اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۹
کد خبر: ۲۳۰۴۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۸ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - 01 March 2021
در آیین بهره‌برداری رسمی از ۳ طرح ملی صنعت نفت
وزیر نفت با بیان اینکه خوشبختانه در حال حاضر در تمامی میدان‌های مشترک نسبت به همسایگان در وضع مناسبی هستیم، گفت: ظرفیت تولید نفت خام در میدان‌های مشترک غرب کارون از ۷۰ هزار بشکه در روز به ۴۰۰ هزار بشکه افزایش پیدا کرده است.
زنگنه: در میدان‌های مشترک نسبت به همسایگان وضع مناسبی داریمبه گزارش عصرپرس، بیژن زنگنه امروز (دوشنبه، ۱۱ اسفندماه) در آیین بهره‌برداری از سه طرح ملی صنعت نفت با قدردانی از رئیس جمهوری و با تبریک به مردم به‌دلیل بهره‌برداری از این طرح‌ها در شرایط سخت اظهار کرد: دو طرح توسعه میدان آذر و واحد بازیابی اتان پتروپالایش کنگان با مجموع سرمایه‌گذاری حدود ۲.۶ میلیارد دلار به بهره‌برداری رسمی می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه میدان مشترک آذر در منطقه دهلران از استان ایلام نخستین طرحی که امروز افتتاح می‌شود، اظهار کرد: با توجه به تدبیر جنابعالی و سیاست دولت مبنی بر اولویت بهره‌برداری از میدان‌های مشترک نفت و گاز و تعهد وزارت نفت در این دوره بر تعیین تکلیف و توسعه همه میدان‎های مشترک، خوشبختانه تا پایان دولت به جایی می‌رسیم که همه این میدان‌ها یا به بهره‌برداری در وضع بسیار مطلوب مانند پارس جنوبی رسیدند یا اینکه با وجود تحریم‌ها صاحب قرارداد و پیمانکار شدند و در حال فعالیت هستند.

وزیر نفت گفت: خوشبختانه در تمامی میادین مشترک در وضعیت مناسبی نسبت به همسایگان هستیم تا آنجا که در میادین غرب کارون از تولید ۷۰ هزار بشکه در سال ۹۲ به  ۴۰۰ هزار بشکه در شرایط فعلی رسیدیم.

وی با اشاره به اینکه تولید نفت از میدان مشترک آذر در ابتدای دولت تدبیر و امید صفر بود، گفت: قراردادی در قالب بیع متقابل با یک شرکت ایرانی به نام «سروک آذر» که عمده سهام آن متعلق به صندوق بازنشستگی نفت بوده در سال ۹۱منعقد شد و پیشرفت طرح در سال ۹۲ به ۶ درصد رسید.  

زنگنه با تاکید بر اینکه توسعه میدان مشترک آذر در دو فاز اجرا شده، ادامه داد: هدف‌گذاری در فاز اول ۳۰ هزار بشکه تولید بوده که در اردیبهشت ۹۶ عملیاتی شد و فاز دوم که رسیدن به تولید ۶۵ هزار بشکه در روز  بوده از دی ماه عملیاتی شده و تولید انباشتی از این میدان تا کنون بالغ بر ۳۶ میلیون بشکه نفت است.

وی هزینه توسعه این میدان را  ۱.۶ میلیارد دلار عنوان کرد که با توجه به تولید نفت از این میدان به طور کامل بازگشته است و ادامه داد: نفت تولید از میدان مشترک آذر از ۱۹ حلقه چاه با عمق ۴ هزار متر و در یک ساختار زمین‌شناسی پیچیده انجام می‌شود و بعد از فراورش و جداسازی نفت و گاز در واحد فرآورش ایجاد شده و به مصرف داخلی و صادرات می‌رسد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه نکته مهم در بهره‌برداری از این میدان این است که تکمیل زنجیره ارزش در آن دیده شده است، گفت:‌  گاز همراه این میدان که گاز ترش است بعد از استخراج به مرکز جمع‌آوری دهلران رفته و همراه گازهای دیگر منطقه شامل چشمه خوش، ‌پایدار غرب، پایدار شرق، دهلران و دانان در ان. جی. ال ۳۱۰۰ جمع می شود که با سرمایه‌گذاری ۸۹۰ میلیون دلاری در حال اجرا است و تا کنون نیز ۵۸ درصد پیشرفت دارد و سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: گازها در این واحد را شیرین‌سازی و جداسازی شده و بخشی به شبکه سراسری گاز تزریق می‌شود و بقیه به عنوان خوراک یک واحد پتروشیمی با ظرفیت یک میلیون تن در دهلران استفاده خواهد شد.  

زنگنه افزود:‌ همانطور که در افتتاح پتروشیمی ایلام نیز تاکید کردم زنجیره‌ای از فعالیت‌های نفت و گاز در استان ایلام در حال اجرا است. علاوه بر این طرح، واحد پلی پروپیلن ایلام،  فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام، فاز دوم میدان تنگه بیجار، توسعه ۶میدان نفتی آبان، ‌پایدارغرب، چنگوله، چشمه خوش، دالپری و پایدار شرق در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی نیز در این استان در جریان است که مجموع سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها ۵.۳ میلیارد دلار برآورد می‌شود.  

وی با اشاره به اینکه اگر سرمایه‌گذاری پتروشیمی دهلران و ان. جی. ال ۳۱۰۰ هم به این طرح‌ها اضافه شود این رقم به ۶.۸ میلیارد دلار بالغ می‌شود، گفت: استان ایلام یکی از مراکز مهم فعالیت‌های نفتی به شمار می‌رود.

زنگنه از پتروپالایش کنگان به‌عنوان دومین طرحی که امروز به بهره‌برداری می‌رسد نام برد و با بیان اینکه این طرح در عسلویه و در کنار فاز ۱۲ پارس جنوبی در حال اجراست، یادآور شد: قرارمان این بود امسال ۱۷ طرح پتروشیمی با سرمایه‌گذاری ۱۱.۴ میلیارد دلار و ظرفیت ۲۵ میلیون تن به بهره‌برداری برسد. این طرح که با سرمایه‌گذاری قریب به یک میلیارد دلاری امروز افتتاح می‎شود، جزو این طرح‌هاست که امروز به بهره‌برداری می‌رسد و ظرفیت تولید آن هم ۳.۵ میلیون تن در سال است.

وی با بیان اینکه این طرح در زنجیره تولیدهای پتروشیمی، یک طرح مادر تولیدکننده خوراک است، خطاب به رئیس‌جمهوری گفت: مجموع ظرفیت طرح‌های تولید خوراک واحدهای پتروشیمی که امسال افتتاح شده‌اند و می‌شوند، ۱۱.۲ میلیون تن در سال است.

وزیر نفت از افتتاح یک طرح تأمین خوراک پتروشیمی در هفته‌های آتی خبر داد و یادآور شد: واحد بازیابی اتان پتروشیمی بوشهر، پالایشگاه بیدبلند خلیج‌فارس، پتروپالایش کنگان و پالایشگاه پارسیان سپهر در عسلویه به مرحله بهره‌برداری رسیده و سال آینده نیز ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ و ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد.

زنگنه با اشاره به اینکه طرح پتروپایشگاه کنگان از سوی شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی نفت با تأمین مالی صندوق توسعه ملی و بانک‌های ملت، اقتصاد نوین، تجارت، صادرات و خاورمیانه احداث شده است، تصریح کرد: ارزش فروش تولیدات سالانه این طرح یک میلیارد دلار است که مایعات تولیدی تا زمان راه‌اندازی واحدهای پایین‌دستی این طرح صادر شده و اتان تولیدی نیز به مصرف مجتمع‌های پتروشیمی مستقر در پارس جنوبی می‌رسد.

وی با بیان اینکه در پایین‌دست طرح پتروپالایش کنگان چهار طرح اجرا می‌شود، توضیح داد: یک واحد الفین یک میلیون تنی و ۳ واحد تولید پلی‌اتیلن ۳۰۰ هزار تنی با سرمایه‌گذاری ۱.۵ میلیارد دلار با مجموع پیشرفت ۴۰ درصدی در حال ساخت است.

وزیر نفت گفت: اگر تحریم‌ها نبود همه این طرح‌ها می‌توانست با هم به بهره‌برداری برسد و علت تأخیر در اجرای این طرح و زنجیره، اعمال تحریم‌ها بوده است.

وی گفت:‌ طرحی که امروز عملیات اجرایی آن آغاز می شود یکی از ابر پروژه های پتروشیمی است که فاز اول آن ۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد و به طور مشترک توسط هلدینگ نفت و گاز پارسیان و هلدینگ پتروفرهنجگ اجرا می شود. این طرح چند ماه است قراردادش منعقد شده و عملیات افتتاحی آن نیز شروع شده است.

زنگنه با اشاه به اینکه ویژگی مهم دریافت این طرح دریافت خوراک ترکیبی مایع و گاز به ظرفیت ۲.۵ میلیون تن درپتروشیمی کیان عسلویه است، ادامه داد:‌ این یک طرح بسیار عظیم است که در ادامه ۳ طرح دیگر از آن در کشور اجرا خواهد شد و به جهش سوم پتروشیمی اضافه شده اند.

وزیر نفت گفت: اجرای این طرح ها ریل گذاری برای آینده و ساختن اقتصاد مقاومتی با نگاه درون زا و برون گرا است. این طرح ها، طرح های بزرگی هستند که به جز پتروشیمی کیان عسلویه ۲ طرح در عسلویه و یکی در ماهشهر اجرا می شود.  

وی با تأکید بر اینکه این طرح‌ها بر پایه خوراک ترکیبی طیفی از تولیدهای بسیار با ارزش را تولید می‌کنند که بر پایه آنها می‌توان صدها کارخانه جدید پایین‌دستی در نقاط مختلف کشور احداث کرد، گفت: ما تأکیدمان این است طرح‌هایی که برای کلنگ‌زنی یا آغاز عملیات می‌گذاریم اطمینان کافی از جدی و اجرایی بودن و تأمین منابع آنها داشته باشیم.
نام:
ایمیل:
* نظر: