اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۲۸۱۷۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۰ - ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - 29 January 2022
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: «با رفع موانع کارهای بسیاری می‌توانیم انجام دهیم و این مهم‌ترین وظیفه فعلی ما در وزارت است. همچنین در حال برطرف کردن موانع و ارائه تسهیلات برای مجوزها و تولید هستیم.
ضرغامی: رفع موانع مهم‌ترین وظیفه فعلی ماستبه گزارش عصرپرس به نقل از وزارت میراث فرهنگی، سید عزت‌الله ضرغامی صبح شنبه نهم بهمن ۱۴۰۰ در مراسم افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌وابسته و سی‌وپنجمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی تهران پس از سپاس و قدردانی از حضور افراد در این مراسم بیان کرد: از تماشای رقص سنتی کردی بسیار لذت بردم، این رقص کردی نماد همبستگی و نشاط ایران اسلامی بود. مردم این منطقه بسیار سختکوش هستند و تمام ویژگی‌های‌شان با غیرت گره خورده است.

او در ادامه از سخنرانان نیز تشکر کرد و افزود: حضور آقای دشتی اردکانی در این جمع بسیار کمک‌کننده است و در گردشگری فرصت مغتنی برای ما فراهم می‌کنند تا از توانایی‌های ایشان و تیم‌شان استفاده کنیم.

ضرغامی تاکید کرد: به واقع می‌توان گفت گردشگری حلقه گمشده جمهوری اسلامی ایران بود. اگر چه برای صنایع‌دستی هم همین گونه است، اما گردشگری با توجه به جایگاه اقتصادی و فرهنگی که دارد وظیفه ما را بیشتر می‌کند. الان وقت آن است که عقب‌ماندگی‌ها جبران شود. 

او اظهار کرد: هفته گذشته من در یک دعوت رسمی به نمایشگاه فیتور در اسپانیا رفتم و امروز که طول و عرض یکی از سالن‌ها را می‌پیمودم، دیدم واقعا ما هیچ چیز از آن‌ها کم نداریم، اما سوال اینجاست که پس گرفتار چه مشکلاتی شدیم که باید جبران شود؟ ما هر مزیت و پتانسیلی که فکر کنید، داریم. ابنیه و اکوتوریسم بخش کوچکی از همه توانایی ماست. حتی می‌توان گفت ما از بسیاری از کشورها که رده اول گردشگری هستند، به مراتب بالاتریم.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت:با رفع موانع کارهای بسیاری می‌توانیم انجام دهیم و این مهم‌ترین وظیفه فعلی ما در وزارت است. همچنین در حال برطرف کردن موانع و ارائه تسهیلات برای مجوزها و تولید هستیم.»

او ادامه داد: «اقدامی که آقای شالبافیان آغاز کرده بسیار عالی و پسندیده است و ما به دنبال سیستمی کردن و پایداری آن هستیم. در این مراسم حدود صد مهمان خارجی حضور دارند که باید در آینده تعدادشان بیشتر شود. وقتی همکاری‌ها شکل بگیرد، بیشتر متوجه پایداری و نظم ارزشمندی که به دنبال آن هستیم خواهید شد.» 

مهندس ضرغامی افزود: البته که حضور و تعامل با مردم هم بسیار مهم است و هر چه فعالیت در تولید و عرضه صنایع‌دستی و گردشگری و میراث‌فرهنگی زیاد شود به نفع کشور ماست.

او عنوان کرد: تا آخر سال یک نشست مهمی داریم تحت عنوان "نهضت تفویض اختیار". بنای ما این است تا بسیاری از اختیاراتی که در ستاد وزارت تجمیع شده و بروکراسی تنفربرانگیز ایجاد می‌کند، برطرف شود. آقای دارابی با همکاری معاونت‌ها از مدتی قبل ستادی تشکیل داده تا وظایف انباشت شده در ستاد که باعث کندی کارها و بروکراسی خسته‌کننده شده برطرف و به خود استان‌ها تفویض شود.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد: در حال حاضر عاملان صنایع‌دستی برای تولید کارهای کوچک باید از وزارتخانه مجوز بگیرند و ما در تلاشیم تا این مراحل را ساده‌تر کنیم و از این به بعد دیگر نیازی به چنین مجوزهایی نباشد. ان‌شاءالله به زودی هر جای کشور هر مجموعه‌ای که برای تولید آمادگی دارد، فقط در سامانه‌ای که به زودی معرفی می‌کنیم ثبت‌نام می‌کند و دیگر لازم به اخذ مجوز نیست. این تسهیلات در رابطه با نمایشگاه‌ها نیز وجود دارد و بنا داریم که در یک سطحی تفویض اختیار را عملی کنیم.

او با اشاره به اینکه در مورد گردشگری هم برنامه توسعه بوم‌گردی در دستور کار قرار دارد، گفت: برخی به من می‌گفتند این مکان‌ها چون از نظر فرهنگی قابل کنترل نیستند و حرکت‌های ضدفرهنگی در مکان‌هایی مثل کلبه‌های جنگی در شمال شکل می‌گیرد، مناسب نیست، اما من با ایشان مخالفت کردم و گفتم اتفاقا همین بوم‌گردی‌ها فرهنگی‌ترین حرکت ما هستند، البته با نظارتی که قرار است برای آن‌ها در نظر بگیریم.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: هتلداران هم موافقند و می‌دانند هر کدام از این‌ها (بوم‌گردی و هتل‌ها) وضعیت خود را دارند و قرار نیست در رقابت با یکدیگر قرار گیرند. در هر حال باید همه اینها مدیریت و کنترل شود تا اگر کسی در دل جنگل و کلبه رفت و اگر مادر شهیدی در کنار کلبه آمد و گردشگر خواست با مردم آشنا شود، مادر بتواند قصه رنجی که در این سال‌ها بر مردم رفته  را تعریف کند.

ضرغامی در پایان با اشاره به اینکه ۳۵ هزار ابنیه در کشور داریم گفت: اگر رسانه‌ای به ما هشدار داد که اینها در حال نابودی هستند، ما به ایشان سر تعظیم فرود می‌آوریم، چرا که معتقدیم رسانه‌ها کمک حال ما در آشنایی بیشتر با وضع موجود هستند. چندی پیش متوجه شدم در همین رابطه از یک رسانه شکایت شده و خوشبختانه پیگیری کردیم و آقای دارابی دستور داد شکایت را پس بگیرند. ما از کسی شکایت نداریم چون با گله هیچ چیز حل نمی‌شود.

او در پایان گفت: هر رسانه به هر نتیجه‌ای می‌رسد وظیفه او و نیاز ماست، اگر اشکالاتی هم بود وظیفه ماست که اصلاح کنیم. برای همه آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم از این رویداد به نحو شایسته‌ای بهره‌مند شویم.
نام:
ایمیل:
* نظر: