اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۴
کد خبر: ۲۳۶۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۷ - ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ - 10 February 2017
22 بهمن 1395 خورشیدی برابر با 12 جمادی الاول 1438 هجری و 10 فوریه 2017 میلادی
از هفدهم تا 22 بهمن 57، ايران يكي از دوران‏هاي استثنايي تاريخ سياسي جهان را گذرانيد. در اين ايام، دو دولت در يك مركز و بدون هيچ گونه مرزبندي مواجه بودند. دولتي كه پشتوانه و عامل مشروعيت خود را از دست داده و از قدرت نظامي محروم گشته و با انقلابي عظيم روبرو بود. و دولتي ديگر متكي به رهبري انقلاب توده ‏هاي ميليوني مردم كه به جاي قدرت نظامي، تنها به ارتش مردم وابستگي داشت.

سرويس فرهنگي عصرپرس: رویدادهای مهم این روز در تقویم خورشیدی ( 22 بهمن 1395 ) به شرح زير مي باشد.

آغاز دوره سوم مشروطه با ديكتاتوري رضاخان سردار سپه (1303 ش)

تقويم تاريخ جمعه 22 بهمن

در حالي كه رضاخان با به دست گرفتن نخست وزيري، قدرت بدون عناني در كشور به دست آورده بود، انتخابات زود هنگام مجلس پنجم در شرايط تبليغات توأم با زد و بند و اتهامات و اعمال فشار و اختناق آغاز شد و اين انتخابات در بيشتر مراكز به دست امراي لشكر و دست‏نشانده‏هاي وزارت جنگ و گروه‏هاي متنفّذ انجام گرفت. با افتتاح مجلس پنجم در تايخ 22 بهمن 1302، اكثريت نمايندگان مجلس كه مرعوب قدرت رضاخان شده بودند، نمي‏توانستند كاري از پيش ببرند، در چنين جوّي آيت‏اللَّه سيد حسن مدرس، رهبري اقليت مجلس را بر عهده گرفت و در برابر اكثريت مجلس كه از طرح عوام فريبانه و منافقانه نهضت جمهوري‏خواهي سردار سپه حمايت مي‏كردند، ايستاد.

انتشار روزنامه رسمي كشور (1323 ش)

تاريخ‏نويسان براي مطبوعات ايران، هشت دوره را بر شمرده‏اند كه دوره نخست آن، از ابتداي چاپ روزنامه تا زمان مشروطه را در برمي‏گيرد و اين دوره‏ها ادامه يافته و دوره هشتم، از استقرار نظام جمهوري اسلامي به بعد را شامل مي‏شود. بر اين اساس از سقوط رضاخان در شهريور 1320 تا پايان سال 1326 كه آغاز نهضت ملي صنعت نفت قلمداد مي‏شود، دوره چهارم مطبوعات به حساب مي‏آيد. در اين دوره، ملت ايران پس از رهايي از استبداد رضاخاني و نيز هرج و مرج ناشي از جنگ جهاني دوم، از آزادي عمل نسبي برخودار شدند به طوري كه بيش از پانصد روزنامه و مجله منتشر مي‏شد. در اين ميان روزنامه‏ها و مجلاتي انتشار يافت كه به عنوان جرايد رسمي محسوب مي‏گرديدند.

رحلت فقيه جليل، آيت اللَّه "حسين نجفي اهري" (1345 ش)

آيت اللَّه شيخ حسين نجفي اهري در سال 1244 ش (1282 ق) در شهرستان اهر به دنيا آمد و پس از فراگيري قرآن و مقدمات علوم حوزوي، راهي تبريز شد. وي پس از اقامت نه ساله در تبريز، رهسپار نجف اشرف گرديد و مدت 35 سال، از محضر آيات عظام: سيد محمدكاظم يزدي و...به كسب علم مشغول بود. ايشان در جريان بر جاي مانده كه شرح رسائل، شرح مكاسب، شجره طوبي و كتابي در ردّ بهائي‏گري از آن جمله‏اند.

پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي ايران و سقوط رژيم 2500 ساله شاهنشاهي (1357ش)

تقويم تاريخ جمعه 22 بهمن

از هفدهم تا 22 بهمن 57، ايران يكي از دوران‏هاي استثنايي تاريخ سياسي جهان را گذرانيد. در اين ايام، دو دولت در يك مركز و بدون هيچ گونه مرزبندي مواجه بودند. دولتي كه پشتوانه و عامل مشروعيت خود را از دست داده و از قدرت نظامي محروم گشته و با انقلابي عظيم روبرو بود. و دولتي ديگر متكي به رهبري انقلاب توده ‏هاي ميليوني مردم كه به جاي قدرت نظامي، تنها به ارتش مردم وابستگي داشت. با وسعت يافتن دامنه‏ هاي انقلاب، قرار بر اين شد كه سران ارتش رژيم پهلوي، دست به كودتا زده و با به دست گرفتن قدرت، انقلاب مردمي را سركوب سازند. از اين رو از ساعت چهار بعدازظهر روز 21 بهمن 57، حكومت نظامي اعلام شد. پس از اعلان حكومت نظامي،امام خميني(ره) اعلام كرد كه مردم به حكومت نظامي اعتنايي نكنند. مردم نيز همچنان به يورش خود به مراكز دولتي و نظامي و انتظامي ادامه دادند و تقريباً تمام اين مراكز با اندك درگيري و مقاومت، تسخير شد و به دست مردم افتاد.

عمليات كوچك فتح 4 توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامي (1365ش)

مرحله اول عمليات پارتيزاني فتح 4 در بامداد بيست و دوم بهمن 1365 با رمز مبارك "يااللَّه" آغاز شد. در اين عمليات نيروهاي ويژه سپاه پاسداران به همراه تعدادي از كردهاي مخالف رژيم بعث، پس از ده‏ها كيلومتر پياده‏روي و عبور از كوهستان‏هاي صعب‏العبور، خود را به منطقه عملياتي اربيل عراق رسانده و تاسيسات اقتصادي و نظامي عراق را در اين منطقه كوبيدند.

شهادت شهید ناصر اسکندری شهرکی (1361ش)

شهید ناصر اسکندری شهرکی، اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۴۲ش در خانواده‌ای مذهبی چشم به جهان هستی گشود و با احساسات پاک و بی‌آلایش مذهبی رشد کرد. از اوان کودکی جنب و جوش فراوان و تیزهوشی بالا او را از دیگر هم‌سالان خود متمایز می‌کرد

عراق از ایران به شورای امنیت شکایت برد و مدعی شد ایرانی ها 33 سرباز عراقی را کشته اند(1352ش)

تقويم تاريخ جمعه 22 بهمن

شرکت گرومن سازنده هواپیماهای اف. 14 حاضر شد 28 میلیون دلاری را که به بعضی از مقامات ایرانی رشوده داده است به حساب ایران واریز کند(1354ش)

قره باغی طی مصاحبه ای اعلام کرد: کودتا در ارتش مطرح نیست، دستور سرکوبی چماق بدستان داده شده است(1357ش)

تقويم تاريخ جمعه 22 بهمن

سرلشکر ریاحی فرمانده گارد در میدان امام حسین گلوله خورد(1357ش)

تقويم تاريخ جمعه 22 بهمن

تهران صحنه جنگ خونین شد و درگیری ارتش با مردم مسلح در خیابانها شدت گرفت(1357ش)

غالب خیابانهای تهران سنگربندی شد و در تصرف افراد مسلح مردمی قرار گرفت(1357ش)

تقويم تاريخ جمعه 22 بهمن

ستاد ژاندارمری واقع در میدان 24 اسفند (انقلاب) سقوط کرد و به دست افراد نیروی هوائی، دریائی، چریکها و مردم افتاد(1357ش)

در اثر حمله به تسلیحات ارتش، کارخانجات و مخازن اسلحه به دست مردم افتاد(1357ش)

ساعت 10/5 شورای عالی ارتش با شرکت رئیس ستاد، وزیر جنگ و غالب فرماندهان تشکیل جلسه داد(1357ش)

و پس از مذاکره اعلامیه ای صادر و متذکر شد برای جلوگیری از هرج و مرج و خونریزی بیطرفی خود را در مناقشات فعلی اعلام و به یکانهای نظامی دستور داده شده که به پادگانهای خود مراجعه نمایند.

شهربانی کل کشور سقوط کرد و به دست نیروی مردمی افتاد. پس از سقوط شهربانی زندان کمیته نیز به دست مردم مسلح فتح شد(1357ش)

تقويم تاريخ جمعه 22 بهمن

دانشکده افسری، دانشکده پلیس و دبیرستان نظام پس از چند ساعت زد و خورد به دست نیروهای مردمی فتح شد(1357ش)

تقويم تاريخ جمعه 22 بهمن

زندان قصر توسط نیروهای مسلح گشوده شد و زندانیان فرار کردند. هژیر یزدانی و محرمعلی خرّم جزء زندانیان فراری بودند(1357ش)

پس از سقوط پادگان و زندان جمشیدیه عده ای زندانیان توسط مردم بازداشت و به مدرسه رفاه اعزام شدند.(1357ش)

دستگیر شدگان عبارت بودند از: ارتشبد نصیری، سپهبد صدری، غلامرضا نیک پی، منصور روحانی، دکتر شیخ الاسلام زاده، دکتر منوچهر آزمون و سالارجاف

صدا و سیمای ایران به دست مردم تصرف شد(1357ش)

صادق قطب زاده به ریاست صدا و سیمای ایران منصوب گردید(1357ش)

تقويم تاريخ جمعه 22 بهمن

سپهبد مهدی رحیمی فرماندار نظامی و رئیس شهربانی به دست مردم اسیر شد(1357ش)

تقويم تاريخ جمعه 22 بهمن

ـ در پی انتشار و توزیع اعلامیه هایی به مناسبت برگزاری مراسم اربعین شهدای 19 دی، محمود معینی رئیس ساواک قم با ارسال اطلاعیه ای به مراجع انتظامی، از آنان خواست تا از برگزاری این مراسم در منازل تکایا و مساجد شدیدا جلوگیری نمایند.(1356ش)

در پی انتشار مطالب توهین آمیز نسبت به امام در روزنامه اطلاعات و همچنین واقعه 19 دی، اعلامیه ای از سوی روحانیون کاشان و شیخ حسن مهربان منتشر و به دیوار مدرسه حجتیه قم نصب گردید.(1356ش)

سپهدار از ریاست وزرائی استعفا داد ولی عضدالملک استعفای او را نپذیرفت (1288ش)

مجلس دوره پنجم با نطق افتتاحيه محمدحسن ميرزا وليعهد كار خود را آغاز كرد.(1302ش)

تقويم تاريخ جمعه 22 بهمن

در همين جلسه مؤتمن الملك به رياست موقت و سيد محمد تدين و سهام السلطان به سمت نواب رئيس انتخاب شدند. نمايندگان تهران در دوره پنجم عبارتند از: مستوفي الممالك - مشيرالدوله - مصدق السلطنه - ميرزا هاشم آشتياني - سيد حسن مدرس - مؤتمن الملك - سيد حسن تقي زاده - ميرزا حسين معين الوزاره-سليمان محسن - ميرزا سيد احمد بهبهاني - قوام السلطنه - شيخ علي مدرس.

موافقت نامه يالتا درباره طرح نهايي براي شكست آلمان از طرف روزولت، چرچيل و استالين امضاء شد(1323 ش)

محمد مسعود مدير روزنامه مرد امروز در مقابل چاپخانه مظاهري واقع در خيابان اكباتان به ضرب چند گلوله به قتل رسيد. (1326 ش)

رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری ( 12 جمادی الاول 1438 )

درگذشت "ابن عبدالسلام" فقيه، قاضي و خطيب مسلمان در قاهره(660 ق)

عزّالدين ابومحمد عبدالعزيز بن عبدالسلام معروف به شيخُ الاسلام و سلطانُ العلماء، از بزرگان علماي شافعي درقرن هفتم هجري است. فقه را از ابن عساكر و اصول را از سيف الدين آمِدي و... فرا گرفت و در اندك زماني از علماي برجسته‏ي عصر خود شد.

درگذشت "ابن طولون" فقيه، اديب و مورخ دمشقي(953 ق)

ابن طولون دمشقي در سال 880 قمري در دمشق به دنيا آمد و در سراسر عمرش، بي‏وقفه به تحقيق، تدريس و تأليف پرداخت. وي در پايان تحصيلاتِ متداولِ عصر خويش به آموختن علم حديث روي آورد. ابن طولون از معدود رجال اسلامي است كه زندگي نامه‏ي خويش را به رشته‏ي تحرير درآورده است.

تولد "ميرزا محمدتقي مامقاني تبريزي" عالم و اديب معروف به "حجت الاسلام" (1247 ق)

ميرزامحمد تقي بن ملامحمد مامقاني مشهور به حجت الاسلام از علما و دانشمندان اوايل قرن چهاردهم هجري در آذربايجان است. در 22 سالگي براي تكميل تحصيلات خود به نجف اشرف رفت و سپس به تبريز بازگشت. وي شاگرداني تربيت كرد و كتاب‏هايي نگاشت. آتشكده، الفيّه، مَفاتيحُ الغَيب و... از جمله آثار اوست. ...

ولادت آیت ‏الله حاج آقا رحیم ارباب، عالم عظیم‌الشأن حوزه‌ علمیه اصفهان (1297ق)

در سال ۱۲۹۷ هجری قمری (مصادف با ۱۲۵۹ش) در قریه‏‏ «چرمهین» اصفهان و در خانه‏‏ حاج ‏على پناه (ارباب حاج آقا) پسرى چشم به جهان گشود که نام او را «رحیم» برگزیدند.

رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی ( 10 فوریه 2017 )

امضاء "قرار داد شوم پاريس" بين انگليس و فرانسه (1763م)

در دهم فوريه 1763م قراردادي ميان انگليس و فرانسه در پاريس به امضا رسيد كه فرانسوي‏ها آن را قرارداد شوم پاريس خواندند. زيرا به موجب اين قرارداد، فرانسه پس از سال‏ها جنگ و كشمكش با انگليس، از تمامي ادعاها و منافع استعماري خود در هندوستان و كانادا چشم‏پوشي كرد. علت عقد اين قرارداد آن بود كه فرانسه دراين زمان به خاطر جنگ‏هاي متعدد در داخل اروپا، تضعيف شده بود و از نظر نظامي و اقتصادي، توان تداوم جنگ با انگليس را نداشت. قرارداد پاريس، باعث شد تا جنگ‏هاي استعماري فرانسه و انگليس پايان يابد و لندن با دست بازتري به غارت منابع مستعمرات خود، به ويژه در آسيا بپردازد.

درگذشت خانم "سونيا كووالوسكي" اديب و رياضي‏دان روسي (1891م)

تقويم تاريخ جمعه 22 بهمن

خانم سونيا كووالوسكي نويسنده و رياضيدان روسي، در 15 ژانويه 1805م در مسكو به دنيا آمد. وي مطالعه ادبيات را از 15 سالگي آغاز كرد و از 18 سالگي مطالعات رياضي خويش را نيز دنبال نمود. كووالوسكي از آن پس زير نظر يكي از اساتيد نامدار آلماني به تحصيل پرداخت و به مدارج بالايى دست يافت. ...

درگذشت "شارل مونْتِسْكيو" فيلسوف و نويسنده بلندآوازه فرانسوي (1755م)

شارْل لويى دوسكوندا مونتسكيو اديب و متفكر فرانسوي در هجدهم ژانويه 1689م در فرانسه و در خانواده‏اي كه اعضاي آن قاضي بودند به دنيا آمد. وي پس از طي تحصيلات علوم ديني، به مقام وكالت رسيد و پس از چندي به تحقيقات علمي و تاريخي و حقوقي پرداخت.

درگذشت "ويلهلم رونتگن" فيزيك‏دان آلماني و كاشف اشعه ايكس (1923م)

تقويم تاريخ جمعه 22 بهمن

ويلهلم كُنراد رونْتْگِن فيزيكدان معروف آلماني در 27 مارس 1845م در يكي از روستاهاي آلمان به دنيا آمد. وي تحصيلات ابتدايى و متوسطه را در هلند گذرانيد و سپس در دانشگاه زوريخ سوئيس، زير نظر فيزيكدانان معروف به تحصيل پرداخت. رونتگن كه به رشته هاي برق، نور و گرما علاقه مند بود پس از چند سال مطالعه و تحقيق به اخذ درجه دكتراي فيزيك نائل آمد و پس از آن در آلمان به تدريس پرداخت.

امضاي قرارداد صلح بين دول متحد ومتفق (1947م)

دو سال پس از پايان يافتن جنگ جهاني دوم، در روز دهم فوريه 1947م قرارداد صلح بين دولت‏هاي متفق شامل امريكا، شوروي، انگليس و فرانسه با شكست خوردگان متحد شامل ايتاليا، فنلاند، لهستان، مجارستان، روماني و بلغارستان امضا شد و به اين ترتيب اين شش كشور، بار ديگر استقلالِ خود را به دست آوردند. ...

نام:
ایمیل:
* نظر: