اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۲۲۵۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۶ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - 28 January 2017
9 بهمن 1395 خورشیدی برابر با 29 ربیع الثانی 1438 هجری و 28 ژانویه 2017 میلادی
پس از تجاوز نيروهاي شوروي و انگلستان به ايران در شهريور 1320 و نقض بي‏طرفي ايران در جنگ جهاني دوم، پيماني سه جانبه بين ايران، انگلستان و شوروي به امضا رسيد.
سرویس فرهنگی عصرپرس: رویدادهای مهم این روز در تقویم خورشیدی ( 9 بهمن 1395 ) به شرح زیر می باشد.

• امضاي پيمان تحميلي سه جانبه بين انگلستان، شوروي و ايران در مجلس شوراي ملي (1320 ش)

تقویم تاریخ شنبه 9 بهمن

پس از تجاوز نيروهاي شوروي و انگلستان به ايران در شهريور 1320 و نقض بي‏طرفي ايران در جنگ جهاني دوم، پيماني سه جانبه بين ايران، انگلستان و شوروي به امضا رسيد. بر اساس اين پيمان تحميلي، دولت وقت ايران به نخست ‏وزيري محمدعلي فروغي به ناچار پذيرفت كه راه‏ها و وسايل ارتباط زميني، هوايي و دريايي خود را در اختيار متفقين قرار دهد تا آنان با ارسال تجهيزات از طريق ايران، جبهه شوروي را در برابر آلمان نازي تقويت كنند. در برابر، دولت‏هاي شوروي و انگلستان، تماميت ارضي ايران را به رسميت شناختند و متعهد شدند كه حداكثر شش ماه پس از پايان جنگ، خاك ايران را ترك كنند.

• رحلت استاد بزرگ اخلاق و عارف كبير آيت اللَّه "ميرزا علي‏ آقا قاضي طباطبايي" (1325 ش)

تقویم تاریخ شنبه 9 بهمن

آيت ‏اللَّه سيد علي قاضي طباطبايي در سال 1248 ش (13 ذيحجه 1285 ق) در تبريز و در خانواده‏اي اهل علم و ادب و تقوي زاده شد. وي در تبريز از برخي فضلا و نيز پدر، استفاده‏هاي علمي برد و در جواني براي ادامه تحصيلات راهي نجف اشرف گرديد. 

• افزايش اعتراضات مردم نسبت به بختيار (1357 ش)

تقویم تاریخ شنبه 9 بهمن

روز نهم بهمن 1357، تهران يك بار ديگر، شاهد يك جنگ خونين شش ساعته بود و طي اين درگيري‏ها در نقاط مختلف شهر، صدها نفر شهيد و زخمي شدند. در اين حال، صداي رگبار مسلسل‏ها از بالاي بام ستاد ژاندارمري و ميادين تهران، ساعت‏ها به گوش مي‏رسيد و مردم در تهران و شهرستان‏ها، با همبستگي كم نظيري، دست به تشكيل گروه‏هاي امداد زده و خيابان‏ها را سنگربندي كرده بودند. همچنين در اين روز، آيت ‏اللَّه سيد محمود طالقاني به جمع متحصّنين روحانيان مبارز و انقلابي در مسجد دانشگاه تهران پيوست و استادان و طلاب حوزه علميه قم نيز در مسجد اعظم اين شهر متحصّن شدند. 

• بازگشايي فرودگاه‏هاي كشور به دستور بختيار در نتيجه فشار مردم انقلابي (1357 ش)
با گسترده ‏تر شدن مخالفت‏ها و اعتراضات مردمي و پس از تحصن روحانيون در مسجد دانشگاه تهران، فرهنگيان و ديگر اقشار جامعه نيز با اعلام همبستگي، به جمع آنان پيوستند. در حالي كه تعداد متحصنين هر لحظه بيشتر مي‏شد و فشار افكار عمومي در اعتراض به بسته بودن فرودگاه‏ها جهت جلوگيري از ورود امام به كشور شدت مي‏گرفت، دولت به ناچار در نهم بهمن 57، دستور بازگشايي فرودگاه‏ها را صادر كرد و اعلام شد كه به مناسبت فرود هواپيماي حامل امام خميني(ره)، فرودگاه براي ساير پروازها بسته است.

• شهادت سردار رشيد اسلام، برادر "غلامحسين افشردي" معروف به "حسن باقري" (1361 ش)

تقویم تاریخ شنبه 9 بهمن

غلامحسين افشردي معروف به حسن باقري در 25 اسفند 1334 ش در تهران به دنيا آمد. اين شهيد گرانقدر در نوجواني در كلاسهاي مذهبي كه زير نظر آيت اللَّه دكتر بهشتي برگزار مي شد شركت مي كرد و شديداً تحت تأثير وي قرار گرفت. 

• درگذشت  "حاج اسماعیل دولابی" (1381 ش)

تقویم تاریخ شنبه 9 بهمن

محمد اسماعیل دولابی در روستای دولاب از توابع تهران زاده شد. در جوانی به شغل کشاورزی اشتغال داشت و در عین حال به صورت آزاد به دانش‌آموزی در جلسات علمای دینی معاصر مانند آیت‌الله سید محمد شریف شیرازی، آیت‌الله شاه‌آبادی، آیت‌الله تقی بافقی، شیخ غلامعلی قمی و شیخ محمدجواد انصاری پرداخت. 

• شهادت شهید محمد عبداللهی (1359ش)

تقویم تاریخ شنبه 9 بهمن

شهید محمد عبداللهی در سال ۱۳۳۸ش در نیم‎ور از توابع محلات استان مرکزی در خانه‌ محقر خانواده‎ای زحمت‎کش چشم به جهان هستی گشود. محمد از ابتدا با نماز و قرآن مأنوس بود و به نصیحت پدر و مادر، به مدرسه و مسجد رفت و در مراسم عزاداری، یکی از مستمعین پرشور و شوق واعظین بود. 

• بین شارجه و عمان جنگ درگرفت. قسمتی از شارجه به تصرف نیروی عمان درآمد(1350ش)

• بختیار در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد: به پاریس نخواهم رفت و فرودگاه مهرآباد تا چند ساعت دیگر باز خواهد شد(1357ش)
و در راه ورود حضرت آیت الله العظمی خمینی به کشور مانعی نیست بختیار افزود به هیچوجه استعفا نمی دهم و به هر کاری دست می زنم تا جنگ مسلحانه روی ندهد. وحدت، استقلال و تمامیت ایران از خمینی و شاه مهمتر است. شکل رژیم مهم نیست و با انتخابات برای همه چیز، حتی تغییر رژیم حاضرم. 

• امام خمینی اعلام کرد: اگر ارتش کنار بکشد، آرامش تضمین می شود. محافظ من خدا است و حفظ امنیت با مردم است(1357ش)

• در دانمارک دانشجویان سفارت را اشغال کردند(1357ش)

• شاه از عهدشکنی کارتر و نزدیکان خود گله گذاری کرد و افزود برخلاف قول کارتر، واشنگتن بطور مداوم وی را مورد حمله قرار داده است(1357ش)

• موقرالسلطنه به دار کشیده شد (1288ش)

تقویم تاریخ شنبه 9 بهمن

• درگذشت یحیی مافی از پیشگامان آموزش و پرورش نوین در ایران و از بنیان گذاران شورای کتاب کودک (1392ش)

تقویم تاریخ شنبه 9 بهمن

مرحوم مافی با همسرش مرحومه «معصومه سهراب»، از جمله پیشگامان گشایش مدرسه های ملی در ایران بودند. آن دو مراکزی همچون «کودکستان مهر» و «مجتمع آموزشی مهران» را تاسیس کردند. مدرسه ای که از سال 1334 تاسیس شد و تا سال ۱۳۵۸( که به موجب مصوبه شورای انقلاب، همه ی مدارس ملی به دولتی تبدیل شدند) به کار خود ادامه داد. مافی و همسرش دی ماه هم به گروهی از کارشناسان ادبیات کودکان و آموزش و پرورش کودکان و هنرمندان که دغدغه رشد ادبیات کودکان ایران را داشتند،‌ پیوستند و شورای کتاب کودک ایران را بنیاد نهادند. نهادی که مافی تا پایان عمر خود در آن حضوری فعال داشت. پیکرمرحوم مافی در امامزاده طاهر کرج به خاک سپرده خواهد شد.

• پيمان اتحاد بين سه كشور امروز در وزارت امور خارجه به امضاء رسيد.(1320 ش)
 از طرف دولت ايران علي سهيلي وزير امور خارجه و از طرف دولت شوروي اسميرنوف سفير كبير و از طرف انگلستان ريدرزبولارد وزير مختار پيمان نامه را امضاء كردن

• دكتر مصدق نخست وزير به سادچيكف سفير اتحاد جماهير شوروي اطلاع داد كه مدت قرارداد شيلات درياي خزر پايان يافته و دولت ايران مايل به تمديد امتياز نيست(1331 ش)

تقویم تاریخ شنبه 9 بهمن

رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری ( 29 ربیع الثانی 1438 )

• تولد "محمد بن احمد ذهبي" محدث و مورخ(673 ق)
شمس الدين، محمدبن احمد ذهبي محدث و مورخ مشهور، علاقه‏ي زيادي به گردآوري حديث داشت و براي تكميل اين علم، سفرهاي بسيار كرد. او در اين سفرها از بسياري از بزرگان و علما حديث شنيد و آن‏ها را ضبط نمود. ذهبي وقايع تاريخ اسلام و مشاهير اين دوران را از زمان ظهور آيين اسلام تا سال 704 ق دنبال كرده و اخبار و وقايع محدثين آن دوره را نيز به رشته‏ ي تحرير درآورده است. 

• وفات "محمد بن عبداللَّه بن بهلول" معروف به شيباني از مشاهير حديث(1387 ق)
محمد بن عبداللَّه بن محمد بن عبيداللَّه بن بهلول، معروف به شيباني، كوفي الاصل، از مشاهير محدثان اماميه مي‏باشد كه براي استماع حديث، مسافرت‏ها كرده و تأليفاتي دارد. او در ابتدا به نقل احاديث معتبر همت مي‏گماشت ولي در ادامه از روايت احاديث غريب نيز خودداري نكرد و باعث شد كه ديگران نقل روايت‏هاي او را معتبر نشمارند.

رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی ( 28 ژانویه 2017 )

• تولد "مادام فرانسْ كولْتْ" يكي از بزرگ‏ترين زنان نويسنده جهان (1873م) (ر.ك: 3 اوت)

تقویم تاریخ شنبه 9 بهمن

مادام سيدوني گابريل كلودين كولت معروف به مادام فرانْسْ كولْت نويسنده شهير فرانسوي در 28 ژانويه 1873م در فرانسه به دنيا آمد. وي تحصيلات ابتدايي را در زادگاهش فرا گرفت و سپس براي يافتن كار رهسپار پاريس شد. كولت در پاريس با يك روزنامه نگار ازدواج كرد و در خانه براي مبارزه با بيكاري و آزمايش ذوق ادبي خود، قلم به دست گرفت.

• درگذشت "ويليام ييتْزْ" شاعر و اديب بزرگ ايرلندي (1939م)

تقویم تاریخ شنبه 9 بهمن

ويليام باتْلِر ييتْزْ شاعر و اديب ايرلندي - انگليسي در سيزدهم ژوئن 1865م در ناحيه‏اي نزديك دوبلين در ايرلند به دنيا آمد. وي پس از طي تحصيلات خود، به ترجمه و گردآوري قصه‏ هاي ايرلندي پرداخت و پس از نگارش كتاب سفرهاي اُويسين در 24 سالگي به شهرت رسيد. علاقه ييتز به ناسيوناليسم ايرلندي و افسانه ‏هاي كشورش در اين كتاب منعكس است. 

• روز جهاني كمك به جذاميان
شايد امروزه جذام براي ما بيماري مهمي محسوب نشود، اما نيم قرن‌پيش‌جذام آنقدر موضوع مهمي محسوب مي‌شد كه ‌رائول فولبريو فرانسوي آخرين يكشنبه‌ ماه ژانويه هر سال را، روز جهاني ‌كمك ‌به ‌بيماران ‌جذامي‌ ناميد. در آن‌ زمان‌در سراسر جهان‌، تقريبا 15 ميليون‌ نفر به ‌اين‌ بيماري ‌مبتلا بودند. 

• مرگ "شارلماني" از امپراتوران مقتدر اروپا (814م)


تقویم تاریخ شنبه 9 بهمن
شارلماني يا شارل كبير در 2 آوریل سال 742 م در فرانسه به دنيا آمد و پس از مرگ پدر، مشتركاً با برادرش به سلطنت رسيد. با مرگ برادر شارلماني، وي در سال 771 م، رهبري طويف فرانك را به تنهايى در دست گرفت و به سركوب اقوام رقيب و گسترش سرزمين‏هاي تحت تصرف خود پرداخت. شارلماني اولين پادشاه اروپايى بود كه در سال 800 م، تاج امپراتوري را از پاپ لئون سوم دريافت كرد و به اين ترتيب پادشاه، مقامي روحاني يافت.

• تولد "كوندامين" رياضي دان و جهانگرد فرانسوي (1701م)

تقویم تاریخ شنبه 9 بهمن

كوندامين، رياضي‏دان، سياح و مهندس معروف فرانسوي در 28 ژانویه 1701م در پاريس به دنيا آمد. وي گرچه تحصيلات مرتبي نداشت ولي به سبب علاقه فراواني كه به جفرافيا و رياضيات پيدا كرد، به مطالعه درباره اين علوم پرداخت و دانشمند مشهوري شد. 

• تولد "پيتر پل روبنس" نقاش معروف اروپايي (1577م) (ر.ك: 8 اوت)
پتر پل روبنس (۲۸ ژانویه ۱۵۷۷ - ۳۰ مه ۱۶۴۰) نقاش مشهور سبک باروک فلمانی در سدهٔ ۱۷ میلادی بود. او در وستفالی در آلمان کنونی به دنیا آمد و بیشتر دوران کارش را در شهر آنتورپ (در ناحیهٔ فلاندر، در بلژیک کنونی) به سر برد.موضوع کارهای او بیشتر پرتره، منظره و صحنه‌های تاریخی-مذهبی را در بر می‌گیرد. کشتار بی‌گناهان، یکی از نقاشی‌های او که برگرفته از داستانی از انجیل متی است، در سال ۲۰۰۲ به مبلغ ۴۹٫۵ میلیون پوند به فروش رفت که بالاترین قیمت برای آثار استادان قدیم نقاشی است.
نام:
ایمیل:
* نظر: