اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۴
کد خبر: ۲۲۷۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۴ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - 29 January 2017
وزیر نیرو اعلام کرد
چیت چیان گفت: 15 درصد ظرفیت تولید برق ایران از انرژی های تجدید پذیر صورت می گیرد و تا پایان سال نیز 100 مگاوات نیروگاه تجدید پذیر به ظرفیت برق کشور اضافه می شود.
تولید 15درصدبرق کشور از انرژی های تجدید پذیر

 سرویس اقتصادی عصرپرس:
چیت‌چیان در نشست خبری، ضمن تبریک ایام دهه مبارک فجر و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی و شهدای آتش نشان، با اشاره به پروژه‌های قابل افتتاح این وزارت خانه، گفت: 5هزار و 314 طرح در این ایام به بهره برداری می رسند که 4 هزار و 860 طرح در بخش برق و 454 طرح در بخش آب با هزینه ای بالغ بر 12 هزار میلیارد تومان می باشند.

به گزارش خبرنگار عصرپرس،حمید چیت چیان گفت: هزینه طرح‌هایی که در بخش آب و برق کلنگ زنی می شوند ۲ میلیارد و ۵۸۷ میلیون یورو خواهد بود وعلاوه براین نیز ۵۰۸ میلیارد تومان سرمایه گذاری برای طرح‌های جدید انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: 9 برنامه آبگیری سدهای جدید و به اتمام رسیده با حجم 742 میلیون متر مکعب وظرفیت تنظیم یک میلیاردو 186 میلیون متر مکعب دراین ایام انجام می شود .

وی افزود: 150 مگاوات نیروگاه برقابی دراین سدها احداث شده است و علاوه براینها سه سد دیگر نیز در خراسان رضوی ، اردبیل و مرکزی به بهره برداری می رسند.

وزیر نیرو ادامه داد: در این راستا ۱۲ شبکه آبیاری و زهکشی با مساحت ۵۶ هزارو ۶۱۵ هکتار و اعتباری بالغ بر ۸۲۳ میلیارد تومان به بهره برداری می‌رسد و دو شبکه آبیاری و زهکشی نیز کلنگ‌زنی خواهد شد.

چیت چیان درادامه با اشاره به بهره برداری از 21 طرح آبرسانی با اعتباری بالغ بر ۸۶۵ میلیارد تومان در این ایام گفت: ظرفیت تامین آب این طرح‌ها ۴ هزارو ۲۴۹ لیتر بر ثانیه خواهد بود و در این رابطه ۲۷.۵ کیلومتر تونل و ۴۵۷.۳ کیلومتر خط انتقال اجرا شده است .

وی درادامه افزود:برای اجرای این طرحها ۱۴۰ حلقه چاه حفر و ۶ ایستگاه پمپاژ نیز احداث شده و تعداد قابل توجهی نیز تصفیه خانه به همراه این طرح‌ها به بهره برداری می‌رسد.

وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح فاضلاب در کشور گفت: بزرگ ترین طرح محیط زیستی، طرح شبکه فاضلاب به صورت گسترده در کشور است ، که در صورت عدم اجرای این طرح در آینده با آلودگی آب های زیر زمینی مواجعه خواهیم و تهدیدی برای سلامت جامعه می باشد .
وی گفت:در جهت ارتقاء سلامت و بهداشت مردم تا کنون 43 درصد از جمعیت شهری کشور و 50 درصدجمعیت در تهران تحت پوشش فاضلاب قرار گرفته اند و در این طرح درحال پیشرفت می باشد.

وزیر نیرو گفت:علاوه بر طرح های آبرسانی ۲۲ طرح فاضلاب، با هزینه ۹۹۱ میلیارد تومان برای خطوط انتقال و شبکه جمع آوری و ۱۱۳ میلیارد تومان برای احداث تصفیه خانه ها به بهره برداری می رسند.

وی افزود:در 31 استان کشور اقدامات وسیعی برای آبرسانی به روستاها صورت گرفته که در این خصوص 391 مجتمع آبرسانی در 1375 روستا به اجرا در خواهد آمد، که با بهره برداری از این طرح ها جمعیتی بالغ بر یک میلیون و 145 هزار نفر از روستاییان از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار می شوند.

چیت چیان درادامه با اشاره به احداث 5 دستگاه پست 400 کلیو ولت در ایام الله دهه فجر گفت:دراین ایام  ۱۶ دستگاه پست ۲۳۰ کیلوولت، ۵۲ دستگاه پست ۱۳۲ و ۶۳ کیلوولت ، ۲۷ خط انتقال و فوق توزیع و بیش از ۴ هزارو ۱۹۰ شبکه توزیع برق نیز به بهره برداری می‌رسد.

وی افزود: ۱۸ مگاوات نیروگاه خورشیدی، ۳۰ مگاوات نیروگاه بادی و ۴ طرح بهره وری و بهینه سازی مصرف انرژی، دو نیروگاه مقیاس کوچک با ظرفیت ۱۶ مگاوات به همراه پروژه‌های برقرسانی ۵۲۵ روستا که ۶۲ روستا جمعیت بیش از ۲۰ خانوار و ۴۶۳ روستای کمتر از ۲۰ خانوار دارند، نیز مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

وی  درادامه گفت: 15 درصد تولید برق کشور از انرژی های تجدید پذیر صورت می گیرد ،تا پایان سال نیز 100 مگاوات نیروگاه تجدید پذیر نو به ظرفیت برق کشور اضافه می شود. طبق برنامه ریزی صورت گرفته در سال 96 افزایش  700 مگاوات برق در برنامه وزارت نیرو می باشد.

وزیر نیرو افزود:با افزایش ظرفیت تولید برق در کشور و استفاده از انرژی های تجدیدپذیر خوشبختانه همه روستا های بیش از 10 خانوار برق دار شده اند و دیگر هیچ روستای بدون برق وجود نخواهد داشت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه  ۴۹۲ مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی سمنگان، ۴۹۲ مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی بهبهان، ۴۹۲ مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی گل گهر سیرجان با مجموع ظرفیت ۱۴۷۶ مگاوات به بهره برداری خواهند رسیدگفت: ۱۴۰۰ مگاوات نیروگاه بخاری هرمزگان،۴۶۷ مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی اندیمشک،  ۴۶۷ مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی همدان، ۴۶۷ مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی تبریز، ۴۶۷ مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی بوئین زهرا و ۸۹۰ مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی خرم آباد عملیات اجرایی آنها شروع خواهد شد.

شایان ذکراست: برای پروژه های برقی در مجموع 855 میلیون یورو هزینه صورت گرفته است.

وزیر نیرو درادامه گفت: با توجه به برنامه ششم توسعه ما باید سالیانه 11 میلیارد مترمکعب از مصرف آب کشور را کاهش دهیم تا منابع و مصارف آب را به تعادل برسانیم و دراین راستانیز روش های کشت باید به سمت صنعتی شدن و تغییر الگوی کشاورزی برود.

وی درادامه با اشاره به همکاری وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی به منظور مدیریت مصرف آب در کشور گفت: مبنای همکاری این دو وزراتخانه براساس تصمیمات شورای عالی آب، هیئت دولت و قانون برنامه است که براساس تفاهمنامه های بین این دو وزارتخانه در حال برنامه‌ریزی برای کاهش 11 میلیارد مترمکعب مصرف آب در بخش کشاورزی تا پایان برنامه ششم توسعه هستیم.

وی افزود: ما باید شیوه‌های آبیاری خود را اصلاح کنیم، روش‌های کشت را به سمت صنعتی شدن ببریم و الگوهای کشاورزی را تغییر دهیم. به طور مثال برخی محصولات با اقلیم کشور ما سازگار نیست و به جز سه استان شمالی کشور ما نباید در سایر مناطق برنج بکاریم و در مناطق خشک به سمت کشت محصولات آب بر برویم. که امیدواریم با همکاری میان مردم و دستگاه‌های مسئول به اهداف مورد نظر برنامه ششم توسعه در این بخش دست پیدا کنیم.

وزیر نیرو تصریح کرد: علاوه بر این استفاده از منابع آب غیرمتعارف، استفاده از آب دریاها با شیرین سازی برای مصارف شرب و صنعت، توجه به منابع آب‌های ژرف و بارورسازی ابرها نیز از جمله اقداماتی است که در کنار مدیریت منصرف برای افزودن به منابع آبی کشور در دستور کار فعالیت‌های خود قرار داده‌ایم.
 
وی همچنین به وضعیت قیمت آب و برق در سال 96 اشاره کرد و افزود: وزارت نیرو هیچ برنامه ای برای تغییر قیمت آب و برق در سال جاری ندارد و برای سال آینده نیز ما تابع قانون بودجه خواهیم بود.

چیت‌چیان گفت: وزارت نیرو در بخش برق هیچ مبلغی را از سوی دولت دریافت نمی‌کند و براساس درآمد حاصل از فروش این انرژی مراکز مربوطه خود را اداره کند. بنابراین از مشترکان می‌خواهیم که در پرداخت قبض آب و برق خود به موقع اقدام کنند اما با وجود این با هماهنگی صورت گرفته قطع برق مشترکان منوط به عدم پرداخت چند دوره قبض مصرفی خواهد بود.

وی درادامه با اشاره به کاهش 47 درصدی بارش‌ها نسبت به سال گذشته گفت: حجم متوسط بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی تا کنون مجموعاً به 72 میلیمتر رسیده است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش 47 درصدی و نسبت به متوسط بلند مدت کاهش 33 درصدی را نشان می‌دهد و حاکی از ادامه وضعیت نامناسب بارندگی در کشور است.
 
چیت چیان درادامه با اشاره به اختصاص هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی برای تامین آب و برق مسکن مهرگفت: برای رفع مشکل آب و برق مسکن مهر پرداخت هزار میلیارد تومان از اسناد خزانه اسلامی توسط سازمان برنامه و بودجه در دستور قرار گرفته است ولی با این وجود همکاران ما در شرکت‌های آب و برق در تلاش هستند تا قبل از دریافت اعتبارات بتوانند فعالیت‌های مربوط به این بخش را به پیش ببرند.

وی در ادامه با بیان اینکه مذاکرات با طرف عراقی برای ادامه صادارات برق به این کشور ادامه دارد و تاکنون قرارداد جدیدی در این زمینه منعقد نشده است، گفت:‌متاسفانه کشورهای همسایه همچون عراق در حال حاضر شرایط اقتصادی جدیدی را تجربه می‌کنند و با کاهش قیمت نفت درآمدهای آن‌ها نیز کاهش پیدا کرده است. به همین دلیل نیز توان پرداخت بدهی ایران را ندارند و با قطع صادرات برق از سوی ایران مواجه هستند. ولی با این وجود امیدواریم به زودی شاهد رفع این مشکل با طرف عراقی باشیم.
 
وزیر نیرو گفت: این وزارتخانه در پروژه‌های اقتصاد مقاومتی یکی از دستگاه‌های پیشرو اجرای این سیاست‌ها بوده است،که دراین راستا از ابتدای سال مجموعاً 22 پروژه در قالب 17 طرح اقتصادی برای وزارت نیرو تکلیف شده است که تاکنون به تناسب زمان پیشرفت خوبی در اجرای این طرح‌های داشته ایم.
شایان ذکر است: این پروژه‌ها شامل سد، نیروگاه، شبکه‌های آبیاری و زهکشی، کنتورهای هوشمند، کاهش تلفات شبکه و... می باشد اما ما باید بتوانیم اقتصاد را توزیع کنیم تا بخش‌های بیشتری از مردم در فعالیت‌های ما مشارکت داشته باشند. هم اکنون در زمینه پروژه‌های نیروگاهی، آبرسانی و ساخت تصفیه خانه‌های فاضلاب بخش خصوصی مشارکت بالایی دارد .
 
وی درادامه با اشاره به انتقال آب از خلیج فارس گفت: این طرح به صورت گسترده در حال اجراست و شهرهای کناره خلیج فارس و دریای عمان از اولویت بیشتری برخوردار هستند، اما تلاش ما این است  500 هزار مترمکعب آب تأمین شده از خلیج فارس را به استان‌های یزد و کرمان منتقل کنیم.

وی افزود: در ادامه این برنامه ها طرح‌های را برای استان‌های خراسان جنوبی و رضوی، سیستان و بلوچستان، فارس و اصفهان نیز در نظر داریم که هم اکنون در مرحله طراحی است.

وی گفت: اکنون بیش از 95 درصد نیازهای کشور در بخش آب و بیش از 90 درصد نیازها در بخش برق از منابع، تجهیزات و امکانات داخلی تامین می شود و علاوه بر آن، در توسعه دانش بنیان فرآیندهای صنعتی گام های اساسی برداشته شده است.

وزیرنیرو درادامه از امضای دو میلیارد یورو قرارداد سرمایه‌گذاری خارجی تا پایان سال خبر دادو گفت:در دوران پسا برجام  هیات‌های متعددی از کشورهای مختلف به ایران مراجعه کردند و تاکنون پیشنهاد  ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی را دریافت نموده ایم .

چیت چیان گفت: درخواست های مختلفی از کشورهای روسیه، چین، کره، ژاپن، ترکیه، بلژیک، دانمارک، اسپانیا، انگلیس برای سرمایه‌گذاری در بخش آب و برق صورت گرفته است که با برخی از این کشورها در حال مذاکره و با برخی دیگر در حال انعقاد قرارداد هستیم.اما تا کنون  قراردادهای در زمینه‌ انرژی‌های تجدیدپذیر به مرحله اجرا در آمده است و تا پایان سال قرارداد دو میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی امضا خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به فرونشست‌ دشت‌های تهران گفت: مسئله فرونشست زمین به دلیل مصرف بیش از حد آب‌های زیرزمینی یک پدیده شناخته شده و یکی از خطراتی است که ایران را تهدید می‌کند که البته این مسئله تنها مختص دشت‌های تهران نمی‌شود
.

 وی گفت:  در حال حاضر بر اساس اطلاعات سازمان زمین‌شناسی فرو نشست زمین به ۳۶ سانت رسیده که تنها چاره این مسئله اجرای طرح تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی است.

وی گفت: درصورت توقف  طرح تعادل‌بخشی و استفاده از چاه‌های غیرمجاز ،مسئله فرونشست می‌تواند به تجهیزات شهری آسیب‌های جدی وارد کند.

 وی ادامه داد: اجرای طرح تعادل‌بخشی با سرعت در حال اجرا است و می توان گفت ، در صورت ادامه به نتیجه مطلوب خواهیم رسید.

*پروین مرادی/ 1200*


تولید 15درصدبرق کشور از انرژی های تجدید پذیر

نام:
ایمیل:
* نظر: