اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۲
کد خبر: ۲۱۸۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۳ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - 23 January 2017
4 بهمن 1395 خورشیدی برابر با 24 ربیع الثانی 1438 هجری و 23 ژانویه 2017 میلادی
وقتي كه خبر بازگشت امام خميني(ره) به كشور قوت گرفت، دولت بختيار، براي جلوگيری از ورود امام، به كليه شركت‏هاي هواپيمايي بين المللي اعلام كرد كه به تهران پرواز نكنند. علاوه بر اين به دستور بختيار، تعداد زيادي تانك و زره‏پوش در فرودگاه مهرآباد تهران مستقر شدند تا از ورود امام به ميهن اسلامي جلوگيري نمايند.
سرویس فرهنگی عصرپرس: رویدادهای مهم این روز در تقویم خورشیدی ( 4 بهمن 1395 )به شرح زیر است.

• ورود سپاه روسيه به ايران در جريان جنگ جهاني اول (1293ش)

هنوز مدتي از تاجگذاری احمدشاه قاجار نگذشته بود كه جنگ جهاني اول آغاز شد. در اين جنگ، دولت‏هاي روسيه، انگلستان و فرانسه با دولت‏هاي آلمان، اتريش، مجارستان و ايتاليا به نبرد برخاستند و پس از مدتي حكومت عثماني نيز اتّحاد خويش را با آلمان اعلام كرد و عملاً وارد جنگ گرديد.

• مسافرت "محمدرضا پهلوي" به قم در آستانه رفراندوم انقلاب سفيد (1341 ش)

تقویم تاریخ دوشنبه 4 بهمن

پس از ارتحال آيت‏ اللَّه بروجردي، محمدرضا پهلوي درصدد انجام برنامه‏هاي به اصطلاح اصلاحات برآمد. يكي از اين برنامه‏ ها اصول ششگانه شاه و ملت بود كه با تبليغات و سر و صداي فراواني عنوان گرديد و قرار شد در ششم بهمن 1341 ش به رفراندوم گذاشته شوند. از اين رو شاه ظاهراً براي تقسيم املاك قم و باطناً براي قدرت‏ نمايي، تصميم به مسافرت به اين شهر گرفت. بامداد روز سوم بهمن، شهر قم به يك پايگاه نظامي و امنيتي تبديل گرديد و عده‏ اي از شهر تهران براي استقبال ظاهري از شاه، به قم آمده بودند.

• بستن فرودگاه مهرآباد به دستور "بختيار" براي جلوگيري از ورود امام به ايران (1357ش)

تقویم تاریخ دوشنبه 4 بهمن

وقتي كه خبر بازگشت امام خميني(ره) به كشور قوت گرفت، دولت بختيار، براي جلوگيري از ورود امام، به كليه شركت‏هاي هواپيمايي بين المللي اعلام كرد كه به تهران پرواز نكنند. علاوه بر اين به دستور بختيار، تعداد زيادي تانك و زره‏پوش در فرودگاه مهرآباد تهران مستقر شدند تا از ورود امام به ميهن اسلامي جلوگيري نمايند. همچنين كليه فرودگاه‏هاي كشور براي سه روز بسته اعلام شد و در نتيجه، نزديكان امام اعلام كردند، به مناسبت بسته بودن فرودگاه‏ها، سفر امام به تهران، دو روز به تعويق افتاد.

• ارايه لايحه عوام فريبانه انحلال ساواك توسط بختيار به مجلس در اوج انقلاب اسلامي (1357 ش)

تقویم تاریخ دوشنبه 4 بهمن

بختيار كه خود را مرغ طوفان و ناجي ايران معرفي مي‌كرد و كوشيد با تمهيدات ساده‌انديشانه خود طوفان انقلاب اسلامي را متوقف كند بنابراين از يك سو با ارايه لايحه عوام فريبانه «انحلال ساواك» تلاش كرد توجه مردم را به خود جلب كند و از سوي ديگر وقتي از خبر بازگشت امام خميني(ره) به كشور مطلع شد، سعي خود را براي عدم مراجعت حضرت امام(ره) به كشور به كار بست.

• درگذشت استاد "حسن هريسي" خوشنويس معاصر (1362 ش)

تقویم تاریخ دوشنبه 4 بهمن

استاد حسن هَريسي در سال 1282 ش در تبريز به دنيا آمد. از دوازده سالگي به مدرسه طالبيه آن شهر رفت و پس از فراگيري قرآن، گلستان سعدي، صرف، نحو، منطق و فقه و اصول، به خوشنويسي روي آورد و خط نستعليق و نسخ را در محضر استادان شهر آموخت. استاد هريسي از 25 سالگي خدمات فرهنگي خود را به عنوان معلم خوشنويسي در مدارس تبريز آغاز كرد و از 1347 در خانه فرهنگ تبريز به آموزش خوشنويسي پرداخت.

• ذوالفقار علی بوتو رئیس جمهوری پاکستان وارد تهران شد(1350ش)

تقویم تاریخ دوشنبه 4 بهمن

• ساواک خراسان در نامه ای به مدیریت کل اداره سوم، به تبعید آیت الله مشکینی و اقدامات ایشان در جهت تحریک طلاب در شهرستان کاشمراشاره کرد؛(1356ش)

و پس از آن ضمن اشاره به تبعید آقای عبدالرحیم ربانی شیرازی به این شهرستان اعلام کرد که حضور این روحانیون متعصب مذهبی به مصلحت نیست و در پایان از این سازمان خواست تا نسبت به انتقال آقای ربانی به یکی از شهرهای سنی نشین و یا دور افتاده اقدام نماید

• ساواک مشهد در گزارشی، از تعطیلی نماز جماعت و درس برخی از روحانیون و مدرسین حوزه این شهر خبر داد.(1356ش)

تقویم تاریخ دوشنبه 4 بهمن

آقایان سید عبدالکریم هاشمی نژاد، غلامرضا طبسی، علی فلسفی، جواد تهرانی، سید عبدالله شیرازی، محامی، صالحی، واعظی، رضازاده، دهشک، و سایر مدرسین حوزه، کلاس های درس خود را تعطیل کردند. همچنین آقایان مروارید، مدرسی، محامی، عبایی و فلسفی از برگزاری نماز جماعت خودداری نمودند.

• گروهی از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد ضمن سردادن شعار علیه رژیم در داخل یکی از کلاس ها اقدام به برپایی تظاهرات کردند و پس از شکستن شیشه ها و به هم ریختن وسایل کلاس متواری شدند.(1356ش)

• دكتر محمد سجادي شهردار تهران به معاونت نخست وزيري تعيين گرديد. (1321 ش)

تقویم تاریخ دوشنبه 4 بهمن

رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری ( 24 ربیع الثانی 1438 )

• درگذشت "سيدقاسم الانوار" شاعر عهد تيموري(837 ق)

سيدقاسم الانوار از شعراي معروف عهد تيموريان اهل تبريز بود و از بزرگان علم و دانش كسب فيض كرد. وي بعد از مدتي در هرات در افغانستان اقامت گزيد و تدريس را آغاز كرد. سيدقاسم به تدريج به شهرت رسيد به طوري كه شاگردان و مريدان وي از نواحي و شهرهاي مختلف به حضورش مي‏شتافتند.
رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی ( 23 ژانویه 2017 )

• وقوع زلزله شديد در چين (1556م)

تقویم تاریخ دوشنبه 4 بهمن

يكي از شديدترين و موحش‏ترين زمين لرزه‏ هاي جهان در روز 23 ژانويه 1556م در ايالت شنسي در چين اتفاق افتاد. اين ايالت يكي از پرجمعيت ‏ترين ايالات چين بود و از اين رو، خسارات جاني و مالي بسياري بر مردم آن منطقه وارد آمد.

• تولد "ماري هانري بيل" معروف به "استاندال"، اديب فرانسوي (1783م)

تقویم تاریخ دوشنبه 4 بهمن

ماري هانري بيل معروف به استانْدالْ، داستان‏ نويس فرانسوي در 23 ژانويه 1783م در خانواده‏اي متوسط به دنيا آمد. وي در كودكي مادرش را از دست داد، از اين رو به پدر و نزديكان كه مي‏خواستند جاي مادر او را بگيرند كينه شديد يافت. همين محروميت، موجب سرخوردگي و طغيان روحش گشت، چنانكه محيط شهرستان و طبقات مختلف جامعه و مذهب و سياست، همه مورد نفرت و كينه‏ورزي او قرار گرفت. هانري در نوجواني به تحصيل رياضي پرداخت و پس از ورود به عالم موسيقي و سپس ارتش، وارد دنياي ادبيات شد.

• تقاضاي صلح فرانسه پس از شكست از آلمان (1871م)

در جريان جنگ‏هاي پروس و فرانسه در سال 1870م، پاريس محاصره شد و محاصره شهر بيش از چهار ماه به طول انجاميد. مجلس ملي فرانسه كه به شهر "بُردو" نقل مكان كرده بود ناپلئون سوم را كه به اسارت گرفته شده بود از امپراتوري خلع و تي‏ير را بعنوان اولين رئيس جمهور، جمهوري سوم فرانسه برگزيد.
 
• تعيين شهر "بيت المقدس" به عنوان پايتخت اسرائيل توسط پارلمان اين رژيم (1950م)

تقویم تاریخ دوشنبه 4 بهمن

در 23 ژانويه 1950م پارلمان رژيم صهيونيستي موسوم به كِنِست، شهر بيت المقدس قبله اول مسلمانان را به عنوان پايتخت اين رژيم اعلام كرد. اين تصميم پارلمان رژيمِ اشغال‏گر قدس، خشم اعراب و مسلمانان را برانگيخت. با وجود اين، تلاش‏هاي رژيم صهيونيستي به منظور جلب رضايت ساير كشورها براي به رسميت شناختن بيت المقدس به عنوان پايتخت اين رژيم و انتقال سفارت‏خانه‏هاي آنها به اين شهر، به جايي نرسيد و تاكنون، تل‏آويو، پايتخت رژيم اشغال‏گر قدس شناخته مي‏شود.

• درگذشت پیر بوردیو، جامعه‌شناس و مردم‌شناس برجسته فرانسوی (2002م)

تقویم تاریخ دوشنبه 4 بهمن

پیر بوردیو در اول اوت ۱۹۳۰م در دنگین که شهرک کوچکی در منطقه بی‌آرن از بخش باسه-پیرنه در جنوب شرقی فرانسه است، به‌دنیا آمد. پدر او یک کارمند دولتی بود و محل زندگی آن‌ها ناحیه‌ای روستایی و نزدیک به دهات بود. بوردیو در دهه ۱۹۵۰م در اکول نرمال سوپریور در پاریس به تحصیل مشغول شد. بنا به گفته خودش با این‌که با درجه عالی در رشته فلسفه فارغ‌التحصیل شد، برای اعتراض به ماهیت خشک، بی‌روح و اقتدارطلبانه آموزش‌هایی که ارائه می‌شد، از نوشتن رساله امتناع کرد. وی در ۱۹۵۶م به خدمت نظام فراخوانده شد و دو سال در الجزایر در خدمت ارتش فرانسه بود. بوردیو، بعدها و در سال ۱۹۸۵م، کتاب «جامعه‌شناسی الجزایر» را به چاپ رساند و دو سال نیز در دانشگاه الجزایر به تدریس پرداخت.

تقویم تاریخ دوشنبه 4 بهمن
نام:
ایمیل:
* نظر: