اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۲۴۲۰۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۱ - ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - 25 May 2021
وزیر علوم:
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به سوال نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: بیش از ۹۰ درصد مدیران ارشد کشور دانش آموختگان دانشگاه‌های داخلی هستند. امروزه سرمایه نیروی انسانی حاصل از تلاش دانشگاه‌های ما بی‌بدیل است.
۹۰ درصد مدیران ارشد کشور دانش‌آموختگان دانشگاه‌های داخلی هستندبه گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس، منصور غلامی امروز سه شنبه با حضور در مجلس شورای اسلامی به سوال نمایندگان پاسخ داد. 

وی در پاسخ به سوال مصطفی میرسلیم نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و ۹ نفر از نمایندگان در خصوص اینکه از سرمایه عظیم ملی ۸۰ هزار هیأت علمی و بیش از سه و نیم میلیون دانشجو چگونه برای چاره جویی مشکلات کشور استفاده شده و چه دستاورد ملموسی برای جامعه داشته است، اظهار داشت:‌ آنچه دانشگاه‌ها با ورود به بحث‌های پژوهشی و توسعه تحصیلات تکمیلی انجام دادند، امروز به عنوان دستاورد علمی نظام جمهوری اسلامی ایران در فضاهای بین المللی عرضه می‌شود.

وی افزود: آموزش عالی کشور بعد از انقلاب اسلامی، وظایف کلان بسیاری به ثمر رساند و آنچه از بقایای آموزش عالی کشور بعد از انقلاب داشتیم، بخش های فیزیکی آن بود، هر چند بخش اندکی از نیروی انسانی هم باقی مانده بود.

غلامی خاطرنشان کرد: آنچه امروز داریم حاصل ۴۲ سال تلاش خانواده آموزش عالی کشور است که چند ماموریت را به نتایج خوبی رساند. تربیت نیروی انسانی ماهر توسط آموزش عالی کشور به حدی بود که نیازهای نیروی انسانی در کارشناسی را کاملا تامین کرد. علاوه بر این، در حوزه های تخصصی مختلف در سطح کشورهای پیشرفته علمی نیرو تربیت می کنیم.

وی تاکید کرد: امروز در رقابت با پیشتازان حوزه علم و فناوری در کل زمینه ها، رتبه ۱۵ و در دیگر زمینه ها رتبه زیر ۱۰ داریم. برای اینکه دستاوردهای علمی منجر به پیشرفت و توسعه شود، باید به روز باشیم. بنابراین عملکرد پژوهشی و علمی به روز است که مبنای توسعه و ایجاد فناوری های جدید شود زیرا با علوم قدیمی کهنه نمی توان فناوری ایجاد کرد.

غلامی گفت: در بستر رشد علمی که رهبری هم خواسته اند، رشد و توسعه علمی کشور متوقف نشود، آموزش عالی موفق شد گروه های توانمندی از جوانان را تحت عنوان دانش آموختگان و استادان جوان به سمت توسعه فناوری ها ببرد. شکل گیری بیش از ۴۶ پارک علم و فناوری، بیش از ۲۰۰ مرکز رشد، حدود ۶ هزار شرکت دانش بنیان و ۲ هزار واحد مستقر در مراکز رشد و چهار هزار واحد فناور جدید، مجموعه ای است که دستاوردهای علمی و پژوهشی دانشگاه های ما را به سمت عملیاتی شدن در سطح جامعه پیش می برد.

وی اظهار داشت: فعالیت های ما در سطح جامعه باید دسته بندی شود. کمک به حل مسائل کشور یکی از برنامه های جدی است؛ هر جا تقاضایی از صنعت و جامعه به دانشگاه آمد، پاسخ مناسب داده شد. نمونه آن را در یک سال و نیم گذشته، شاهد بودیم که دانشگاه ها و مراکز پژوهشی در همه زمینه ها کمک کردند و دستگاه های پیشرفته حوزه پزشکی و سلامت را با کمک دانش آموختگان تقدیم سلامت مردم کردند.

غلامی ادامه داد: در سال ۹۹ مبلغ ۵۱۲ میلیارد تومان قرارداد بین دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور با دستگاه های مختلف منعقد شده است و ۷۰ درصد این مبلغ را فقط دانشگاه ها و پژوهشگاه ها قرارداد بستنند. علاوه بر این، همکاری های گسترده ای در حوزه های نفت و انرژی از ساخت دستگاه ها تا استخراج و بهینه سازی عملکرد صورت گرفته است.

به گفته وی، دانشگاه ها یکی از همکاران قدیمی صنایع دفاعی در کشور هستند و در کمک به مسائل تحقیقات حوزه دفاعی جزو مراکزی هستند که همکاری مناسب با این بخش دارند.

وی با اشاره به کارآفرینی دانش آموختگان، گفت: در مورد توسعه کارآفرینی و اشتغال دانش آموختگان، بیش از ۱۲۰۰ رشته محل برای دانشگاه جامع علمی کاربردی مورد بازنگری قرار دادیم تا دانش آموختگان مهارت لازم برای ورود به بازار کار را داشته باشند و در فنی و حرفه ای برای ۴۹ رشته محل این بازنگری صورت گرفت. 

وزیر علوم افزود: از سال ۹۷ به بعد در همه دانشگاه ها پایش مهارت و اشتغال پذیری دانش آموختگان انجام می شود و به صورت کارگاه های اختصاصی در دانشگاه ها دانشجویان را حین تحصیل با نیازهای محیط اشتغال آشنا کردند و برای آنها دوره هایی گذاشتند که بازخوردهای خوبی داشت.

وی تاکید کرد: در دانشگاه های صنعتی، ۱۵۰ برنامه درسی با نگاه به توانمندسازی برای اشتغال، بازنگری شد. همچنین چهار تا ۱۰ واحد درسی در دوره کارشناسی با هدف ارتقای توان اشتغال پذیری تعریف کردیم. در توسعه پارک ها و مراکز رشد و حمایت از شرکت های دانش بنیان، یکی از اهداف حمایتی، دادن روحیه خودباوری و اشتغال در بخش خصوصی به دانش آموختگان بود.

غلامی با بیان اینکه هم اکنون ۳۹ مرکز هدایت شغلی در دانشگاه ها شکل گرفته است، یادآور شد: ۱۱ مرکز دیگر هم در حال نهایی شدن هستند که قبل از شروع سال تحصیلی تعداد این مراکز به عدد ۵۰ می رسد. سال گذشته بیش از ۶ هزار دانشجو، دوره های مهارت آموزی را در دانشگاه ها طی کردند و این مسیر برای کمک به اشتغال دانش آموختگان در حال انجام است.

به گفته وی، فروش شرکت های دانش بنیان بیش از ۱۳۶ هزار میلیارد تومان بود که جزو کارهای اساسی در ایجاد رقابت بین جوانان محسوب می شود. همچنین سال ۹۹ تعداد هشت هزار و ۸۲۲ واحد فناور جریان بالنده ای از فعالیت های مبنی بر دانش در مناطق اطراف دانشگاه ها در پارک ها و مراکز رشد شکل دادند.

غلامی با اشاره به صادرات شرکت های دانش بنیان، خاطرنشان کرد: صادرات شرکت های دانش بنیان در سال ۹۹ رقم ۱۳۹ میلیون دلار بود که با تمام مشکلات پیش روی مسیرهای تجاری، این امر محقق شد. همچنین تعداد قراردادهای دانشگاه ها با صنعت و جامعه در سال ۹۹ به عدد هشت هزار و ۴۲۷ رسید و بیش از چهار هزار و ۸۰۰ عضو هیأت علمی در این قراردادها کار می کنند.

به گفته این مسوول وزارت علوم، مبلغ جذب شده در این قرارداد چهار هزار میلیارد تومان است؛ ۱۳۱ آزمایشگاه مرکزی در دانشگاه ها تشکیل شده است که امکانات پیشرفته در اختیار دارند.

وی درباره حضور اعضای هیأت علمی جوان در فرصت های مطالعاتی داخل کشور، خاطرنشان کرد: در سال ۹۹ تعداد ۱۴۱ عضو هیأت علمی پیمانی قبل از رسمی شدن به صنعت اعزام شدند و این جریان باعث می شود ارتباط بین دانشگاه و صنعت تحکیم شود.

وزیر علوم همچنین انتشار مقالات بین المللی در سال ۹۹ را ۱۸ هزار و ۴۰۰ مقاله مشترک اعلام کرد و گفت: تعداد دانشگاه های برتر ایران در بین دانشگاه های دنیا در حوزه وزارت علوم ۴۱ و با احتساب دانشگاه های علوم پزشکی، ۶۱ دانشگاه ایرانی در بین لیست دانشگاه های برتر دنیا هستند.





نام:
ایمیل:
* نظر: