اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۸
کد خبر: ۳۳۳۱۲
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۹ - ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - 23 February 2023
وزیر میراث فرهنگی خبرداد:
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به اینکه برای هویت‌بخشی به اجزای خانواده گسترده صنایع دستی «کارت فعالیت صنایع‌دستی» به همه هنرمندان و فعالان هنرهای سنتی و صنایع‌دستی اعطا می‌شود، گفت: در راستای رفع موانع صادرات صنایع دستی قانون حذف سپرده گذاری ارزی به تصویب رسیده است.
حذف قانون سپرده گذاری ارزی در صادرات صنایع دستیبه گزارش خبرنگار میراث فرهنگی عصرپرس، عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی با تاکید براینکه هیچ جامعه‌ای به گستردگی، پاکی و هنرمندی خانواده صنایع دستی نیست، گفت: هیچ مجموعه ای به اندازه جامعه صنایع‌دستی به فرهنگ و تمدن اصیل ایرانی و اسلامی مانند خانواده هنرهای سنتی و صنایع‌دستی نیست.

وی در ادامه با اشاره به اینکه صنایع دستی بر گرفته از زندگی مردم است، ادامه داد: اگر چه اثار زیبا و فاخر است اما باید مجدد به سبد خرید خانواده ها بازگردد و در زندگی مردم کاربردی شود.

تاسیس بازارچه صنایع دستی در ورودی شهرها

ضزغامی در ادامه رونق صنایع دستی را از اقدامات دولت سیزدهم دانست و گفت: رییس جمهور به همه استانداران ابلاغ کردند هر استان و شهری باید یک بازارچه صنایع دستی در ورودی شهر دایر نماید همچنین با همکاری صندوق کارآفرینی به هر ایرانی در ازای ارایه کارت ملی و یک برگ چک ٢٠ میلیون تومان تسهیلات خرید صنایع دستی اعطا می‌شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ا تشکر از برگزارکنندگان هفتمین جشنواره صنایع دستی از مدیرانی که ۶ دوره قبلی را پایه ریزی کرده اند به ویژه خانم پویا محمودیان معاون سابق صنایع دستی تشکر کرد و ابراز امیدواری کرد این رویداد در دوره های بعدی باشکوه تر و باحضور هنرمندان مختلف از سراسر جهان برگزار شود.

مهمترین ستونی که به خرده فرهنگ‌ها قوام می‌دهد، صنایع دستی کشورهاست

ضرغامی با اشاره به اینکه صنایع دستی برگرفته از زندگی مردم ایران است، گفت: مهمترین ستونی که به خرده فرهنگ‌ها قوام می‌دهد، صنایع دستی کشورهاست. اگر هندوستان فرهنگ غنی دارد و تلاش روشنفکران خود را در مقابل فرهنگ بیگانه حفظ می‌کند، با کمک صنایع دستی است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، گفت: صنایع دستی برگرفته از زندگی مردم ایران است. همه زیبایی‌ها و ارزش‌ها و مهارت‌های هنری در کشورها در کنار این ارزش‌ها مثل حجاب و عفاف نشان می‌دهد که سنت‌های مردم و اقوام‌ گوناگون آثاری را برای ما به یادگار گذاشته‌اند.

صنایع‌دستی بزرگترین جامعه هنری و نزدیک‌ترین رشته هنری به تمدن ماست

ضرغامی گفت: صنایع‌دستی بزرگترین جامعه هنری و نزدیک‌ترین رشته هنری به تمدن ماست، من این را شعار نمی‌دهم و تمام عمرم را با هنرمندان گذرانده‌ام اما امروز اعتراف می‌کنم در تمام هنرهایی که من با آن‌ها ارتباط داشتم هیچ هنری به پاکی هنرهای‌سنتی و صنایع‌دستی نیست.

وی در ادامه با تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاری این جشنواره و مهمانان داخلی و خارجی، تصریح کرد: امسال اولین بار است که این جشنواره به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود.

ضرغامی گفت: در طول یک هفته برگزاری این جشنواره از رویکرد تقویم‌محور به یک جشنواره کاربردی تبدیل شد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: اگر قرار است فرهنگ‌ها روی پای خود بایستند بدانیم مهمترین موضوعی که به خرده‌فرهنگ‌ها قوام می‌دهد توجه به صنایع‌دستی کشورهاست. به‌عنوان مثال در هندوستان آنچه توانسته است آن‌ها را در برابر مسائل و مشکلات نگه دارد صنایع‌دستی است. 

در حال تدوین نظام مسائل صنایع‌دستی هستیم

ضرغامی اضافه کرد: در کنار ارزش‌های صنایع‌دستی با توجه به فعالیت عمده بانوان شاهد ارزش‌های دیگری مانند حجاب، عفاف و ارزش‌های والای زن در این حوزه هستیم. باید این حوزه را پاسداری کنیم. در حال تدوین نظام مسائل صنایع‌دستی هستیم.

وی ادامه داد: دولت و مجلس همکاری خوبی با صنایع‌دستی دارند و برای رفع مانع سپرده گذاری ارزی قانون حذف این سپرده گذاری را به تصویب رسانند و این یکی از مهمترین تصمیمات حمایتی از صنایع‌دستی است.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: خوشبختانه مرتب شاهد تحول در این حوزه هستم به گونه‌ای که صنایع‌دستی در کنار تمام ارزش‌هایی که دارد به سمت کاربردی شدن می‌رود. از همین رو موضوع بسته‌بندی نیز اهمیت دارد که به معرفی ارزش واقعی صنایع‌دستی کمک می‌کند.

ضرغامی به مشکلات هنرمندان صنایع‌دستی اشاره و خاطرنشان کرد: گرانی مواد اولیه یکی دیگر از مشکلات حوزه صنایع‌دستی است من از آقای دشتی اردکانی رئیس فراکسیون گردشگری و میراث‌فرهنگی مجلس که در این جلسه حضور دارد درخواست دارم صدای هنرمندان صنایع‌دستی را به نمایندگان برساند. من درخواستم از مجلس این است که مواد اولیه‌ای که گران‌ می‌شود با نظارت این وزارتخانه به صورت عادلانه و ارزان‌ بین هنرمندان و فعالان توزیع شود.




خبرنگار: پروین مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: