اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۱
کد خبر: ۲۷۷۱۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۰ - ۰۲ دی ۱۴۰۰ - 23 December 2021
معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: از سال 95 وزارت بهداشت برای تقویت نظارت و جبران کمبود پرسنل نظارتی، تصمیم گرفت که اقدامات حاکمیتی و غیرحاکمیتی را بر اساس اسناد بالادستی به بخش خصوصی واگذار کند.
تشریح جزییات فراخوان وزارت بهداشت برای تاسیس دفاتر خدمات سلامتبه گزارش عصرپرس به نقل از وبدا، محسن فرهادی با بیان این مطلب، اظهار داشت: ابتدا در سال 96 در استان تهران حدود 30 دفتر خدمات سلامت به صورت آزمایشی فعالیت کردند که دستاوردهای آن مثبت بود و به کل کشور گسترش دادیم و در حال حاضر حدود 160 دفتر خدمات سلامت فعال هستند که در این دفاتر، یک هزار و 700 نفر دانش آموخته رشته مهندسی بهداشت محیط بکار گرفته شده اند. 
 
وی افزود: دفاتر خدمات سلامت توسط بخش غیردولتی راه اندازی شده و کارشناسان بهداشتی را بکار گرفته و شروع به کار ممیّزی و کارشناسی بهداشتی در سطح اصناف کرده اند. این دفاتر باید درآمد خود را در قبال خدماتی که ارائه می دهند، به دست بیاورند و خطوط قرمزی را برای این دفاتر ترسیم کرده ایم از جمله اینکه بهای خدمات در این دفاتر بر اساس مصوبه خدمات بهداشت محیط مصوبه هیات وزیران نباید بیشتر باشد. 
 
نباید ارتباط مالی بین واحدهای صنفی و کارشناسان بهداشتی دفاترضمات سلامت برقرار باشد
 
معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت یادآور شد: با تاکید وزارت بهداشت، مقرر شد که نباید ارتباط مالی بین واحدهای صنفی و کارشناسان بهداشتی برقرار باشد و در جهت حفظ حرمت کارشناسی و همچنین برقراری ارتباط مالی ناسالم، شرکت های آوا و مبین که وابسته به هیات امنای ارزی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) هستند، این کار را مدیریت می کنند. 
 
مهندس فرهادی ادامه داد: در حال حاضر تعرفه خدمات دفاتر خدمات سلامت از طریق الکترونیک و واکنش های معتبر بانکی انجام می شود و هیچ گونه تبادل نقدی و غیرنقدی بین واحدهای صنفی و کارشناسان بهداشتی انجام نمی شود. 
 
دانش آموختگان تمامی رشته های دانشگاهی می توانند برای راه اندازی دفاتر خدمات سلامت اقدام کنند
 
وی تاکید کرد: تعداد 160 دفتر خدمات سلامت برای پوشش کل کشور کافی نبود که کمیته راهبردی دفاتر خدمات سلامت بر اساس دستورالعمل وزیر وقت بهداشت، تصمیم به انتشار فراخوانی برای گسترش تعداد این دفاتر گرفت که از طریق رسانه ها اطلاع رسانی شد. متقاضیان بخش خصوصی از بین دانش آموختگان دانشگاهی در تمامی رشته ها با اولویت رشته های بهداشتی و درمانی، تا 10 دی ماه فرصت دارند که در سامانه https://reg.mobiniranian.ir ثبت نام کنند. 
 
تاریخ برگزاری آزمون، 23 دی ماه 
 
معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت افزود: مرحله بعد از ثبت نام، برگزاری آزمون کتبی توسط مرکز سنجش آموزش پزشکی با همکاری مرکز کل حراست وزارت بهداشت با تدابیر خاص امنیتی و ایمنی و در فضایی کاملا سالم، در تاریخ 23 دی ماه خواهد بود و پس از آن دو تا سه برابر ظرفیت انتخاب و برای گزینش نهایی و مصاحبه به دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور معرفی می شوند.  
 
دفاتر خدمات سلامت جدید در کشور راه اندازی می شود
 
مهندس فرهادی گفت: پس از برگزاری این مراحل، دفاتر خدمات سلامت جدید در سطح کشور تاسیس می شوند و این دفاتر، دانش آموختگان رشته های مختلف را به عنوان مسئول فنی و کارشناس جذب می کنند. پیش بینی می شود که حدود دو برابر تعداد پرسنل کنونی دفاتر خدمات سلامت، با تاسیس این 190 دفتر، مشغول به کار شوند. 
 
برنامه هایی از سازمان غذا و دارو و معاونت درمان وزارت بهداشت به دفاتر خدمات سلامت اضافه می شود
 
وی تصریح کرد: در حال حاضر، کارشناسان دفاتر خدمات سلامت، ممیّزی واحدهای صنفی را انجام می دهند که شامل کارت بهداشت و آموزش واحدهای صنفی است و به سیستم بازرسی وزارت بهداشت نیز در پوشش های نظارتی کرونایی نیز کمک می کنند. امیدواریم به زودی بعد از راه اندازی دفاتر جدید خدمات سلامت در کشور، برنامه هایی از سوی سازمان غذا و دارو و معاونت درمان وزارت بهداشت به خدمات این دفاتر اضافه شود. 
 
معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت یادآور شد: برای انجام فعالیت های تخصصی معاونت درمان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در دفاتر خدمات سلامت، کارشناسان صاحب صلاحیت این معاونت ها به ظرفیت دفاتر اضافه خواهد شد و امیدواریم که فرآیند راه اندازی دفاتر خدمات سلامت جدید تا اسفندماه با کمک دانشگاه های علوم پزشکی انجام و از ابتدای سال 1401 این دفاتر مشغول به فعالیت شوند. 
 
مهمترین حلقه، قبولی متقاضیان در آزمون کتبی است
 
مهندس فرهادی گفت: دفاتر خدمات سلامت توسط بخش خصوصی اداره می شوند و انتخاب مرکز سنجش پزشکی برای آزمون کتبی برای این بود که هیچ ارتباطی بین بدنه دولتی دانشگاه های علوم پزشکی و وزارت بهداشت با متقاضیان بخش خصوصی ایجاد نشود. مهمترین حلقه اول، قبولی در آزمون کتبی است که با تدابیر امنیتی و ایمنی بالا توسط مرکز سنجش پزشکی و مرکز کل حراست وزارت بهداشت برگزار می شود تا سلیقه شخصی، تقلب و تخلفی وجود نداشته باشد. 
 
متقاضیان برای ثبت نام دفاتر خدمات سلامت تا 10 دی ماه فرصت دارند
 
وی اظهار داشت: متقاضیان تاسیس دفاتر خدمات سلامت تا 10 دی فرصت دارند که در سامانه https://reg.mobiniranian.ir ثبت نام کنند و بعد از ثبت نام، منابع آزمون به متقاضیان ارائه می شود. 23 دی ماه، آزمون سراسری با سوالات پلمپ شده برگزار می شود و بلافاصله پس از اعلام نمرات توسط مرکز سنجش پزشکی، دو تا سه برابر ظرفیت افرادی که حائز نمره شده اند برای مراحل بعدی یعنی مصاحبه و گزینش نهایی فراخوان می شوند و دانشگاه های علوم پزشکی با یک چارچوب مشخص شده، اقدام به این کار می کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر: