اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۲۶۸۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۲ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - 11 March 2017
21 اسفند 1395 خورشیدی برابر با 12 جمادی الثانی 1438 هجری و 11 مارس 2017 میلادی
پس از تشكيل حزب شاهنشاهي رستاخيز در 11 اسفند 1353 و دعوت رژيم از مردم براي عضويت در آن و تهديد دستگاه جور به خروج از كشور براي كساني كه عضو حزب نشوند، امام خميني كه در آن زمان در نجف اشرف به سر مي‏بردند، طي پيامي شركت در اين حزب دين‏ ستيز را حرام و كمك به استيصال مسلمين عنوان كردند.
سرویس فرهنگی عصرپرس: رویدادهای مهم این روز در تقویم خورشیدی( 21 اسفند1395 ) به شرح زیر می باشد.

• رحلت فقيه و دانشمند مسلمان ايراني آيت ‏اللَّه "شيخ محمدصالح حائري مازندراني" (1349ش)

تقویم تاریخ شنبه 21 اسفند

آيت ‏اللَّه شيخ محمد صالح حائري مازندراني در حدود سال 1260 ش (1298 ق) در شهر مقدس كربلا به دنيا آمد. وي در ابتدا ادبيات عرب را فرا گرفت و دروس ديگر سطح و فلسفه و منطق را از محضر پدر و برادرش استفاده نمود. هنوز 15 سال از عمر محمد صالح نمي‏ گذشت كه "رساله غَسّاله" را تأليف كرد و به مرحوم آخوند خراساني عرضه نمود. آخوند با مشاهده اين رساله و پي بردن به نبوغ و استعداد بي‏نظير اين نوجوان، وي را با خود به نجف اشرف برد، و پس از سالياني در شمار شاگردان بزرگ آخوند گرديد. ايشان همچنين از محضر بزرگاني همچون ميرزا حسين خليلي و ملااسماعيل بروجردي فقه و اصول و حكمت آموخت و به مدارج والاي علمي رسيد.

• صدور پيام امام خميني درباره تحريم شركت در حزب شاهنشاهي رستاخيز (1353 ش)

تقویم تاریخ شنبه 21 اسفند

پس از تشكيل حزب شاهنشاهي رستاخيز در 11 اسفند 1353 و دعوت رژيم از مردم براي عضويت در آن و تهديد دستگاه جور به خروج از كشور براي كساني كه عضو حزب نشوند، امام خميني كه در آن زمان در نجف اشرف به سر مي‏بردند، طي پيامي شركت در اين حزب دين‏ ستيز را حرام و كمك به استيصال مسلمين عنوان كردند.

• رحلت عالم رباني آيت ‏اللَّه "محمود انصاري قمي" از علماي مشهور تهران (1363 ش)

آيت‏ اللَّه حاج شيخ محمود انصاري قمي در حدود سال 1300 ش (1340 ق) در خانواده تقوا و فضليت در قم به دنيا آمد. او در ده سالگي پدر را از دست داد و تحت سرپرستي برادرانش، دروس اوليه را فرا گرفت. آيت ‏اللَّه انصاري در جواني براي ادامه تحصيلات خود راهي حوزه نجف شد و از محضر آيات عظام: سيد عبدالهادي شيرازي، سيد محسن حكيم و سيد ابوالقاسم خويي كسب فيض نمود. وي بعدها از اين بزرگواران و عالماني نظير حضرات آيات: سيدمحمدرضا گلپايگاني، سيد احمد خوانساري و حضرت امام خميني(ره) اجازه اجتهاد و از شيخ آقا بزرگ تهراني و سيد شهاب الدين مرعشي نجفي اجازه روايت گرفت.

• شهادت شهید مهدی ابراهیم ‌پور فرسنگی (1361ش)

تقویم تاریخ شنبه 21 اسفند

شهید مهدی ابراهیم‌پور فرسنگی، سال ۱۳۴۱ش در کرمان چشم به جهان هستی گشود. تحصیلات خود را در مدرسه بازرگانی تا سال سوم دبیرستان به پایان رساند. مهدی به‏‌همراه پدر کشاورزی می‌کرد. در شانزده سالگی وارد نهاد مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد. مهدی قبل از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی نیز در مبارزات و حرکت‏‌های مردمی حضوری فعال داشت و اعلامیه پخش می‌کرد، نحوه عروج ملکوتی شهید مهدی ابراهیم‌پور فرسنگی از زبان برادرش بدین‏‌ترتیب بوده است: «در سال ۱۳۶۱ درحالی‏‌که در اروندکنار بودند همراه ۷۰ نفر دیگر اسیر می‌شوند و به جزیره مجنون منتقل می‌شوند، ایشان ابتدا ترکشی به پایشان اصابت می‌کند و بعد هم یک ترکش دیگر بر پیشانی و چشمشان. همه را شهید می‌کنند هر ۷۰ نفر را و دیگر برای همیشه پیش ما بازنگشت،

• قلیچ خانی و لواسانی دو فوتبالیست شاخص بمناسبت فعالیتهای کمونیستی بازداشت شدند(1350ش)

تقویم تاریخ شنبه 21 اسفند

• متجاوز از 500 نفر از دانشجویان ایرانی در مقابل سفارت سوئد و رم دست به تظاهرات زدند و نسبت به بازداشت دانشجویان ایرانی در سوئد اعتراض نمودند(1352ش)

• ـ در پی نصب اعلامیه ای با مضمون تحریم برگزاری مراسم عید نوروز بر روی دیوار مسجد عباسقلی خان مشهد، حدود 20 نفر از طلاب در محوطه مسجد اجتماع کردند که با دخالت مأموران متفرق شدند(1356ش)

• در پی نامه ساواک بندر لنگه به شهربانی قم و گزارش اقدامات و تحریکات از سوی آیت الله محمد یزدی در زمینه شعار نویسی و(1356ش)

تقویم تاریخ شنبه 21 اسفند

در این شهر، از آنان خواست تا نسبت به مکان تبعید وی اقدام نمایند. در نتیجه کمیسیون امنیت اجتماعی قم مکان تبعید ایشان را به همره چند تن از دیگر روحانیون به بندر گناوه تغییرداد.

• روزنامه اطلاعات در خبری، آمار کشته شدگان آشوب تبریز را 400 نفر اعلام کرد و در ادامه نوشت که روز گذشته حدود 10 نفر دیگر به جرم شرکت در بلوای اخیر تبریز دستگیر شدند.(1356ش)

• در پایان امروز، پرچم هایی که به مناسبت یکصدمین سالگرد زادروز رضاخان به سر در مدرسه فردای روشن شهرستان بهشهر نصب شده بود از سوی افراد ناشناسی به آتش کشیده شد.(1356ش)

تقویم تاریخ شنبه 21 اسفند

• شوروي و فنلاند با وساطت آلمان صلح كردند. (1318 ش)

• عهدنامه بازرگاني و كشتيراني بين دولت ايران و دولت شوروي امضاء شد.(1318 ش)

• دوره چهاردهم مجلس شوراي ملي پايان يافت.(1324 ش)

 در همين روز قوام گزارش مسافرت خود را به شوروي به مجلس داد.

• محمدعلي وارسته به سمت وزير دارائي تعيين شد. (1330 ش)

رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری ( 12 جمادی الثانی 1438 )

• ضرب سكه توسط مسلمين(74 ق)

تا زمان عبدالملك بن مروان، خليفه‏ ي اموي، مسكوكات اسلامي همان سكه‏ هاي رومي و ايراني بود. عبدالملك، سكه‏ هاي مزبور را تغييرداد و آن‏ها را به مسكوكات عربي تبديل كرد. نخستين سكه‏ ي اسلامي در سال 74 هجري در دمشق ضرب شد.

• درگذشت "ابوالحسن علي سخاوي" فقيه و لغت‏شناس(643 ق)

علي بن محمد بن عبدالصمد همداني مصري معروف به سخاوي از مشاهير ادبا و نحويين و قرّاء، فقها، لغويين، اصوليين و مفسرين و درشمار پيشوايان نحو، تفسير، لغت وقرائت قرار دارد و به شيخ القرّاء معروف است. تحصيلات وي ابتدا در شام ودر ادامه در مصر بود. سپس در شام بر كرسي تدريس تكيه زد و به تدريس و تاليف پرداخت. تفسير القرآن، شرح مفصل زمخشري و فتح الوصيد از اوست.

• درگذشت "اميرعلي شيرنوايي" اديب، سياستمدار و وزير سلطان حسين گوركاني(906ق)

اميرعلي شير بن آلوس ملقب به نظام الدين از مشاهير درباريان و وزراي سلطان حسين گوركاني، در سال 844 ق به دنيا آمد. وي به زبان فارسي و تركي شعر مي‏سرود و به "ذواللسانين" معروف بود. اميرعلي شير با آن كه وزير سلطان بود ولي هيچ گاه از تأليف ومطالعه ‏ي علمي غافل نمي ‏گشت. سرانجام از وزارت كناره ‏گيري كرد و با شاعر هم عصر خود، عبدالرحمن جامي مصاحبت گزيد. اربعين منظوم، ديوان اشعار، محبوب القلوب و ده‏ها اثر ديگر از تاليفات اوست. او به ساخت و تعمير بناهاي اسلامي فراواني از جمله ايوان حرم امام رضا و مقبره‏ ي شيخ عطار همت گماشت.  

• ولادت عالم و عارف رباني "آقا رحيم ارباب اصفهاني" (1297 ق)

تقویم تاریخ شنبه 21 اسفند

آيت ‏اللَّه آقا رحيم ارباب اصفهاني در 12 جمادي الاول سال 1297 ق در اصفهان به دنيا آمد. پس از كسب مقدمات و سطوح حوزه، از محضر درس اساتيد برجسته‏ اي همچون ابوالمعالي كلباسي، آخوند ملامحمد كاشي، سيدمحمدباقر دُرچه ‏اي و ميرزا جهانگيرخان قشقايى بهره‏ ها گرفت و با آيت ‏اللَّه سيدحسين طباطبايي بروجردي هم مباحث بوده است. آيت اللَّه ارباب اصفهاني به تأسي از استاد عارف و حكيم خود، جهانگيرخان قشقايي، جز در هنگام اقامه‏ ي نماز جمعه و جماعت، عمامه نمي‏گذاشت. وفات اين فقيه بزرگ در شب عيد غديرسال 1396 ق در 99 سالگي روي داد.

رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی ( 11 مارس 2017 )


• تولد "هنري جِيْمز" نويسنده بزرگ امريكايي (1843م)

تقویم تاریخ شنبه 21 اسفند

هنري جِيمز، رمان نويس معروف امريكايى در 11 مارس 1843م در نيويورك به دنيا آمد. وي در خانواده‏اي رشد و نمو كرد كه پدرش مردي اديب و نويسنده ‏اي متفكر و برادرش ويليام، فيلسوفي برجسته به شمار مي‏رفت. هنري جِيمز پس از سفرهاي طولاني به سوئيس، فرانسه و انگلستان، در نهايت در لندن اقامت دائمي گزيد. او در ابتدا داستان‏هاي خود را در مجلات منتشر مي‏كرد و انتقاداتي بر آثار نويسندگان معاصرش مي‏نوشت. با آن كه جِيمز از بيماري نقص در ستون فقرات رنج مي‏برد، اما استعداد حقيقي خود را كشف كرد و نويسندگي را حرفه اصلي خويش قرار داد.

• درگذشت "الكساندر فلمينگ" دانشمند انگليسي و كاشف پني‏سيلين (1955م)

تقویم تاریخ شنبه 21 اسفند

سِر الكساندر فلمينگ پزشك و كاشف معروف انگليسي، در 6 اوت 1881م در خانواده ‏اي كشاورز در شهر لاچفيلد فارم در غرب اسكاتلند به دنيا آمد. او پس از طي تحصيلات متوسطه راهي لندن شد و به همراه برادر به كار مشغول گرديد. با اين حال از بيست سالگي تصميم به ادامه تحصيل گرفت و پس از پنج سال موفق به اخذ دكتراي پزشكي شد. فلمينگ پس از آن وارد تحقيقات پزشكي شد و به مطالعات ميكروب‏شناسي علاقه‏مند گرديد. او در جريان جنگ جهاني اول، در بهداري ارتش انگليس به خدمت مشغول بود.

• مرگ "ريچارد بيرد" مكتشف و قطب شناس امريكايي (1957م)

ريچارد ايولين بيرْدْ، جهانگرد و مكتشف امريكايى در 25 اكتبر 1888م در وينچستر امريكا به دنيا آمد. او پس از پشت سر گذاشتن دروس متوسطه، به دليل علاقه به سير و سياحت، وارد دانشكده نيروي دريايى امريكا گرديد و در جريان جنگ جهاني اول، فرمانده نيروي هوايى امريكا در كانادا شد. بيرْدْ از كودكي شوق فراواني براي سفر به قطب جنوب داشت. به همين دليل هميشه خود را براي اين سفر آماده نگه مي‏داشت به طوري كه براي اينكه خود را به سرما عادت دهد، در زمستان با لباس نازك به سر مي‏برد. سرانجام طي مأموريتي، از فراز قطب شمال پرواز كرد و پس از چندي راهي قطب جنوب شد

• انتخاب "ميخائيل گورباچف" به عنوان رهبر جديد اتحاد جماهير شوروي (1985م)

تقویم تاریخ شنبه 21 اسفند

پس از مرگ لئونيد بِرِژنف در سال 1982م و انتخاب يوري آندروپوف به جانشيني وي، ميخائيل گورباچف، نزديك‏ترين فرد مورد اعتماد رهبر جديد شوروي و معاون و دستيار او در دبيرخانه و دفتر سياسي حزب بود، به طوري كه هنگام مرگ آندروپوف در فوريه 1984م، مرد شماره دو رژيم و جانشين طبيعي آندروپوف به شمار آمد. با وجود اين، اعضاي سالخورده دفتر سياسي حزب كمونيست شوروي، هنوز آمادگي انتخاب مرد نسبتا جواني را به رهبري حزب نداشتند و سرانجام با توافق در مورد انتخاب كُنْسْتانْتين چرنينكو كه مردي بيمار و 73 ساله بود، به يك راه حل موقت تن در دادند. چرنينكو نيز سيزده ماه بعد، در روز دهم مارس 1985م درگذشت و نوبت به رهبري گورباچف رسيد. با اعلام درگذشت چرنينكو، سه سال بحران مرگ و مير در سطح رهبري شوروي به پايان رسيد و ميخائيل گورباچف، جوان‏ترين عضو دفتر سياسي حزب كمونيست به عنوان جانشين چرنينكو معرفي شد.

• درگذشت شيخ "محمد غزالي" روحاني و مصلح بزرگ مصري (1996م)

تقویم تاریخ شنبه 21 اسفند

شيخ محمد غزالي، روحاني مسلمان و مصلح بزرگ مصري، در سال 1917م در مصر به دنيا آمد. وي در ده سالگي موفق به حفظ كل قرآن مجيد شد و وارد الازهر گرديد. شيخ محمد غزالي در 24 سالگي از دانشكده وعظ و تبليغ فارغ ‏التحصيل شد و با اخذ اجاره دعوت و ارشاد و تدريس، به اصلاح ‏گري و خرافه ‏زدايى پرداخت. وي پس از چندي، با عزيمت به كشور الجزاير، سالياني چند، رياست شوراي معارف اسلامي يكي از دانشگاه‏هاي آن كشور را برعهده گرفت و درس‏هاي پر رونقي را در اين مكان در مقاطع عالي ارائه داد. هم‏چنين درس‏هاي تفسير موضوعي قرآنِ شيخ غزالي كه از تلويزيون الجزاير پخش مي‏گرديد، مورد توجه خاص و عام قرار مي‏گرفت.

نام:
ایمیل:
* نظر: