اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۲۷۶۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۹ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - 09 April 2017
20 فروردین 1396 خورشیدی برابر با 11 رجب 1438 هجری و 9 آوریل 2017 میلادی
فروردین ماه سال 1385 خبر دستیابی ایران به فن آوری غنی سازی اورانیوم و راه اندازی یک زنجیره کامل غنی سازی در نطنز اعلام شد. در پی این خبر با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، به پاس قدردانی از تلاش های افتخار آمیز دانشمندان جوان ایران اسلامی، بیستم فروردین ماه، مقارن با تکمیل چرخه سوخت هسته ای در تقویم رسمی ایرانیان روز ملی فن آوری هسته ای نام گرفت.
سرویس فرهنگی عصرپرس: رویدادهای مهم این روز در تقویم خورشیدی ( 20 فروردین 1396 ) به شرح زیر می باشد.

• قطع رابطه سياسي ايران با آمريكا (1359 ش)

سلطه بلامنازع آمريكا در ايران از كودتاي 28 مرداد 32 به مدت بيش از 25 سال در ايران ادامه داشت و تصويب كاپيتولاسيون و مصونيت براي اتباع آن كشور، دست آنان را در انواع دخالت‏ها باز گذاشته بود. سرانجام پس از اشغال لانه جاسوسي و استعفاي دولت موقت، دولت آمريكا دست به اقداماتي عليه ايران زد و در اين روز، رابطه دو كشور با حمايت قاطع  امام قطع شد.از آن زمان تاكنون، آمريكا، علاوه بر قطع روابط سياسي، توطئه‏ هاي متعددي در عرصه‏ هاي سياسي، اقتصادي، نظامي و فرهنگي عليه جمهوري اسلامي ايران طراحي و اجرا كرده و اين روند هم‏ اكنون نيز ادامه دارد. 

• آغاز عمليات بزرگ والفجر يك در منطقه فكه توسط ارتش و سپاه (1362 ش)

عمليات والفجر يك در بيستم فروردين 1362 با هدف انهدام نيروهاي دشمن و آزادسازي بخشي از نوار مرزي به وسعت 150 كيلومتر مربع صورت گرفت. در اين عمليات كه با رمز يا محمد(ص)، يا اميرالمؤمنين(ع)، يا فاطمةالزهرا(س) در منطقه عملياتي شمال غرب فكه آغاز شد، علاوه بر آزادسازي چندين روستا و منطقه مرزي، صدها دستگاه تانك، نفربر و سلاح‏هاي سنگين و نيمه سنگين منهدم گرديده و 6500 نفر كشته و زخمي و 250 نفر اسير شدند.


• عملیات کربلای 9، در قصرشیرین، توسط ارتشِ جمهوری اسلامی ایران (1366ش)

عملیات کربلای 9 در تاریخ 20/1/1366 توسط یگانهای ارتش جهوری اسلامی ایران در منطقه عملیاتی سرپل ذهاب – قصرشیرین بمنظور تصرف ارتفاعات 542 و 400 و آهنگران و پاسگاه مرزی باباهادی و انهدام نیروهای دشمن در منطقه عملیاتی به مرحله اجرا گذاشته شد. نتایج عملیات 1-مناطق آزاد شده: ارتفاعات 542و 400 و پاسگاه مرزی باباهادی 2- یگانهای منهدم شده دشمن : گردانهای 1 و3 و 4 از تیپ کماندویی سپاه دوم و گردان 4 نیروی مخصوص از تیپ 3 – تعداد کشته و زخمیهای دشمن 1800 نفر تعداد اسراء 55 نفر 3- تجهیزات منهدم شده دشمن: تعداد زیادی خمپاره انداز-تیربار- جنگ افزار و مقدار زیادی مهمات


• شهادت هنرمند متعهد و سيد شهيدان اهل قَلَم "سيدمرتضي آويني" (1372 ش)

تقویم تاریخ یکشنبه 20 فروردین

شهيد سيدمرتضي آويني در سال 1326 ش در شهر ري متولد شد و پس از اخذ ديپلم، مدرك فوق ليسانس معماري را از دانشگاه تهران گرفت. وي پس از پيروزي انقلاب اسلامي، به فعاليت در جهاد سازندگي مشغول شد و عازم روستاها گرديد. از آن پس به سوي فيلم سازي براي جهاد كشانده شد و بعدها در اين گروه، مجموعه فيلم‏هاي "روايت فتح" را به انجام رسانيد. شهيد آويني از سال 1367 به فعاليت در حوزه هنري پرداخت و آثار متعددي را در اين زمينه از خود به يادگار گذاشت. شهيد از سال 1371 با تأكيد مقام معظم رهبري فعاليت دوباره ‏اي را در جهت ساخت سري جديد روايت فتح آغاز كرد و همزمان با فعاليت گروه تفحص، تصاوير جديد روايت فتح را ضبط نمود. سيدمرتضي آويني سرانجام در بيستم فروردين 1372، در يكي از فيلمبرداري‏هايي كه گروه روايت فتح در منطقه فكّه داشتند، بر اثر انفجار مين به خيل شهدا پيوست.


• رحلت عالم نامي و فقيه جليل، آيت ‏اللَّه "سيد مرتضي حسيني مرعشي نجفي" (1375 ش)

آيت ‏اللَّه سيدابوالمجد ضياءالدين مرتضي حسيني مرعشي نجفي، برادر آيت‏ اللَّه سيد شهاب الدين مرعشي نجفي، در سال 1286 ش (1325 ق) در بيت علم و تقوا در نجف به دنيا آمد. خاندان او يكي از پرافتخارترين و مشهورترين بيوتات علمي شيعه در جهان بوده ‏اند كه مقام علم و عمل و تقوا و سياست و رياست ومرجعيت شيعه را در طول قرن‏ها برعهده داشته‏ اند. وي پس از آن كه در كودكي پدر و مادر را از دست داد به همراه دايي خود به تبريز رفت و پس از فراگيري مقدمات علوم اسلامي، در 21 سالگي راهي قم گرديد. در قم از محضر آيت ‏اللَّه شيخ عبدالكريم حائري يزدي و محمدتقي خوانساري بهره برد و سپس براي ادامه تحصيل رهسپار نجف اشرف شد. آيت ‏اللَّه مرعشي در نجف به درس حضرات آيات سيد ابوالحسن اصفهاني، ميرزاي نائيني و سيد حسين بادكوبه اي حاضر شد و علاوه بر اخذ اجازات متعدد اجتهاد و روايت، به تدريس پرداخت. اين فقيه وارسته در سال 1320 ش در ايران اقامت گزيد و در تبريز به تدريس خارج فقه، تأليف و تصنيف، امامت جماعت و ارشاد مردم اشتغال ورزيد. رجال الحديث، حاشيه عُروة الوُثقي و روضَةُ العارفين، از جمله آثار ايشان مي‏باشند. سرانجام اين عالم جليل پس از عمري تلاش و كوشش در راه بزرگداشت شعائر ديني، در 20 فروردين 1375 ش برابر با 19 ذيقعده 1416 ق در 89 سالگي بدرود حيات گفت و در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاك سپرده شد.


• روز هنر انقلاب اسلامي

روز 20 فروردين سال 1372، يادآور عروج هنرمند فرزانه، راوي باصفاي روايت فتح، سردبير مجله ادبي و هنري سوره و مسؤول واحد تلويزيوني حوزه هنري، سيد مرتضي آويني است. از اين رو، بيستم فروردين روز شهادت اين هنرمند متعهد انقلاب اسلامي و دلسوخته جبهه‏ هاي حق عليه باطل و بيانگر حقايق و رشادت‏ها و شجاعت‏هاي رزمندگان اسلام، بنا به پيشنهاد شاعران، نويسندگان و هنرندان حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي به مقام معظم رهبري، روز هنر انقلاب اسلامي نامگذاري شد.


• روز ملی انرژی هسته ای

فروردین ماه سال 1385 خبر دستیابی ایران به فن آوری غنی سازی اورانیوم و راه اندازی یک زنجیره کامل غنی سازی در نطنز اعلام شد. در پی این خبر با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، به پاس قدردانی از تلاش های افتخار آمیز دانشمندان جوان ایران اسلامی، بیستم فروردین ماه، مقارن با تکمیل چرخه سوخت هسته ای در تقویم رسمی ایرانیان روز ملی فن آوری هسته ای نام گرفت.


• شهادت شهید مطلب غلامی (1365ش)

• حاج محمد نمازی مؤسس شبکه لوله کشی آب شیراز و بیمارستان نمازی درگذشت(1351ش)

تقویم تاریخ یکشنبه 20 فروردین
 
• هنرسرای عالی، دانشگاه علم و صنعت شد(1351ش)

• سپهبد حسین فردوست قائم مقام سازمان اطلاعات و امنیت کشور و رئیس دفتر ویژه شاه به ریاست سازمان بازرسی کل شاهنشاهی منصوب شد(1352ش)

تقویم تاریخ یکشنبه 20 فروردین

• پیکاسو بانی سبک کوبیسم و نابغه جنجالی نقاشی در سن 93 ساگلی درگذشت(1352ش)

تقویم تاریخ یکشنبه 20 فروردین

• ایران و جمهوری خلق چین اولین موافقتنامه بازرگانی را در پکن امضاء کردند.(1352ش)

در این قرارداد برای اولین بار (ریال) مبنای محاسبات بازرگانی بین دو کشور قرار گرفت. از این پس ایران به جمهوری خلق چین، اتوبوس، کامیون، وانت، کود شیمیایی، ماشین های کشاورزی، روغن نباتی و پودر رختشویی صادر می کند و در عوض کاغذ لوازم التحریر، چای و مواد غذایی دریافت می دارد

• حسن شرافت، مدیر عامل سابق و سهامدار عمده بانک بیمه بازرگانان به دنبال انحلال بانک مذکور بازداشت شد.(1353ش)

یک هیئت تصفیه از طرف بانک مرکزی به حساب مشتریان بانک رسیدگی خواهد کرد

• ساختمان شهرک اکباتان در غرب تهران آغاز شد. (1354ش)

قرار است ظرف 5 سال چهل هزار آپارتمان در آنجا احداث شود

• کارتر رئیس جمهور آمریکا، ویلیام سولیوان سفیر آمریکا در فیلیپین به عنوان سفیر آمریکا در ایران تعیین کرد(1356ش)

• شاین من مشاور مخصوص جیمی کارتر در منع گسترش سلاح های هسته ای و تاماس دیویز رئیس آژانس خلع سلاح و کنترل سلاح آمریکا وارد تهران شدند(1356ش)

• وزیر مختار روس و وزیر مختار انگلیس از محمدعلی شاه تقاضا نمودند یک هفته جنگ تبریز را متوقف سازد تا گندم و آذوقه برای بینوایان وارد شهر شود(1288ش)

• ايران با دولت ژاپن قطع رابطه كرد. نجم وزير مختار ايران از توكيو احضار شد.(1321 ش)
به وزير مختار ژاپن در تهران اخطار گرديد با اعضاء سفارت ايران را ترك نمايند

• نماينده ايران در سازمان ملل متفق با ورود دولت اسرائيل به سازمان مزبور مخالفت كرد. (1328 ش)

رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری ( 11 رجب 1438 )

• تولد "ابوبكر محمد" معروف به "ابن انباري" اديب و مفسر مسلمان(271 ق)

ابوبكر محمد، معروف به ابن انباري، اديب، لغت شناس و مفسر علوم قرآني در بغداد به دنيا آمد و پس از فراگيري علم لغت و علوم قرآني به آموختن حديث روي آورد. او داراي حافظه‏ اي نيرومند بود و در كار تدريس، در برابر شاگردانش، بسيار فروتني نشان مي‏داد. ابن انباري به دانش بسيار و تاليفات بي‏شمار و حافظه ‏ي شگفت و فضايل اخلاقيِ فراوان نام‏آور بود. وي در عين دانشمندي، سخت پارسا بود و به گناهي و حرامي آلوده نشد. ابن ‏انباري علاوه بر تدريس و تربيت شاگردان، كتاب هايي از قبيل اَدَبُ الكاتِب و ضمائِرُ القرآن تاليف كرد. وفات ابن انباري در روز عيد قربان سال 328 ق در 57 سالگي روي داد.


• درگذشت "ابن عساكر مشقي" مورخ و محدث شهير اسلامي(571 ق)


رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی ( 9 آوریل 2017 )

• تولد "شارْلْ بودْلِر" اديب و شاعر برجسته فرانسوي (1821م)

تقویم تاریخ یکشنبه 20 فروردین

• درگذشت "فِرانْسيس بِيكُن"، فيلسوف شهير انگليسي (1626م)

• پايان جنگ‏هاي داخلي امريكا معروف به جنگ‏هاي انفصال (1865م)

• گشايش جبهه غربي با حمله آلمان به نروژ در اوايل جنگ جهاني دوم (1940م)

با آغاز جنگ جهاني دوم، انگليس و فرانسه با وجود اعلان جنگ به آلمان، در جريان عمليات نظامي آلمان در لهستان و درگيري قسمت عمده نيروهاي آلمان در اين جبهه، دست به حمله به مواضع آلماني‏ها نزدند و بيشتر به آرايش جنگي و تقويت خطوط دفاعي خود در طول مرز آلمان و فرانسه پرداختند. 

• كشتار فلسطينيانِ روستاي "ديرياسين" توسط صهيونيست‏هاي تروريست (1948م)

پس از تصويب در قطعنامه سازمان ملل، در 29 نوامبر 1947م، تصميم بر اين شد كه فلسطين به دو قسمت عرب و يهود تقسيم شود كه اين امر با اعتراض فلسطينيان روبرو گرديد. در اين ميان گروه‏هاي تروريستي صهيونيستي با سنگدلي تمام دست به عمليات كشتار اعراب فلسطيني و آواره كردن آنها زدند. يكي از بي‏رحمانه‏ ترين كشتارهاي اين مزدوران صهيونيستي، يورش به روستاي فلسطين ‏نشين ديرياسين بود كه در اين حمله بيش از 270 نفر را به طرزي وحشيانه به خاك و خون كشيدند. در ميان اين افراد، 137 زن كه بين آنها، 25 زن باردار بودند نيز كشته شدند.

• درگذشت "هارولْدْ لِمْبْ" خاورشناس و مورخ معروف امريكايي (1962م)

• آغاز رسمي جنگ در بوسني و هرزگوين (1992م)

• تصرف بغداد توسط اشغال‏گران امريكايي و انگليسي در جريان حمله به عراق (2003م)

• سقوط "صدام حسين" ديكتاتور سفاك عراق در پي سقوط بغداد (2003م)

تقویم تاریخ یکشنبه 20 فروردین

• درگذشت "فرانسوا رابْلِه" اديب و نويسنده برجسته فرانسوي (1553م)

فرانسوا رابْلِه، رمان نويس، اديب و پزشك فرانسوي در 4 فوریه 1494م در اين كشور به دنيا آمد. وي تحصيلات خود را در صومعه اي نزديك زادگاهش انجام داد و پس از آموختن الهيات و حكمت و فلسفه به سِلك روحانيون مذهبي درآمد. 
نام:
ایمیل:
* نظر: