اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۲۰۷۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۱ - ۲۸ دی ۱۳۹۵ - 17 January 2017
28 دی 1395 خورشیدی برابر با 18 ربیع الثانی 1438 هجری و 17 ژانویه 2017 میلادی
شاپور بختيار نخست وزير رژيم پهلوی در نامه‌‏ای به امام خمينی پيشنهاد كرد تا براي تغيير حكومت به يك رژيم جمهوری، شورای سلطنت وقت به شورای حكومت ملی تغيير نام دهد و سپس اين شورا، اختيارات خود را به شوراي اسلامي منتخب امام، منتقل نمايد. اما به سبب اين كه پذيرش طرح بختيار موجب به رسميت شناختن شوراي سلطنت بود، امام خميني آن را نپذيرفت.

سرويس فرهنگي عصرپرس: رویدادهای مهم این روز در تقویم خورشیدی ( 28 دی 1395 ) به شرح زير است.

اعلام دستگيری اعضای "حزب ملل اسلامی" توسط رژيم پهلوی (1344 ش)

حزب ملل اسلامي متشكل از عده‏اي از جوانان مذهبي بود كه در سال 1343 ش با هدف زمينه سازي براي برانگيختن مردم بر ضد سلطنت محمدرضا پهلوي تشكيل شد. قرار بود كه خط مشي حزب در ابتدا تنها فكري و ايدئولوژيكي باشد و در مراحل بعد، عمليات نظامي صورت گيرد. اين حزب با آرمان بلند و طبقه بندي مراحل و زمانبندي در سه مرحله رشد و توسعه و پيروزي، در آغازِ كارِ سازماندهي بود كه كشف شد و از هم پاشيد.

 پيشنهاد "بختيار" به امام خميني(ره) درباره تشكيل شورای حكومت ملي (1357 ش)

تقويم تاريخ سه شنبه 28 ديماه

شاپور بختيار نخست وزير رژيم پهلوي در نامه‏اي به امام خميني پيشنهاد كرد تا براي تغيير حكومت به يك رژيم جمهوري، شوراي سلطنت وقت به شوراي حكومت ملي تغيير نام دهد و سپس اين شورا، اختيارات خود را به شوراي اسلامي منتخب امام، منتقل نمايد. اما به سبب اين كه پذيرش طرح بختيار موجب به رسميت شناختن شوراي سلطنت بود، امام خميني آن را نپذيرفت. همچنين حضرت امام در پيامي خطاب به ملت انقلابي ايران، درباره توطئه دشمنان براي ايجاد نفاق و تفرقه در بين مردم، هشدار دادند.

درگذشت دكتر "مهدي بركشلی" موسيقی‌دان (1366 ش)

تقويم تاريخ سه شنبه 28 ديماه

استاد مهدی بركشلی در سال 1291 ش در تهران به دنيا آمد و پس از اخذ ليسانس فيزيك و شيمي به تدريس پرداخت. در آن سال‏ها، فرصتي پيش آمد كه به همراه معلميني كه براي آشنايي با روش‏هاي جديد تعليم و تربيت به خارج از كشور اعزام مي‏شدند، به فرانسه برود. در پاريس علاوه بر مطالعات تعليم و تربيت، موفق به دريافت درجه دكتراي علوم شده و سپس دكتراي تخصصي را اخذ نمود. او همچنين تحت نظر استاداني همچون علي‏نقي وزيري و ابوالحسن صبا، موفق به اخذ ديپلم عالي مدرسه عالي موسيقي در رشته موسيقي گرديد.

درگذشت "شيخ اسماعيل روحاني" شاعر و محقق معروف به "بابا مردوخ" (1367 ش)

شيخ اسماعيل روحاني مشهور به بابامردوخ متخلص به شيوا در سال 1299 ش در قريه كاشتر سنندج به دنيا آمد. وي پس از اتمام تحصيل علوم قديم به خدمت آموزش و پرورش در آمد و به تعليم و تدريس در دبيرستان‏هاي سنندج پرداخت. او همچنين از دانشكده الهيات دانشگاه تهران ليسانس گرفت.

افتتاح مجتمع عظيم پتروشيمي اصفهان (1371 ش)

در روز 28 دي‏ماه 1371 ش، مجتمع عظيم پتروشيمي اصفهان افتتاح شد. با راه اندازي اين طرح، سيزده هزار نفر به طور مستقيم و غيرمستقيم مشغول به كار شدند. با راه اندازي اين مجتمع كه از سال 1368 ش زير نظر وزارت نفت احداث و تجهيز شد، كلّ واردات روغن موتور كشور قطع گرديده و ايران از اين پس از

از واردات اين محصول بي‏نياز خواهد شد. مجتمع پتروشيمي اصفهان كه از واحدهاي زيربنايي كشور محسوب مي‏شود، قادر است سالانه در ظرفيت كامل، 75 هزار تن بنزين و 86 هزار تن مشتقّات آن را توليد نمايد.

 شهادت شهید محمود عبدی ‌پور (1359ش)

شهید محمود عبدی‌پور، سوم مهرماه ۱۳۴۴ش در آبادان چشم به جهان هستی گشود. محمود هنوز تحصیلش را به پایان نرسانده و دانش‌آموز بود که نیروهای متجاوز رژیم بعث عراق در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ش به مرزهای خاک مقدس جمهوری اسلامی ایران ناجوانمردانه حمله‌ور شدند. ورود به عرصه‌ پیکار حق علیه باطل را بر ادامه تحصیل ترجیح داد و دلاورانه، راهی دفاعی مقدس شد تا این‌که سرانجام در تاریخ بیست و هشتم دی‌ماه سال ۱۳۵۹ هجری شمسی در سن پانزده سالگی به فیض عظمای شهادت نائل گردید و عاشورائی گشت.

شهادت شهید علی محمدی (1365ش)

کامیل شمعون رئیس جمهوری سابق لبنان به تهران وارد شد و با شاه ملاقات کرد(1350ش)

تقويم تاريخ سه شنبه 28 ديماه

امام موسی صدر رهبر شیعیان لبنان با شاه ملاقات و مذاکره کرد(1350ش)

تقويم تاريخ سه شنبه 28 ديماه

درگذشت همایون خرم آهنگساز و آخرین بازمانده مکتب ابوالحسن خان صبا (1391ش)

تقويم تاريخ سه شنبه 28 ديماه

همایون خرم در سال 1309 در بوشهربه دنیا آمد. مادرش به دلیل علاقه بسیاری که به موسیقی اصیل ایرانی داشت و همچنین دستگاه همایون داشت نام او را"همایون" گذاشت.

عباسعلی خلعتبری و سعدون حمادی وزیران خارجه ایران و عراق در استانبول برای رفع اختلافات مذاکره کردند(1353ش)

محمدعلی شاه طی مراسم باشکوهی تاجگذاری کرد. به دستور پادشاه جدید در جشن تاجگذاری از نمایندگان مجلس دعوت به عمل نیامد(1285ش)

تقويم تاريخ سه شنبه 28 ديماه

به دنبال اخراج شوستر از ایران ژاندارمری خزانه منحل گردید و افراد آن ضمیمه ژاندارمری دولتی شدند (1290ش)

تقويم تاريخ سه شنبه 28 ديماه

علاء السلطنه پس از دو هفته مطالعه همکاران خود را بشرح زیر انتخاب و طی تلگرافی به ناصرالملک در لندن معرفی کرد:(1291ش)

سلطان عبدالمجید میرزا عین الدوله وزیر داخله، میرزا حسن خان وثوق الدوله وزیر امور خارجه، میرزا حسن خان مستوفی الممالک وزیر جنگ، میرزا احمد خان قوام السلطنه وزیر مالیه، میرزا اسمعیل خان ممتاز الدوله وزیر عدلیه، میرزا صادق خان مستشار الدوله وزیر پست و تلگراف، میرزا حسن خان مشیرالدوله وزیر علوم و اوقاف، میرزا حسین خان مؤتمن الملک وزیر تجارت و فوائد عامه.

عده زيادي از الوار در شهر بروجرد به دار ‌آويخته شدند (1302ش)

در گذشت عباس کی ‏منش معروف به مشفق کاشانی از شاعران برجسته ( 1393 ش)

عباس کی منش (ملقب به مشفق کاشانی) در سال 1304 شمسی در شهر کاشان پا به عرصه هستی گذاشت. وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در زادگاه خود و تحصیلات دانشگاهی را تا اخذ درجه فوق لیسانس در دانشگاه تهران به پایان برد. سرود زندگی، سراب آفتاب، آذرخش – آینه خیال – گزینه ادبیات معاصر- شب همه  شب – هفت بند التهاب – پنجره ای به آفتاب – در صلای غم – تضمین 12 بند محتشم کاشانی – سیرنک از جمله آثار وی است. مشفق کاشانی، شاعر معاصر، یکشنبه شب، 28 دی 1393، بعلت بیماری قلبی درگذشت مشفق کاشانی تا کنون حدود 30 مجموعه شعر از آثار گذشتگان و شاعران معاصر در زمینه های مختلف را تصحیح و گرداوری کرده است.

مجيد آهي والي فارس به سمت وزير طرق معرفي شد. (1314 ش)

رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری ( 18 ربیع الثانی 1438 )

رحلت آيت اللَّه ميرزا علي شيرازي(1355 ق)

تولد "محقق حلي" فقيه بزرگ و نامدار شيعي(602 ق)

شيخ جعفر بن شيخ حسن حلي معروف به محقق حلي در سال 602 هجري در حله واقع در عراق به دنيا آمد. وي از ابتدا داراي هوشي سرشار و استعدادي شگرف بود. در محضر پدر، ابن زهره‏ي حلي، تاج الدين حسن بن علي دربي و ديگران تحصيلات خود را ادامه داد و خود بر مسند تدريس نشست.

رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی ( 17 ژانویه 2017 )

كشف "اِوِرِسْت" بلندترين قله جهان در رشته كوه هيماليا (1841م)

قله اورست با بيش از 8848 متر ارتفاع به عنوان بلندترين قله دنيا در مرز كشور نپال و تبَّت در چين و در رشته كوه‏هاي هيماليا واقع شده است كه در 17 ژانويه 1841م توسط جورج اِوِرِست كوهنورد و نقشه‏بردار انگليسي كشف، اندازه‏گيري و به نام وي نام‏گذاري شد. با اين حال، جورج اورست نتوانست اين قله را خود فتح كند.

مرگ "ريچارد هايْز" نوزدهمين رئيس جمهور امريكا (1893م) (ر.ك: 4 اكتبر)

تقويم تاريخ سه شنبه 28 ديماه

رادرفورد بیرچارد هِیز (به انگلیسی: Rutherford Birchard Hayes) (۴ اکتبر, ۱۸۲۲ - ۱۷ ژانویه ۱۸۹۳)، نوزدهمین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا انتخاب هیز برای سومین بار به عنوان فرماندار اوهایو زمینه جلب توجه جمهوریخواهان را به وی فراهم آورد. انتخاب وی به عنوان رئیس جمهور آمریکا درسال ۱۸۷۶ با بحث و شبهات زیادی همراه بود. او با اختلاف یک رای الکترال بر رقیبش پیروز شد. اما وعده‌های هیز برای مصالحه با جنوب باعث شد تا افکار عمومی آمریکا نسبت به نتایج این انتخابات سختگیری نکرده و آن را بپذیرد.

قتل "پاتْريس لومومْبا" مبارز افريقايي و باني استقلال كنگو (1961م)

تقويم تاريخ سه شنبه 28 ديماه

پاتريس لومومبا، انقلابي معروف افريقايى و باني استقلال كشور كنگو، در 2 ژانويه سال 1925م به دنيا آمد. او پس از اتمام تحصيلات متوسطه در اداره پست مشغول به كار شد و سپس در رشته حقوق تحصيلات عالي خود را به پايان برد. لومومبا در نهضت آزادي افريقا عامل اصلي استقلال كشورش كنگو بود.

حمله نيروهاي متحد غربي به سركردگي امريكا به عراق (1991م)

به دنبال اشغال كويت توسط ارتش بعث عراق در دوم اوت 1990م و اتمام اولتيماتوم غرب به عراق جهت ترك كويت و عدم توجه عراق به اين هشدار، نيروهاي متحد، عمليات تهاجمي گسترده‏اي را با عنوان توفان صحرا عليه عراق آغاز كردند. در جريان بمباران‏هاي وسيع هواپيماهاي نيروهاي متحد، بخش اعظم تاسيسات زيربنايى عراق ويران شد و صدها نفر از مردم بي‏دفاع عراقي كشته و زخمي گرديدند. ساعاتي پس از شروع عمليات نيروهاي چند مليتي، عراق اقدام به حمله موشكي به رژيم اسرائيل و عربستان كرد.

تولد "آنيسيس بوئس" سياست‏مدار و فيلسوف ايتاليايي (475م) (ر.ك: 3 اوت)

آنيسيس مانيليوس سورينوس بوئس سياست‏مدار و فيلسوف رومي در هفدهم ژانويه ۴۷۵م در شهر رم كه در آن زمان يكي از مراكز عمده قدرت و ثروت و فرهنگ جهان محسوب مي‏شد، متولد گرديد. او در جريان تحصيلات خود با فلسفه يوناني آشنا شد و قسمت‏هايى از آثار ارسطو و افلاطون را به لاتين ترجمه نمود.

مرگ "آبْراهام دوپرون" مستشرق فرانسوي و بنيان‏گذار ايرانشناسي در جهان (1805م)

آبراهام هياسينت آنكيتل دوپرون خاورشناس فرانسوي، در هفتم دسامبر 1731م در پاريس به دنيا آمد و پس از طي تحصيلات متوسطه، وارد دانشگاه اين شهر شد. در اين زمان بود كه به زبان‏هاي شرقي علاقه‏مند گرديد و زبان‏هاي فارسي، عربي و عبري را فراگرفت.

تعطيلي دادگاه مخوف تفتيش عقايد در اسپانيا به دستور ناپلئون بُناپارت (1808م)

دادگاه تفتيش عقايد يا انكيزيسيون، محكمه‏اي بود كه از طرف كليساهاي اروپا از قرن دوازدهم ميلادي در اين قاره به وجود آمد و به تفتيش عقايد مردم و تعقيب متخلفان در مقررات مذهبي مي‏پرداخت. اين دادگاه كه از طرف پاپ اداره مي‏شد در قرن شانزدهم در تمام اروپا به جز انگلستان تسلط پيدا كرد.

 تقويم تاريخ امروز سه‌شنبه 28 ديماه

پايان/

نام:
ایمیل:
* نظر: