اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۸
کد خبر: ۳۳۱۰۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۴ - ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ - 10 February 2023
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به همراه برخی از معاونین و مدیران ستادی در دور جدید نظارت های میدانی برای رفع موانع و پیشبرد ۱۰۰ درصدی حدنگاری، در شورای اداری ثبت اسناد و املاک استان قزوین و نشست تخصصی رفع تداخلات و صدور اسناد اراضی کشاورزی استان زنجان حضور یافت.
دور جدید نظارت های میدانی بر پیشبرد ۱۰۰ درصدی حدنگاریبه گزارش عصرپرس، حسن بابایی در جلسه شورای اداری ثبت استان قزوین با تأکید بر اینکه سازمان ثبت یک سازمان شبه قضایی است و به تبع آن تصمیمات این سازمان نیز شبه قضایی محسوب می‎شود، به تصمیمات جلسه کمیسیون اصل ۹۰ با حضور مسئولین بیش ۲۰ دستگاه اشاره کرد و گفت: در آن جلسه مقرر شد دستگاه های اجرایی که در راستای املاک فاقد سند خود اقدامی نکنند به عنوان ترک فعل مورد پیگرد قرار خواهند گرفت.

وی افزود: قانونگذار در قانون جامع حد نگار، متولی را سازمان ثبت اعلام کرده لذا همه مدیران ثبتی باید عدم همکاری دستگاه‎ها در این زمینه را صورت‎جلسه و به مراجع نظارتی اعلام کنند.

معاون رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه کل اعتبار حدنگاری با سازمان ثبت است و نقشه ها نیز در هماهنگی دستگاه‎های اجرایی، با اعتبار و قراردادهای این سازمان تهیه خواهد شد، اظهار کرد: در این راستا، نقشه ها از سوی سازمان ثبت تهیه و به دستگاه‎های اجرایی جهت تعیین حریم‎ها تحویل داده می‎شود و اگر همکاری صورت نگیرد، ترک فعل انجام شده است.

رئیس سازمان ثبت با اشاره به اینکه واحدهای ثبتی موفق در پیشبرد قانون جامع حدنگار به صورت ماهانه معرفی و مورد تقدیر قرار می‎گیرند، از انعقاد تفاهم نامه مشترک با سازمان دهیاری ها و شهرداری‎های کشور در آینده نزدیک خبر داد و افزود: با امضای این تفاهم نامه، دهیاری‎‌ها نیز در کنار سازمان ثبت برای صدور اسناد اراضی کشاورزی مشارکت می‎کنند و خوشبختانه در سطح دولت نیز وزیر جهاد کشاورزی صدور اسناد این اراضی را در اولویت قرار داده است.

در این جلسه، غلامحسینی مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان قزوین گزارشی از آخرین وضعیت حدنگاری استان در لایه های مختلف ارائه و موانع و مشکلات موجود با حضور رؤسای واحدهای ثبتی استان بررسی شد.

حضور در نشست تخصصی رفع تداخلات و صدور اسناد اراضی کشاورزی استان زنجان

رئیس سازمان ثبت در نشست تخصصی رفع تداخلات و صدور اسناد اراضی کشاورزی استان زنجان که با حضور رئیس کل دادگستری، دادستان مرکز استان، مدیرکل و رؤسای واحدهای ثبتی و مدیرکل امور اراضی استان برگزار شد، با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در راستای خدمت صادقانه به مردم گفت: با توجه به انعقاد قرارداد با شرکت‎های مشاور در خصوص تهیه نقشه و تطبیق و مستند سازی اراضی کشاورزی، هیچ گونه هزینه ای از مالکین و متصرفین و کشاورزان و صاحبان نسق های زراعی بابت تهیه نقشه اخذ نمی‎شود.

معاون رئیس قوه قضائیه با تبیین اهمیت اجرای ۱۰۰ درصدی حدنگار که از سوی مقام معظم رهبری در سیاست‎های ابلاغی جهت تدوین برنامه هفتم توسعه بر آن تأکید شده است، اظهار کرد: بر این اساس کلیه دستگاه‎های دولتی موظف هستند نسبت به اخذ سند کاداستری یا تعویض اسناد دفترچه ای و تبدیل آن به اسناد کاداستری برای املاک دولتی اقدام نمایند.

وی با تقدیر از همکاری مدیریت امور اراضی استان زنجان در رابطه با صدور اسناد اراضی و قضات هیأت‎های تعیین تکلیف، گفت: تصمیمات خوبی در استان زنجان برای تسریع این روند گرفته شده که قطعاً به اطلاع ریاست محترم قوه قضائیه خواهد رسید.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین صادقی نیارکی رئیس کل دادگستری استان  زنجان ضمن تبریک ایام الله دهه فجر و تشکر از حضور بابایی، ریاست عالی سازمان ثبت در استان زنجان، با بیان اینکه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مأموریت‎های متنوعی دارد اما امروز اولویت آن صدور اسناد حدنگاری اراضی است، گزارشی از رفع تداخلات و رفع موانع پیش روی صدور اسناد اراضی ملی و اراضی کشاورزی در استان ارائه کرد وگفت: جلسات هیأت رفع تداخلات در مرکز استان و شهرستان‎های تابعه به صورت منظم تشکیل می‎شود و پس از سفر پیشین ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک  کشور به این استان و به پیشنهاد ایشان، تعداد این جلسات به دو برابر افزایش یافته تا سرعت صدور اسناد بیشتر شود و یکی از معیارهای مهم ارزیابی دادگستری ها نیز صدور اسناد حدنگاری برای اراضی کشاورزی است.

وی همچنین از افزایش هیأت‎های جدید در راستای قانون تعیین تکلیف اراضی و ساختمان های فاقد سند جهت تسریع در امور و تحقق برنامه های حدنگاری در استان خبر داد.

در این جلسه، کاظمی سرپرست اداره کل ثبت اسناد و املاک استان زنجان نیز به بیان گزارشی در مورد اعتبارات ابلاغی در خصوص قراردادهای اراضی کشاورزی، میزان صدور اسناد اراضی مذکور و میزان پیشرفت عملیات عمرانی ساختمان‎های ادارات ثبت اسناد و املاک ماهنشان و خرمدره پرداخت و رئیس سازمان ثبت هم نسبت به رفع این مشکلات در آینده نزدیک تأکید کرد.

بازدید سرزده رئیس سازمان ثبت از اداره کل ثبت استان و اداره ثبت ناحیه یک زنجان 

بابایی همچنین در جریان سفر به زنجان، به طور سرزده از اداره کل ثبت اسناد و املاک استان و اداره ثبت ناحیه یک زنجان بازدید و ضمن سرکشی از بخش‎های مختلف و بررسی روند امور، به درخواست‎های تعدادی از مراجعین رسیدگی و با کارکنان دیدار و گفت و گو کرد./میزان
نام:
ایمیل:
* نظر: