اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۳۰۲۲۴
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۷ - ۲۴ تير ۱۴۰۱ - 15 July 2022
عین اللهی مطرح کرد؛
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ایران برای تولید و تامین دارو، از نیروهای انسانی و دانشمندان بسیار برجسته و نیز از ظرفیت ‌های کارخانه‌ای خوبی برخوردار است.
ظرفیت های جدید ایران در تامین داروبه گزارش عصرپرس، دکتر بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در برنامه تلویزیونی در مورد طرح جدید این وزارتخانه برای تامین و تولید دارو با عنوان دارویار، اظهار داشت: همواره این سوال مطرح بوده که چرا باید در کشور مشکل دارو داشته باشیم و چرا باید مردم ما در تامین دارو به مشکل بخورند؟

وی افزود: به همین دلیل طرح دارویار شکل گرفت و اساتید برجسته ای را در این طرح شرکت دادیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه بررسی جوانب و کارهای کارشناسی طرح دارویار نزدیک به ۱۰ ماه زمان برد، گفت: ساعت های بسیاری را دوستان ما مشغول بررسی این طرح شدند و متخصصان، اساتید داروساز ، اقتصاد دارو، اقتصاد سلامت و مدیریت به این طرح کمک کردند و با بررسی وضعیت و اطلاعات موجود راه‌کارهایی بررسی شد تا این مشکل حل شود.

عین اللهی به ظرفیت‌های موجود در ایران برای تولید و تامین دارو اشاره و خاطرنشان کرد: ایران برای تولید و تامین دارو، از نیروهای انسانی و دانشمندان بسیار برجسته و نیز از ظرفیت ‌های کارخانه‌ای خوبی برخوردار است.

وی افزود: همچنین قدمت ما در داروسازی به سالها قبل باز می گردد و نزدیک به یک قرن تجربه داروسازی داریم و ریشه داروسازی در ایران بوده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با طرح این سوال که چرا به رغم همه این ظرفیت ها، باید مردم برای  تهیه یک دارو معطل بمانند و دارو کمیاب شود  و از  بازار سیاه سر دربیاورد، تاکید کرد: برای پاسخ به همه این پرسش ها به دارویار رسیدیم.

عین‌اللهی خاطرنشان کرد: ما معتقدیم باید اقدامی صورت گیرد که مردم نه تنها به تامین داروی خود موفق شوند بلکه صنایع دارویی ما نیز بیش از پیش و با قوت به فعالیت خود ادامه دهد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر  برخی از داروهای ضروری مردم مثل داروی بیماران مبتلا به دیابت و فشار خون تحت پوشش بیمه قرار نداشتند. بنابراین طرح جامعی به نام «دارویار » را راه اجرا کردیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: خوشبختانه این مهم از  برنامه های حضرت آیت الله رئیسی نیز بود و ایشان مکرر به ما گوشزد می‌کردند که باید کاری کنید تا مردم بتوانند داروی خود را به آسانی تهیه کنند و هزینه داروی   مردم کنترل شده ، تحت پوشش بیمه قرار گیرد.
 
عین اللهی در پاسخ به این پرسش که داروهایی که زیر پوشش بیمه قرار گرفته اند شامل چه داروهایی می است، گفت: ما داروهایی که ضروری و نیز  داروهایی را که دارای مصرف بالایی است، در اولویت قرار دادیم و برخی از داروها هم وجود دارد که تحت پوشش بیمه بوده و اکنون نیز هست اما  پوشش آنها خیلی ضرورتی ندارد و مردم هم  خیلی برای آنها مراجعه نمی کنند اما حجم آماری ایجاد می کنند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ما این ۱۰۰ قلم دارو را عمدتاً از داروهایی انتخاب کردیم که مورد نیاز روزمره مردم است و در وهله نخست تحت پوشش بیمه قرار گرفتند، گفت:  این مژده را به مردم می‌دهیم که در مرحله دوم نزدیک به ۳۳۶ داروی دیگر را هم تحت پوشش بیمه قرار خواهیم داد.
نام:
ایمیل:
* نظر: