اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۲۰۰۹۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۷ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - 16 September 2020
رییس سازمان اورژانس کشور اعلام کرد:
رئیس سازمان اورژانس کشور، گفت: از طربق 45 فروند بالگرد در اروژانس هوایی کشور تا کنون 32 هزار بیمار انتقال داده شده و 65 درصد این بیماران مستقیما به اطاق عمل منتقل شده اند.

انتقال 32 هزار بیمار از طریق اورژانس هوایی کشوربه گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، کولیوند رئیس سازمان اورژانس کشور در نشست خبری که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، با تبریک روز اورژانس گفت: در طی 5 سال گذشته سرعت و کیفیت خدمات به بیماران در سطح بین المللی در رده اول کشورهای دنیا قرار داریم .

کولیوند در ادامه با اشاره به اینکه طی 5 سال گذشته به اندازه 40 سال قدمت اورژانس سرعت خدمات افزایش یافته است، گفت:خوشبختانه در چندسال گذشته توانستیم میزان پایگاه های اورژانس کشور را از 1900 پایگاه به 3300 پایگاه افزایش داده ، همچنین امبولانس های کشور از 2400 تا به 5700 آمبولانس رسید، موتور آمبولانس 330 دستگاه، در حال حاضز نیز45  فروند بالگرد داریم که امروز نیز 46 بالگرد افتتاح می شود.

رئیس اورژانس کشور در ادامه تاکید کرد: تربیت نیروی انسانی از تیم های عملیات ویژه با تشکیل اورژانس بانوان شکل گرفته و برای نخستین بار رشته فوریت های پزشکی در دانشگاه های علوم پزشکی پذیرش گرفته شده و 30 درصد ظرفییت دانشگاه ها به بانوان اختصاص داده شده و 5 دستگاه ناوگان به اورژانس کشور اضافه شده و در برخی از ماموریت ها مهمانان به آب های خلیج فارس خدمت رسانی صورت گرفته و مورد تشویق بین المللی قرار گرفته است.

کولیوند ادامه داد: دومین اورژانس ریلی کشور امروز در فارس افتتاح می شود و خیرین نیز در این راه ما را یاری داده اند.

وی در خصوص آموزش همگانی در کشور، گفت: با همکاری وزارت آموزش و پرورش در سطح مدارس کلاس درسی برای مباحث اورژانس و فوریت های پزشکی، خود امدادی و دیگر امدادی داشته باشیم و در سطح مساجد و پایگاه های بسیج حضور فعال داریم تا بتوانیم آگاهی مردم را بالا برده و همچنین در خصوص ارتقا نیروهای اورژانس اقدامات خوبی صورت گرفته که منجر به افزایش کیفیت خدمات شده است.

رئیس اورژانس کشور، تاکید کرد: خدمات اورژانس در بحران کرونا بی نظیر بوده و در این راه نیز شهدایی را تقدیم کرده و برخی نیز دچار بیماری شده اند البته روحیه جهادی نیروهای اورژانس در همه دوره ها مشهود بوده است.

کولیوند در پاسخ به سوال عصرپرس مبنی براینکه تعداد بیماران انتقالی از طریق اورژانس هوایی چه تعداد بوده اند و حداقل زمان رسیدن بر بالین بیمار در اورژانس کشور به چه میزان رسیده؟ گفت: از طربق 45 فروند بالگرد در اروژانس هوایی کشور تا کنون 32 هزار بیمار انتقال داده شده و 65 درصد این بیماران مستقیما به اطاق عمل منتقل شده اند.

رئیس اورژانس کشور ادامه داد: امروز اولین پرواز بال ثابت از زاهدان به تهران انجام شده و هواپیمای بال ثابت هوانیروز به اورژانس هوایی ما اضافه شد و هر جای کشور که نیاز به انتقال بیمار حاد باشد توسط هواپیمایی بال ثابت انتقال داده می شوند.

کولیوند ادامه داد: با توجه به هدفگذاری صورت گرفته از سال 95 تا 1400 زمان رسیدن ما بر بالین مصدوم به حداقل برسد که در حال حاضر زمان رسیدگی به مصدومین در تهران آمبولانس ها 14 دقیقه، موتورآمبولانس ها کمتر از 10 دقیقه، جاده اصلی بین 14 تا 15 دقیقه، حاده فرعی کمتر از 20 دقیقه ، شهر های کوچک زیر 7 دقیقه  است و الان با استاندارد جهانی مطابقت دارد و براساس هدفگذاری صورت گرفته یک سال از برنامه جلو تر پیش رفتیم .

وی تاکید کرد: همکاری خوب پرسنل و رهنمود های وزیر بهداشت، توسعه ناوگان زمنیی، موتوری، هوایی، دریایی و افزایش تعداد نیروی انسانی و استفاده از نرم افزار ها و تکنولوژی جدید باعث شده که زمان رسیدگی به بیماران به حداقل برسد.

آمادگی نیروهای عملیات ویژه اورژانس در بحران

رییس سازمان اورژانس کشور،گفت: بین ۱۰ تا ۲۰ درصد نیروها را در قالب تیم عملیات ویژه تربیت کردیم که کاملا برای مقابله با حوادثی مانند حوادث تروریستی، شیمیایی، هسته‌ای، زیستی و کرونا آمادگی دارند.

وی ادامه داد این نیروها از نظر تجهیزات و رفتاری آمادگی کامل دارند. در این ماه‌ها که به بیماران کرونایی خدمت رسانی می‌کنند نیز خود را به خوبی نشان داده‌اند و فعالیت آنها و مورد تقدیر واقع شده است.

کولیوند ادامه داد: انتقال بیماران کرونایی که در بیمارستان‌ها هستند و باید بین بیمارستان‌ها برای اخذ خدمات منتقل شوند هم توسط نیروهای عملیات ویژه منتقل می‌شوند و نارضایتی در این زمینه به هیچ عنوان وجود ندارد.

کولیوند گفت: نگاه‌های کنترلی و نظارتی باعث شده که کیفیت خدمات بهتر شده و سرعت کار افزایش پیدا کند. از طریق سامانه مونیتورینگ کنترل آمبولانس‌ها توانستیم برای مسیریابی نیز استفاده کنیم.

اورژانس کشور با وجود تحریم ها با تمام توان در حال خدمت است

رییس سازمان اورژانس کشور با اشاره به اینکه تحریم‌ها به شکل ظالمانه‌ای رسیده است و اثری بر کیفیت کار اورژانس نداشته،گفت: ما در حال دست و پنجه نرم کردن با تحریم ها هستیم و برای تامین برخی اقلام و تجهیزات گرفتار تحریم هستیم.

کولیوند گفت: در حال حاضر آمبولانس یا امکاناتی در گمرک وجود ندارد که نیاز به ترخیص داشته باشد. برخی خودروهای ما از نظر تکمیل نبودن اسناد هنوز پلاک نشده‌اند، اما با همکاری پلیس این آمبولانس‌ها در حال خدمت رسانی هستند تا اسناد آمبولانس‌ها را تکمیل کنیم.

وی درباره چالش حقوق نیروهای شرکتی اورژانس تاکید کرد: به دنبال این هستیم که در اورژانس کشور نیروی شرکتی نداشته باشیم و همه یا به صورت قرارداد مستقیم با اورژانس یا به صورت رسمی مشغول به کار باشند.

رئیس اورژانس کشور ادامه داد: برخی امکانات رفاهی یا مواردی که حق همکاران اورژانس است را هم مطالبه و از طریق مجلس پیگیری می‌کنیم. در حال حاضر دریافتی نیروهای شرکتی اورژانس قابل قبول است. البته برخی شرکت‌های منابع انسانی داشتیم که به صورت حجمی با دانشگاه‌های علوم پزشکی قرارداد می‌بستند که حذف شدند.

آموزش7 هزار نیرو در طرح همیار اورژانس

کولیوند درباره طرح همیار اورژانس، گفت: دو مدل همیار اورژانس داریم. نگاه اولیه، همکاران گروه پزشکی هستند که می‌توانند به عنوان همکار اورژانس و با گذراندن دوره‌های فشرده کوتاه مدت بتوانند مانند تکنسین‌های اورژانس بر بالین بیمار کمک کنند. در مورد سایر رشته‌های غیرمرتبط نیز به عنوان همیارانی استفاده می‌شود که کارهای غیرتخصصی را انجام بدهند.

وی ادامه داد: شکل گیری همیار اورژانس در کانون بسیج و مساجد و مدارس و دانشگاه‌ها در حال انجام است. دانشجوهای رشته‌های متخلف هم در این زمینه جزو اهداف ما هستند. تاکنون حدود 7 هزار نفر آموزش دیده در این زمینه داریم. با توجه به این‌که 80 درصد آموزش‌ها غیرحضوری است، ثبت نام برای همیار اورژانس هم در حال افزایش است.

 تکیه بر توان داخلی در ساخت تجهیزات دید در شب

رییس سازمان اورژانس کشوربا اشاره به اینکه در اورژانس هوایی حتی انتقال اعضای پیوندی هم انجام می‌شود، گفت: در شرایط مقابله با کرونا توانستیم اعضای پیوندی را هم به تهران منتقل کنیم تا عمل پیوند عضو انجام شود. این عملیات انتقال عضو توسط اورژانس هوایی به شکلی انجام شده که عمل جراحی اهدا کننده و گیرنده همزمان انجام می‌شود. تنها مشکل در اورژانس هوایی ، بالگرد دید در شب است که هنوز آماده نشده و در شب نمی‌توانیم پرواز داشته باشیم. امیدواریم تحریم‌ها زودتر برداشته شود تا از بالگرد دید در شب هم استفاده کنیم.

کولیوند درباره ساخت تجهیزات دید در شب برای بالگردها در داخل بیان کرد: همه ارگان های نظام در حال همکاری با اورژانس هستند و تیم‌های تحقیق و توسعه نیز در این زمینه کار می‌کنند. واقعیت این است که اقداماتی برای ساختن تجهیزات دید در شب تولید داخل انجام شده، اما باید به نتیجه برسد تا اعلام کنیم.

 

 

  

 

 

خبرنگار: پروین مرادی



نام:
ایمیل:
* نظر: