اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۲۸۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۹ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - 31 January 2017
12بهمن 1395 خورشیدی برابر با 2 جمادی الاول 1438 هجری و 31 ژانویه 2017 میلادی
در 12 بهمن 1357 امام خميني پس از نزديك به 15 سال دوري و تبعيد از وطن، در ميان استقبال پرشور مردم قدم به خاك ايران اسلامي گذاشت و بزرگ‏ترين استقبال تاريخ در تهران شكل گرفت. امام، پس از يك سخنراني كوتاه تشكرآميز در فرودگاه، براي اداي احترام به شهيدان انقلاب اسلامي به مرقد آنها در بهشت زهرا رفتند.
سرویس فرهنگی عصرپرس: رویدادهای مهم این روز در تقویم خورشیدی ( 12 بهمن 1395 )به شرح زیر می باشد.

• شهادت حجت ‏الاسلام "عبداللَّه ميثمي" نماينده امام در قرارگاه خاتم‏الانبياء (1365ش)

تقویم تاریخ سه شنبه 12 بهمن

حجت الاسلام عبداللَّه ميثمي در اصفهان ديده به جهان گشود. وي در نوجواني جلسات تعليم مسائل مذهبي و ديني براي كودكان تشكيل مي‏داد و جوانان را به ورود به حوزه علميه قم تشويق و ترغيب مي‏كرد. وي خود نيز پس از ورود به حوزه، در مدرسه حقاني ادامه تحصيل داد. تبعيت شهيد ميثمي از احكام اسلام  از بارزترين صفات او بود. حجت الاسلام عبداللَّه ميثمي سرانجام در عمليات كربلاي 5 به خيل شهيدان انقلاب اسلامي پيوست و به لقاءاللَّه رسيد.

• ملي شدن شيلات درياي خزر (1331 ش)

تقویم تاریخ سه شنبه 12 بهمن

تا قبل از سال 1272 ش، صيادان محلي سواحلِ درياي خزر، در مقابل پرداختِ مبلغي به عنوان ماليات، اجازه صيد ماهي مي‏گرفتند. در اين سال امتياز صيد از طرف دولت ايران به يكي از سرمايه داران روسي به نام ليانازوف واگذار شد و اين امتياز تا زمان انقلاب روسيه ادامه يافت. از آن پس، دولت شوروي با پرداخت مبلغ پانصد هزار ريال در سال به دولت ايران، از شيلات بهره برداري مي‏كرد. پس از چند سال، اداره شيلاتِ درياي خزر به شركتي مختلط كه دو دولت در سرمايه گذاري و اداره آن سهيم بودند به مدت بيست و پنج سال واگذار گرديد. با پايان يافتن مدت قرارداد، همه اموال منقول و غيرمنقول شركت مختلط بين دو طرف تقسيم شد و شركت مزبور در دوازدهم بهمن سال 1331 ش ملي گرديد.

• بازگشت "امام خميني"(ره) به ميهن اسلامي پس از سال‏ها تبعيد و دوري از وطن و آغاز دهه فجر (1357ش)

تقویم تاریخ سه شنبه 12 بهمن

در 12 بهمن 1357  امام خميني پس از نزديك به 15 سال دوري و تبعيد از وطن، در ميان استقبال پرشور مردم قدم به خاك ايران اسلامي گذاشت و بزرگ‏ترين استقبال تاريخ در تهران شكل گرفت. استقبال گسترده مردم آگاه و بيدار ايران از امام، چنان بي‏نظير بود كه مي‏توان گفت در هيچ دوره‏اي از تاريخ معاصر، مردم، از يك شخصيت محبوب خود، اين چنين استقبال نكرده‏اند. امام، پس از يك سخنراني كوتاه تشكرآميز در فرودگاه، براي اداي احترام به شهيدان انقلاب اسلامي به مرقد آنها در بهشت زهرا رفتند.

• آغاز نخستين جشنواره فيلم و تئاتر فجر در تهران (1361ش)

تقویم تاریخ سه شنبه 12 بهمن

در آستانه چهارمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي و همزمان با آغاز دهه فجر انقلاب در سال 1361، نخستين جشنواره بين‏المللي فجر و نخستين فستيوال سراسري تئاتر فجر در تهران برگزار شد. در اين جشنواره كه مهمانان خارجي و جمعي از هنرمندان، كارگردانان سينما و تلويزيون حضور داشتند، برخي از آخرين ساخته‏هاي فيلم‏سازان ايراني و خارجي به نمايش درآمد.

• شهادت شهید محمد ایزدی ارغا (1360ش)

• دکتر علیقلی لقمان ادهم سفیر ایران در اتریش در سن 56 سالگی درگذشت(1354ش)

• رادیوپیک ایران در بلغارستان به لیبی نقل مکان کرد و حملات خود را تندتر نمود(1355ش)

• روزنامه کیهان نوشت، طول جمعیت استقبال کننده از امام خمینی 32 کیلومتر بود(1357ش)

• امام خمینی در فرودگاه مهرآباد سخنانی ایراد نموده و متذکر شدند:(1357ش)

تقویم تاریخ سه شنبه 12 بهمن

من از عواطف طبقات مختلف مردم تشکر می کنم و بار ملت بر دوش من بار گرانی است که نمی توانم جبران کنم. ما باید از همه طبقات ملت تشکر کنیم. پیروزی تا اینجا بواسطه وحدت کلمه مسلمین بوده است، وحدت کلمه اقلیت های مذهبی با مسلمین وحدت طبقه روحانی و سیاسی همه باید این رمز را بفهمیم که وحدت کلمه، رمز پیروزی است. آنرا از دست ندهیم و خدای نخواسته شیاطین بین صفوف شما تفرقه بیاندازند.
 
• امام خمینی پس از سخنان خود در فرودگاه در میان استقبال چند میلیونی مردم که در سرتاسر مسیر فرودگاه تا بهشت زهرا گردآمده بودند. وارد بهشت زهرا شدند(1357ش)

تقویم تاریخ سه شنبه 12 بهمن

• هنگام ورود امام خمینی به مدت بیست دقیقه مراسم استقبال توسط تلویزیون به طور زنده پخش شد اما ناگهان عکس شاه روی صفحه تلویزیون ظاهر شد(1357ش)

و برنامه قطع شد. گفته شد نظامیانی که در ایستگاه فرستنده بودند از اینکه سرود شاهنشاهی زده نشده بود عصبانی شده برنامه را قطع کردند. رادیو دولتی در تمام مدت سکوت اختیار کرد و مراسم را پخش نکرد

• امام خمینی قبل از ترک پاریس پیامی صادر کرده از مهمان نوازی و تفاهم فرانسویان و اجازه آزادی بیان که به او داده شد تشکر کردند(1357ش)

تقویم تاریخ سه شنبه 12 بهمن

• درگذشت دکتر حسن‌ابراهیم حبیبی ، عضو مجمع تشخیص مصلحت (1391ش)

تقویم تاریخ سه شنبه 12 بهمن

 دکتر حسن حبیبی متولد سال ۱۳۱۵ در تهران بود. وی سال‌ها از بیماری رنج می‌برد. حبیبی رییس بنیاد ایران شناسی بود. وی هم‌چنین وزیر ارشاد دولت بازرگان، وزیر علوم و آموزش عالی و پس از آن وزیر دادگستری دولت میرحسین موسوی و معاون اول اکبر هاشمی رفسنجانی و دولت اولِ سیدمحمد خاتمی در ایران بود. وی هم چنین ازجمله حقوق‌دانانی بود که پس از انقلاب ایران، پیش‌نویس متن قانون اساسی را با استفاده از قوانین اساسی سایر کشورها تهیه کرد. وی در روز دوازدهم بهمن ماه ۱۳۹۱ در سن ۷۵ سالگی دیده از جهان فرو بست.  

• درگذشت دکتر بابامخیر، چهره ماندگار دامپزشکی ایران (1391ش)

تقویم تاریخ سه شنبه 12 بهمن

بابا مخیر (۱۳۲۰، اردبیل - ۱۳۹۱)، پدر دامپزشکی ایران، دارای دکتری دامپزشکی از دانشگاه تهران و دکترای تخصّصی علوم زیستی (اقیانوس شناسی) از دانشگاه پاریس فرانسه و عضو پیوسته فرهنگستان و استاد بیماریها و انگل های ماهی دانشگاه تهران بود. کتاب بیماری های ماهیان پرورشی تالیف بابا مخیر، در دوره چهارم انتخاب کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به عنوان کتاب سال برگزیده شد.

• هیئتی از افسران سوئدی که برای اداره امور نظمیه استخدام شده بودند وارد تهران شدند. ریاست هیئت با کلنل وستداهل است(1291ش)

 • ياور لاهوتي فرمانده ژاندارم هاي مقيم شرفخانه با افراد تحت فرماندهي خود وارد تبريز شد. (1300ش)

 به دستور وي سيمهاي تلفن و تلگراف قطع گرديد و ارتباط تبريز با همه جا قطع شد

• دانشگاه تهران استقلال يافت و از وزارت فرهنگ مجزا شد و از اين پس يك واحد فرهنگي مستقل خواهد بود كه شرايط خاصي براي خود خواهد داشت.(1321 ش)

 رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری ( 2 جمادی الاول 1438 )

 • درگذشت كسايي مروزي شاعر شهير و نامدار ايراني(391 ق)

 ابوالحسن مجدالدين كسايى مَروَزي شاعر قرن چهارم هجري قمري در سال 341 هجري در مرو ولادت يافت و در دوران سلطنت سلطان محمود غزنوي، وي را مدح گفته است. پايان عمر اين شاعر در ندامت از مدح سلاطين و اشتغال به شعر زاهدانه و پند و اندرز گذشت. از اشعار موجود او معلوم است كه در ابداع مضامين  و بيان معاني نو و توصيفات بديع و تشبيهات لطيفِ طبيعي، مهارت بسيار و قدرت فراواني داشت. كسايي مروزي در مدح اهل بيت، اشعاري سروده است و از اين اشعار، شيعه بودن وي آشكار مي‏گردد.

• رحلت عالم زاهد شيخ علي اكبر نهاوندي(1369 ق)

 علي‏اكبر بن ملا محمد حسين نهاوندي، در اصل از اهالي نهاوند بود، اما خود در مشهد به دنيا آمد. وي در تهران نزد حاج ميرزا حسن آشتياني و در نجف نزد حاج ميرزا حبيب اللَّه رشتي و شريعت اصفهاني تلمذ كرد. نهاوندي در 1328 ق راهي مشهد مقدس گرديد و ساكن آن ديار شد

رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی ( 31 ژانویه 2017 )

 • تأسيس كمپاني هند شرقي توسط استعمار انگلستان در شبه ‏قاره هند (1599م)

 پس از آن‏كه سال‏ها از استعمار مناطق شرق آسيا توسط هلندي‏ها مي‏گذشت و آنان انحصار تجارت ادويه اروپا را به خاطر روابط خويش با اندونزي در دست داشتند، دولت استعماري بريتانيا تصميم گرفت با تأسيس شركتي، خود به تجارت در آسيا بپردازد. از اين رو اولين كمپاني هند شرقي انگليس در سرزمين هندوستان  به دستور اليزابت اول، ملكه وقت انگليس در آخرين روز ژانويه 1599م تأسيس شد. اين كمپاني پايه‏هاي سلطه استعماري بريتانيا بر مناطق زرخيز جنوب آسيا را تحكيم كرد و از آن پس، كليه عمليات استعماري و روابط سلطه‏گرانه انگليس با ملل جنوب آسيا، از طريق كمپاني هند شرقي انجام مي‏شد.

 • آغاز قيام بزرگ مردم چين عليه خاندان سلطنتي اين كشور (1850م)

 قيام بزرگ مردم چين با نام شورش تاي‏پينگ‏ها يا اراده خلق‏ها، حاصل اوضاع نابسامان روستائيان و فقر شديد حاكم بر اجتماع بود كه در اثر استعمار خارجي و حكومت خاندان بي‏كفايت "منچو" به اوج خود رسيده بود. اين قيام تحت عنوان فرمان الهي، به منظور سرنگوني خاندان منچو آغاز شد.

• مرگ "فريدريش روكرت" اديب و مستشرق برجسته آلماني (1866م)

تقویم تاریخ سه شنبه 12 بهمن

فريدريش روكرت، زبان شناس زبان‏هاي هند و اروپايى و شاعر و مترجم آلماني، در نوزدهم مه 1788م در آلمان به دنيا آمد. وي پس از طي تحصيلات مقدماتي، در رشته حقوق فارغ التحصيل شد. از آن پس به آموختن زبان‏هاي شرقي از قبيل فارسي، عربي، سانسكريت، چيني و هم‏چنين زبان‏هاي اروپايى پرداخت و در هر  يك، تسلّطي بسزا يافت. روكرت از سال 1811م به تدريس در دانشگاه‏هاي آلمان مشغول شد و هم‏زمان به تحقيق و مطالعه درباره زبان‏هاي شرق پرداخت. او از پيش‏گامان شاعران آلمان به شمار مي‏رود.

• پرتاب اولين ماهواره زميني امريكا به فضا به منظور رقابت فضايي با شوروي (1958م)

تقویم تاریخ سه شنبه 12 بهمن

رقابت ایجاد شده بین دو قدرت فضائی آن زمان، ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی، آمریکا را بر آن داشت که اکسپلورر 1 را به عنوان اولین ماهواره این کشور در مدار قرار دهد. (31 ژانویه 1958)

• روز ملي و استقلال نائورو (1968م)

 جمهوري نائورو با بيش از 21 كيلومتر مربع در قاره اقيانوسيه در شمال جزاير سليمان و در قسمت جنوبي خط استوا واقع شده است. اين جزيره جمعيتي در حدود 12 هزار نفر دارد و پايتخت آن شهر يارن است. اكثريت مردم نائورو پيرو آيين مسيحيت مي‏باشند. حدود 70% مردم نائورو مليت نائورويي دارند و بقيه ازمليت‏هاي چيني، كيريباتي و فيليپيني هستند. پيش‏بيني مي‏شود كه جمعيت اين كشور تا سال 2020م در حدود 17 هزار نفر باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر: