اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۲۱۴۸۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۵ - ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - 05 December 2020
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه با توجه به سرد شدن هوا و فصل زمستان، مهم ترین عامل ایجاد بیماری و انتشار آن دورهمی های خانوادگی است،گفت: از مردم تقاضا دارم رعایت پروتکل ها راجدی بگیرند، تغییر رنگ شهرها از قرمز به نارنجی به این معنا نیست که بیماری ضعیف یا کنترل شده است و اگر مردم رعایت نکنند وضعیت بدتر می شود.
دورهمی های خانوادگی مهم ترین عامل انتشارویروس کرونااست
به گزارش عصرپرس، علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه در یک ماه گذشته میزان رعایت پروتکل ها در کشور به بالای 85درصد رسیده است، اظهار کرد: اکنون 278 شهر به وضعیت نارنجی تبدیل شده اند و 106 شهر در وضعیت زرد و 64 شهر در وضعیت قرمز قرار دارند. از 64 شهر قرمز 11 شهر روند نزولی کندی دارند و 7 شهر وضعیت صعودی دارند که نیاز است در این شهرها پروتکل ها با دقت بیشتری رعایت شوند.

وی با بیان اینکه عمده استانهایی که اکنون روند نزولی متفاوتی نسبت به سایر استانها دارند و شاید روند آنها ثابت و یا صعودی هم هست، استانهای شمالی همچون گلستان، گیلان و مازندران هستند و در استان قزوین هم روند بیماری گرچه کند و روند صعودی متوقف شده اما هنوز به طور قوی روند نزولی شروع نشده است و باید بیشتر دقت شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: در استان اردبیل هم، چنین وضعیتی وجود دارد و نیاز داریم که محدودیت ها مجدد ادامه داشته باشد تا شاهد کاهش موارد بستری و فوتی باشیم.

رئیسی بیان کرد: براساس بررسی که انجام شد و اثری که مصوبات ستاد ملی کرونا در کنترل بیماری داشتند؛ خوشبختانه پیش بینی های سازمان های معتبر جهانی در ارتباط با روند بیماری، میزان بستری و مرگ و میر در کشور ما درست از آب درنیامد.

وی افزود: براساس پیش بینی این سازمان اگر روند بیماری در کشور ما همچون یک ماه گذشته ادامه داشت، مرگ و میرها به بالای هزار نفر می رسید که خوشبختانه به دلیل مصوبات ستاد و رعایت پروتکل ها روند بسیار بسیار کند شد و مرگ و میر به زیر عدد 400 رسید و این آمار نشان دهنده این است که اگر مداخلات موثر و به موقع انجام شود و مردم و همه دستگاهها همکاری کنند این موضوع ادامه دار خواهد بود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه تغییر وضعیت ها و سطح هشدار کاملا متغیر و ناپایدار است و به میزان رعایت پروتکل ها وابسته است، گفت: اگر چنانچه نسبت به رعایت دستورالعملها غفلت شود متاسفانه باید بگویم که دوباره بیماری برمیگردد و شهرها مجددا به وضعیت قرمز رفته و مجبوریم دوباره محدودیت ها را شدید کنیم.

رئیسی با اشاره به موضوع محدودیت هوشمند گفت:  اگر جایی پروتکل ها خوب رعایت شوند و سطح هشدار ما از 3 به یک تغییر کند قطعا محدودیت ها برداشته می شود و برعکس همان هم امکان پذیر است یعنی اگر رعایت پروتکلها خوب صورت نگیرد و شرایط تغییر کند ما هم مجبوریم محدودیت ها را بیشتر کنیم. به همین دلیل  مصرانه خواهش می کنیم که دستورالعمل ها بسیار بسیار جدی گرفته شوند.

به گفته وی تبدیل وضعیت یک شهر از قرمز به نارنجی به معنی کنترل یا ضعیف شدن ویروس یا از بین رفتن بیماری نیست.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: تغییر وضعیت فقط به این معناست که مردم پروتکل ها را رعایت می کنند و اگر ادامه دهند قطعا شرایط بهتر می شود و اگر رعایت نشود ممکن است به وضعیت بدتری تبدیل شود.

رئیسی عنوان کرد: هرچند وضعیت تهران از قرمز به نارنجی برگشته اما وضعیتی بسیار شکننده است یعنی اگر رعایت پروتکل ها در این هفته و هفته آینده جدی گرفته شود این وضعیت پایدار بوده و ممکن است به زرد تغییر کند اما اگر نشود دوباره به وضعیت قرمز برگشته و مجبوریم مجددا هفته آینده محدودیت ها را تشدید کنیم.

وی در ادامه به مصوبات امروز جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اشاره و مطرح کرد: مصوبه اول در ستاد درباره منع تردد از ساعت21 تا 4 صبح در شهرهای قرمز و نارنجی است، یعنی در 278 شهری که نارنجی هم هستند منع تردد با توجه به قید جمعیتی باید رعایت شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: مهمترین عامل ایجاد بیماری، دورهمی های خانوادگی است که تا 51 درصد عامل انتشار بیماری خواهد بود که از مردم درخواست داریم باتوجه به سرد شدن هوا این مورد را بسیار جدی بگیرند.

رئیسی افزود: مصوبه دوم مربوط به همراه داشتن کارت ملی و کسانی که نقض قرنطینه کرده و از ایزوله خارج می شوند و در شهر عبور و مرور می کنند، بود؛ رفت و آمد این افراد بسیار خطرناک بوده ه و می تواند باعث انتشار بیماری شود.

وی بیان کرد: طی 6روز گذشته از سوار شدن بیش از 6400نفر از افرادی که تست آنها مثبت بوده و دارای بیماری فعال بودند به هواپیما، قطار، اتوبوس و تاکسی جلوگیری به عمل آمد .

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ادامه به تغییر وضعیت فعالیت مشاغل در 278 شهری که در شرایط نارنجی هستند، اشاره و مطرح کرد: 14فعالیت در شهرهای نارنجی به فعالیت های قبلی که مجاز بودند یعنی گروه شغلی 2 هم افزوده شد.

رئیسی بیان کرد: پاساژهای سرباز و سربسته، بازارهای سرپوشیده، مراکز خرید و فروش بزرگ، بازرها و نمایشگاههای فروش خودرو، فروشگاه های ورزشی، آرایشگاه های مردانه، مراکز فروش لوازم آرایشی بهداشتی مراکز فروش فرش، موکت و لوازم خانگی، مراکز کادویی، فروش اسباب بازی، مراکز پوشاک، عکاسی ها، آژانس مشاوراملاک، خدمات چاپ دیجیتال و مراکز تهیه طبخ غذا و پذیرش مشتری با رعایت پروتکل ها فعال خواهند بود و قنادی و شیرینی پزی ها، آبمیوه وبستی فروشی ها نیز  اصنافی هستند که به شغلهای قبلی اضافه شدند و اگر دوباره تغییر رنگی در وضعیت شهرها صورت گرفت همه این مشاغل دوباره تعطیل خواهند شد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در پایان ضمن تشکر از مردم، دستگاهها و نهادهایی که همکاری کردند تا روند بیماری کند شود،  اظهار امیدواری کرد این جدیت ادامه داشته باشد و شاهد کنتزل بیش از پیش این بیماری باشیم.
نام:
ایمیل:
* نظر: