزار شد، تمام فرایندها را چک کردیم و تا امروز هیچ گزارشی از تقلب از طرف دستگاه های ناظر و عوامل اجرایی نرسیده است و بررسی های فنی ما این را ثابت می کند یعنی می توانیم بگویم با آن همتی که به خرج داده شد و همه دستگاه‌ها پای کار بودند و در نهایت آخرین حلقه که محدودیت اینترنت ایجاد شد، آزمون به صورت کاملاً سالم و بدون هیچگونه شائبه‌ای برگزار شد. 

پورعباس با تاکید بر اینکه بررسی های فنی حتی یک مورد پاسخنامه شبه‌دار را هم نشان نداده است، اظهار داشت: البته تخلف هایی در آزمون صورت گرفته است؛ به عنوان مثال ۶۵ مورد افراد تلاش کردند که دستگاه‌هایی برای تقلب با خود سرجلسه آزمون بیاورند که اینها تخلف است ولی تقلب محسوب نمی شود.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور درباره قرنطینه کردن سوالات نیز گفت: مخزن اولیه قرنطینه است و به هیچ وجه راه نفوذ ندارد و بعد از آن مخازن استانی را داریم که برای آنجا هم سه تا چهار لایه حفاظتی تعریف شده است و از دستگاه های مختلف در آنجا حضور دارند و ساختمان های بسیار محکم و غیرقابل نفوذی هستند.

وی تاکید کرد: سیستم های الکترونیک به صورت کامل در آنجا کنترل می شوند؛ بنابراین نه نفوذ فیزیکی دارند و نه مجازی و آخرین لایه حفاظتی هم از صبح آزمون در محل حوزه ها شروع می شود.

آزمون دکتری نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۲ در ۱۱۰ شهرستان مختلف و ۱۵۷ حوزه امتحانی اصلی کشور ساعت 8 صبح امروز آغاز شد. تعداد ۱۶۹ هزار و ۹۶۴ نفر در آزمون دکتری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی شرکت کردند که از این تعداد ۷۵ هزار و ۶۲۵ نفر زن و ۹۵ هزار و ۳۳۹ نفر مرد هستند.

این آزمون که ۲۴۷ کد رشته ذیل آن تعریف شده است، در هفت گروه آزمایشی علوم انسانی، علوم پایه، فنی مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی، هنر، دامپزشکی و زبان و در یک نوبت در ۱۱۰ شهرستان مختلف کشور و ۱۵۷ حوزه امتحانی اصلی و ۵۵۷ حوزه امتحانی فرعی در حال برگزاری است.

کارت‌های این آزمون از دوشنبه (هشتم اسفند) روی پایگاه‌ اطلاع‌رسانی سازمان سنجش در دسترس قرار گرفت و داوطلبان تا دهم اسفند وقت داشتند کارت خود را برای شرکت در آزمون دریافت کنند./ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر: