اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۹
کد خبر: ۲۵۹۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۸ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - 01 March 2017
11 اسفند 1395 خورشیدی برابر با 2 جمادی الثانی 1438 هجری و 1 مارس 2017 میلادی
همزمان با آغاز جنگ تحميلي عراق عليه ايران، انواع كمك‏ها از طرف بسياري از كشورها به عراق سرازير شد تا برضد جمهوري اسلامي ايران به كار گرفته شود. در اين ميان، ملك حسين اردني پادشاه اردن نيز با حمايت كامل از اين جنگ، خواستار پشتيباني كليه كشورهاي عربي از عراق گرديد.
سرویس فرهنگی عصرپرس: رویدادهای مهم این روز در تقویم خورشیدی ( 11 اسفند 1395 )
 به شرح زیر می باشد.

• آغاز خروج ارتش انگليس از ايران پس از پايان جنگ جهاني دوم (1324ش)

• عزيمت اولين گروه از نيروهاي اردني به جبهه جنگ عراق عليه ايران (1360ش)

تقویم تاریخ چهارشنبه 11 اسفند

همزمان با آغاز جنگ تحميلي عراق عليه ايران، انواع كمك‏ها از طرف بسياري از كشورها به عراق سرازير شد تا برضد جمهوري اسلامي ايران به كار گرفته شود. در اين ميان، ملك حسين اردني پادشاه اردن نيز با حمايت كامل از اين جنگ، خواستار پشتيباني كليه كشورهاي عربي از عراق گرديد. 

• رحلت فقيه و عالم وارسته آيت ‏اللَّه "حسن نوري همداني" (1369 ش)

آيت‏ اللَّه ميرزا حسن نوري همداني در سال 1302 ش در يكي از روستاهاي اطراف همدان به دنيا آمد و پس از آن كه دوره مقدماتي علوم را نزد پدر فرا گرفت، سطوح عاليه را در محضر آخوند ملاعلي همداني آموخت. وي سپس در بيست سالگي براي فراگيري مدارج عالي علوم اسلامي، در حلقه درس خارج استادان نامداري همچون آيات عظام: سيد حسين بروجردي، سيد محمد محقق داماد، امام خميني و علامه طباطبايي قرار گرفت و علم اصول،فقه، تهذيب نفس و فلسفه را آموخت.

• شهادت شهید مجتبی محمدی دارانی (1362ش)

تقویم تاریخ چهارشنبه 11 اسفند

شهید مجتبی محمدی دارانی، سوم شهریورماه ۱۳۴۴ش در تهران چشم به جهان هستی گشود. در دوران تحصیل، همواره جزو شاگردان ممتاز کلاس بود. بعد از این‌که دیپلم خود را گرفت، یک سال تا خدمت سربازی مهلت داشت، در این مدت نتوانست بیکار بنشیند و به استخدام آموزش و پرورش درآمد و در قسمت امور تربیتی شروع به کار نمود. محمدی دارانی در مردادماه ۱۳۶۲ش به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد و در هجدهم بهمن‌ماه ۱۳۶۲ش به ندای رهبری قدم در جبهه‌های نور علیه ظلمت نهاد. 

• شهادت شهید نعمت ‌الله هاشمی ‌نیا (1364ش)

شهید نعمت‌الله هاشمی‌نیا، یکم مردادماه ۱۳۴۲ش در روستای گوغر از توابع شهرستان بافت چشم به جهان هستی گشود. مراحل تحصیل ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را با علاقه و موفقیت در شهرستان بافت و در روستای زادگاهش گذراند. نعمت‌الله سپس وارد مرکز تربیت معلم کرمان گردید. هاشمی‌نیا، دانشجویی مهربان،  باگذشت و فداکار بود.نعمت‌الله هم‌زمان با آغاز جنگ تحمیلی مانند سایر جوانان پرشور و باایمان، احساس وظیفه نمود و آماده دفاع از دین و میهن گردید.

• از بامداد امروز کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه دست به اعتصاب زدند (1349ش)
از حرکت دادن اتوبوس ها و مینی بوسها خودداری نمودند. هیچده هزار کارگر شرکت مزبور در اجتماعی شکستن اعتصاب خود را موکول به اجرای سخنان شاه کردند که گفته بود کارگرانی 
• جلسه فوق العاده هیئت وزیران با مشارکت مقامات انتظامی و امنیتی و شهردار تهران و مدیرعامل شرکت واحد تشکیل شد(1349ش)

پیرامون اعتصاب کارگران شرکت واحد مذاکره و تعاطی افکار کردند

• در جلسه ای که در حزب ایران نوین تشکیل شد با نمایندگارن کارگران شرکت واحد توافق شد که یک ماه پاداش و یک دست لباس به کارگران داده شود و آنها اعتصاب خود را بشکنند.(1349ش)

تقویم تاریخ چهارشنبه 11 اسفند

• در تظاهرات تهران ناگهان بمبی در قلب جمعیت منفجر شد. یکنفر مقتول و چند نفر مجروح شدند(1350س)

• سلطان قابوس بن سعید سلطان عمان به دعوت دولت ایران به تهران آمد(1352ش)

تقویم تاریخ چهارشنبه 11 اسفند

• حدود 50 نفر از دانشجویان ایرانی مقیم امریکا ـ محصل در دانشگاه باتن روژ ایالت لوییزیانا در اعتراض به رژیم ایران و کمک های ایالات متحده به این کشور، اقدام به برپایی تظاهرات و سر دادن شعار علیه رژیم شاه ایران کردند.(1356ش)

• نظامیان انگلیس وارد جنوب ایران شدند و دسته ای به نام تفنگداران جنوب تحت ریاست ژنرال سایکس تشکیل دادند که به نام S.P.R نامیده شد.(1294ش)

تقویم تاریخ چهارشنبه 11 اسفند

• دولت انگلستان در جهت اجرا و اعمال سیاست خود در ایران توسط مارلینگ وزیر مختار به دولت مستوفی الممالک اطلاع داد که...(1296ش)

دولت انگلستان در جهت اجرا و اعمال سیاست خود در ایران توسط مارلینگ وزیر مختار به دولت مستوفی الممالک اطلاع داد که نیروهای انگلیس از جنوب و مرکز ایران خارج خواهند شد و انگلستان حاضر است تا نیروی پلیس جنوب را به شرط ابقاء فرماندهان انگلیسی آن تا پایان جنگ، به عنوان بخشی از ارتش ایران بشناسد. 

• روزنامه شفق سرخ به مديريت شيخ علي دشتي تأسيس و از اين رو انتشار يافت. (1300ش)

تقویم تاریخ چهارشنبه 11 اسفند

اين روزنامه انتقادي، ادبي، اجتماعي و سياسي است

• اولين كلنگ بيمارستان فيروزآبادي در شهر ري به زمين زده شد. (1308ش)

تقویم تاریخ چهارشنبه 11 اسفند

• كليه خطوط تلگرافي دولتي و كمپاني هند و اروپا تحويل دولت ايران گرديد. (1309ش)

• كيخسرو شاهرخ رئيس اداره مباشرت مجلس شوراي ملي براي خريد لوازم راه آهن به اروپا عزيمت نمود تا طي قراردادي كليه لوازم مورد نياز را از دولت سوئد خريداري نمايد. (1309ش)

تقویم تاریخ چهارشنبه 11 اسفند

• امروز مريضخانه گوهرشاد از طرف وزارت داخله افتتاح شد ( 1311 ش)

تقویم تاریخ چهارشنبه 11 اسفند

بناي اين مريضخانه بر حسب وصيت گوهرشاد خانم توسط فرزندان نيكوكارش آقايان دكتر محمد حسابي و دكتر محمود حسابي خريداري و به صحيه كل مملكتي واگذار شده. در اين مريضخانه 50 تختخواب براي بيماران وجود دارد.

• محمدعلي فروغي نخست وزير چون رأي اعتماد مجلس را كافي براي ادامه زمامداري خود ندانست از نخست وزيري استعفاء داد(1320 ش)

تقویم تاریخ چهارشنبه 11 اسفند

• كليه نيروهاي انگليس طبق عهدنامه سه جانبه خاك ايران را ترك گفتند ولي نيروهاي شوروي از تخليه با ايران خودداري نمودند.(1324 ش)

 در همين روز راديو مسكو اعلام كرد شوروي قواي خود را در يك قسمت از خاك ايران كه تا اندازه اي آرام به نظر مي رسد خارج خواهد كرد اين نواحي عبارتند از مشهد - شاهرود - سمنان. ولي قواي شوروي در ساير نقاط باقي خواهد ماند تا اوضاع روشن شود

رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری ( 2 جمادی الثانی 1438 )

• درگذشت "مؤیدالدین محمد ابن علقمی" وزیر مستعصم باللَّه(656 ق)

مؤیدالدین محمد بن احمد بن علقمی بغدادی، وزیر شیعی مذهب و روشن ضمیر مستعصم باللَّه، آخرین خلیفه‏ی عباسی، عالم و فاضل و آگاه در امور سیاسی و دارای کفایت و فطانت و حسن تدبیر بود. وی به اهل تقوی و علم ارج نهاد و احترام می‏کرد. ابن علقمی پس از حمله‏ ی مغول و تسخیر بغداد وانقراض سلسله‏ ی عباسی در حفظ میراث اسلامی تلاش نمود ودر همان سال درگذشت.

رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی ( 1 مارس 2017 )

• تصرف جزيره "پورتوريكو" توسط مهاجمان امريكايي (1898م)

جزيره پورتوريكو واقع در اقيانوس اطلس در شمال امريكاي جنوبي، در سال 1493م توسط كريستف كلمب كشف شد و از سال 1509م به تصرف استعمارگران اسپانيايى درآمد و حدود 400 سال تحت حاكميت آنها قرار داشت. در اين ميان، قيام‏هاي متعدد مردمي عليه اسپانيايى‏ها در نيمه اول قرن نوزدهم سركوب شد. 

• وقوع فاجعه "واسي" و آغاز جنگ‏هاي مذهبي اروپا (1562م)

شكل‏گيري مذهب پروتستان در قرن شانزدهم ميلادي و ايجاد انشعاب در مسيحيت زمينه‏ساز منازعاتي شد كه در تاريخ اروپا به جنگ‏هاي مذهبي موسوم مي‏باشد. در 17 ژانويه 1562م به موجب فرمان صلح نايب‏السلطنه شارل نهم، پروتستان‏ها، نوعي آزادي در اعمال مذهبي پيدا كردند. اين وضعيت مي‏توانست به حل منازعات بين اين گروه بيانجامد. اما در اول مارس همين سال در جريان عبور رهبر كاتوليك‏ها از منطقه واسي در فرانسه، بين طرفداران دو مذهب درگيري رخ داد كه سبب كشته شدن 23 نفر از پروتستان‏ها گرديد و جنگ‏هاي مذهبي به انتقام از آنها آغاز شد.

• آغاز سلطنت صد روزه "ناپلئون بُناپارت" پس از فرار او از تبعيدگاه (1815م)

تقویم تاریخ چهارشنبه 11 اسفند

در پي ده ماه تبعيد ناپلئون بُناپارت در جزيره اِلب، وي در 27 فوريه 1815م با هزار نفر از افسران و ژنرال‏هاي وفادار به خود از جزيره گريخت و در اول مارس 1815 به فرانسه بازگشت. بدين ترتيب با ورود ناپلئون به فرانسه، سلطنت صد روزه او نيز آغاز شد.

• پايان حكومت سلطنتي در فرانسه با خلع ناپلئون سوم از سلطنت (1871م)

لويى ناپلئون، برادرزاده ناپلئون بُناپارت، در سال 1848م به رياست جمهوري فرانسه رسيد و از اين زمان جمهوري دوم فرانسه آغاز شد. وي پس از چندي خود را امپراتور فرانسه خواند و 18 سال در اين مقام ماند. عاقبت پس از شكست سنگين فرانسه از آلمان، مجلس ملي فرانسه، ناپلئون سوم، پادشاه اين كشور را  از سلطنت خلع و نظام سلطنتي را لغو كرد. با انقراض سلطنت در فرانسه در اول مارس سال 1871، جمهوري سوم در اين كشور آغاز شد.

• تولد "ريونو آكوتا گاوا" نويسنده و اديب ژاپني (1892م)

ريونو سوكه آكوتا گاوا نويسنده و اديب ژاپني در اول مارس 1892م در توكيو پايتخت ژاپن به دنيا آمد. وي پس از پايان تحصيلات خود، داستان معروف راشومون را نوشت وي در نوشته‏هايش خودبينيِ عجين شده با طبيعت انسان را سخت محكوم مي‏كند، نكته‏ اي كه مضمون اصلي تمامي آثار آكوتاگاوا است. 

• درگذشت "مصطفي بارزاني" باني حزب دموكرات كردستان عراق (1979م)

تقویم تاریخ چهارشنبه 11 اسفند

ملامصطفي بارزاني، مبارز كُرد و پايه‏ گذار حزب دموكرات كردستان عراق، در سال 1902م در منطقه كردستان اين كشور به دنيا آمد. وي دوران كودكي و جواني خود را در دهكده بارزان در مجاورت مرز ايران و تركيه در داخل عراق سپري كرد و در مكتب‏ خانه‏ هاي روستا به تحصيل پرداخت. ملامصطفي بارزاني در 29 سالگي اولين طغيان خود را عليه حكومت بغداد آغاز نمود كه به دستگيري و تبعيد وي به بغداد انجاميد. وي در سال 1944م از نوري سعيد نخست ‏وزير وقت عراق، خواستار خودمختاري كردستان عراق شد كه با مخالفت شديد بغداد مواجه گرديد و بين دو طرف درگيري‏هايى ‏روي داد.

• روز ملي و استقلال "بوسني و هرزگوين" (1992م)

سرزمين بوسني و هرزگوين از سده‏هاي گذشته، تحت حكومت و فرمان اتريش و مجارستان بود، در حالي كه اسماً در امپراتوري عثماني قرار داشت. در سال 1908م اتريش - مجارستان همه آن را به خود ملحق كرد و پس از پايان جنگ جهاني دوم، بوسني و هرزگوين ضميمه كشور جديد يوگسلاوي گرديد. در اين زمان، اگرچه، اين سرزمين از حق خودمختاري و آزادي‏هاي اجتماعي و مذهبي تا اندازه‏اي برخوردار بود، ولي تعارض و نارضايى در ميان مردم محسوس بود. در آوريل 1990م حزب كمونيست يوگسلاوي منحل شد و اولين انتخابات چند حزبيِ بعد از جنگ در آن كشور برپا گرديد. پس از چندي در 15 اكتبر 1991، مجلس ملي بوسني، راي به استقلال كامل و جدايى آن از يوگسلاوي سابق داد و در اول مارس 1992م پس از يك همه ‏پرسي، بوسني و هرزگوين، صربستان و كرواسي هر يك استقلال كامل يافتند. 

• مرگ "گابريل دانونْزيو" نويسنده و شاعر ايتاليايي (1938م)

تقویم تاریخ چهارشنبه 11 اسفند

گابريل دانونزيو، در سيزدهم مارس 1863م در ايتاليا به دنيا آمد و پس از طي تحصيلات خود، درصدد برآمد تا نويسندگي را پيشه خود سازد. او نخستين ديوان اشعار خود را در 16 سالگي انتشار داد و در سال‏هاي بعد ديوان‏ها و رمان‏هاي ديگري منتشر كرد. دانونزيو مدتي نيز به روزنامه ‏نويسي، نقادي هنر و 

 تاريخ نويسي مشغول شد و در زمان جنگ جهاني اول، در مقام فرماندهي يك هنگ هوايى، چندين بار شهر ويِن را بمباران كرد. او هم‏چنين پس از جنگ، براي اولين بار، اساس فاشيسم را كه خواهان برتري‏ جويى ملي يا نژادي، اعمال زور و خشونت، رهبري استبدادي و برخورد شديد با مخالفان است، پي ريزي كرد. با اين حال، دانونزيو در كنار فعاليت‏هاي اجتماعي، سياسي و نظامي، به كارهاي ادبي هم اشتغال داشت و به شهرت رسيد. 
نام:
ایمیل:
* نظر: