اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۲۲۷۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۷ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - 30 January 2017
11 بهمن 1395 خورشیدی برابر با 1 جمادی الاول 1438 هجری و 30 ژانویه 2017 میلادی
به دنبال بروز حوادث ضد آمريكايي و ترس از احتمال بروز آشوب به هنگام ورود امام خميني به ايران، دولت آمريكا به كليه مقامات دولتي اين كشور كه حضورشان در ايران ضرورت نداشت دستور خروج داد و از ساير آمريكاييان نيز خواست كشور را ترك كنند.

سرويس فرهنگي عصرپرس: رویدادهای مهم این روز در تقویم خورشیدی ( 11 بهمن 1395 ) به شرح زير مي باشد.

خروج اتباع كشورهاي خارجي از كشور در جريان فراگيري انقلاب اسلامي ايران (1357ش)

به دنبال بروز حوادث ضد آمريكايي و ترس از احتمال بروز آشوب به هنگام ورود امام خميني به ايران، دولت آمريكا به كليه مقامات دولتي اين كشور كه حضورشان در ايران ضرورت نداشت دستور خروج داد و از ساير آمريكاييان نيز خواست كشور را ترك كنند. همچنين علاوه بر ناامني، كمبود سوخت منازل، بد شدن شرايط زندگي و متوقف شدن تقريباً همه فعاليت هاي تجاري، از جمله علل ترك ايران توسط آمريكاييان به شمار مي‏رفت. اكثر خارج شدگان را اتباع كشورهاي آمريكايي و اروپايي تشكيل مي‏دادند كه در اين روز در حدود ده هزار آمريكايي با چندين هواپيماي نظامي، ايران را ترك كردند. در ادامه اين روند، تا روز چهاردهم بهمن، سي و پنج هزار نفر از آمريكاييان مقيم ايران به كشورشان بازگشتند.

پشتيباني دولت ليبي از انقلاب اسلامي ايران (1357ش)

رژه نمايشي نيروهاي مسلح رژيم پهلوي براي ارعاب مردم (1357 ش)

تقويم تاريخ دوشنبه 11 بهمن

آخرين رژه نمايشي نيروهاي مسلح رژيم شاه، به منظور مرعوب كردن مردم مسلمان ايران، در خيابان‏هاي تهران انجام شد. در جريان اين رژه، بسياري از نظاميان بدنه ارتش با ملت مسلمان و انقلابي ايران، دست اتحاد و همبستگي دادند و به جريان مبارزه با رژيم رو به زوال شاه پيوستند. از سوي ديگر خبرگزاري‏ها اعلام كردند كه امام خميني(ره)، ساعت 3/30 دقيقه بامداد به وقت تهران از پاريس به سوي ايران پرواز خواهد كرد و در ساعت 9/30 دقيقه صبح دوازدهم بهمن به تهران خواهد رسيد.

 حضور آيات عظام "گلپايگاني" و "مرعشي نجفي" در تحصن روحانيون در مسجد دانشگاه تهران (1357ش)

تقويم تاريخ دوشنبه 11 بهمن

شهادت سردار رشيد اسلام برادر "مجيد بقايي" فرمانده قرارگاه كربلا (1361ش)

تقويم تاريخ دوشنبه 11 بهمن

در بهمن ماه سال 1337 ه.ش. در خانواده‌ای معتقد و مذهبی در شهر بهبهان چشم به جهان گشود. هیچكس نمی‌توانست عظمت روحی نوزاد ناتوان آن روز را در 22 سال بعد شاهد باشد، گرچه از همان ابتدا با رفتار متینش در خانواده و علاقه اش به مسائل مذهبی و رعایت آنها در سنین 10-12 سالگی رشد فكری و فرهنگی او مشخص و نمایان گردید. از تكبیر گفتن در مسجد محل آغاز كرد و تا آخر عمر از مسیر اسلام و پیروی از روحانیت متعهد خارج نشد.

شهادت شهید علی‌ اصغر آقاشاهی (1359ش)

شهید علی‌اصغر آقاشاهی در شهریورماه سال ۱۳۳۵ش در شهر گلپایگان از توابع استان اصفهان در خانواده‌ای مذهبی و کشاورز چشم به جهان هستی گشود. علی‌اصغر پس از گذراندن دوران کودکی، تحصیلات خود را تا مقطع متوسطه در رشته علوم طبیعی در سال ۱۳۵۴ش به پایان رساند. در ۲۰ آبان ۱۳۵۴ش به خدمت سربازی  فراخوانده شد و تا ۲۰ آبان ۱۳۵۶ش در شهر گرگان در گردان ۳۶۸ توپخانه انجام وظیفه کرد. پس از بازگشت از خدمت نظام، در ۱۱ شهریور ۱۳۵۷ش به‌عنوان متصدی امور دفتری در اداره فرهنگ و هنر شهر گلپایگان آغاز به فعالیت کرد.

شهادت شهید مسیح ‌الله محمدی چهکند (1361ش)

شهید مسیح‌الله محمدی چهکند در سال ۱۳۴۳ش در چهکند از روستاهای شهرستان بیرجند، از توابع استان خراسان در خانواده‌ای روحانی چشم به جهان هستی گشود. دوره‌ ابتدایی را در روستای زادگاه خود و مقطع راهنمایی را در روستای گل به پایان رساند. علاقه‌ به روحانیت، مسیح‌الله را واداشت تا در کنار درس و آموزش دولتی، دروس حوزوی را نیز دنبال کند. لذا در روستای گل نزد حاج‌آقا توحیدی دروس حوزوی را فرا‌گرفت و برای ادامه‌ تحصیل، به شهرستان بیرجند عزیمت کرد. مسیح‌الله به‌دنبال اوج‌گیری مبارزات مردمی نهضت اسلامی، در تظاهرات، راهپیمائی‌ها و مجالس سخنرانی شرکت می‌کرد.

برخورد مسلحانه در خیابان غفاری تهران (1350ش)

مأمورین در تعقیب دو نفر از افراد متواری که اخیراً به انفجار بمب در بعضی نقاط تهران متهم بودند در خیابان غفاری برخورد مسلحانه پیدا کردند و در نتیجه یکی از آنان به نام احمد رضائی کشته شد و یکی دیگر دستگیر شد.

بانک بیمه بازرگانان بعلت ورشکستگی منحل شد و موقتاً امور آن برعهده بانک ملی قرار گرفت(1352ش)

وزیر امور خارجه بلژیک وارد تهران شد(1356ش)

امام خمینی ساعت 3/5 بعد از نیمه شب امشب به وقت تهران با یک جمبوجت به طرف تهران پرواز می کند و بین ساعت 9 تا 9/5 صبح به پایتخت می رسند(1357ش)

تقويم تاريخ دوشنبه 11 بهمن

میلیونها نفر از مردم شهرستانها برای استقبال از امام وارد تهران شدند(1357ش)

تقويم تاريخ دوشنبه 11 بهمن

رادیو کلن خبر داد: یکانهای نیرومند نظامی به تهران منتقل شدند. (1357ش)

تقويم تاريخ دوشنبه 11 بهمن

تانکها و زره پوشها در حالی که عبارت (زنده باد شاه) بر روی آنها نقش بسته بود در خیابانهای مهم تهران به راه افتادند

شهر شيراز سرشماری شد مجموعاً 129023 نفر جمعيت دارد.(1319 ش)

رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری ( 1 جمادی الاول 1438 )

تولد سياستمدار و نويسنده ‏ي ايراني شريف ‏الدين كاشاني(459 ق)

صدور حكم تحريم تنباكو توسط ميرزاي بزرگ شيرازي(1309 ق)

يكي از امتيازات ننگيني كه در زمان قاجار نتايج نامطلوبي را به بار آورد امتياز انحصار تنباكو معروف به امتياز رِژي بود. به موجب اين امتياز كه در زمان ناصرالدين شاه قاجار با تالبوت انگليسي منعقد شد، شركت رِژي به مدت 55 سال صاحب حق انحصاري تجارت تنباكوي ايران و حتي نظارت در زراعت آن شناخته مي شد.

رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی ( 30 ژانویه 2017 )

تولد "فرانكْلين روزوِلْتْ" سي و دومين رئيس جمهور امريكا (1882م) (ر.ك: 12آوريل)

تقويم تاريخ دوشنبه 11 بهمن

فرانکلین دلانو روزولت ، که یکی از اقوام دور تئودور روزولت می باشد ، در 30 ژانویه 1882 در نزدیکی یوکیبسی نیویورک به متولد شد . دانشگاههای هاروارد و کلمبیا به تحصیل حقوق پرداخت و خدمات سیاسیش را از دستگاه قانونگذاری نیویورک آغاز کرد و به زودی به معاونت وزارت دریاداری رسید.

آغاز دوران صدراعظمي "آدولف هيتلر" ديكتاتور نژادپرست آلماني (1933م)

تقويم تاريخ دوشنبه 11 بهمن

آدولف هيتلر صدراعظم مستبد آلمان در سال 1925م حزب ناسيونال سوسياليست معروف به حزب نازي را كه به تعصب شديد نژادي مشهور شد، تأسيس كرد. اين حزب در انتخابات سال 1930م، 107 كرسي از پارلمان آلمان موسوم به رايشْتاگ را به دست آورد. هيتلر از اين پس درصدد برآمد تا در انتخابات رياست جمهوري آلمان نيز شركت كند. اما در اين انتخابات، هينْدِن‏بورگ، رئيس جمهور وقت پيروز شد و هيتلر نفر دوم گرديد. با اين حال، هيتلر تلاش خود را براي پيروزي در انتخابات پارلماني تابستان 1932م متمركز ساخت و در اين دوره، مقام اول را به دست آورد.

ترور "مهاتما گاندي" رهبر آزادي‏ خواه و استعمار ستيز هند (1948م)

تقويم تاريخ دوشنبه 11 بهمن

موهنداس كرام چاند معروف به مهاتْما گاندي معمار استقلال هندوستان در 12 اكتبر 1869م در سواحل غربي هند به دنيا آمد. وي فارغ التحصيل رشته حقوق از انگلستان بود و مدتي نيز در بمبئي به كار وكالت پرداخت. گاندي در سال 1907م به افريقاي جنوبي رفت و طي هفت سال اقامت و كار وكالت در آنجا، رهبري نهضت مبارزه با تبعيضات نژادي در افريقاي جنوبي را در دست گرفت. وي در سال 1915م به هند بازگشت و پس از عضويت در حزب كنگره هند، به رهبري آن انتخاب شد.

درگذشت "اُرْويلْ رايْتْ" سازنده اولين هواپيماي موتوردار جهان (1948م)

تقويم تاريخ دوشنبه 11 بهمن

اُرويلْ رايت، مبتكر امريكايى و يكي از سازندگان اولين هواپيماي موتوردار جهان در 19 آگوست 1871م در ايالت اوهايو در امريكا به دنيا آمد. اُرويل كه چهار سال از برادرش ويْلبِر كوچكتر بود. آنها فرزندان كشيشي بودند كه وي به سبب تنگدستي نميتوانست وسيله تحصيل آنان را فراهم  آورد. از اين رو اين دو برادر كه به كارهاي فني و ساختمان موتورها و ماشين‏ها علاقه‏مند بودند يك كارگاه دوچرخه سازي تأسيس كردند.

نام:
ایمیل:
* نظر: