اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۲۷۴۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۱ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - 08 April 2017
19 فروردین 1396 خورشیدی برابر با 10 رجب 1438 هجری و 8 آوریل 2017 میلادی
علي‏رغم تهديدات و حملات موشكي و هوايي و جنگ رواني در طي جنگ، ملت ايران در كم‏نظيرترين انتخابات جهان، به پاي صندوق‏هاي اخذ رأي رفت و مجلس سوم را شكل داد.
سرویس فرهنگی عصرپرس: رویدادهای مهم این روز در تقویم خورشیدی ( 19 فروردین 1396 ) به شرح زیر می باشد.

• انتخابات سومين دوره مجلس شوراي اسلامي (1367 ش)

علي‏رغم تهديدات و حملات موشكي و هوايي و جنگ رواني در طي جنگ، ملت ايران در كم‏نظيرترين انتخابات جهان، به پاي صندوق‏هاي اخذ رأي رفت و مجلس سوم را شكل داد. استقبال كم نظير مردم ايران از انتخابات سومين دوره مجلس شوراي اسلامي در سخت‏ترين شرايط جنگ شهرها، بار ديگر دشمنان جهاني اسلام رااز شكست انقلاب اسلامي مأيوس كرد. مردم در اين دوره با حضور هفده ميليوني خود در حوزه‏هاي رأي‏گيري، نمايندگان مورد نظر خود را انتخاب كردند و مجلس سوم در هفتم خرداد آن سال با به حد نصاب رسيدن نمايندگان، آغاز به كار كرد. 

• شهادت عالم مجاهد آيت ‏اللَّه "سيدمحمد باقر صدر" و خواهرش "بِنتُ الهُدي" (1359 ش)

تقویم تاریخ شنبه 19 فروردین

آيت ‏اللَّه سيدمحمدباقر صدر در سال 1313 ش (1353 قمري) در كاظمين در خانواده‏اي فقير اما نابغه‏ پرور به دنيا آمد. پدرش فقيه بزرگوار سيدحيدر و مادرش دختر شيخ عبدالحسين آل ياسين و بانويي باتقوا بود. آيت ‏اللَّه صدر در كودكي پدر را از دست داد و تحت كفالت برادرش، سيد اسماعيل، قرار گرفت. وي پس از فراگرفتن مقدمات و اصول نزد استادان آن زمان و برادرش، راهي نجف اشرف شد و قبل از 20 سالگي به مرحله اجتهاد نائل آمد. اين عالم جوان در سن 22 سالگي نخستين اثر علمي - تحقيقي خود را به نام "غايةُ الفكرِ في علمِ الاصولِ الفقه" را به جهان علم ارايه نمود و كتاب‏هاي فَلسفَتنا و اقتصادُنا كه پس از آن به رشته تحرير درآمدند سمبل قدرت نمايي ايدئولوژي اسلامي در برابر انديشه ‏هاي وارداتي غرب بودند. آيت ‏اللَّه صدر نقش ارزنده‏اي در حمايت از انقلاب اسلامي به رهبري امام خميني(ره) داشت و اين امر براي رژيم عراق ناخوشايند بود. سرانجام حزب بعث عراق پس از دستگيري ايشان و نيز خواهرش، سيده بنت الهُدي صدر، آنان را به طرزي فجيع به شهادت رساندند. 
 
• برگزاري كنفرانس ننگين برلين (1379 ش)

اجلاس "ايران پس از انتخابات پارلماني، قوه اصلاح در جمهوري اسلامي ايران" در روز نوزدهم فروردين 1379 ش، در محل خانه فرهنگ‏هاي جهان با همكاري اين خانه و بنياد هاينريس بل در شهر برلين آلمان برگزار شد. در اين نشست تعدادي از عناصر داخلي شامل نمايندگان گروه‏هاي ملي مذهبي و مشخصاً گروهك نهضت آزادي، خيزش زن سالارانه با گرايش فمينيستي، نويسندگان و خبرنگاران روزنامه ‏هاي زنجيره‏اي و ... شركت داشتند. از آنجا كه اين جلسه بيشتر بازتابي سياسي داشت و علاوه بر به وقوع پيوستن صحنه ‏هاي زشت و مستهجن در آن، سخنرانانِ ايراني به صورت‏هاي مختلف اركان نظام اسلامي و اعتقادات ديني را زير سؤال برده بودند، به عنوان يك كنفرانس غير علمي، ضد ارزشي و در مغايرت با اهداف و آرمان‏هاي اسلامي و ملي قلمداد گرديد.

• شهادت شهید سیدخلیل نیازمند (1360ش)

شهید سیدخلیل نیازمند، سال ۱۳۳۰ش در شهرستان کاشمر چشم به جهان هستی گشود. پس از گذشت دوران تحصیلات مقدماتی، به ادامه تحصیل در دانشگاه علم و صنعت تهران در رشته متالوژی پرداخت. سیدخلیل در روزهای اوج‌گیری نهضت اسلامی، با روحانیت قم ارتباطی قوی داشت. عزم و اراده قوی او باعث شده بود تا در ایام تحصیل، همزمان به فعالیت‌های سیاسی نیز بپردازد. سیدخلیل در سال ۱۳۵۴ش فارغ‌التحصیل شد و مدت هشت ماه در کارخانه ذوب آهن اصفهان مشغول به کار شد. دوران سربازی را در تهران سپری کرد و پس از اتمام سربازی به خدمت در آموزش و پرورش مشغول گردید.  

• حاکم قطر از سیاست ایران در خلیج فارس تجلیل کرد(1349ش)

• شش کارشناس روسی ذوب آهن در یک حادثه رانندگی در راه کرمان کشته شدند(1351ش)

• نخستین سفیر کبیر آلمان شرقی وارد تهران شد(1352ش)

• ایران رابطه سیاسی خود را با کوبا قطع کرد(1355ش)

تقویم تاریخ شنبه 19 فروردین

• صدها هزار نفر از مردم اصفهان در عزای قتل آیت الله شمس آبادی شرکت کردند(1355ش)

• بهای اتومبیل های پیکان به تفاوت بین 12 تا 20 درصد ترقی کرد(1355ش)

• دامنه اعتصاب غذای زندانیان سیاسی وسیع شد بندهای 4 و 5 و 6 زندان قصر و زندانیان قزل حصار نیز به آنها پیوستند(1357ش)

• درگذشت ناصر گیتی جاه ، بازیگر سینما و تلویزیون (1393ش)

تقویم تاریخ شنبه 19 فروردین

گیتی‌جاه سال 1314 در تهران متولد شد. او اواسط دهه 1330 بازی در تئا‌تر را شروع کرد و سال 1352 با فیلم «گدای میلیونر» به کارگردانی محمود کوشان وارد دنیای سینما شد. گیتی‌جاه بیشتر به عنوان بازیگر تلویزیون شهرت داشت. او اولین کسی بود که پس از انقلاب نقش شاه سابق را در سریال «طبل توخالی بازی کرد و پس از آن در تله‌فیلم «سقوط» به کارگردانی محمدرضا ورزی بار دیگر تجربه بازی در این نقش را تکرار کرد.»

• شیخ محمد خیابانی پس از تصرف شهربانی بیانیه ای از طرف هیئت مدیره حزب دموکرات به دو زبان فارسی و فرانسه صادر نمود. (1299ش)

تقویم تاریخ شنبه 19 فروردین

در این اعلامیه آمده است برنامه شیخ برقرار داشتن آسایش عمومی و از قوه به فعل درآوردن رژیم مشروطیت است

• شیخ محمد خیابانی زعیم قیام در تبریز نام آذربایجان را به آزادی ستان تغییر داد (1299ش)
• در جلسه امروز مجلس سيدالمحققين ديبا و خليل فهيمي به نيابت رياست انتخاب شدند. (1307ش)

• نيروي آلمان به دانمارك و نروژ حمله كرده و آن دو كشور را مدت كوتاهي به تصرف خود درآورد(1319 ش)

• خسرو روزبه افسر سابق ارتش كه چندي پيش از زندان دژبان فرار كرده بود دستگير و بازداشت شد(1327 ش)

رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری ( 10 رجب 1438 )

• ولادت حضرت علي اصغر(ع) فرزند امام حسين(ع)(60 ق)

عبداللَّه رضيع(شيرخواره) يا علي اصغر، فرزند سيد الشهداء امام حسين(ع) است كه در روز عاشورا در آغوش پدر با تير حرمله يا عَقبةِ بن بِشر به شهادت رسيد. مادرش، رباب، دختر امرءُالقيس بود. وقتي امام براي آخرين وداع، مقابل خيمه ‏ها آمد، زينب(س)، علي اصغر را آورد. وي در آغوش امام بود كه تيري بر گلوي او اصابت نمود و به شهادت رسيد. آن گاه امام(ع) جسد آن كودك را در كنار خيمه‏ ها در گودالي كه حفر كرد، به خاك سپرد.  

• ولادت "امام محمدتقي(ع)، جواد الائمه(ع)" (195 ق)

حضرت امام محمدتقي(ع) امام نهم، در مدينه‏ ي منوره به دنيا آمد. روز تولد آن حضرت را پانزده و نوزده رمضان نيز گفته‏اند. ابوجعفر، كنيه و جواد، تقي، قانع، مرتضي و نجيب از القاب آن امام مي‏باشند. نام مادر امام را سَبيكِه گفته‏ اند. آن حضرت در 8 سالگي و در زمان مأمون به امامت رسيد و در عصرمعتصم عباسي در 25 سالگي شهيد شد. فرزندان امام جواد(ع) را چهار تن ذكر كرده‏اند. آن امام بزرگوار، از محبوبيت فوق العاده‏اي در ميان مردم برخوردار بود. آن حضرت به واسطه‏ ي بخشندگي زيادي كه داشت به جواد به معناي بخشنده مشهور شد. 

• رحلت عالم و مجتهد بزرگ آيت ‏اللَّه "ميرزا باقر قاضي تبريزي" (1366 ق)

ميرزا باقر قاضي تبريزي فرزند ميرزا محمدعلي در سال 1285 قمري در تبريز متولد گرديد. وي از محضر اساتيدي چون ميرزا حبيب‏اللَّه رشتي، ملاحسين قلي همداني، فاضل شربياني، آخوند خراساني، علامه محمد كاظم يزدي، شريعت اصفهاني و شيخ حسن مامقاني بهره‏ ها گرفت. اين عالم رباني پس از كسب اجازات متعدد از اساتيد معظم خويش، به تبريز مراجعت كرد و به تدريس و رفع حوايج مردم پرداخت. از ميرزا باقر قاضي آثار گران‏بهايى چون حاشيه‏ ي رسائل شيخ مرتضي انصاري، حاشيه‏ ي رياضُ المسائل، حاشيه ‏ي فُصول الاصول و الدُّرَرُ الغَرَويَّه في الفوائِدُ العلميه و... باقي‏مانده است. 

رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی ( 8 آوریل 2017 )

• افتتاح دوره جديد بازي‏هاي المپيك در آتن پايتخت يونان (1896م)

تقویم تاریخ شنبه 19 فروردین

بازي‏هاي جهاني المپيك از سال‏ها پيش از ميلاد مسيح(ع) در يونان باستان انجام مي‏شد و جوانان را به رقابت‏هاي ورزشي و آماده سازي جسماني فرا مي‏خوانْد. بازي‏هاي المپيك كه در ابتدا به صورتي محدود، با نام المپيا خوانده مي‏ شد، پس از گذشت مدتي رونقي فراوان يافت. با اين حال برخي مخالفان براي تعطيلي آن كوشيدند تا اينكه در سال 393م از اين بازي‏ها، جز نامي باقي نماند. در پايان قرن نوزدهم، پيِر دو كوبرتنِ فرانسوي كوشش فراواني به عمل آورد تا اين بازي‏ها را احيا كند. در نهايت به دنبال سال‏ها تلاش او و دوستانش كه شيفته صلح و صفا بودند، بازي‏هاي المپيك دوباره جلوه كرد و در سراسر جهان درخشيد. سال 1896م براي المپيا نقطه بازگشتي بود. در اين سال، اين مسابقات در موطن اصلي خود در يونان انجام شد و طي دوره هاي بعد، رونقي فراوان يافت. دوره‏ هاي المپيا كه امروزه به بازي‏هاي المپيك تبديل شده است، 

• زادروز هوسرل ، پایه‌گذار پدیدار‌شناسی (1895م)

تقویم تاریخ شنبه 19 فروردین

ادموند هوسرل، ریاضی‌دان و فیلسوف مشهور آلمانی نیمه‌ی‌ اول قرن بیستم میلادی بود. وی، «پدیده‌شناسی - فنومنولوژی» را تکمیل کرد. کتاب‌های او عمدتاً درباره‌ی منطق و منطق ریاضی است. هوسرل از فیلسوفان مهم و بنیان‌گذار «پدیدار‌شناسی» به‌شمار می‌رود. ادموند هوسرل در تاریخ هشتم آوریل سال ۱۸۵۹ میلادی در پروسنیتس در موراویا که جزء اتریش بود - و اکنون در جمهوری چک قرار دارد - به‌دنیا آمد. او در دانشگاه‌های گوتینگن و فرایبورگ در سمت استاد فلسفه تدریس می‌کرد. هوسرل سعی داشت مانند راسل برای فلسفه یک مبنای ریاضی پیدا کند. برای این منظور، وی از منطق فرانتس برانتانو کمک گرفت. هوسرل، پدیدار‌شناسی را ورای ایده‌آلیسم و واقع‌گرایی معرفی می‌کند و برای اثبات عدم کفایت علم در کشف باطن اشیا، شیوه‌ی لاادریون را پیش می‌گیرد. او شیفته‌ی افلاطون، اشراق‌گرایی، جوهرگرایی و روح‌گرایی است. 

• درگذشت مارگارت هیلدا تاچر ، نخست وزیر سابق انگلیس(2013م)

تقویم تاریخ شنبه 19 فروردین

مارگارت هیلدا تاچر (به انگلیسی: Margaret Hilda Thatcher)‏، بارونس تاچر سابقاً رابِرتز، (۱۳ اکتبر ۱۹۲۵ – ۸ آوریل ۲۰۱۳) رهبر سابق حزب محافظه‌کار بریتانیا بود. وی در سال ۱۹۷۵ به رهبری این حزب برگزیده و چند سال بعد در ۱۹۷۹ با شعار بهبود اوضاع اقتصادی از سوی محافظه‌کاران نامزد شد و به نخست وزیری بریتانیای کبیر رسید و تا سال ۱۹۹۰ در هر دو سمت باقی ماند. تاچر تنها زنی در بریتانیا است که تاکنون دارای این دو پست به صورت همزمان بوده است. حمایت او از بازار آزاد، کاهش خدمات دولتی و واگذاری سازمان‌های دولتی به بخش خصوصی، برخی از سیاست‌های مشهور او بود که به "تاچریسم" معروف است. پافشاری بر سیاست‌های اقتدارگرایانه و محافظه‌کارانه‌ وی که منتقدان بسیاری داشت و مقابله او با قدرت گرفتن اتحادیه‌های کارگری در بریتانیا او را به "بانوی آهنین" مشهور کرد. اولین موضع‌گیری تاچر در برابر انقلاب اسلامی ایران اعلام موافقت کشورش با پیشنهاد بعضی مقامات امریکایی مبنی بر لزوم حمله نظامی به ایران در پاسخ به تصرف سفارت ایالات متحده آمریکا در تهران بود. به همین دلیل در فروردین ۱۳۵۹ از درخواست آمریکا برای پیوستن به تحریم اقتصادی ایران حمایت کرد و در اردیبهشت ۱۳۵۹ از مداخله نظامی امریکا در طبس حمایت کرد. در جریان حمله رژیم بعثی عراق به ایران دولت تاچر اعلام بی‌طرفی کرد. اما طبق اسناد منتشر شده از مرکز اسناد ملی انگلیس، دولت مارگارت تاچر در اواخر سال ۱۹۸۰ تا اوایل ۱۹۸۱ ، علاوه بر فروش تسلیحات نظامی، برای عراق پایگاه نظامی دریایی و هوایی ایجاد کرده بود. این اقدام انگلستان در حالی صورت گرفت که این کشور قطعنامه شورای امنیت را درباره ضرورت خودداری از هر اقدامی که به تنش بیشتر و گسترش جنگ می‌انجامد، امضا کرده بود. 
نام:
ایمیل:
* نظر: