اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۲۱۷۹۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۸ - ۰۱ دی ۱۳۹۹ - 21 December 2020
روابط عمومی سازمان غذا و دارو اعلام کرد: مراكز اطلاع رساني دارو و سموم(DPIC) ارائه دهنده خدمات مشاوره‌ای در مورد داروها و همچنین کنترل موارد مسمومیت پیش از رسیدن به مراکز درمانی از طریق سامانه ۱۹۰ (داخلی ۳- کد ۲)، پاسخگوی عموم مردم است.
اطلاع از عوارض و تداخلات دارویی در سامانه ۱۹۰به گزارش عصرپرس از وزارت بهداشت، شاغلین حرف پزشکی و یا عموم مردم می‌توانند از طریق شماره گیری خط تلفن ۱۹۰ و انتخاب داخلی ۳، کد ۲، با این مرکز تماس بگیرند و تمامی سوالات خود را در زمینه داروها و کنترل موارد مسمومیت از داروسازان و پزشکان شاغل در این مراکز مطرح کنند. در تمامی نقاط کشور با شماره گیری ۱۹۰ ، می توان به مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم همان منطقه دانشگاهی متصل شد.
 
مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم واقع در شهر تهران، اصلی ترین مرکز کشور می باشد که از ساعت ۸ تا ۲۰ علاوه بر پاسخگویی تماسهای شهر تهران، به تماسهای وارده از دیگر شهرهایی که فاقد مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم می باشند، مشاوره دارویی ارائه می‌کند.
 
امروزه با پيشرفت‌های سريع در زمينه توليد داروهای جديد، نياز به آگاهی و دسترسی به اطلاعات مربوطه در همه ابعاد ضروری است.

علاوه بر اين، با راهنمايی تلفنی بيماران و افرادی که دچار مسمومیت شده اند و خانواده‌های ايشان، مراجعات غیر ضروری به مراکز درمانی کاهش خواهد یافت. همچنين با ارائه اطلاعات دارویی و شناسايی عوارض و تداخلات خطرناك توسط داروسازان شاغل در این مراکز، می توان به سلامت جامعه کمک کرد.
 
 سوالاتی که از طریق تماس تلفنی با سامانه ۱۹۰، داخلی ۳، ۲ می توان از مراکز اطلاع رسانی داروها و سموم پرسش کرد به شرح زیر است:

     ارزیابی دارو، موارد مصرف دارو در هر بیمار

    موارد منع مصرف دارو و موارد احتیاط مصرف

 عوارض شایع مصرف دارو، راه‌های کاهش آنها، همچنین شناسایی عوارض خطرناک و اقدام صحیح در برخورد با آنها

    تداخلات داروها با داروهای دیگر، غذاها و نتایج آزمایشهای طبی

    ایمنی مصرف دارو در دوران بارداری و شیردهی

    سازگاری اختلاط داروهای تزریقی با هم و با محلولهای تزریقی

    شرایط نگهداری و پایداری داروها

    بررسی شدت مسمومیت‌ها و راهنمایی اولیه و اقدامات مقتضی قبل از رساندن فرد مسموم به بيمارستان
نام:
ایمیل:
* نظر: