اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۲۲۵۶۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - 03 February 2021
رئیس سازمان غذا و دارو مطرح کرد:
رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه جهش سریع ویروس کرونا در دنیا کنترل و ایمن سازی واکسن مهم است، گفت: خوشبختانه در آزمایش های اولیه واکسن کرونای ایرانی توانسته بر روی ویروس جهش یافته انگلیسی تاثیر داشته باشد.

تاثیر واکسن کرونا ایرانی بر ویروس جهش یافته انگلیسیبه گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، محمدرضا شانه‌ساز در نشست خبری که به صورت ویدیوکنفرانس برگزار شد، با اشاره به جایگاه صنعت داروسازی کشور، گفت: جایگاه صنعت داروسازی کشور در بعد از انقلاب و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، به هیچ وجه قابل مقایسه نیست. زیرا، قبلا ما فقط یک صنعت وابسته داروسازی داشتیم، اما صنعت دارویی کشور در شرایط کنونی به یک قدرت منطقه‌ای و حتی جهانی مبدل شده است.

تولید روزانه ۴۰ میلیون ماسک در کشور

رئیس سازمان غذا و دارو، با بیان اینکه بحران کرونا با همه آسیب‌هایی که داشته است، توانست زیرساخت‌های کشورهای موفق در صنعت داروسازی را نمایان سازد، گفت: به طوری که ما در شرایط سخت تحریم‌ها توانسته ایم به تولید روزانه ۴۰ میلیون عدد ماسک سه لایه دست یابیم.

وی افزود: تولید ۱۵ تا ۲۰ برابری محلول‌های ضد عفونی کننده و ساخت کیت‌های آزمایشگاهی و دستگاه‌های ونتیلاتور، از جمله دستاوردهای همکاران ما در عرصه کرونا است.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: ما در دوران کرونا توانستیم هر دارویی که در دنیا تولید می شود بعد از سه ماه آن را در داخل کشور تولید کنیم.

وی با اشاره به اینکه به دلیل تامین حجم بالای واکسن کرونا برای کشور، نگاه اصلی‌ما در بحث تامین واکسن از تولیدکنندگان داخلی است، گفت: تا زمانیکه از تولید داخلی مطمئن شویم و تولیدکنندگان‌ بتوانند در حجم انبوه نیاز کشور را برطرف کنند، برنامه واردات از دیگر کشور ها را در دستور کار داریم .

شانه ساز در ادامه گفت: یکی از اقدامات مشارکت در سازوکار کووکس بود که ایران در آن عضو شد و علی‌رغم تحریم‌ها توانستیم پول آن را واریز کرده و به این حوزه وارد شویم.

پیگیری از منابع معتبر دنیا برای خرید واکسن

وی با تاکید براینکه در حال حاضر خرید از سایر منابع معتبر و مطمئن را پیگیری می کنیم، گفت:تلاش نموده ایم تا از توان و ارتباطات بخش‌های خصوصی و بخش‌های غیرخصوصی و دولتی بهره برده و بر این اساس اولین محموله‌ای که برای واردات انتخاب شده، واکسن یکی از کمپانی‌های روسی است که طی این مدت یک واکسن بسیار مطمئن هم از بعد سلامتی و ایمنی و هم از بعد اثربخشی و ایمنی‌زایی بوده و از واکسن‌های خوش‌سابقه در دنیا بوده است.

شانه ساز در ادامه با اشاره به اینکه تنها روی واکسن روسی حساب نکردیم، بلکه  سبدی از واکسن‌های مختلف را در نظر داریم، گفت: یک قسمت از واکسن‌های هندی، چینی و نهایتا کوبا که در کوبا چیزی بین انتقال دانش فنی، تولید و بخشی هم احیانا واردات خواهد بود. این‌ها منابع معتبر و مطمئنی هستند که به کشورهای مختلف عرضه شده است.

تا فاز سوم واکسن کرونا طی نشود هیچ واکسنی وارد نمی کنیم

شانه‌ساز با اشاره به سوال هایی در فضای مجازی در خصوص عدم دریافت واکسن کرونا در کشور، گفت: تا فاز سه مطالعات بالینی یک واکسن که آخرین مرحله‌ای است که در حال حاضر در دنیا باید برای واکسن کرونا طی شود، انجام نشده باشد، اجازه واردات هیچ واکسنی را ندادیم.

وی گفت: اینکه در برخی کشورهای همسایه  از حوزه خلیج فارس تا کشورهای نزدیک و یا دوردست، واکسن را زودتر دریافت کردند، به این لحاظ بود که آن‌ها در فاز سه مطالعات بالینی مشارکت کردند اما ما نخواستیم و سیاست، افکار عمومی، دولتمردان و... نظرشان این نبود که ما در مطالعات بالینی واکسن‌ها مشارکت کنیم.

تولید و تامین واکسن کرونای ایرانی  

شانه ساز در خصوص صدور مجوز و آغاز مطالعه بالینی برای دیگر واکسن‌های کرونا ایرانی، گفت: واکسن روسی که مورد نظر است یکی از منابع مطمئن و معتبری است که می تواند در پیشگیری و قطع انتقال بیماری کووید-19 موثر باشد که به تعداد زیاد وارد می کنیم. در عین حال برآورد ما این است که نیازمان را از طریق تولید داخلی واکسن تامین کنیم.

شانه‌ساز ادامه داد: مجوز دوم را برای یک موسسه که ارسال مدارک را انجام داده بودند، صادر کردیم و به زودی ظرف یکی دو هفته آینده ما مجوز آغاز مطالعات بالینی سومین تولیدکننده‌مان را هم صادر می‌کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه برای تولید این واکسن در دنیا چهار تا پنج روش مدنظر است و در کشور هم هر یک از تولیدکنندگان با یک روش تولید را می خواهند انجام دهند، گفت: ما تنوعی از انواع واکسن‌هایی را که با روش های مختلف تولید می شود در ایران خواهیم داشت و امیدوارم بتوانیم ظرف مدت کوتاهی، بخشی از تولیدات داخلی را به کشورهای دیگر صادر کنیم. البته چند تولیدکننده ایرانی در سازوکار کووکس ثبت و پذیرفته شدند تا اگر  تولید کافی انجام شود، از آن‌ها خریداری هم انجام دهیم.

واکسن ایرانی تا اواخر بهار به تولید انبوه می رسد

رئیس سازمان غذا و دارو با اعلام اینکه واکسن ایرانی ستاد اجرایی فرمان امام تا اواخر بهار به تولید انبوه می‌رسد، گفت: خوشبختانه مراحل بالینی تولید این واکسن با موفقیت در حال انجام است. ضمن اینکه سایر واکسن‌های در دست ساخت نیز مشغول مطالعات بالینی هستند.

شانه ساز در واکنش به اظهاراتی که بعضاً در موضوع واکسن مطرح می‌شود، اظهار داشت: مرجع تأیید واکسن در کشور، سازمان غذا و دارو است و درخواست بنده از دوستانی که قصد اظهار نظر در این حوزه را دارند، این است که با اطلاعات کامل و مستندات علمی حرف بزنند و اگر در حوزه واکسن تخصص ندارند، صحبتی نکنند که افکار عمومی را نگران کند.

رئیس سازمان غذا و دارو، با عنوان این مطلب که شرط ورود واکسن با لحاظ شرایط رقابتی و کیفی خواهد بود، افزود: یکی از دلایل عدم انتخاب واکسن فایزر شرایط سخت حمل و نقل و لجستیک بود

شانه ساز ادامه داد: شرایط نگهداری واکسن روسی منفی ۲۰ درجه است که تأمین لجستیک راحت‌تر است که روی قیمت و کیفیت تأثیر می‌گذارد.

وی بابیان ایکه بانک مرکزی در زمینه تأمین ارز و سازمان برنامه و بودجه در تأمین ریال واکسن قول مساعد داده‌اند، گفت: برای تهیه ۵۰۰ هزار دوز واکسن در حال رایزنی هستیم اما زمان تحویل سریع مهم است.

تاثیر واکسن کرونا ایرانی بر ویروس جهش یافته انگلیسی

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوال عصرپرس مبنی بر تاثیرواکسن کرونا ایرانی بر ویروس جهش یافته انگلیسی، گفت: واکسن کرونا ایرانی در بهترین شرایط و کیفیت درحال ساخت است و در مراحل پایانی است که امیدواریم در اواخر بهار سال آینده به تولید انبوه برسد.

شانه ساز با اشاره به اینکه جهش سریع ویروس کرونا در دنیا کنترل و ایمن سازی واکسن مهم است، گفت: خوشبختانه در آزمایش های اولیه  واکسن کرونای ایرانی توانسته بر روی ویروس جهش یافته انگلیسی تاثیر داشته باشد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره نبود شرایط  GMP یا کیفیت تولید در موسسه رازی برای تولید واکسن کرونا گفت: هنوز این واکسن به مرحله تولید انبوه نرسیده است. اگر به تولید انبوه برسد حتما باید استاندارد کلاس تولید کیفیت خوب را رعایت کند.

شانه ساز ادامه داد: برای چاپ نتایج واکسن ایرانی در نشریه لنست نیز اقدام خواهد شد. هیئت داوری بررسی می کند. اگر تایید کرد اجازه چاپ می دهند. طبق پروتکل های بین المللی عمل می کنیم. ۱۰ سال است توسط سازمان بهداشت جهانی ممیزی شدیم و تاییدیه تایید واکسن را گرفتیم. 

وی گفت: تولید واکسن و تایید آن و چاپ آن در نشریه لنست کار پیچیده و جدیدی برای ایران نیست و حتی ضوابط تولید داروهایی را داریم که اولین بار در دنیا تولید و به دنیا معرفی کنیم.

چهار داروی گیاهی کرونا در حال بررسی هستند

رئیس سازمان غذا و دارو درباره تایید داروهای گیاهی کرونا نیز گفت: چهار داروی گیاهی در حال بررسی هستند. دو داروی دیگر هم اضافه شدند. فاز مطالعات بالینی آنها انجام شد، مطالعات بالینی را با نفرات زیاد انجام می دهند و عملکرد این چهار دارو خوب بوده است. 

وی گفت: برخی استادان به علت ندانستن و نشناختن اظهارنظرهایی در این زمینه کرده اند. باید شناخت پیدا کنند. مذموم است افراد که سابقه علمی خوبی دارند بدون شناخت در مورد موضوعی اظهار نظر می کنند. فکر می کنند سازمان غذا و دارو وظایفش را بلد نیست ما وظایف خودمان را خوب می دانیم و هم داروهای با کیفیت را تایید می کنیم و هم جلوی کار نخبگان را نمی بندیم و هم می دانیم چه کار کنیم تا به موقع داروی مورد نیاز مردم تامین شود.اظهار نظرها از روی ندانستن بود نه غرض اما بررسی این داروها راه تولید داروهای گیاهی و سنتی را نیز باز کرد و این سد شکسته شد.

شانه ساز ادامه داد: درخواست هایی هم داریم که در چارچوب قرار نمی گیرند نمی توانند از نظر ایمنی و اثربخشی خودشان را ثابت کنند و فشار می آورند که مجوز بگیرند اما مورد تایید نیستند.

وی گفت: در حوزه کیت های تشخیص سریع کشور بی نیاز از واردات است. بیش از ۱۰۰ هزار کیت در روز تولید می کنیم. قبل از کرونا این عدد واقعا در حد انگشتان یک دست بود یا حداکثر دو رقمی در موارد خاص بود. در زمینه ونتیلاتور برای بیماران بستری هم خودکفا شده اند. قبلا حدود هزار عدد تولید می کردیم اما اکنون می توانیم در حد نیاز تولید کنیم و زمینه صادرات هم فراهم است.

شانه ساز افزود: ماسک N۹۵ هم تولید داخل هم افزایش یافته است. تولید آن ۵ هزار تا در روز بود،اما در کمتر از یکسال گذشته به ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار عدد در روز ظرفیت تولید ایجاد کرده ایم که بیش از نیاز کشور است. امکان صادرات آن فراهم است. معاونت علمی ریاست جمهوری، بسیچ و سپاه هم در این زمینه کمک کردیم. در زمینه اکسیژن ساز وتولید ایمپلنت دندانی هفته گذشته در ایران مجوز تولید گرفت.

سکوت مدعیان حقوق بشر در مقابل فشار دارویی به ملت ایران

وی با اشاره به تحریم ها علیه ملت ایران گفت: دنیایی که شعار حقوق بشر می دهد با تحریم ها چنین عملکردی دارند هیچ کس در دنیا به داد ما نمی رسد. سازمان بهداشت جهانی، سازمان ملل همه جلوی زورگویی افراد ضد بشر سکوت کرده اند. شرکت های دارویی و واکسن ساز و تجهیزات پزشکی، غذایی، مکمل ساز و آرایشی بهداشتی برای خرید تجهیزات مشکل دارند تا بتوانند کیفیت محصولاتشان را بالا ببرند.

شانه ساز در مورد توزیع داروهای ترک اعتیاد در داروخانه ها گفت: با صدور مجوز توزیع داروهای مخدر این طور نیست که به مراکز ترک داروی مخدر داده نشود. این داروها طبق روال به مراکز ترک داده می شود تا اگر معتادی نخواهد به مراکز ترک برود برای تهیه دارو مجبور نباشد به ناصرخسرو برود. این اتفاق می افتد بنابراین تعدادی از داروخانه ها مجوز توزیع داروهای ترک اعتیاد را می گیرند.د علت این سر و صداها را متوجه نمی شویم. به هر حال سازمان بهداشت جهانی تاکید دارد برای بیمار معتاد دارو در دسترس باشد و نباید آن را محدود کنیم.


 

 


 

 

 

 

خبرنگار: پروین مرادی


نام:
ایمیل:
* نظر: