اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۲۰۹۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۳ - ۲۹ دی ۱۳۹۵ - 18 January 2017
29 دی 1395 خورشیدی برابر با 19 ربیع الثانی 1438 هجری و 18 ژانویه 2017 میلادی
غائله آذربايجان يكی از مسائل‏ی بودكه با پايان جنگ جهانی دوم در ايران صورت عمل به خود گرفت اما بازتاب بين‌‏المللی يافت. شكل‏ گيری فرقه دموكرات به رهبری جعفر پيشه‏‌وری و حمايت دولت شوروی از خودمختاری آذربايجان، باعث عكس‏‌العمل ارتش ايران شد.

سرویس فرهنگی عصرپرس: رویدادهای مهم این روز در تقویم خورشیدی ( 29 دی 1395 ) به شرح زیر می‌باشد.

شكايت ايران از دخالت‏هاي شوروي در شئون ايران به سازمان ملل متحد (1324 ش)

تقویم تاریخ امروزچهارشنبه 29 دیماه

غائله آذربايجان يكي از مسائل‏ي بودكه با پايان جنگ جهاني دوم در ايران صورت عمل به خود گرفت اما بازتاب بين‏المللي يافت. شكل‏گيري فرقه دموكرات به رهبري جعفر پيشه‏وري و حمايت دولت شوروي از خودمختاري آذربايجان، باعث عكس‏العمل ارتش ايران شد. در اين حال نيروهاي نظامي ايران قصد ورود به منطقه را داشتند اما سربازان شوروي كه از زمان جنگ جهاني دوم در منطقه مستقر بودند از ورود آنان به منطقه جلوگيري كردند. در شهريور 1324ش، دولت ايران از دولت‏هاي نيروهاي مستقر در كشور درخواست كرد افراد خود را از ايران خارج كنند كه آمريكا و انگلستان در راستاي مقابله با شوروي اين امر را عملي كردند.

رحلت فقيه و مرجع بزرگوار آيت ‏اللَّه "سيد محمد حجّت كوه‏ كمره‏‌ای" (1331ش)

تقویم تاریخ امروزچهارشنبه 29 دیماه

آيت‏اللَّه سيدمحمد حجّت كوه‏كمره‏اي در سال 1271ش (1310 ق) در تبريز به دنيا آمد. پدر ايشان آيت‏اللَّه سيدعلي از مراجع معروف و معاصر شيخ مرتضي انصاري بود. ايشان پس از تحصيل مقدمات در تبريز راهي نجف اشرف گرديد و از محضر آيات عظام سيد محمدكاظم يزدي، ميرزا حبيب‏اللَّه رشتي، شيخ الشريعه اصفهاني، ميرزاي ناييني و آقاضياءالدين عراقي استفاده نمود.

رحلت مرجع و عالم بزرگ آيت ‏اللَّه "سيد احمد خوانساری" (1363 ش)

تقویم تاریخ امروزچهارشنبه 29 دیماه

آيت‏اللَّه سيد احمد موسوي خوانساري در سال 1269ش (1309 ق) در خوانسار به دنيا آمد. وي در كودكي پدر را از دست داد و از آن پس تحت سرپرستي برادر بزرگش قرار گرفت. ايشان پس از طي مقدمات در زادگاه خود،راهي اصفهان و نجف‏اشرف گرديد و از محضر استادان نامداري همچون: آخوند خراساني، سيد محمدكاظم يزدي، ميرزاي ناييني و آقاضياء عراقي استفاده كرد. ايشان همچنين در اراك نيز از آيت‏اللَّه حائري يزدي كسب فيض نمود.

روز غزه

29 دي‌ماه سالروز پايان جنگ 22 روزه رژيم صهيونيستي عليه مردم بي دفاع غزه است كه با پيروزي مقاومت اسلامي به پايان رسيد.

شهادت شهید مسعود غفاری (1365ش)

تقویم تاریخ امروزچهارشنبه 29 دیماه

والری ژیسکاردستن وزیر دارائی و اقتصاد فرانسه به دعوت دولت ایران وارد تهران شد(1350ش)

تقویم تاریخ امروزچهارشنبه 29 دیماه

یک هیئت هشت نفری مرکب از مقامات برجسته نفتی رومانی جهت یک سلسله مذاکرات درباره همکاری های نفتی و پتروشیمی بین ایران و رومانی وارد تهران شد(1350ش)

در مشهد دو شعبه بانک صادرات به آتش کشیده شد(1356ش)

در پی هجوم مردم به شعب بانک صادرات در سطح کشور و اخذ موجودیهای خود بانک مزبور از انجام تعهدات خود عاجز شد و از بانک مرکزی کمک خواست(1356ش)

ميرزا حسن مشيرالدوله امروز به دربار احضار شد.احمدشاه ضمن مذاكره باوي پيشنهاد كرد رياست دولت را قبول كند ولي مشيرالدوله زير بار نرفت (1299ش)

تقویم تاریخ امروزچهارشنبه 29 دیماه

 • در جلسه امروز مجلس شوراي ملي روي اختيارات مصدق السلطنه وزير ماليه بين او و بعضي از وكلاء مشاجره شديد درگرفت.(1300ش)

مصدق السلطنه پس از ايراد نطق تندي بيهوش شد. قوام السلطنه رئيس الوزراء به حمايت از وزير ماليه خود به مخالفين پاسخ داد و از كار كناره گيري نمود

 • دكتر خليل عالمي استاد دانشكده حقوق به وزارت كار تعيين شد. (1330 ش)

تقویم تاریخ امروزچهارشنبه 29 دیماه

رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری ( 19 ربیع الثانی 1438 )

درگذشت "قابسي" دانشمند و فقيه اسلام(403 ق)

علي بن خَلَف قيرواني قابسي، دانشمند، محدث و فقيه مسلمان، در سال 324 ق در قيروان در تونس متولد شد. قابسي در جواني نابينا گرديد، اما با وجود اين، احاديث بي‏شماري را همراه با اسناد مربوط به آن‏ها از حفظ داشت. قابسي همچنين در فقه و اصول از دانشي بسيار بهره داشت.

درگذشت "ابهري" فيلسوف و منجم ايراني(663 ق)

اثيرالدين ابهري فيلسوف، منجم و رياضي دان برجسته‏ي ايراني از مشاهير حكماي اسلام و از شاگردان امام فخر رازي و كمال الدين بن يونس بود. ابهري بيشتر اوقات عمر خود را به تدريس و تاليف كتاب پرداخت و آثار او باتوجه به صاحبنظر بودن وي در منطق، حكمت، رياضي و نجوم، از ارزش بسياري برخوردار است.

تولد آيت اللَّه "كرباسي" فقيه فاضل(1180 ق)

آيت اللَّه حاج محمد ابراهيم خراساني معروف به كرباسي از علماي فاضل اصفهان بود. علوم مقدماتي را در زادگاهش آغازكرد و در حوزه‏ي علميه‏ي نجف به تكميل تحصيلات خود پرداخت. آيت‏اللَّه كرباسي پس از بازگشت به زادگاهش به تعليم و تدريس مشغول شد و به تاليف آثار متعدد پرداخت.

آغاز لشكركشي "محمدشاه قاجار" به هرات در افغانستان(1253 ق)

چون در زمان فتحعلي شاه فتح هرات نيمه كاره رها شده بود و محمدشاه نيز مي‏خواست در فتوحات نظامي شهرتي به دست آورد، لذا چون توان رويارويى با روس‏ها در بازپس‏گيري ولايات از دست رفته‏ي قفقاز را در خود نمي‏ديد، قصد تصرف هرات را در سر مي‏پروراند. از اين رو در ربيع الثاني 1253 ق به هرات لشكركشي كرد و آن جا را به محاصره‏ي خود درآورد.

رحلت مرجع بزرگوار تقليد و عالم كبير آيت‏اللَّه سيدصدرالدين صدر(1373 ق)

تقویم تاریخ امروزچهارشنبه 29 دیماه

آيت‏اللَّه سيد صدرالدين صدر عاملي فرزند سيداسماعيل در سال 1299 ق در خانواده‏اي اصيل و مشهور به فضل، ادب و تقوا در كاظمين به دنيا آمد. ايشان بعد از عزيمت به كربلا، دروس سطح را در خدمت اساتيدي همچون شيخ حسن كربلايى فرا گرفت. آيت اللَّه صدر در سال 1328 ق راهي نجف اشرف گرديد.

رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی ( 18 ژانویه 2017 )

انقراض سلسله اشكانيان بعد از 470 سال حكومت بر ايران (226م)

سلسله اشكانيان در سال 250 قبل از ميلاد توسط اَرَشك يكي از رؤساي قبايل پارت در حدود خراسان و گرگان تأسيس شد و 29 پادشاهِ اين سلسله، به مدت 470 سال بر ايران حكم راندند. به دنبال گسترش قلمرو اشكانيان و مجاورت با روم، حكومت اشكانيان از يك حكومت محلي در نواحي شرقي فلات ايران به يك امپراتوري بزرگ جهاني مبدل شد و از اين پس با امپراتوري روم درگيري پيدا كرد. اشكانيان و روميان بارها بر سر تصرف سرزمين‏هاي بيشتر با يك‏ديگر جنگيدند اما روميان مهاجم هرگز توفيق چنداني نيافتند. آخرين پادشاه اشكاني به نام اردوان پنجم با اين‏كه قواي روم را درهم شكست و حتي آنها را مجبور به پرداخت غرامت كرد، اما در برابر رقيب داخلي خود، اردشير بابكان تاب مقاومت نياورد و در جنگي كه ميان اين دو روي داد، كشته شد و بدين ترتيب سلسله شاهنشاهي اشكاني نيز فرو پاشيد

تولد "فردريك لوفر" ميكروب‏شناس آلماني (1852م)

تقویم تاریخ امروزچهارشنبه 29 دیماه

فردريك لوفر ميكروب‏شناس و محقق آلماني، در 18 ژانويه 1852م به دنيا آمد. وي علي‏رغم فقر مالي خانواده‏اش به تحصيلات خود ادامه داد و پس از پايان تحصيل در انيستيتو پزشكي به كار و تحقيق مشغول گرديد. لوفر در سال 1880م با كمك همكارش موفق به كشف عامل بيماري ديفتري شد .

امضاء قرارداد "معاهده سري" ميان سه كشور اروپايي (1915م)

انگيزه اصلي انعقاد "معاهده سري" كه در 18 ژانويه 1915م ميان سه كشور فرانسه، انگلستان و روسيه و در جريان جنگ جهاني اول به امضاء رسيد، پيوستن عثماني به متحدين جنگ يعني آلمان و اتريش بود، زيرا با پيوستن عثماني به متحدين، ارتباط ناوگان روسيه در درياي سياه با متفقين قطع مي‏شد.

درگذشت "روديارْدْ كيپْلينْگْ" شاعر و نويسنده معروف انگليسي (1936م) (ر.ك: 30 دسامبر)

تقویم تاریخ امروزچهارشنبه 29 دیماه

رودیارد کیپلینگ سی ام دسامبر ۱۸۶۵ در بمبئی در هندوستان چشم به جهان گشود.پدر او فرزند یک کشیش بود و پیش از تولد فرزندش به تدریس رشته «حجاری در معماری» در دانشگاه بمبئی گمارده شده بود. کیپلینگ ۵ ساله بود که خواندن می دانست.

كشف جزاير "هاوايي" توسط كاپيتان "جِيمزكوك" انگليسي (1778م)

تقویم تاریخ امروزچهارشنبه 29 دیماه

233سال پیش در روز 18 ژانویه سال 1778 میلادی کاپیتان جیمز کوک،دریانورد و کاشف بزرگ انگلیسی در جریان سومین سفر بزرگ اکتشافی خود،جزایر هاوایی را در اقیانوس آرام کشف کرد.کاپیتان کوک هاوایی را کشف کرد اما این کشف جدید برای او خوش یمن نبود و موجب شد سومین سفر اکتشافی این دریانورد بزرگ آخرین سفرش محسوب شود.

زادروز شارل دو مونتسکیو (1689م)

شارل-لوئی دو سکوندا (به فرانسوی: Charles-Louis de Secondat) یا بارون دو مونتسکیو (به فرانسوی: Baron de Montesquieu)، یکی از متفکران سیاسی فرانسه در عصر روشنگری است. او در سال ۱۶۸۹ در بوردو از شهرهای فرانسه زاده شد. خانوادهٔ او همه از نژادگان و اشراف بودند. در رشته حقوق به دانش‌آموزی پرداخت و در سال ۱۷۰۸ به پیشه دادستانی سرگرم شد و وکیل دادگستری گردید.

 

پایان/


تقویم تاریخ امروزچهارشنبه 29 دیماه

نام:
ایمیل:
* نظر: