اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۲۲۳۱۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۴ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - 20 January 2021
به همت انجمن تغذیه ایران از کتاب راهنمای بالینی تغذیه کووید 19 رونمایی شد.

رونمایی از کتاب راهنمای تغذیه بالینی کووید 19به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، با حضور مهدی شادنوش رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری های وزارت بهداشت، جلال الدین میرزای رزاز رئیس انجمن تغذیه ایران به همت انجمن تغذیه ایران از کتاب راهنمای تغذیه بالینی در کووید 19 رونمایی شد.

رئیس مرکز مدیریت پیوند بیماری های وزارت بهداشت در این مراسم با تاکید بر تغذیه بالینی در کووید 19 گفت: تغذیه باید مورد توجه بیش از پیش در بین وزارت بهداشت و جامعه قرار گیرد.

کتاب راهنمای تغذیه بالینی، آغاز همکاری جامعه تغذیه ای کشور با سایر بخش هاست

وی ادامه داد: باید با حمایت های بیمه ای، توجه کشور را به امر تغذیه ای در حوزه سلامت بیشتر کنیم ، امیدوارم این حرکت سرآغاز همکاری های آینده جامعه تغذیه ای کشور با سایر بخش ها باشد.

در ادامه جلال الدین میرزای رزاز رئیس انجمن تغذیه ایران با اشاره به اینکه امروز حدود 11 ماه از بحران کرونا در کشور  می‌گذرد، گفت: روزهایی را پیشت سر گذاشته ایم که با توجه به جدید بودن بیماری و عدم اطلاع از آن نمی توانستیم در خصوص آن صحبت کنیم.

تدوین دستورالعمل های تغذیه ای در بحران کرونا

وی ادامه  داد: تحت  این شرایط وارد معرکه ای شدیم که هیچ اطلاعاتی در مورد کرونا نداشتیم اما با همکاری ستاد مقابله با کرونا بحث نوشتن دستورالعمل های تغذیه ای در بیماران مبتلا به کرونا را شروع کرده و شب ها و روزهای را پشت سر گذاشتیم و توانستیم با کمک همکاران تغذیه ای کشور  کتاب راهنمای بالینی تغذیه نوشته  و از آن رونمایی کنیم.

میرزای رزاز با اشاره به سه سرفصل کلی دستور العمل تغذیه ای برای حمایت های تغذیه ای قبل از ابتلاء بیماری کرونا، بیماران بستر ی و دوران نقاحت بیماران، گفت: با تبدیل این دستورالعمل ها به زبان انگلیسی در سایت who  قرار گرفته و همین اقدام و فعالیت های کرونایی گامی برای تمدید پایگاه منطقه ای انیستیتو تغذیه برای چهار سال آینده  در کشور شد.

پاسخگوی تغذیه ای با اپلیکشن تاک 

وی با تاکید بر ایجاد اپلیکیشن تاک در بحران کرونا، گفت:  از طریق این اپلیکیشن و توسط 700 فارغ التحصیل تغذیه ای به صورت آنلاین و شبانه روز به سوالات مردم پاسخ  داده می شود و علاوه بر آن نیر  توانستیم اپلیکیشن تغذیه را به دو زبان فرانسه و انگلیسی ترجمه کرده و در اختیار جامعه جهانی قرار دهیم.

رئیس انجمن تغذیه ایران با تشکر از تمامی دست اندرکاران چاپ این کتاب، گفت: به همت همه همکاران ما در سراسر کشور توانستیم از این کتاب رونمایی کنیم.

تلاش انجمن تغذیه ایران در جهت کنترل بیماری کرونا 

غلامرضا فارسانی  مسئول اداره تغذیه بالینی با اشاره به اینکه تمام تلاش انجمن تغذیه ایران این بود که برای کادر درمان اقداماتی انجام دهیم که در مرحله نخست به بیماری مبتلا نشوند و در نهایت به کنترل بیماری  کمک کنیم ، گفت: تمام دغدغه ما برای کنترل بیماری بود و سعی کردیم برای همه گروه ها چه مبتلاشدگان و جه افراد درمان شده در خصوص تغذیه موثر برنامه هایی را اعلام کنیم.

مسئول اداره تغذیه بالینی با بیان اینکه با همکاری انجمن تغذیه برنامه ریزی و تدوین یک پروتکل درمانی انجام شد و  بیماریان بستری، سرپایی و افراد حاضر در نقاحتگاه ها مورد حمایت تغذیه ای قرار گرفتن که امیدوارم با رونمایی از این کتاب بتوانیم گام اساسی در کنترل کامل بیماری برداریم.

تقویت جایگاه جامعه تغذیه کشور در حوزه سلامت

در ادامه مجید حسن قمی نایب رییس انجمن تغذیه ایران و متخصص تغذیه و رژیم درمانی ضمن اشاره به چالش‌های پیش روی فارغ‌التحصیلان علوم تغذیه و جامعه تغذیه کشور، بر ضرورت تقویت جایگاه این قشر در نظام درمان، پیشگیری و بازتوانی تاکید کرد.

وی با تاکید بر نقش تغذیه در پیشگیری، درمان و کاهش عوارض بیماری‌ها، عنوان کرد: با وجود اثبات نقش تغذیه در کاهش بار مراجعات به بیمارستان‌ها ولی متاسفانه هنوز مشاوره‌های تغذیه‌ای تحت پوشش سازمان‌های بیمه‌گر قرار نگرفته‌اند.

 قمی در این رابطه به بازنگری آیین نامه دفاتر کار مشاور تغذیه اشاره کرد و گفت: متاسفانه در این حوزه و به خاطر مسائل مبتلابه جامعه تغذیه، به جای همفکری و هم افزایی دچار همزیستی شده‌ایم.

ارسال 5 هزار جلد کتاب راهنمای بالینی تغذیه به دانشگاه های علوم پزشکی کشور

در پایان وحید ملکی کارشناس اداره تغذیه بالینی مرکز مدیریت پیوند و بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، عنوان کرد: کتاب مذکور حاصل سرچ سیستماتیک در پایگاه‌های مرتبط و متناسب با آخرین شواهد و رفرنس‌های علمی است و تمام توصیه‌های ارایه شده در آن علمی و مستند است. به عبارت دیگر در خصوص هر کدام از توصیه‌های این کتاب اجماع وجود داشته و از موارد ضد و نقیض در آن پرهیز شده است.

به گفته وی، این کتاب کلیه صحبت‌های غیرعلمی و غیرمستند مطرح شده در سطح جامعه را خنثی کرده و زمینه ای را فراهم کرده که همگی به مطالب این کتاب استناد کنند و از این پس هر گفتمانی در حوزه تغذیه در جامعه و رسانه‌ها با استناد به این کتاب به عنوان یک رفرنس مشخص خواهد بود.

ملکی در پاسخ به سوال عصرپرس در خصوص اینکه آیا این کتاب در گادلاین های بیمارستانی نیز قرار خواهد گرفت: گفت: 5 هزار جلد به معاونت‌های درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ارسال می شود و توصیه شده که بیمارستان‌ها برای تدوین پروتکل‌های درمانی و تغذیه‌ای از این کتاب استفاده کنند.

 




خبرنگارک پروین مرادی 
نام:
ایمیل:
* نظر: